Hop til indhold

Når hunden løber løs i skoven.


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Dogue1

Som tidligere jæger har jeg set lignede flere gange. Men jeg tvivler på at fido mor eller far har set det. Havde de nu set det, ja så er jeg helt sikker på at de ikke havde fido løs i skoven...

 

Se hvad hunden efterlader når den har været i kontakt med dyrene i skoven, jeg vil ikke advare om stærke billeder.. Det er såmænd hvad vi modbydelige jægere som skyder bambi kan finde når de søde hundeejerne er gået glad hjem med deres søde hunde:evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Ofrene for voldelige hunde | www.bt.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Ja det er trist at se hvilken skade hunden kan gøre, og dyrene der bliver angrebet må i den grad lide, hvis de ikke bliver skudt hurtigt.

 

Har selv kendskab til en sag for mange år siden. hvor en overværede to hund der angreb et rådyr, ham der overværede angreb, skød den ene hund og måtte bagefter også skyde rådyret :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

:stupid: derfor skal man ikke slippe sin hund løs i skoven, hvis ikke man har styr på den :damn:

 

jeg bliver lige ked af det hver gang :cry:

Jeg har aldrig selv set det - men oplevet det alligevel en gang... jeg fik dog ikke lov til at se den...

 

Vores gamle hund tog pludselig stand midt på vejen med snuden mod kanten af vejen ind til skoven... Min mor havde lært at se forskel på hundens "stand" - om det er fugl eller stort vildt osv (brandsmart egentligt) og hun kunne tydeligt se, at den stand tog hun kun for "falden vildt" - normalt brugt ved drivjagt når hun skal holde stand for et skudt vildt.

Heldigvis havde hun da jagtkniven med så hun kunne aflive råen på stedet, men jeg græmmes over, at nogle kan finde på, at slippe en hund løs i skoven og lade den rende ud af ens synsfelt :vedikke: så burde hunden altså slet ikke have været med på turen, hvis ens hund har de "tendenser" til at gå på selvstændig jagt og direkte nedlægge dyr :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er nu engang rovdyr. Det er OK at en løve nakker en gnu i Afrika, forudsat den nøjes med at gøre det på fjernsynet. Det er en pligtsekvens i en hver naturfilm. Men herhjemme har vi glemt at der er noget der hedder en fødekæde, fordi den reelt er afskaffet. Ikke at jeg dermed vil forsvare løse hunde der skader vildt.

Men trafikskadede/dræbte dyr kan stadigt nå at blive nedlagt af en af de tilbageværende ræve, og så ser de heller ikke godt ud bagefter.

Sjovt nok er der ingen der larmer over at folk brager igennem en skov med 140, eller at der er jægere der tager på jagt med lidt for meget Jägermeister indenbords.

Ser ud som BT er ved at varme op til en ny omgang hundehad. Snart stemmer en skinger Marlene Harpsøe i med "I DF har vi altid ment..." - selvom man sjovt nok aldrig har nævnt det FØR det blev blæst op i medierne. Og så kommer der en ny lov der rammer dem der stadigt forsøger at følge landets love - mens de der er ligeglade med det hele trygt kan fortsætte med at være det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Ja, det er skammeligt :mad:

 

Det er en af mine kæpheste - man skal respektere vildtet og altid holde sin hund i snor i skovene, uanset hvor lille eller hvor veldresseret Fido er.

Skulle Fido undlade at tage en bid af et stykke vildt, laver Fido stadig ravage i den, bare ved at løbe rundt.

 

Bliv for hulan på veje og stier - og hold hunden i snor!

Og smid ikke dit affald!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok er der ingen der larmer over at folk brager igennem en skov med 140, eller at der er jægere der tager på jagt med lidt for meget Jägermeister indenbords. /QUOTE]

 

larmer - tja jeg kan ikke råbe så højt :oops:

Jeg mener ganske alvorligt at vi bør indføre det system som de kører test på flere steder i europa lige nu og bruges flere steder i usa

 

Et "alarm system", som fortæller billisterne inden de kører ind i skoven, om vildtet går nær vejen. Der sidder så følere mange steder på træer og pæle inde i skoven langs vejen..

så et program fra england, hvor de var gået fra 40 til 2 nedkørte stk. vildt på et år på den ene strækning.... Folk fattede faktisk pointen og satte farten betydeligt ned, når advarslen viste sig på skærmen... de vidste jo med sikkerhed så, at der gik vildt lige op til vejen, og det buler jo bilen at køre ind i det...

