Hop til indhold

Træning


tjikson
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli

Vi træner i DCH og træner lydighed med begge hunde.

 

Eller, dvs. den yngste er på hvalpehold endnu, men skal overpå begynderlydighed bagefter.

 

Den yngste træner jeg med klikker og frishaper mest muligt, men der ryger en smule lokning ind engang imellem.

 

Bamse er en cross-over hund og det er lidt lokning, men primært shaping.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er shaper? :hmm:

 

Det er, at få hunden til selv at tage initiativ til at udføre øvelsen i stedet for at lokke :-D

 

Fx. hvis du vil lære hunden at bakke, så vil nogen gøre det, at de kaster en godbid mellem benene på hunde.

 

Hvis man shaper, så venter man til hunden selv laver noget, der minde om og belønner for det - og på den måde hæver man kriterierne.

 

Det kan lyde besværligt, men hundene bliver bedre og bedre til selv at tage initiativet og forstå, hvad man vil, efterhånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg har været på nogen weekendkurser i lydighed...men ellers træner jeg mest mine hunde selv....

 

Dyrker weightpull, men eftersom jeg er den eneste i mit område der træner det, må jeg jo træne mine hunde selv...(efter vi i en periode trænede i Broholm på fyn)...og noget må jeg gøre rigtigt, for jeg har da fået 2 2.pladser i Pablos vægtklasse, og han bliver til stadighed stærkere af den træning jeg giver ham....:5up:...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været på nogen weekendkurser i lydighed...men ellers træner jeg mest mine hunde selv....

 

Dyrker weightpull, men eftersom jeg er den eneste i mit område der træner det, må jeg jo træne mine hunde selv...(efter vi i en periode trænede i Broholm på fyn)...og noget må jeg gøre rigtigt, for jeg har da fået 2 2.pladser i Pablos vægtklasse, og han bliver til stadighed stærkere af den træning jeg giver ham....:5up:...

 

Okay.. Jeg har altid været vildt fasineret af weightpull.. Min bror har haft amerikansk bulldog (flyttet ud til familie på en gård :lun:). Hvor meget vægt er dine kommet op på? :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er, at få hunden til selv at tage initiativ til at udføre øvelsen i stedet for at lokke :-D

 

Fx. hvis du vil lære hunden at bakke, så vil nogen gøre det, at de kaster en godbid mellem benene på hunde.

 

Hvis man shaper, så venter man til hunden selv laver noget, der minde om og belønner for det - og på den måde hæver man kriterierne.

 

Det kan lyde besværligt, men hundene bliver bedre og bedre til selv at tage initiativet og forstå, hvad man vil, efterhånden.

 

Det lyder som det kræver tålmodighed :fornaermet::lol:

Vi venter jo ny hund om 14DAGE :banan::banan: Så prøver at finde ud af hvad der vil være bedst til hende. (cavalier). Har før klikket lidt med den gamle :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Okay.. Jeg har altid været vildt fasineret af weightpull.. Min bror har haft amerikansk bulldog (flyttet ud til familie på en gård :lun:). Hvor meget vægt er dine kommet op på? :slem:

 

 

Pablo trækker 384kg uden besvær....så jeg ved faktisk ikke hvor meget han reelt kan...:-D

 

Weightpull er en super sport for hundene...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som det kræver tålmodighed :fornaermet::lol:

Vi venter jo ny hund om 14DAGE :banan::banan: Så prøver at finde ud af hvad der vil være bedst til hende. (cavalier). Har før klikket lidt med den gamle :slem:

 

Shaping er jo en meget væsentlig del af klikkertræning, så hvis du har prøvet det, så ved du jo lidt, hvad det går ud på ;-) Og de elsker det, de små kræ!

 

Kommer selvfølgelig an på, om du bare har trænet med klikker :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Misja blev i sin tid trænet op med noget hen ad lokning og så selvfølgelig godbider, både i lydighed og i mark/retriver træning. For nyligt, er vi startet til klikker og lære at fri-shape og shaping.

 

Der ud over går hun til Rally O i DGI regi og her bruges mest lokning og godbider.

 

Hun er 7½ år og kan vel kaldes en crossover mixet hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå det jeg gør hedder shaping, har jeg lige fundet ud af. Hm. Det er sådan jeg gør, jeg venter på Vic selv gør det jeg vil have ham til eller noget der ligner og roser og giver ikke godbidder, og så sætter jeg kommando på samtidig med håndtegn. Det virker lynhurtigt. Vic lærer en ny ting på 3-4 gentagelser. Så kan han huske det næste dag...Han er så lærenem og ivrig efter at lære. Så jeg elsker at købe bøger med nye tricks i, og lære ham nye ting, når jeg selv løber tør for idéer.

