Hop til indhold

Gode råd/input om hund nr. 2 søges :-)


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Gæst Bille

Hej alle golden ejere :-)

 

Jeg ville gerne høre jeres ærlige erfaringer om hund nr. 2, Jeg har dejlige Mille, golden, på 13 mdr. lige overstået 1. løbetid. Hun er ekstremt kærlig, omsorgsfuld, opmærksomhedskrævende og "jeg-vil-også-nusses"(hun går imellem os og op på bagbenene" når vi krammer herhjemme :hjerte:

 

Jeg går og overvejer at få en hund mere - en löwchen måske :-)

 

Er der nogle af jer med 2 hunde der kan give mig nogle gode råd / input om det at have 2 hunde: fordele / ulemper samt det evt. at have 2 forskellige racer med størrelsesforskel, Milles alder (skal vi vente til hun er mere end 1 år?), goldens sind når der kommer hund nr. 2, evt. introduktion ;-)

 

På forhånd tak :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har jo kun én hund, löwchenen halfdan, som du jo har mødt. men jeg vil gerne komme med et lille input alligevel:

 

halfdan har en rigtig, rigtig god ven, som er en golden retriever på 10 måneder. de er SÅ glade for hinanden, og vi går ofte tur med ham, sofus, og hans ejer. MEN - der ER en stor størrelsesforskel, og deres leg skal superviseres og styres ret meget. et par gange har sofus i ren overmod taklet halfdan ret voldsomt, så han fik et chok, men heldigvis uden han kom noget til. det er blevet bedre, nu hvor halfdan er større, og sofus har lært at lægge sig ned, så halfdan kan kravle rundt på ham, men de kommer nok aldrig til at lege helt frit sammen. jeg er i hvert fald altid meget obs, når de leger.

 

de goldens (og labber) som vi møder leger alle ret vildt - masser af løbe-, tumle-, klaske-med-poterne-leg, og det er jo voldsomt for en lille hund. jeg er sikker på, at det sagtens kan lade sig gøre - jeg kender en pige der har en amstaff og en chihuahua, og de går problemfrit sammen. men i skal nok lige have in mente, at der godt kan være en del arbejde i det for jer, mens hvalpen er lille og har brug for "beskyttelse", mod en stor glad golden.

 

men jeg håber da, at vi får en löwchen mere på hundeforum :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle golden ejere :-)

 

Jeg ville gerne høre jeres ærlige erfaringer om hund nr. 2, Jeg har dejlige Mille, golden, på 13 mdr. lige overstået 1. løbetid. Hun er ekstremt kærlig, omsorgsfuld, opmærksomhedskrævende og "jeg-vil-også-nusses"(hun går imellem os og op på bagbenene" når vi krammer herhjemme :hjerte:

 

Jeg går og overvejer at få en hund mere - en löwchen måske :-)

 

Er der nogle af jer med 2 hunde der kan give mig nogle gode råd / input om det at have 2 hunde: fordele / ulemper samt det evt. at have 2 forskellige racer med størrelsesforskel, Milles alder (skal vi vente til hun er mere end 1 år?), goldens sind når der kommer hund nr. 2, evt. introduktion ;-)

 

På forhånd tak :lol:

 

 

Med hensyn til race kan jeg ikke råde dig - da jeg har valgt den samme race alle tre gange - Jeg har det lidt at lige børn leger bedst. Men ved da at det ikke burde være et stort problem med to forskellige racer - når blot man tager sine forholdsregler.

 

Det er klogt at vente med hund nr. 2 til den første hund er voksen og man er sikker på den kan klare udfordringen mentalt - så 2 år vil jeg sige der skal være i mellem dem - gerne længere.

Der er 3 år mellem mine 3 og det har været planen hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle golden ejere :-)

 

Jeg ville gerne høre jeres ærlige erfaringer om hund nr. 2, Jeg har dejlige Mille, golden, på 13 mdr. lige overstået 1. løbetid. Hun er ekstremt kærlig, omsorgsfuld, opmærksomhedskrævende og "jeg-vil-også-nusses"(hun går imellem os og op på bagbenene" når vi krammer herhjemme :hjerte:

 

Jeg går og overvejer at få en hund mere - en löwchen måske :-)

 

Er der nogle af jer med 2 hunde der kan give mig nogle gode råd / input om det at have 2 hunde: fordele / ulemper samt det evt. at have 2 forskellige racer med størrelsesforskel, Milles alder (skal vi vente til hun er mere end 1 år?), goldens sind når der kommer hund nr. 2, evt. introduktion ;-)

 

På forhånd tak :lol:

 

Nu har jo to hunde, så kan da komme med et par betragtninger :-D

 

Min golden er kommet til som nummer 2 hund.