 

ellers så sæt stærekasser op i starten af skoven to steder inde i skoven og i slutningen af skoven - DET skal nok få farten ned :5up: folk gider nemlig ikke køre for stærkt forbi en stærekasse :lol:

Men det vil jo så blive til ret mange stærekasser :lol:

 

og jægere der drikker inden jagt - ja :damn::damn: behøver jeg sige mere?

lommelærken skal blive hjemme, eller allerhøjest findes frem ved vildtparaden til sidst, hvis de har folk til at køre sig hjem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg synes det ser meget mystisk ud. Kan ikke forstille mig at en almindelig familie hund ville forvolde så voldsomme skader. Så skal de da gå helt amok i en blodrus, men det er da de færreste der gør det.

 

Har ærlig talt hellere aldrig mødt nogen som , når de kalder hunden til sig, at hunden er smurt ind i blod og har fråde om munden og ser helt vild ud.

 

Hvis en hund vitterlig har gjort det vi ser på billederne, tror jeg overhovedet ikke der er tale om familiens hansen hund, når de har været en tur i skoven. Så skal de da være fuldkommen blinde. Hvis ens hund har gjort sådan noget, må man da kunne se det, og undre sig over hvor alt blodet kommer fra.

 

Er der overhovedet nogen beviser for at det er almindelige familiehunde , der når de luftes i skoven, går amok på vildt ??

 

Det lyder meget meget usandsynligt. Har hvert fald aldrig oplevet eller hørt om det i de hundekredse eller omgang med hundefolk jeg har gennem tiden.

 

Jeg kunne til gengæld forstille mig at det måske var herreløse hunde eller omstrejfende hunde. Jeg arbejde engang på et internat og vi fik et hav ind af herreløse og aggersive muskelhunde som havde strejfet omkring længe indtil nogle fandt dem eller fangede dem. Dem kunne jeg godt forstille mig kunne finde på at springe på vildt.

 

Kendte også en engang som boede lige op til en skov. Hendes store rottweilerbladning tog konstant på strejfetur. Den hoppede ud af vinduet og gik flere timer i skoven indtil hun endelig fandt den. Det er måske her det tragiske kunne ske ??

 

 

Men teorien om at fru jensen kører ud i en skov, slipper sin hund, en alm familiehund løs, holder lidt øje med den, og kalder den til sig og kører hjem igen, og hvor den så i en blodrus har dræbt adskillige rådyr på sin vej, UDEN at fru jensen har set blod på sin hund. Ej det tror jeg godt nok ikke på.

 

Men man skal passe på vildtet i al almindelighed. Og selvfølglig skal man ikke acceptere at den slags kan ske.

Redigeret af Stella
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Jeg synes det ser meget mystisk ud. Kan ikke forstille mig at en almindelig familie hund ville forvolde så voldsomme skader. Så skal de da gå helt amok i en blodrus, men det er da de færreste der gør det.

 

Har ærlig talt hellere aldrig mødt nogen som , når de kalder hunden til sig, at hunden er smurt ind i blod og har fråde om munden og ser helt vild ud.

 

Hvis en hund vitterlig har gjort det vi ser på billederne, tror jeg overhovedet ikke der er tale om familiens hansen hund, når de har været en tur i skoven. Så skal de da være fuldkommen blinde. Hvis ens hund har gjort sådan noget, må man da kunne se det, og undre sig over hvor alt blodet kommer fra.

 

Er der overhovedet nogen beviser for at det er almindelige familiehunde , der når de luftes i skoven, går amok på vildt ??

 

Det lyder meget meget usandsynligt. Har hvert fald aldrig oplevet eller hørt om det i de hundekredse eller omgang med hundefolk jeg har gennem tiden.

