Hop til indhold

Mindste "slædehund"

Gæst Alexvibrandt
 Share

Recommended Posts

Gæst Alexvibrandt

Ja som sagt hvad hedder den mindste "slædehunde race" der findes.

Jeg er normalt til små og mellem hunde som bichon frisé og Cocker Spaniel men findes der ikke små slædehunde eller som ihvertfald ligner slædehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Beskrivelser af klee kai siger, at de er meget aktive

Alaskan Klee Kai's shed, bark, and have a high energy level, therefore not making them ideal choices for everyone. Without the proper amount of daily and physical exercise they can become high strung. However, if in an appropriate home, the Klee Kai can be a wonderful companion. They are friendly but somewhat reserved with strangers. Socialize well.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Slædehunde hører ind under spidshunde, så det er i den gruppe, du skal kigge, hvis du vil finde en lille hund som ligner en slædehund. Men som Budhha siger, så skal de jo have en vis størrelse for at kunne trække en oppakket slæde. Men apropo din tråd om Amerikansk Bullenese, så jeg engang en udsendelse om Designer hunde i USA, hvor der var en gruppe avlere, der havde skabt en minature husky, så du kan finde noget om den på nettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Alaskan Klee Kai skulle være en miniudgave af Malamute, men er selvfølgelig kun til pynt.

Men det passer vist også rigtig godt til trådstarters ønsker.

ikke mutten, husky :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Alexvibrandt
Sidste gang jeg læste et indlæg fra dig, ville du have en pomeranien. Hvad fik dig til at ændre mening?

Jeg havde ikke besluttet mig endnu og det har vi stadig ikke.

Derfor jeg prøver at indsamle alle de racer jeg kunne være interreseret i og derefter skære fra det der ikke passer til mig.

Pomeranian fælder meget og det er vi ikke tilhænger af i vores familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
hmm :hmm:.Jeg viste så ikke, at den ligefrem havde et navn (klee kai), men så skal du jo ikke lede så længe :genert:

Til gengæld ligger prisen på omkring 20.000, og der findes kun enkelte opdrættere i Sverige og England, så man skal være villig til at rejse et par gange for at besøge opdrætter og sin hvalp. Kan huske jeg undersøgte racen for en anden herinde, som også var interesseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg tror den bedste løsning for dig, Alexvibrandt, er at få fat i en bog over alle hunderacer - du kan finde dem på biblioteket. Og så udvælge dem, du falder for, og læse op på om de overhovedet matcher familien, og om I kan leve op til de krav, der står beskrevet under racerne. Det er ikke sjovt at stå med en smuk hund, der til gengæld er ved at drive en til vanvid, fordi man ikke kan efterkomme dens behov.

Jeg kan varmt anbefale "Hundeleksikon". Der er en masse racer i, som man kan forelske sig i og så læse om og indse, at man aldrig kommer til at eje :mrgreen: Men det er al drømmeriet værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Til gengæld ligger prisen på omkring 20.000, og der findes kun enkelte opdrættere i Sverige og England, så man skal være villig til at rejse et par gange for at besøge opdrætter og sin hvalp. Kan huske jeg undersøgte racen for en anden herinde, som også var interesseret.

Ja, det er prisen, når man vælger en sjældent race. Hentede engang en hund i Canada, hvor vi længe havde talt med opdrætter om hvilken hvalp, det skulle være osv. Det endte med to ture til Canada á 15000 med alt + lommepenge, og så var vi der kun fra Torsdag til søndag begge gange :hmm:. Men så var hunden til gengæld billig, den kostede kun 10000 ;-) Det var nu heller ikke en særlig sjældent race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor jeg prøver at indsamle alle de racer jeg kunne være interreseret i og derefter skære fra det der ikke passer til mig.

Jeg kender nu ikke til at en pomeanianer skulle fælde meget, kan du give et link til dette. Jeg vil give dig ret i at den har en del pelspleje, men iforhold til eks. labber og ds-gårdhunde, så fælder en pomeranier ikke meget. Jeg har en veninde der har en pomeranier, og du kan ikke se på hendes lejlighed at hun har hund. Hun har netop valgt pomeranieren fordi den ikk fælder meget.

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at du kan finde en slædehund - eller en spidshund i det hele taget - der ikke fælder en del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender nu ikke til at en pomeanianer skulle fælde meget, kan du give et link til dette. Jeg vil give dig ret i at den har en del pelspleje, men iforhold til eks. labber og ds-gårdhunde, så fælder en pomeranier ikke meget. Jeg har en veninde der har en pomeranier, og du kan ikke se på hendes lejlighed at hun har hund. Hun har netop valgt pomeranieren fordi den ikk fælder meget.