Jeg ventede helt bevidst til Mingus var omkring 1½ år. Det anbefales i diverse bøger, især hvis det er samme køn. Med en golden, som er sent moden, ville jeg vente til den første er lidt voksen.

Jeg ville ønske jeg havde valgt to hunde af samme størrelse. Mine har absolut ingen glæde af hinanden. Det første års tid var et rent mareridt, fordi Cajsa ville lege med Mingus, og var rigtig strid ved ham. Han syntes ikke ligefrem det var skægt at blive trukket rundt i ørerne. Nu går det rigtig fint, men de leger ikke sammen. Mingus leger dog aldrig med andre hunde, men han ville gerne lege med hende da hun var helt lille. Så havde jeg valgt eks. en cavalier som hund nr. to, havde det været bedre. Men sådan er det nu engang, jeg holder jo usandsynligt meget af Cajsa :lun:

 

Jeg er rigtig glad for at Cajsa er nr. to hund, for hun er meget krævende mht. opmærksomhed. Mingus gider ikke rigtig kramme og kæle, så det gør ham ikke noget at Cajsa får så meget mere opmærksomhed. Jeg har ham mistænkt for at tænke " så slipper jeg da så længe" :lol:

Cajsa ville have rigtig svært ved at dele mig med en anden hund, der er lige så kælen som hende. Snakker jeg med en anden hund, går hun imellem eller springer op ad mig. Både fordi hun er utryg ved det unaturlige, og for hende "farlige", i at andre hunde er så tæt på mig, men også fordi hun er jaloux. Det kunne Mingus da ikke være mere ligeglad med, hvilket gør det noget nemmere.

Jeg ved ikke om det er generelt for goldens, men Cajsa vogter enormt meget over sit legetøj. Havde jeg en hund mere, der også ville have legetøj, ville det virkelig give nogle slagsmål.

 

 

Generelt tror jeg man skal se på den enkelte hund, og ikke skele så meget til racen.

Jeg har i hvert fald lært, at jeg ikke egner mig til at have to hunde, da jeg simpelthen får dårlig samvittighed når jeg laver noget med den ene. Og når man træner så meget som jeg gør, er det altså et stort problem for jeg kan jo kun træne med en ad gangen. Men det er jo bare mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så længe man er opmærksom på at forebygge problemer med størrelsesforskellen, så tror jeg da bestemt det vil gå. Men jeg ville nok også vente til din voksne hund er 2 år.

 

Og så handler det vel også om at vælge den rette hvalp. Altså ikke den forsigtige og tilbageholdne i kuldet - for den vil lynhurtigt blive tromlet ned og blive forskrækket. Det skal virkelig være en hvalp med mod på livet og masser af gåpåmod.

 

Jeg har selv en border collie og en coton de tulear og de har bare SÅ meget glæde af hinanden. Jeg synes heller ikke det er problematisk at komme til at træne begge to. De har lært fra starten at de godt kan "kigge på" mens den anden bliver trænet. På den måde kan jeg have begge med til træning. Når man har to hunde, der bare nyder hinandens selskab, så er jeg i hvert tilfælde ikke et sekund i tvivl om at det er mest rigtigt for hunde at bo sammen med artsfæller!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Her hjemme har vi en Cairn Terrier på snart 6 år, og en Australian Shepherd på 19 måneder. De er meget forskellige når vi snakker str. men på mange andre områder er de meget ens :-)

 

Jeg har ikke oplevet nogen problemer imellem Chili og Caia. Chili er ikke den mest legesyge hund, så når hende og Caia er ude at gå sammen tumler de bare rundt, snuser, og leger med pinde...

 

Chili er utrolig god til at sige fra hvis Caia endelig bliver for voldsom i hendes leg ( Hun er den store) :-) og Caia ved godt hvad hun må/ikke må når det kommer til Chili :-)

 

Vi ventede som sagt her hjemme med at få Caia som hund nummer 2, indtil Chili og vi selv var parate. Oftes siger man at hund nummer 1 skal være omkring de 2 år før man får hund nummer 2.

 

Mht. træning så synes jeg det har krævet sit, især med at få det til at passe sammen mht. hold træning osv. Men efterhånden synes jeg at det fungere rigtig godt, og vi får lavet en masse sjove ting sammen :-)

Her hjemme bliver de trænet, hvor den anden enten kigger på, eller er et andet sted uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu er ingen af mine hunde goldens - Men håber du kan bruge observationerne alligevel.