 

Jeg kunne til gengæld forstille mig at det måske var herreløse hunde eller omstrejfende hunde. Jeg arbejde engang på et internat og vi fik et hav ind af herreløse og aggersive muskelhunde som havde strejfet omkring længe indtil nogle fandt dem eller fangede dem. Dem kunne jeg godt forstille mig kunne finde på at springe på vildt.

 

Kendte også en engang som boede lige op til en skov. Hendes store rottweilerbladning tog konstant på strejfetur. Den hoppede ud af vinduet og gik flere timer i skoven indtil hun endelig fandt den. Det er måske her det tragiske kunne ske ??

 

 

Men teorien om at fru jensen kører ud i en skov, slipper sin hund, en alm familiehund løs, holder lidt øje med den, og kalder den til sig og kører hjem igen, og hvor den så i en blodrus har dræbt adskillige rådyr på sin vej, UDEN at fru jensen har set blod på sin hund. Ej det tror jeg godt nok ikke på.

 

Men man skal passe på vildtet i al almindelighed. Og selvfølglig skal man ikke acceptere at den slags kan ske.

 

Har du set en hund spise et stykke kød og knust et kødben??

Hunden behøver ikke nødvendigvis at lige en varulv eller vampyr for at lave de skader der er på de billeder, de skader kan langt de fleste hunde lave uden større problemer.

 

Selvom fru jensens familiehund kommer tilbage med blod i hovedet er det jo ikke en selvfølge at fruen ringe til feks. falck. Hun kunne jo også bare smide hunden i bilen og køre og håbe på at ingen har set hende eller hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bør aaaltid have snor på sine hunde i skoven!

 

Thayson går altid i snor, når han er uden for vores grund.

 

Men dengang vi havde Lasse (gravhund) og Thayson. Da var vi da ude at gå den ene gang, de var begge i snor og vi gik på en af stierne..

MEN alligevel lykkedes det dem at finde et rådyr lam der lå på stien, og de fik da fat i det.

MEN fordi de havde snor på lykkedes det jo os at få dem til at slippe hurtigt igen, så lammet hoppet noget forskrækket videre, men dog uden nogen fysiske mén. Vi blev også noget tid og kigget på om det var kommet til skade, men den forsætte væk sammen med dens mor. Forskrækket er det ret så sikkert blevet!!

Hvis de ikke havde været i snoren, havde den jo sikkert ikke klaret den :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Stella

Efter at fulgt med i hundelivet i ca 50 år er der alt for mange familiehunde, der skambider andre dyr. Hvor tit har man ikke læst om alvorlige bidskader på får og lam, selv på heste. Og ikke ualmindeligt at ejeren står udenfor folden og råber sin hund an, uden den reagerer.

I skove sker skambidning jo ikke lige i brandbælter, hvor folk går , men i underskoven.Førhen måtte mange hunde skydes i Dyrehaven/Jægersborg Hegn, fordi folk ikke indhegnede deres grunde ordenlig og vovserne selv tog på opdagelse, når de kedede sig.

Hvis min have ikke var indhegnede, ville alle 4 spaniel og mine 2 græske hunde da rende ind i kornet på jagt efter agerhøns, fasaner og harer.

Selv min ene nu afdøde cavalier blev høj ved synet af agerhøns og var en glimrende musejager, men hun var også dengang samboende med et par gravhunde.

Jagtgenet ligger i alle hunde, mere eller mindre udtalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Ja jeg er klar over at de sangtens KAN lave de skader, men jeg tror ikke at de gør det som det første og det bedste. JEG har aldrig set eller hørt det før. Jeg har hørt at hunde løber efter rådyr ( og det skal de i øvrigt overhovdet ikke have lov til, derfor at det er vigtig at have hunden i snor i skoven ) men hvis vi går ud fra at hunden indhenter rådyret, tror jeg ikke at de umiddelbart ville gå amok og flænse det fra hinanden, jeg tror hunden tænder på selve jagten. Lidt ligesom hvis min hund jagter en kat ud af haven. Hvis katten stopper op, rejser børster eller bliver siddene, så bliver han da bange for den og trækker sig og nøjes med at gø. Men løber den, så løber han efter.

