Hop til indhold

Hjælp søges ang. race


KarinaG
 Share

Recommended Posts

Jeg har en veninde, der har haft én og lige pt. venter på, at hendes nye hvalp bliver 8 uger, så hun kan hente ham i Holland. Jeg har deltaget på et par opdrættertræf sammen med hende, og har et par gange undervist et par af hans søskende.

 

Det er en skøn, skøn race - hvis man er bevist om, at det er en vogtende hyrdehund. Dvs. en selvstændigt arbejdende, lidt skarp race - ikke en hyrdehund som f.eks. Border Collier.

 

Du skal være meget, meget opmærksom på helbreddet, hvis du køber herhjemme. De ER meget plaget af HD (bland andet) og det er ikke normal praksis, at man røntgenfotograferer i DK. Herudover er der én opdrætter, der har haft "eneret" på markedet i DK - og de linier, de avler på er meget HD plaget. Det ser dog ud til, at der bliver importeret flere og flere udenlandske hunde, hvilket er meget positivt.

 

Sorrel, som min veninde havde, blev aflivet sidste år. Han blev som 4 mdr. gammel opereret for mus i skulderen og havde E hofter - som plagede ham meget. Derudover havde han meget skrøbelige negle. Men som skrevet - han var en super lækker hund, på trods!

Tak skal du have for input og dine er da positive hvis man kikker på det mentale :confused::-D

 

Sådan som jeg læser det du skriver, er sådan som de bliver beskrevet på div. hjemmesider og derfor jeg jo netop har så meget kig på racen - men hva søren er nu det rigtige :confused::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mødt en del efterhånden og må sige at det nok er den eneste "ruhårs" hund jeg ville overveje. Synes den har de gode hyrdehundeegenskaber uden at være sky, sart og stresset. De er mere reserverede end retrieverne men synes ikke de virker konfliktsøgende. Lækker hund i mine øjne, for dem der vil arbejde med deres hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ingen , men husker racen som en problemhund. Da Rodger Abrentes havde problemhundeskole og lavede statestik, var den højt repræsenteret i forhold til dens lille antal i Danmark. Og det var cockeren så også husker jeg.

Briardens vanskelige håndtering mener jeg dengang skyldes eller vurderes som, at mange kom fra samme højtpræmierede hanhund, altså med dårlig pzyke , der nedarves.

Og var det ikke en sådan???, der skambed eller værst af alt, bed en mindre pige ihjel, der kom for at lege med husets datter . Den stod bundet i haven og det var i JYlland. Det er nok mindst 10 år siden.

 

Men smukke er de da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ingen , men husker racen som en problemhund. Da Rodger Abrentes havde problemhundeskole og lavede statestik, var den højt repræsenteret i forhold til dens lille antal i Danmark. Og det var cockeren så også husker jeg.

Briardens vanskelige håndtering mener jeg dengang skyldes eller vurderes som, at mange kom fra samme højtpræmierede hanhund, altså med dårlig pzyke , der nedarves.

Og var det ikke en sådan???, der skambed eller værst af alt, bed en mindre pige ihjel, der kom for at lege med husets datter . Den stod bundet i haven og det var i JYlland. Det er nok mindst 10 år siden.

 

Men smukke er de da.

Det er ikke en BRIARD, men en PICARD jeg søger info og erfaringer om :blink:

 

Men jow, det var en BRIard der skambed dengang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Briarden og Picarden stammer oprindeligt fra samme "grundtype" - men som jeg oplever dem i dag er der MEGET stor forskel. Briarden virker "nervøst" anlagt, vims og ofte meget vogtende. Picarden vogter, når det er nødvendigt, er nysgerrig, "tilbagelænet" og tilfreds med "bare" at være med. Det er i mine øjne ikke en race, man skal vælge, hvis man har planer om hundesport på højt plan - jo, de går glimrende spor. Generelt vil de gerne lave noget - bare ikke ret længe eller for meget det samme. Sådan er billedet i hvert fald i DK - i udlandet er situationen en lidt anden, hvilket sagtens kan skyldes et højere sundhedsniveau! Opdrætteren Christine skal have fra (i Holland) har lavet flere agility-, lydigheds- og brugshunde. Men stadig er det ikke en hund, der gider lave det samme aaaalt for mange gange i træk - og gider den ikke, så gider den ikke :mrgreen:

 

Sorrel havde et ret veludviklet hyrde/jagtgen - ved ikke, om det er generelt. H

 