 

Den ældste er en border collie blanding på snart 5 år og er en kastreret hanhund. :hjerte:

Den yngste er en 9 måneder gammel cavalier blanding - en lille pige :lun:

 

Alt efter hvalpens temperament og din nuværende hunds måde at lege på, vil jeg, ligesom de andre nævner, sørge for at al leg foregår under opsyn.

Kaia, den lille af mine hunde, bryder sig bestemt ikke om store goldens og labber - Eller jo, de er søde nok, men hun kan ikke lide deres måde at lege på, fordi de er aaaalt for voldsomme med deres kæmpe poter.

Og mange gange (på forhånd undskyld til golden ejere :oops:) så er goldens lidt klodsede i deres bevægelser og de kommer nemt til at trampe oven på en lille hvalp, der zigzagger mellem benene på dem, hvis de ikke er vant til at lege med og passe på små hundehvalpe.

 

Vi har ingen problemer med størrelses forskellen på vores hunde normalt, fordi Bamse er ret let til bens og lynhurtig.

Men når Bamse, er rigtig i hopla kan han godt tromle Kaia ned, hvilket hun jo godt kan komme galt afsted med, hvis vi ikke stopper den vilde leg - Nu er de så gode venner at hun bare rejser sig og jagter ham den anden vej, så det er ikke noget hun føler er et problem - Meeeen, hun kan jo komme galt afsted.

 

Hundene er meget forskellige i temperament på nogle områder og meget ens på andre.

Men de indretter sig meget efter hinanden og på trods af at de er et meget umage par, så er de bedste venner og elsker hinanden over alt på jorden.

Så race behøver ikke betyde så meget, hvis kemien mellem hundene er i orden - Det er det primære!!

 

Ellers så er det helt sikkert også en god ide, at vente til din hund er mindst 2 år gammel - Helst lidt ældre, da goldens er rigtig dejlige lalleglade hunde i maaaaange år :lun: Men den må gerne være færdig udviklet mentalt såvel som fysisk.

 

Men du kan jo observere hvordan din hund leger med og omgås andre små hunde - Hvis den ikke er for voldsom og passer godt på de små, så kan jeg ikke se det skulle give anledninger til problemer at få en løve. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er ingen af mine hunde goldens - Men håber du kan bruge observationerne alligevel.

 

Den ældste er en border collie blanding på snart 5 år og er en kastreret hanhund. :hjerte:

Den yngste er en 9 måneder gammel cavalier blanding - en lille pige :lun:

 

Alt efter hvalpens temperament og din nuværende hunds måde at lege på, vil jeg, ligesom de andre nævner, sørge for at al leg foregår under opsyn.

Kaia, den lille af mine hunde, bryder sig bestemt ikke om store goldens og labber - Eller jo, de er søde nok, men hun kan ikke lide deres måde at lege på, fordi de er aaaalt for voldsomme med deres kæmpe poter.

Og mange gange (på forhånd undskyld til golden ejere :oops:) så er goldens lidt klodsede i deres bevægelser og de kommer nemt til at trampe oven på en lille hvalp, der zigzagger mellem benene på dem, hvis de ikke er vant til at lege med og passe på små hundehvalpe.

 

Vi har ingen problemer med størrelses forskellen på vores hunde normalt, fordi Bamse er ret let til bens og lynhurtig.

Men når Bamse, er rigtig i hopla kan han godt tromle Kaia ned, hvilket hun jo godt kan komme galt afsted med, hvis vi ikke stopper den vilde leg - Nu er de så gode venner at hun bare rejser sig og jagter ham den anden vej, så det er ikke noget hun føler er et problem - Meeeen, hun kan jo komme galt afsted.

 

Hundene er meget forskellige i temperament på nogle områder og meget ens på andre.

Men de indretter sig meget efter hinanden og på trods af at de er et meget umage par, så er de bedste venner og elsker hinanden over alt på jorden.

Så race behøver ikke betyde så meget, hvis kemien mellem hundene er i orden - Det er det primære!!

 

Ellers så er det helt sikkert også en god ide, at vente til din hund er mindst 2 år gammel - Helst lidt ældre, da goldens er rigtig dejlige lalleglade hunde i maaaaange år :lun: Men den må gerne være færdig udviklet mentalt såvel som fysisk.

