Hop til indhold

Agilitytræning (fælles)


Amocca
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Så har jeg lidt overskud til at skrive om vores (min hund og i høj grad min :blink:) træning.

 

I mandags nåede vi lige at sætte banen op og jeg fik løbet en gang - også måtte vi aflyse pga. vejret. Det var simpelthen frygtelig vejr + at opryddet er et afvandningsområde, så i løbet af 30 time stod det under en ½ m. vand :shock:

 

Det går ellers rigtig godt i KAF. Det er nogle super gode instruktører med en rigtig god og positiv indgangsvinkel til træningen: hvis ekvipagen (siger man det om hund og handler eller er det kun i hesteverden?) laver fejl, så er det (oftest) førens skuld/dårlig handling og hunden skal roses fordi den faktisk gør hvad handleren siger, der er ingen som råber af deres hunde, det er der ingen grund til hvis man blot giver kommanden i på det rette tidspunkt mv. Det bevirker at der er en afslappet stemning til træningen og hundene :5up: Dette er sikkert også grunden til at min mor og hendes hund Lyssa kan gå til træning hernede, (Lyssa stresser ekstrem hurtigt og er ikke til at få kontakt til når hun når op i "det røde felt" = hun spæner rundt ude af kontrol), men her kan normalt koncentere sig om opgaven og bliver hos min mor :banan:

 

Holdet jeg går på er dog lidt rigeligt let for mig og Ronja idet det er et hvalpefortsætter hold, men jeg har valgt at være på dette hold fordi det

 

1)ligger umiddelbart efter hvalpeholdet hvor hasselnødden går (og det er en 65 km. køretur for at komme der op)

2) og jeg tænkte at man ikke kunne få nok træning i basic handling - specielt en handlings spasser som mig :genert::mrgreen:

 

 

Denne træning står i skrap kontrast til det andet træning jeg går til :???:

 

Jeg synes Røvertøsens og min træning går godt. Vi er i fuld højde på A og balance. Hun er helt tryg ved alle forhindringerne og pæn hurtig på banen - ialt fald i starten af timen, hun kan nemlig ikke "holde" til en hel træningsgang i samme tempo. Handling er også kommet på nu og i fredags blev vi grundigt udfordret synes jeg.

 

Så på dette område er jeg tilfreds :5up:

 

Hvad jeg ikke er spor tilfreds med er tonen og stemningen på pladsen. Holdet før os er et konkurrence hold og her råber og skriger man af hundene - og fejl er oftest hundens skuld.

 

På det hold jeg går på bliver der også råbt af hundene og flere hunde er oftest lettere ude af kontrol, den ene hund stikker af hver gang der udsigt til spring (... men gå til agility det skal den fandme bare gøre, selv om den flere gange under hver træningsgang stikker af i lav holdning :damn:).

 

Håndteringen af hundene kan være meget grov - især fra trænerens side. Flere af hundene bliver fysisk korrigeret hvis de laver fejl og værger de, f.eks. ved hjulet så bliver de smidt igennem.

Jeg har før omtalt at en hanhund første gang bliv "sat grundigt på plads" af træneren fordi ejeren ikke kunne styre den.

Det skete igen sidste gang: en tæve var i temmelig "højt humør" og spændede rundt når føren skulle løbe med den, oftest løb den ned til træneren for at sige dav, fremfor at efterkomme førenes kalden.

Resultat: træneren sætter den grundigt på plads = løfter den op fra jorden i kindskægget og ryster den så den skriger. Det er jo nødvendigt at lære den at opfører sig ordentligt og den bliver ikke bange over dette :cry:

 

Røvertøsen har aldrig fået en hård behandling der nede - for det første fordi der ikke er grund til det (forstå mig ret - fra trænerenes synspunkt) også tror jeg også de fornemmer: hold dig væk fra mig af! - men sidst stod vi og trænede lidt slalom og tøsen blev så påvirket og behandlingen af denne hund at hun stod helt af = ville ikke tage slalommen og/eller mine guffere. Jeg fik lige ro på og gennemførte et par gange til på slalommen for at hun ikke skulle få en dårlig associasion til den - og satte hende så op i bilen.