 

Jeg klikker dog ikke. Jeg synes den er irriterrende:genert:, og Vic er blevet introduceret for den for sent, og alt det her med at den skal betinges med godbidder fungerer ikke med så lille og sart en mave.

 

Vi har lige gået til cirkustræning på et hold i DCH, men det er vi holdt op med, helt ærligt fordi vi ikke gad mere, det blev for surt og kedeligt. Der gik for meget lydighed i det, og det gider vi ikke mere af.

 

Vi venter på der kommer nok til, at en privat hundetræner og adfærdsterapeut starter et mindre fun-hold op tættere på os, hvor der samtidig er legetid for hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Shaping er jo en meget væsentlig del af klikkertræning, så hvis du har prøvet det, så ved du jo lidt, hvad det går ud på ;-) Og de elsker det, de små kræ!

 

Kommer selvfølgelig an på, om du bare har trænet med klikker :lol:

 

Har gjord meget lidt, og han var ret så hurtig til at fatte hvad han fik ud af det :blink: Men mon ikke det vil være bedre med det hvis man starter fra dag 1? :hmm:?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har gjord meget lidt, og han var ret så hurtig til at fatte hvad han fik ud af det :blink: Men mon ikke det vil være bedre med det hvis man starter fra dag 1? :hmm:?

 

Helt klart, jo tidligere man starter, jo bedre bliver hunden. Ligesom med al anden indlæring. Men selv ældre hunde, kan sagtens lære at shape. Jeg har trænet med shaping med min venindes forældres labrador, hun fattede det ganske hurtigt, til trods for, at jeg ikke havde en klikker og brugte ubetingede rosende ord :5up: Og hun var endda 5 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Hmm...min psykologilærer stillede mig egentlig et interessant spørgsmål...dog ikke noget der ændrer på min måde at træne på...hehe...

 

Vi bruger ikke godbidder til weightpull...Pablo skal arbejde fordi han har lyst, ikke fordi han får mad...i alt andet træning bruger vi dog godbidder, så det er altså ikke fordi jeg er imod godbidder....:mrgreen:

 

Men han siger så "når du så roser ham fordi han gør det godt, har du så ikke bare betinget rosen, så han arbejder for at få ros istedet for mad?"...Og der har jeg selvfølgelig ikke læst en masse hundebøger, og kan være gået helt i den gale retning, men jeg mener jo at det at han får en succes-oplevelse ved at gennemføre et træk, i sig selv må være fantastisk for ham? hehe...men jeg er jo bare af den opfatttelse at min entusiasme afspejler sig i ham? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm...min psykologilærer stillede mig egentlig et interessant spørgsmål...dog ikke noget der ændrer på min måde at træne på...hehe...

 

Vi bruger ikke godbidder til weightpull...Pablo skal arbejde fordi han har lyst, ikke fordi han får mad...i alt andet træning bruger vi dog godbidder, så det er altså ikke fordi jeg er imod godbidder....:mrgreen:

 

Men han siger så "når du så roser ham fordi han gør det godt, har du så ikke bare betinget rosen, så han arbejder for at få ros istedet for mad?"...Og der har jeg selvfølgelig ikke læst en masse hundebøger, og kan være gået helt i den gale retning, men jeg mener jo at det at han får en succes-oplevelse ved at gennemføre et træk, i sig selv må være fantastisk for ham? hehe...men jeg er jo bare af den opfatttelse at min entusiasme afspejler sig i ham? :engel:

 

Interessant :hmm:Men der er der helt klart hold i! Og med bernerazuro's fortælling om hendes forældres hund. Bekræfter det, det jo os :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant :hmm:Men der er der helt klart hold i! Og med bernerazuro's fortælling om hendes forældres hund. Bekræfter det, det jo os :)

 

*host*

 

Møffe er min hund :engel: Forældrene lægger kun hus til, fordi jeg stadig bor hjemme :lol: Men han står skam i mit navn og flytter med mig, når jeg engang flytter hjemmefra.

 

Men hvis det var Naja, du tænkte på, som jeg nævnte på et tidspunkt, så er det min venindes forældres ;-)

 

Soooorryyy :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...