Hop til indhold

Hvordan får jeg bedst givet ham sin pille?


Lille Louie
 Share

Recommended Posts

Før i tiden når Louie har fået piller har jeg altid givet det sammen med noget lækkert mad af en eller anden art.

 

Lige nu får han dog nogle piller, som jeg ikke må give sammen med mad, og det er lidt af en udfordring for os.

 

Det er lidt hårdt for mig at lave et lille overgreb på ham hver dag - især når det langt fra virker første gang... Jeg mener at have læst herinde at hvis man placerer pillen helt bagest i munden, lukker munden på hunden og stryger den ned af hagen, så vil den sluge pillen automatisk. Det gør han bare ikke. Hvad gør jeg galt?

 

Som regel er pillen der stadig når han åbner munden igen (selvom jeg holder fast et stykke tid :cry:), ved ikke om han når at gemme den ude i kinden inden jeg får lukket munden på ham eller hvad der sker :vedikke:.

 

Nå, det behøver jo ikke være sådan et langt indlæg - skal bare have hjælp til at gøre det mest "behageligt" for ham at få den daglige pille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid gjort som du beskriver her; åbner munden på hunden, pillen så langt ned "i halsen" som muligt, lukker sammen og stryger et par gange ned at hagen/halsen, den virker her 99% af gangene, hvis den smutter, så er det fordi jeg ikke har fået lagt pillen langt nok tilbage ;-)

 

Jeg har så også hel klør fem inde i gabet på hunden for nærmest at droppe pillen direkte ned i halsen på dem :blink: Men det er selvfølgelig også lidt nemmere med det store gab mine hunde render rundt med, meeen, jeg har nu også gjort det flere gange på hvalpe uden problemer, så det burde også kunne lade sig gøre med en lille hund :engel:

 

Mine hunde tager det gerne helt stille og roligt og er "dumme" nok til selv at komme rendene når jeg roder med pillerne (når der en sjælden gang i mellem er en der skal have piller for det ene eller det andet), og så bliver det selvfølgelig altid sluttet af med ros og gerne en godbid.

Og så er de i det hele taget vandt til at der er nogle ting der bare skal gøres, hvis når man selv tager det roligt og ikke gør noget større nummer ud af det, så gør hunden ofte heller ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis, jeg har det også sådan lidt 'det skal jo gøres'. Men når han så begynder at lave opkastlyde fordi jeg forsøger at få hånden helt ned bagerst i "gabet" på ham, og jeg så efterfølgende skal gøre det igen og igen fordi det ikke virker, så får jeg det altså lidt dårligt omkring det.. Han ser så krænket og bebrejdende ud.

 

Lige et opklarende spørgsmål. Skal man også holde om næseborene, altså så han ikke kan få luft og dermed bliver nødt til at synke?

 

Han får en lille smule olie hver dag, så i dag tænkte jeg at jeg ville gemme olien til pilletagningen. Puttede den ned i olien og forsøgte så nærmest at kaste olien ind i munden på ham i håb om at han så ikke ville opdage pillen - resultat, meget olieindsmurt hund og en pille, der efterfølgende lå så fint på gulvet....

 

Hvis jeg ikke snart får lært det sker der nok ikke noget ved lige at opbløde et par tørfoderpiller i lidt vand og proppe pilen deri - men når der nu specifikt står at den ikke må tages sammen med mad, så vil jeg helst bare lære hvordan man gør. Det lyder jo så let... :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

De eneste gange jeg har problemer med "ned i gabet" metoden er hvis pillen er sådan en gel cap, de kan godt klistre sig fast til tungen.

 

Når de siger, det ikke må gives sammen med mad, så ville jeg opfatte det som "med et helt måltid". Jeg kan ikke forestille mig, at et lille stykke ost, pølse, jordnøddesmør eller hvad du nu ellers kan finde på at gemme den i, vil gøre den store forskel, så det ville jeg da nok gøre.

 

Og helt ærligt, hvis nogen forsøgte at stikke hånden ned i gabet på mig for at deponere en pille, ville jeg garanteret også få brækfornemmelser....

Link til indlæg
Del på andre sites

har du prøvet at give ham den, som du ville give ham enhver anden godbid?

