Hop til indhold

Forebyggelse af tandsten


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne ikke blive enig med mig selv om mit spørgsmål høre under foder eller sygdomme, så nu røg det ind her. Håber det er i orden?

 

Jeg har en australian shepherd på 1½ der allerede er ved at få tandsten.

Jeg kunne godt tænke mig hvis hun ville spise en masse kødben, så hun naturligt kan holde tænderne rene. problemet er bare at hun slet ikke gider almindelige kødben af tørret hud. Det er kun hvis jeg kan mase en Frolic ind i en eller anden sprække, hun gider gnave lidt i det.

 

Derudover får hun et frosset marvben smurt med opblødt hundefoder i, én gang om dagen. Det er hun helt vild med, men jeg er i tvivl om det er godt nok til at forebygge tandsten. hun skal jeg bare slikke inde i benet til det hele er kommet ud.

 

Der er sikkert en masse herinde der vil råde mig til at Barfe, men jeg har kun en meget lille fryser, hvor der gerne skulle være plads til min egen mad. Desuden ved jeg heller ikke hvor jeg skal skaffe ben med rådt kød på.

 

Og de der denta-dimser man kan købe fra Pedegree og andre mærker, giver jeg ikke så meget for. De er ædt på få sekunder.

 

Hvad gør jeg??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi køber kødben ved slagteren, her kan man sagtens bare købe 2-3 af gangen, koster en 10-12 kroner som regel, stykket altså.

 

Du kan jo prøve at købe et, og se om det er et hit.

Link til indlæg
Del på andre sites

prøv dyrehandlerne .. vores lokale har mange forskellige kødben, de er røget så de holder sig længe.

 

Du nævner frolic, er det fast kost? der er en del sukker i dem jo.

 

Vores dyrehndler har kun alm. kødben, men jeg har faktisk set de røgede et sted. Kan det passe de er vacumpakkede?

Ellers må jeg spørge ved en slagter.

 

nej nej, Frolic er skam ikke fast kost. Ved godt de er fyldt med sukker, konserveringsmidler, støv, krudt og kanel, men ikke desto mindre er de et hit i træningsøjemed, eller hvis jeg maser dem ind i kødbenene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores dyrehndler har kun alm. kødben, men jeg har faktisk set de røgede et sted. Kan det passe de er vacumpakkede?

Ellers må jeg spørge ved en slagter.

 

nej nej, Frolic er skam ikke fast kost. Ved godt de er fyldt med sukker, konserveringsmidler, støv, krudt og kanel, men ikke desto mindre er de et hit i træningsøjemed, eller hvis jeg maser dem ind i kødbenene.

jaj eg kender godt det med frolic og træning :lol: vi er så gået over til at koge et kylling bryst og skære i små stykker/smuldrer.

 

Ja nogle er vakum pakkede, vores lokale har også dem der ikke er, tror de for lavet dem lokalt, i går fik bæstet lidt lam ribben ...

 

Men det er tit billigere at gå til slagteren eller evt. slagteren i superbest/kvikcly og de steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi køber kødben ved slagteren, her kan man sagtens bare købe 2-3 af gangen, koster en 10-12 kroner som regel, stykket altså.

 

Du kan jo prøve at købe et, og se om det er et hit.

 

Det var billigt. Sidst jeg kikkede på de røgede, kostede de 40-50 kr.

 

Må de kun få ben fra køer, eller er det alle dyr med undtagelse af fjerkræ? Jeg kan aldrig huske det.

Link til indlæg
Del på andre sites

jaj eg kender godt det med frolic og træning :lol: vi er så gået over til at koge et kylling bryst og skære i små stykker/smuldrer.

 

Ja nogle er vakum pakkede, vores lokale har også dem der ikke er, tror de for lavet dem lokalt, i går fik bæstet lidt lam ribben ...

 

Men det er tit billigere at gå til slagteren eller evt. slagteren i superbest/kvikcly og de steder.

 

Ja det er mærkeligt de er så vilde med Frolic. Men jeg brækker ën Frolic i 4 stykker. På den måde får hun ikke så stor en mængde ad gangen, selvom hun får belønninger ofte, når vi træner.

 

Jeg har også prøvet med kogt kylling eller lever. Det er bare noget værre fedtstads

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det var billigt. Sidst jeg kikkede på de røgede, kostede de 40-50 kr.

 

Må de kun få ben fra køer, eller er det alle dyr med undtagelse af fjerkræ? Jeg kan aldrig huske det.

 

Det er ikke røget, det vi køber ved slagteren, de er rå. Vi siger bare kødben til hunden, så plejer vores slagter at finde et par stykker. Kylling må hunde faktisk godt få RÅT - det er når man koger/tilbereder, at der sker noget med knoglerne så de splintrer. Også ved andre kødtyper end kylling.