Bantus

Øh... hvad? :shock:

Jeg tror altså, at din veninde har været meget heldig. Tyson fælder meget, og det er også, hvad jeg hører fra andre poms-ejere. :-)

At jeg så foretrækker den slags fældning frem for labbers og DGSers, er så en helt anden sag. De der korte hår er jo overalt og er ikke til at slippe af med. :blink: Pomsens hår er lange og samler sig derfor i højere grad i praktiske klumper, som man kan samle op og smide ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alexvibrandt - måske var det en idé at I i familien starter med at tage en grundig snak om, dels hvad I har af ønsker til en hund (temperament, pelspleje, aktivitetsniveau, samarbejdsvilje, selvstændighed osv.), og hvad I kan tilbyde den... og så ud fra det finde ud af, hvilke racer der matcher jerers ønsker og muligheder. Frem for at kigge på racer ud fra udseendet, som det virker som om, at I gør nu. :genert: Det er nogle meget forskellige racer, jeg har set dig nævne efterhånden - bichon frisé, pomeranian, shar pei, bulldog, slædehunde - der stiller ret forskellige krav til den familie, de bor hos. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh... hvad? :shock:

Jeg tror altså, at din veninde har været meget heldig. Tyson fælder meget, og det er også, hvad jeg hører fra andre poms-ejere. :-)

At jeg så foretrækker den slags fældning frem for labbers og DGSers, er så en helt anden sag. De der korte hår er jo overalt og er ikke til at slippe af med. :blink: Pomsens hår er lange og samler sig derfor i højere grad i praktiske klumper, som man kan samle op og smide ud.

Okay, det kan da godt være så.

Men jeg var også bare lige inde og kigge på opdrættere af pomser, hvor der står at de ikke fælder meget, og når de fælder er det stort set kun i foråret hvor de fælder over en kort periode. Det er bare hvad jeg har fundet frem til.

BAntus

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det kan da godt være så.

Men jeg var også bare lige inde og kigge på opdrættere af pomser, hvor der står at de ikke fælder meget, og når de fælder er det stort set kun i foråret hvor de fælder over en kort periode. Det er bare hvad jeg har fundet frem til.

BAntus

Ok, så er der nok forskel på, hvad man forstår ved "meget". :lol:

Tyson fælder året rundt, men to gange om året - forår og efterår - har han en periode, hvor han fælder helt sindssygt meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så er der nok forskel på, hvad man forstår ved "meget". :lol:

Tyson fælder året rundt, men to gange om året - forår og efterår - har han en periode, hvor han fælder helt sindssygt meget.

Iforhold til Bananna så er det lidt. Men jeg går også tit og undre mig over hvordan det kan være at Bananna ikke er blevet skaldet med al det pels hun fælder for tiden:hmm::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vild lille blanding, den i henviser til på første side. Hele det der designer dogs koncept har jeg slet ikke sat mig ind i.. Jeg tænkte jo bare slædehund som i, ja slædehund. Og de er jo ikke så små, som regel.

Hvis man ikke bryder sig om fældning, er det så ikke mere puddel og bomuldshund og lignende man skal kigge på?

Altså JEG synes jo, at man skal tænke på hvilke egenskaber hunden har og forsøge at efterleve dem. Ikke sådan så jeg mener at man SKAL trække med en slædehund, men trækker man ikke, må man finde en anden måde at give den et fyldestgørende liv på. Det er jo ikke en skødehund, det er en aktiv sag som helst sover udenfor i kulden om natten, hvis altså den får lov til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Alexvibrandt
Alexvibrandt - måske var det en idé at I i familien starter med at tage en grundig snak om, dels hvad I har af ønsker til en hund (temperament, pelspleje, aktivitetsniveau, samarbejdsvilje, selvstændighed osv.), og hvad I kan tilbyde den... og så ud fra det finde ud af, hvilke racer der matcher jerers ønsker og muligheder. Frem for at kigge på racer ud fra udseendet, som det virker som om, at I gør nu. :genert: Det er nogle meget forskellige racer, jeg har set dig nævne efterhånden - bichon frisé, pomeranian, shar pei, bulldog, slædehunde - der stiller ret forskellige krav til den familie, de bor hos. :-)

Jeg tror godt at vi selv kan finde ud af at kigge på hund.

Ellers tak for hjælpen-

Link til indlæg
Del på andre sites