 

Men du kan jo observere hvordan din hund leger med og omgås andre små hunde - Hvis den ikke er for voldsom og passer godt på de små, så kan jeg ikke se det skulle give anledninger til problemer at få en løve. :5up:

 

 

Undskyldning ikke nødvendig, det er den skinbarlige sandhed :mrgreen:

 

Cajsa elsker at lege med mindre hunde, men hun kommer tit til at løbe ind i dem, da hun ikke når at undvige dem. Og så tror hun jo selv, at hun bare er en lille, bitte hund på størrelse med en femøre :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger tusind tak for jeres rigtig gode beskrivelser :-D

 

Mille er en meget forsigtig pige i dagligdagen og meget kærlig, men hun bliver ellevild når hun ser en artsfælle uanset størrelse og leger nogle gange "golden-forpote-agtigt" også med små hunde :oops:

 

Jeg har ikke tænkt på, at goldens er sent mentalt voksne, så jeg tror jeg indtil videre vil vente et års tid og se, om hun bliver lidt mere forsigtig i sin leg :vedikke:

 

Jeg tænker også lidt på alene-hjemme. Hvis leg skal være under konstant opsyn, skal de så også være i hver sit rum, når "mor og far" er i byen for så går ideen jo lidt væk med at hund nr. 1 skal have lidt arts-selskab :???:

 

Jeg tænker videre og må så bare være lidt løve-hvalpe-skruk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger tusind tak for jeres rigtig gode beskrivelser :-D

 

Mille er en meget forsigtig pige i dagligdagen og meget kærlig, men hun bliver ellevild når hun ser en artsfælle uanset størrelse og leger nogle gange "golden-forpote-agtigt" også med små hunde :oops:

 

Jeg har ikke tænkt på, at goldens er sent mentalt voksne, så jeg tror jeg indtil videre vil vente et års tid og se, om hun bliver lidt mere forsigtig i sin leg :vedikke:

 

Jeg tænker også lidt på alene-hjemme. Hvis leg skal være under konstant opsyn, skal de så også være i hver sit rum, når "mor og far" er i byen for så går ideen jo lidt væk med at hund nr. 1 skal have lidt arts-selskab :???:

 

Jeg tænker videre og må så bare være lidt løve-hvalpe-skruk :lol:

 

Mine er ikke alene sammen - de er hver for sig. De har alligevel ingen glæde af hinanden, når de er alene - for der skal der være ro og hundene skal sove. Så det skal ikke være for at hundene har selskab når de er alene, men mere for at de har selskab udover alenehjemme-timerne, at man skal få hund nummer to.

 

Tror det er en rigtig god idé at vente et års tid, til din golden er mere moden. Håber det lykkes for dig og du får din hund nummer to:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Mine er ikke alene sammen - de er hver for sig. De har alligevel ingen glæde af hinanden, når de er alene - for der skal der være ro og hundene skal sove. Så det skal ikke være for at hundene har selskab når de er alene, men mere for at de har selskab udover alenehjemme-timerne, at man skal få hund nummer to.

 

Tror det er en rigtig god idé at vente et års tid, til din golden er mere moden. Håber det lykkes for dig og du får din hund nummer to:-D

 

Jeg har 4 hunde - 2 små og 2 store og jeg mener bestemt at de har glæde af hinanden, specielt når de er alene hjemme, for så er de aldrig rigtig alene:-D

Mine hunde er så også sammen, når de er alene hjemme:-D

 

Jeg synes ikke så meget det handler om alder, men om kemi/energi niveau der helst skal passe sammen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 4 hunde - 2 små og 2 store og jeg mener bestemt at de har glæde af hinanden, specielt når de er alene hjemme, for så er de aldrig rigtig alene:-D

Mine hunde er så også sammen, når de er alene hjemme:-D

 

Jeg synes ikke så meget det handler om alder, men om kemi/energi niveau der helst skal passe sammen:-D

 

Jeg regner da også med at mine kommer til at være sammen en gang, når jeg er sikker på at det vil fungere. Men igen - jeg mener ikke at de har ret meget glæde af hinanden, når de er alene hjemme. Der er lavet forsøg med hunde aktivitetsniveau når de er alene og der er stort set ingen forskel på om der er to eller 1 hund. Når der så derimod er en person/hundefører sammen med hundene, så er to hunde langt mere aktive end 1.