 

Men bare fordi at JEG aldrig har set det før eller hørt om det, kan det jo godt forkomme. Desværre. Man bør tage hunden i snor i skoven. Desværre kan det være svært at helgardere sig. Feks hvis man om efteråret går en tur løs med hunden på stubmarkrne. Kommer der så et rådyr, kan der jo forkomme tilfælde hvor hunden ser det før man selv gør og slår hjernen fra, eller hvis man har en hund der strejfer.

 

Jeg har heldigvis kun oplevet det en gang. Da min hund var unghund, fuld af selvtillid og hormoner og lod som om han var døv, gik vi engang på en stor stubmark. Her fik kan lov at være løs, men pludeslig inden jeg så det, havde han føjet øje på et rådyr. Rådyret sætter i løb, min hund efter og mig bagefter. På mysisk vis stopper rådyret op og min hund ligeså. Jeg forsætter i vild galop. Da rådyret stopper, bakker min hund og giver sig til at gø, og løber tilbage af mod mig.

 

Det er heldigvis første og forhånbeligt sidste gang det sker. Siden er han da blevet mere opdragen, mere lydig, holder sig til hvor jeg går, og kan stoppes med et fløjt, samt at jeg er mere opmærksom når vi vandre over en stubmarker. Min i skoven, får han ikke lov at være løs. Man kan aldrig vide sig sikker, og den smule skov vi har tilbage, så vildtet have lov at have i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hej Ulla, ja du har nok helt ret. Min første tanke og reaktion på billederne var bare at det var usandsynligt. Men nu jeg tænker mig om og læser det du skriver, er det jo rigtig. Vores hunde ville gerne jage, hvis de fik lov.

 

Men det er fordi jeg aldrig selv har oplevet lignede eller kender nogen som har. Nu er jeg faktisk selv rytter, og har faktisk engang siddet på min hest da en hund kom løbende og snappede efter den i haserne.

 

Men ja i har nok ret, jeg var nok for hurtig til at skrive. Når jeg nu tænker lidt mere over det, sker der nok langt flere skader end man umiddelbart skulle tro. Man ville jo gerne tro det bedste om sine medmennsker og tænker at det er utroligt hvis folk kan være så ansvarsløse og lade sådan noget ske.Dog tror jeg ikke folk gør det med vilje, mange kender måske slet ikke til vildtet eller ved noget om hvornår man skal være ekstra opmærksom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Hunde er nu engang rovdyr. Det er OK at en løve nakker en gnu i Afrika, forudsat den nøjes med at gøre det på fjernsynet. Det er en pligtsekvens i en hver naturfilm. Men herhjemme har vi glemt at der er noget der hedder en fødekæde, fordi den reelt er afskaffet. Ikke at jeg dermed vil forsvare løse hunde der skader vildt.

Men trafikskadede/dræbte dyr kan stadigt nå at blive nedlagt af en af de tilbageværende ræve, og så ser de heller ikke godt ud bagefter.

Sjovt nok er der ingen der larmer over at folk brager igennem en skov med 140, eller at der er jægere der tager på jagt med lidt for meget Jägermeister indenbords.

Ser ud som BT er ved at varme op til en ny omgang hundehad. Snart stemmer en skinger Marlene Harpsøe i med "I DF har vi altid ment..." - selvom man sjovt nok aldrig har nævnt det FØR det blev blæst op i medierne. Og så kommer der en ny lov der rammer dem der stadigt forsøger at følge landets love - mens de der er ligeglade med det hele trygt kan fortsætte med at være det.

Selvfølgelig har naturen sin gang, og naturen er også meget voldsom...Sådan er det bare.

 

Men de billeder kommer fra skov og naturstyrelsen og de ved med sikkerhed at de billeder er af skambidt vildt hvor det ER hunde der har jagtet nedlagt og dræbt dyrene

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nogle grimme billeder, men hvis alle overholdte at have deres hund i snor, når de går i skoven ville dette kunne undgåes, lige som mange andre bidskader.