 

Der er både knogler som hunden bare ligger og gnaver i, og så er der ben som den spiser det hele af. Men kan ikke lige huske hvilke der virker hvordan..

 

De røgede har vi købt ved dyrhandleren til omkring den pris, det udenpå ryger ret hurtigt, men han gnaver i dem i flere uger efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er mærkeligt de er så vilde med Frolic. Men jeg brækker ën Frolic i 4 stykker. På den måde får hun ikke så stor en mængde ad gangen, selvom hun får belønninger ofte, når vi træner.

 

Jeg har også prøvet med kogt kylling eller lever. Det er bare noget værre fedtstads

ja det er det.

Ect. en kylling pølse skåret i små tern, men det fedter også lidt. Eller ostehaps :klap:

Vi brækkede dem også i stykker, det er de gode til, vi brugte dem på gåturerne og kyllingepølser når vi gik til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var billigt. Sidst jeg kikkede på de røgede, kostede de 40-50 kr.

 

Må de kun få ben fra køer, eller er det alle dyr med undtagelse af fjerkræ? Jeg kan aldrig huske det.

Rå ben må de få alle slags af, også fjerkræ..

Jeg bruger desuden plaque off..Det er genialt!! Et pulver lavet af tang som de skal have en lillebitte skefuld af hver dag..

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er det.

Ect. en kylling pølse skåret i små tern, men det fedter også lidt. Eller ostehaps :klap:

Vi brækkede dem også i stykker, det er de gode til, vi brugte dem på gåturerne og kyllingepølser når vi gik til træning.

 

man skal bare lade være med at købe dem, der er lavet af smelteost. Som navnet siger, så smelter de i lommen og giver et værre svineri ... har jeg hørt :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også en del penge at spare ved simpelthen at børste tænder på sine hunde et par gange/uge.Og hos Tholo kan købes disse nye til at sætte på fingrene og så køres det værste blak af.

Dem bruger jeg, fordi ben ikke lige dur med 4 frække tæver. De fåes også hos Dyrehanderer.er i huset.

Alt der tager tid at æde tør jeg ikke, da hundene jo kunne komme op at slås, især tæverne?? Hvorfor altid dem???

Men da Dr Dyr vil have næsten alle hunde i narkose for tandrensning,. så må vi selv lære dem at finde sig i , at vi roder i munden på dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også en del penge at spare ved simpelthen at børste tænder på sine hunde et par gange/uge.Og hos Tholo kan købes disse nye til at sætte på fingrene og så køres det værste blak af.

Dem bruger jeg, fordi ben ikke lige dur med 4 frække tæver. De fåes også hos Dyrehanderer.er i huset.

Alt der tager tid at æde tør jeg ikke, da hundene jo kunne komme op at slås, især tæverne?? Hvorfor altid dem???

Men da Dr Dyr vil have næsten alle hunde i narkose for tandrensning,. så må vi selv lære dem at finde sig i , at vi roder i munden på dem.

Man kan lære dem at få renset tænder med ultralyd uden at de kommer i narkose
Link til indlæg
Del på andre sites

Som flere af de andre er inde på, foreslår jeg rigtige ben!..

 

De der kraftben er gode at hygge med, men hunden æder jo ikke benet, og får derfor ikke det gode ved at tygge benet i stykker.

 

Giv hunden en daglig ben-dag, hvor den får et lækkert ben der kan tygges.

Det skal altså ikke være en bærende knogle, men ting som ribben, skuldre osv. Din hund vil takke dig :)

 

Basse har aldrig fået gjort andet ved tænderne end de ben, og vi har lige været hos en ny dyrlæge som var helt overrasket over det.. For hendes tænder var bare superfine..

 

Medmindre det er nødvendigt, vil jeg altså helst ikke børste tænder på mit kræ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så vil jeg da også prøve at kigge i køledisken i supermarkedet

 

Ellers fandt jeg nogle røgede ben i dag, da jeg var ude og købe hestefoder. Jeg købte et par pakker, hvor der var 3 små ben i, og en pakke ed ét større ben.

Da jeg kom hjem, gav jeg hende stolt et af de små, og tænkte at hun så havde noget at få tiden til at gå ed imens jeg selv spiste.

Gracy blev da også rigtig glad for benet, så glad at rup og stup var ædt få minutter efter.:lol:

Så det var nok lige lille nok, det ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

det faller måske let uden for emnet men tandbørstning virker rimligt

men det virker nesten effektivt i kombination med det her plack off

men plag off kan være hort for maven.

 

Nej, det passer da fint med enet.

Har også overvejet at købe en af de der fingerdutter til tandbørstning. Det er bare ikke ret mange hunde der synes det er fedt at få børstet tænder. Så vil jeg hellere at hun selv renser dem på en naturlig måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...