Sig til, hvis du vil have en mailadresse eller noget - er sikker på, at Christine gerne vil fortælle om hendes nye vidunder :mrgreen: Glæder mig sådan til at møde ham - Sorrel var en fantastisk hund med masser af personlighed. Han var så skæg - havde vi ham med inde i Århus f.eks, så kunne han sidde længe på en bænk på strøget og bare observere mennesker - og ja, han sad på bænken! Han vippede lige måsen op og sad så med benene på jorden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Briarden og Picarden stammer oprindeligt fra samme "grundtype" - men som jeg oplever dem i dag er der MEGET stor forskel. Briarden virker "nervøst" anlagt, vims og ofte meget vogtende. Picarden vogter, når det er nødvendigt, er nysgerrig, "tilbagelænet" og tilfreds med "bare" at være med. Det er i mine øjne ikke en race, man skal vælge, hvis man har planer om hundesport på højt plan - jo, de går glimrende spor. Generelt vil de gerne lave noget - bare ikke ret længe eller for meget det samme. Sådan er billedet i hvert fald i DK - i udlandet er situationen en lidt anden, hvilket sagtens kan skyldes et højere sundhedsniveau! Opdrætteren Christine skal have fra (i Holland) har lavet flere agility-, lydigheds- og brugshunde. Men stadig er det ikke en hund, der gider lave det samme aaaalt for mange gange i træk - og gider den ikke, så gider den ikke :mrgreen:

 

Sorrel havde et ret veludviklet hyrde/jagtgen - ved ikke, om det er generelt. H

 

Sig til, hvis du vil have en mailadresse eller noget - er sikker på, at Christine gerne vil fortælle om hendes nye vidunder :mrgreen: Glæder mig sådan til at møde ham - Sorrel var en fantastisk hund med masser af personlighed. Han var så skæg - havde vi ham med inde i Århus f.eks, så kunne han sidde længe på en bænk på strøget og bare observere mennesker - og ja, han sad på bænken! Han vippede lige måsen op og sad så med benene på jorden :mrgreen:

 

Har kun mødt en enkelt - samme som Splinten omtaler. Han var en ret lækker afbalanceret hund, men desværre med alt for mange skavanker :???:

 

Stella synes han var helt fantastisk :lun:

Tusind tak skal i have, det var dejlig ting at høre - og faktisk også det billede jeg havde af racen (Picard) oppe i hovedet :-D

 

Jeg kommer aldrig til at træne på konkurrence-plan, det interessere mig ikke nok at finpudse helt ude i de små detaljer. Men at træne og lave en masse "ting for sjov" elsker jeg - også nu her efter mere end 7 år med samme hund :vuf:

 

Mht. ikke at gide gentagelser osv, så lyder det ikke meget anderledes end min egen ½-spidshunde tøs, især da hun var yngre synes hun at jeg li'som bare kunne gøre det selv når nu jeg var så fatsvag at jeg behøvede mere end 1 gentagelse :stupid: :lol:

 

Det er lidt blandet hvad jeg har fået af feedback på racen, men flere (ikke kun herinde) har taget fejl og tænkt Briard og ikke Picard :vedikke:

 

Jeg skal helt sikkert tage mine tanker om racen seriøst, det var mit første valg da jeg i sin tid skulle finde en race men af flere grunde blev det alligevel ikke den, men det er samtidig den eneste race jeg bliver ved at vende tilbage til som et seriøst bud.

 

Mit eneste og virkelig krav, grundet det område jeg bor i, er at den ikke er udfarende over for andre hunde men kan acceptere at "mor" klare ærterne og at den kan lære at være løs ude i naturen....

 

Alle de andre ting jeg ønsker af en hund, forstiller jeg mig ud fra beskrivelser, at den passer perfekt ind i :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej. Vi har en Picard. Dejlig tævehvalpe på 5 mdr. Hun er meget energisk og legesyg udendørs men helt rolig og stille indenfor. Hum blev renlig som 3 mdrs og er nem at lære tricks som gi pote, sit, dæk, hent osv. Vi skal til hyrdning med hende om 3 uger. Det blir spændende. Hun er meget børneglad men er lidt reserveret overfor fremmede. Især mænd hun ikkekender. Hum beskytter familiens yngste på 2 år meget og gør af folk som virker truende overfor hendes baby!

Vi er meget glade for hende og hun lever fuldt ud op til vores forventninger om en familiehund! Mvh Ina og Frigv

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...