 

Men jeg skal da ikke spille hellig, den schæfer jeg havde før ham jeg har nu, er opvokset med ture i skoven, da jeg bode lige op til en skov, så han har lært lige fra hvalp af, ikke at jagte eller løbe efter nogle dyr, så ham havde jeg ikke snor på i skoven, han har så heller aldrig løbet efter noget vild i skoven, i de 6 år vi bode der, men jeg kan da huske en episode, hvor jeg gik med ham, der kom så nogle jægere kørende forbi os, den ene stikker så hoved ud og siger jeg skal have snor på min hund, når jeg ikke kan kalde den til mig!! jeg fortæller ham så "pænt" at hvis han bare kunne styre sin hund, så skulle jeg nok styre min, 30 min senere ser jeg ham rende efter sin hund, fordi den jagter noget vildt og han kan ikke kalde den til sig og få den stoppet...

 

Men min nuværende hund er ikke opvokset med det, så han har altid snor på i skoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har naturen sin gang, og naturen er også meget voldsom...Sådan er det bare.

 

Men de billeder kommer fra skov og naturstyrelsen og de ved med sikkerhed at de billeder er af skambidt vildt hvor det ER hunde der har jagtet nedlagt og dræbt dyrene

 

Her kan jeg jo have mine tanker om hvor de ved det fra.

Her i skovdistriktet er det en SNS-ansat maskinførers to springer spaniels der render løse rundt og chikanerer skovgæster og vildt, skovfogedens FT spaniel ses også af og til på egen pote. Et kendt medlem at en lokal jagtforening cykler i skoven med sin meget agressive korthår uden snor. Hvorfor den er agressiv ved man når man har set ham træne, men det er en anden snak.

Man kan åbenbart lidt mere når man er noget ved musikken.

 

Hvis SNS har et problem, er der ét godt sted at begynde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også haft et par tilfælde i vinter hvor hunde har bidt rådyr til døde - så jo jeg er ikke i tvivl om at hunde kan lave sådan en ødelæggelse.

Jeg er da ikke selv i tvivl om at mine egne beagles ville kunne anrette skade på sådan et dyr - derfor er de altid i snor. Jeg har set hvordan min ældste beagle har knust en okseknogle uden problemer :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kan jeg jo have mine tanker om hvor de ved det fra.

Her i skovdistriktet er det en SNS-ansat maskinførers to springer spaniels der render løse rundt og chikanerer skovgæster og vildt, skovfogedens FT spaniel ses også af og til på egen pote. Et kendt medlem at en lokal jagtforening cykler i skoven med sin meget agressive korthår uden snor. Hvorfor den er agressiv ved man når man har set ham træne, men det er en anden snak.

Man kan åbenbart lidt mere når man er noget ved musikken.

 

Hvis SNS har et problem, er der ét godt sted at begynde.

 

Må man spørge om det omtalte skovdistrikt er sønderskoven? :shock: Hvis hvordan reagere de omtalte hunde på andre hunde? Spørger mest fordi jeg så vil huske på at undgå dem på vores ture :blink:

 

Jeg undgår normalt andre hunde, da Thayson har brug for at se an og det er det absolut ikke alle personer der vælger at respektere så det er nemmere at gå en anden vej end han skal have en uheldig oplevelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter simpelthen ikke at folk kan få sig selv til at slippe hunden sådan et sted :evil:

 

Den hundeskov vi har ude af mod hald ege er et lækkert sted at gå med hunden (ikke mindst fordi man kan komme udenom andre hunde), men den er ikke indhegnet og mange stier fortsætter ind hvor man ikke må have hunden løs og hvor vildtet går, men det er der ikke mange hundeejere der forstår. Når der nu er hundeskov på den ene side så kan de vel ligeså godt fortsætte uden snor ind på den anden side :stupid: og så har de selvfølgelig fjernet den fine indhegning de fleste ellers slap hunden i før, så nu går de hunde med stort set ikke eksisterende indkald rundt i selve skoven :roll:

 