 

Det gør jeg med Flipsedyret, både da han fik Kaprotabs og nu "godbidder til den humørsyge", dem kan han tydeligvis ikke li' men de kommer ned alligevel :hjerte:

Da han fik Kaprotabs, fik han dem i maden til at starte med, men da jeg fandt ud af at han "gemte" dem under tæppet ved siden af madskålen begyndte jeg at give ham dem som om de var godbidder :blink:

 

Han tygger ikke på dem, tror det er fordi at de smager grimt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du har lagt pillen helt omme i halsen og holder hans mund lukket, holder du så også hans hoved lidt opad? Så han kigger op mod loftet?

 

Det gør jeg og så aer forsigtigt på halsen.

 

Men som der også bliver sagt, tror du ikke at en enkel lille guffer i forbindelse med pillen er okay?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stampe

jeg ville helt klart putte pillen i en lille klat leverpostej eller noget andet lækkert - jeg tror det med maden er tænkt på at den ikke må gives sammen med hans måltid.

 

Jeg har også ført hen brugt det der med at putte den helt ned i gabet på hundene - men jeg synes faktisk det er synd og jeg har oplevet at efter jeg har haft brugt den anden metode så er hunden altså heller ikke så ulykkelig i forbindelse med medicin.

 

Så efterfølgende er lyden af "blister-pakninger" lig med leverpostej :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville til hver en tid bruge metoden med at stoppe pillen direkte ned i halsen på hunden, og jeg synes bestemt IKKE at det er synd, og det er jeg faktisk ret sikker på, at hunden heller ikke synes, hvis man lader være med at pylre og ynke den, når pillen skal gives.

 

Prøv når, du har placeret pillen og lukker hundens mund, at puste den på/ind i næsen. Det vil fremkalde en synkebevægelse. Synker den ikke pillen på den måde, er det fordi, du ikke placerer den langt nok tilbage - den skal HELT ned i halsen og ikke kun ligge på det bagerste af tungen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange gode forslag I har.

 

Sagen er den at det er en pille imod allergi. Han får et allergifoder i øjeblikket og må KUN få det - ingen godbidder, intet leverpostej, ost eller lignende (plejer jo bare at pakke pillen ind i det).

 

Det ER sådan en gel-pille, så den klister fast på hans tunge, og det gør det bestemt ikke lettere, når den ryger ud og ind mange gange.

 

Jeg ynker ham bestemt ikke, siger bare den skal lige ned den her - var meget stolt af mig selv fordi jegvar så resolut, bare surt at det ikke virker.

 

Han sidder ned (er det ikke bedst?) og så løfter jeg hans hovede op af..

 

Ih, hvorfor skal det lige være så svært. Må prøve det der med at puste, for han vil åbenbart hellere bare holde vejret end at synke, det virker i hvert fald ikke når jeg gnider under hagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør tit det, at jeg kaster godbidder til mine hunde, og de ryger lige ned uden at blinke med øjnene, da de ikke opdager, hvad de egentlig slugte. Det gjorde jeg på et tidspunkt med en hund, der bestemt ikke havde lyst til piller, kastede et par godbidder, derefter pillen, så en godbid igen og vupti så var det klaret, de andre hunde får lidt leverpostej på, og så er den pille indhaleret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Har ikke prøvet gel-piller, men kan godt forestille mig det ikke er det nemmeste..

Katten skulle have piller dagligt i en måned, i starten var det lidt som du beskriver + han stak af og gemte sig, men efter en uge fik vi ligesom taget på det, begge to.

Hunden skulle også lige have en 5-6 piller før vi fik det gjort rigtigt første gang, han ville død og pine heller ikke synke.

 

Så her kom det efter lidt tid, som om at hunden også skulle fatte at den bare skulle sluge.

 

Ellers har vi givet vitaminpiller sammen med lidt tørkost, men som regel spyttede han bare vitaminerne ud igen, puh bvadr :mrgreen:

 

 

Vi har altså ikke haft fingeren helt nede i halsen, vi lægger den ind bagerst på tungen - agtigt..

Og så hovedet helt op af og roooooose rose rose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke prøvet gel-piller, men kan godt forestille mig det ikke er det nemmeste..

Katten skulle have piller dagligt i en måned, i starten var det lidt som du beskriver + han stak af og gemte sig, men efter en uge fik vi ligesom taget på det, begge to.

Hunden skulle også lige have en 5-6 piller før vi fik det gjort rigtigt første gang, han ville død og pine heller ikke synke.