 

Hvis det er med henblik på at være alene, så er katte faktisk bedre selskab. For den lægger sig ikke bare ned og venter. Den er uforudsigelig og tilpasser ikke sit aktivitetsniveau efter ejerens. Derfor var aktivitetsniveauet hos hund+kat alene hjemme meget højere end hos hund+hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Tak for jeres observationer med hund nr. 2 :-)

 

Jeg tænkte og tænkte og blev enig med mig selv at det godt kunne lade sig gøre, så jeg har købt en lille løvetævehvalp, der kommer hjem omkring 1. november :hjerte:

 

Jeg er sikker på, at det nok skal gå med Mille. Jeg har med kritiske øjne set på hendes leg med små hunde og hun er blevet mere rolig :-D

 

Nu kommer vi så til introduktionen: Vi bor 6 mennesker herhjemme og da Mille kom hjem, var vi kun 2 og hun fik lov langsomt at se sig om og efterhånden kom resten af familien 1 efter 1. Hvordan gør vi med Jessie, skal Mille være hjemme (hvilket jeg hælder mest til) eller skal Jessie have ro til at se sine nye omgivelser, før Mille ser hende :vedikke:

 

Jeg tænker her mest på Mille, vil det ikke psykologisk være bedre, at Mille oplever jeg kommer hjem med Jessie :hjerte: ?

 

Hvordan introducere I jeres for hinanden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres observationer med hund nr. 2 :-)

 

Jeg tænkte og tænkte og blev enig med mig selv at det godt kunne lade sig gøre, så jeg har købt en lille løvetævehvalp, der kommer hjem omkring 1. november :hjerte:

 

Jeg er sikker på, at det nok skal gå med Mille. Jeg har med kritiske øjne set på hendes leg med små hunde og hun er blevet mere rolig :-D

 

Nu kommer vi så til introduktionen: Vi bor 6 mennesker herhjemme og da Mille kom hjem, var vi kun 2 og hun fik lov langsomt at se sig om og efterhånden kom resten af familien 1 efter 1. Hvordan gør vi med Jessie, skal Mille være hjemme (hvilket jeg hælder mest til) eller skal Jessie have ro til at se sine nye omgivelser, før Mille ser hende :vedikke:

 

Jeg tænker her mest på Mille, vil det ikke psykologisk være bedre, at Mille oplever jeg kommer hjem med Jessie :hjerte: ?

 

Hvordan introducere I jeres for hinanden?

 

Nu er Mingus ikke særligt vogtende, men for en sikkerheds skyld lod jeg dem mødes på neutral grund første gang. Det var lidt bøvlet, Mingus blev hjemme mens vi hentede Cajsa, så blev Cajsa og jeg sat af på et grønt område, mens kæresten kørte hjem og hentede Mingus.

Jeg tror ikke det er nogen god ide at lade Mille være væk når den lille kommer. Forestiller mig at hun vil synes det er grænseoverskridende at komme hjem, og så er der pludselig en anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg læse, at du har bestemt dig for en lille løve og tillykke med det! :klap:

 

Jeg ville bare lige give mit besyv med ift at have en Löwchen og hvordan min, han reagerer, når han møder store hunde.

Det kan godt være at en golden er lidt klodset, men til gengæld er en Löwchen super hurtig på benene. Dexter er lidt betuttet, når han møder store hunde, men når jeg lader ham rende fri omkring de store hunde, administrerer han selv, at komme væk fra dem, hvis de pludselig bliver for voldsomme.

Dexter fræser afsted og vender, som på en tallerken, så de store hunde, kan slet ikke følge med og opgiver kontakten efter 5-10 m.

Derefter plejer Dexter og de store hunde at søge kontakt igen, men så er den store hund dampet lidt af, fordi den slet ikke kan følge med 'den lille fræser'.

Så størrelsen opvejes også lidt af hurtigheden ved en Löwchen, kan jeg fortælle dig:klap:

 

Men din lille nye hvalp er selvfølgelig ikke så geschwindt fra start af. Og som jeg fik at vide af opdrætteren, så kan en lille Löwchen-hvalp let komme til skade, hvis den bliver trådt på, så super, at du er opmærksom på dette:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

hejsa :o)

Jeg har også en golden som første hund, han var godt nok 8 år, da vi ville have nr. 2 hund, og vi fik en cavalier king charles, og vores golden tog helt godt imod ham...det er to hanner og de går fint i spænd her to år efter...;-) vi gjorde det, at vi tog en sok med, som vores golden leger med op til hvalpen, og det samme den anden vej(nok meget normalt?) og det er kun godt det jeg kan sige om at have to hunde...:-D både på turer og når de skal være alene hjemme, så har de hinanden, og da vores golden næsten ikke har nogen unoder, så går det bare som smurt...håber du kan bruge dette...:banan: personligt ville jeg vente til din hund er ældre, og være opmærksom på, at det kræver mere til, da den lille skal trænes og socialiseres....:cool: hæi:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...