Om man så har en toptrænet jagthund så bør den efter min mening være i snor når man bare går tur i skoven (man kan jo altså også få lange snore). Jeg er temmelig sikker på at Dumle aldrig ville angribe et rådyr. De er rendt lige forbi os uden at han har gjort andet end at kigge og stået i nærheden af os uden han har gjort andet en kigge på dem og snuse videre. Alligevel kunne jeg aldrig finde på at slippe ham i en skov der ikke er godkendt til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige at jeg ikke forstår hvorfor man vil have sin hund løs i de normale skovområder :hmm:

 

Hvis det er fordi man vil lade hunden være løs, må man da tage til diverse hundeskove. Jeg syntes at det er meget forkert og ikke mindst tankeløst, da man hverken viser hensyn til de vilde dyr i skoven og de andre mennesker som benytter skoven.

 

Sidst jeg var på skovtur, og vi sad på vorers medbragte tæpper, stod der pludselig en stor hund og en ejer som kom langt fra løbende samtidig medat han kaldte på hunden. Den nåede så at vælte børnes og vores glas, hapse børnens mad og træde i kartoffelsalaten.

Så hvorfor ødelægge det for alle os andre???? hundeejere eller ej....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter simpelthen ikke at folk kan få sig selv til at slippe hunden sådan et sted :evil:

 

Jeg må sige at jeg ikke forstår hvorfor man vil have sin hund løs i de normale skovområder :hmm:

 

Hvis det er fordi man vil lade hunden være løs, må man da tage til diverse hundeskove. Jeg syntes at det er meget forkert og ikke mindst tankeløst, da man hverken viser hensyn til de vilde dyr i skoven og de andre mennesker som benytter skoven.

Jeg kunne aldrig drømme om at lade min hund gå løs i en skov hvor det ikke var tilladt, men her i Nordsjælland er der altså både ræve, harer og rådyr i vores hundeskove,.... hvad er jeres holdning så til at man lader hundene løbe løs dèr?. Der går stort set ikke en dag uden at jeg ser rådyr. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig drømme om at lade min hund gå løs i en skov hvor det ikke var tilladt, men her i Nordsjælland er der altså både ræve, harer og rådyr i vores hundeskove,.... hvad er jeres holdning så til at man lader hundene løbe løs dèr?. Der går stort set ikke en dag uden at jeg ser rådyr. :vedikke:

 

Der er også mange rådyr i vores hundeskov, så kun min collie går løs der, schæferhundene går i flexline.

Men mange holder også deres hund i snor der, selvom de godt må gå løse.

Det er også kutyme, at man kalder sin hund til sig, hvis man møder nogen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man spørge om det omtalte skovdistrikt er sønderskoven? :shock: Hvis hvordan reagere de omtalte hunde på andre hunde? Spørger mest fordi jeg så vil huske på at undgå dem på vores ture :blink:

 

Det er korrekt. Bare undgå tjenesteboligerne, det er især i nærheden af dem at den er gal. Der er rygter om at den gale korthår skulle være blevet aflivet, vistnok fordi den gav sin herre samme behandling som han brugte under træning.

 

Jeg undgår normalt andre hunde, da Thayson har brug for at se an og det er det absolut ikke alle personer der vælger at respektere så det er nemmere at gå en anden vej end han skal have en uheldig oplevelse

 

 

Det kan betyde virkelig meget med sådan en dårlig oplevelse. På AOFs problemhundehold har jeg mødt nogen stykker der alene træner genopretning efter den slags oplevelser. Jeg plejer at lægge hunde til mod slutningen af de kurser, fordi de skal have ukendte hunde at træne på, på den måde følger jeg lidt med i hvad der rører sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja. Silke går altid løs i skoven. :???:

Da hun var yngre, kunne hun godt finde poå at sætte efter en hjort, men det viste sig hurtigt, at hjorten var alt for hurtig.

Hvis jagten foregår i skov- og markterræn, så er jeg ret sikker på, at der ikke er ret mange hunde, der kan fange en rask hjort.

 

Silke har fundet en død hjort. Den var skamskudt og efterfølgende rendt op af rovdyr. Om DET har været ræve eller hunde, det er jeg ikke ekspert nok til at se. --Nogle gange ser man jo også det, man helst vil se.