 

Så her kom det efter lidt tid, som om at hunden også skulle fatte at den bare skulle sluge.

 

Ellers har vi givet vitaminpiller sammen med lidt tørkost, men som regel spyttede han bare vitaminerne ud igen, puh bvadr :mrgreen:

 

 

Vi har altså ikke haft fingeren helt nede i halsen, vi lægger den ind bagerst på tungen - agtigt..

Og så hovedet helt op af og roooooose rose rose.

 

Han får også en anden pille og en vitaminpille. Dem spiser han sammen med sin potion tørfoder, det er der ingen problemer med. Tror ikke rigtig han opdager at der er piller i.

 

Den her vanskelige én skal tages mindst to timer før eller efter et måltid og må ikke gives sammen med mad... Det er dét, der gør det lidt svært. Har overvejet 'kastemetoden', men når der så ikke vanker nogle godbidder før og efter, kan det godt være at det ikke rigtig virker..

 

Håber også at det bare er en tilvænningssag - for ham og mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Håber også at det bare er en tilvænningssag - for ham og mig.

 

Ja det var det jeg ville frem til - giv det en uge, lige pludselig fanger både dig og hund hvordan man gør.

Det kan godt virke lidt voldeligt de første gange, men når hunden opdager at synke = juhuu, så går det altså nemmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får også en anden pille og en vitaminpille. Dem spiser han sammen med sin potion tørfoder, det er der ingen problemer med. Tror ikke rigtig han opdager at der er piller i.

 

Den her vanskelige én skal tages mindst to timer før eller efter et måltid og må ikke gives sammen med mad... Det er dét, der gør det lidt svært. Har overvejet 'kastemetoden', men når der så ikke vanker nogle godbidder før og efter, kan det godt være at det ikke rigtig virker..

 

Håber også at det bare er en tilvænningssag - for ham og mig.

 

Hvorfor må han ikke få et par godbidder?

Jeg kan forstå at han ikke, skal have piller i forbindelse med mad ( måltid ), det skal vi mennesker jo heller ikke, men et par godbidder, må du helt sikkert gerne give ham.Prøv lige at høre din dyrlæge igen, jeg tror at du har misforstået, den med maden lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor må han ikke få et par godbidder?

Jeg kan forstå at han ikke, skal have piller i forbindelse med mad ( måltid ), det skal vi mennesker jo heller ikke, men et par godbidder, må du helt sikkert gerne give ham.Prøv lige at høre din dyrlæge igen, jeg tror at du har misforstået, den med maden lidt.

 

Eftersom 'godbidder' lige nu = tørfoder, er han ikke så begejstret for idéen, hehe.. :mrgreen:

 

Men i går prøvede jeg at kaste. Jeg ramte på ingen måde, og han greb ikke. Den landede på gulvet og Louie skyndte sig at nuppe den og løbe ind under bordet. Han tyggede og tyggede for at sluge sit 'bytte', men den ville bare ikke ned. Så prøvede jeg at give ham den som før, han sank nok ti gange, men alligevel var pillen der stadig da han åbnede munden. Men så tyggede han lidt mere på den og til sidst røg den ned af sig selv :-D SÅ fik han så meget ros så man aldrig har set noget lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Jeg plejer også at lægge det bagest på tungen uden problemer. På et tidspunkt skulle jeg dog give en hund noget den absolut ikke ville have, de må have smagt meget meget grimt. Når jeg troede den havde slugt det fandt jeg pludselig pillen et sted på gulvet 30 minutter senere. Så købte jeg et produkt hos dyrlægen som havde en meget meget stærk duft men som hunden godt kunne lide og som derfor kunne skjule duft og smag fra selv de værste piller. Det var sådan nogle små brune kager som havde konsistens lidt ligesom modellervoks og som man derfor kunne gemme piller i. Det virkede rigtig super. Ved ikke om man kan få det i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tråden er 1,5 år gammel, men det er da fint med flere råd :blink:

 

Han får forresten en pille hver dag nu, og den er der ingen problemer med at give på "ind bagest, stryg ned langs halsen"-måden. Men den pille, som jeg startede tråden om, var belagt med en eller anden åndssvag coating, som blev helt klistret lige så snart den blev våd. Så den blev bare siddende bagest på hans tunge. Virkelig irriterende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...