Sådan er det vel forøvrigt også for Skov- og Naturstyrelsen. Billedserien er dramatisk, men der er mange billeder af hver episode. Hvad skal det gøre godt for?

 

---Vi bor lige midt imellem to ret trafikerede veje. Det kan også ske, at en hjort bliver påkørt og derefter bliver dræbt af en hund. Jeg ved ikke, om det er bedre, at hjorten ligger og dør langsomt i noget krat?

 

Og så har jeg for nylig været ude for, at en nabo luftede sine to hunde, en eurasier-blanding og en chow-chow blanding da der pludselig kom en hjort springende. Hundene var blevet sluppet løs i kommunens u-indhegnede område til løse hunde, -markeret med 4 stolper.

Men hjorte ser jo ikke på stolper, og denneher spurtede tværs hen over marken og selvfølgelig rendte hundene efter.

Hvis hjorten var rendt til venstre ud i skoven, så havde hundene aldrig kunnet fange den.

Nu rendte den i stedet til højre, hvor der ligger et villa-kvarter. For der var den blevet fodret hele den lange kolde vinter.

Hunde kan brase gennem hække og krat, men hjortene klarer sig ved at springe over forhindringerne. Der er bare mange forhindringer i et villakvarter, som en hjort ikke kan komme over. Og da hjorten var nået frem til sit fodersted, indhentede hundene den.

--Hundenes ejer var imellemtiden gået hjem og havde ringet til politiet, fordi hans to hunde var løbet væk. Derefter gik han over i skoven, for det havde ikke været til at se, hvilken vej hunde og hjort havde taget.

Jeg gik den anden vej over i villakvarteret.

Og det tog da heller ikke mange minutter at finde hunde og den nu døde hjort i en have, med oprørte beboere som tilskuere.

-Kort tid efter kom ejeren og tog sine hunde og fjernede den døde hjort.

 

Og det var altså det! Selv om det hele jo var anmeldt til politiet, for naboerne havde da også straks både ringet til politiet OG videofilmet hunde og hjort som bevismateriale, --så har hundeejerne altså aldrig hørt fra politiet angående nogen form for straf eller bøde.

 

---Jeg må også sige, at vi har usædvanlig mange hjorte i år. Vi ser dem næsten hver dag, når vi går tur. De skal vel egentlig dø på en eller anden måde? Efter den store ræveskabs-epidemi for et par år siden, har hjortene jo næsten ikke haft nogle naturlige fjender. Slet ikke i et område som vores, der ikke kan bruges til jagt.

 

Hjorten her har jeg filmet ud af mit køkkenvindue. Cykelstien, man kan se, er almindeligvis ret trafikeret, fordi der ligger en skole lige til højre for vores bebyggelse. Og få minutter før var en flok drenge kørt forbi.

Hjortene er både alt for mange, og alt for tamme.

 

[media]

[/media]

 

 

Men Silke bliver ved med at gå løs. Som de fleste hunde her omkring.

MÅSKE er der en hund, der igen nedlægger en hjort en dag. Det er der næppe nogen hundeejer, der ønsker at hans/hendes hund skal gøre.

Men jeg synes altså IKKE at det er grund nok til at give ALLE hunde snor på hele tiden. Det er et voldsomt indgreb i hundenes frihed og livskvalitet.

 

Det svarer faktisk lidt til at give alle M/K-hunde snor og mundkurv på, fordi der er nogle få af dem, der ikke bør gå løs.

 

-------I morges så vi faktisk et hjortekid, der stavrede ind i det halvhøje græs ved hundeskolen, hvor den lagde sig ned og "gemte" sig. Silke var ikke engang interesseret...

Og samme reaktion har jeg hørt andre hundeejere fortælle om.

 

---Det støder mig at nogen kalder det for "blodrus" når en hund nedlægger et bytte, dræber det og begynder at spise det..

"Blodrus" er da noget med ræven, der flår hovedet af alle hønsene i hønsegården, -er det ikke?:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...