 

Nu er jeg så bare i et dilemma:

 

Jeg kan rigtig godt lige at løbe agility og mandags holdet giver ikke udfordring nok, men træningen på det andet hold indebærer nogle ting jeg ikke kan stå inden for.

 

Så skal jeg vælge at sige dette til træneren (og "glemme" at betale for træningen, som jeg endnu ikke har gjort :engel:) eller skal jeg fortsætte og kører mit eget løb som hidtil???

 

Puha - ud fra det du fortæller, så havde jeg smidt pengene på bordet og derefter hurtigt taget mit gode tøj og løbet... langt væk.

 

Det lyder ikke som en optimalt træningsplads og det ville ikke være et sted, jeg selv ville bryde mig om, at bruge min fritid sammen med min hund.

 

Er der ikke andre klubber, hvor der er plads og hvor indstillingen til hundene er anderledes? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville også være gået... Jeg har gået på et hold hvor træningen var på for lavt et niveau for min hund, og hvor handling var en by i Rusland... :rolleyes: jeg blev der, af den simple grund at det var billigt, og brugte så tiden på at selvtræne...

 

Træneren var flink og hundene blev behandlet fint... Jeg fik endda pippet op om lidt handling, lidt træningsmetoder og lidt sikkerhedsoplysninger til både træner og de andre kursister...

 

Hvis jeg var dig ville jeg blive på det gode hold - hvor træningen er for nem (som du siger, så kan man ALDRIG få for meget basic handler træning. så hvis de er gode til det, så bliv) - og så se dig om efter et andet sted at træne seriøst! for det der kan man da ikke holde til i længden... og er du uheldig så går det en dag ud over din hund - hvis den tager en sejrsrunde i glæde :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede faktisk med at gå til agility et sted, der minder meget om det, du fortæller om, Aussies. Vi blev der kun i meget kort tid, for det var simpelthen så ubehageligt. Tyson blev simpelthen så trykket af stemningen og var meget påvirket af det, når en anden hund blev hevet op i kinderne og råbt af, så han mistede fuldstændig glæden ved træningen og ville tit bare væk fra træningspladsen. En af trænerne nåede også at få gjort ham bange for A'et ved at tage fysisk fat i ham og prøve at tvinge ham over. Efter det lod jeg ikke nogle af trænerne røre ham. Jeg forklarede, at han bliver bange for tingene, hvis man prøver at presse ham fysisk, så han ikke kan tage det i eget tempo, hvilket fik dem til at belære mig om, at han bare ville bestemme og prøvede at dominere mig. :roll:

 

Hvis jeg var dig, ville jeg også smutte. Jeg kan godt se, at det er en lang tur til KAF, hvis du skal af sted en ekstra gang om ugen for at gå på et hold på et højere niveau, men måske er det turen værd?

Link til indlæg
Del på andre sites

@Aussies forever: Puha det lyder godt nok ubehageligt :megaked: Jeg ville også smutte - med det samme! Det påvirker både dig og din skønne vaps med den dårlige stemning og behandling af hundene - og synes heller ikke man skal støtte noget, som man ikke selv går ind for. Øv for en behandling er hundene :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Den beslutning er jeg også nået frem til efter et par timers tænke tid. Vil snakke med træneren i KAF i aften - også skal jeg bare i tænke boks om jeg skal blive væk fra træneren det andet sted eller sige min mening. Sidst nævnte vil dog ikke have nogen effekt, da holdninger er at sådanne behandling jo er nødvendig :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den beslutning er jeg også nået frem til efter et par timers tænke tid. Vil snakke med træneren i KAF i aften - også skal jeg bare i tænke boks om jeg skal blive væk fra træneren det andet sted eller sige min mening. Sidst nævnte vil dog ikke have nogen effekt, da holdninger er at sådanne behandling jo er nødvendig :roll:

 

du har nok ret i, at du vil tale for døve ører :damn: desværre... så det er nok op til dig om du orker at tage konflikten... har træningsstedet evt. en hovedorganisation du kunne skrive til, og fortælle om dine oplevelser? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige fået besked om at Smilla skal skifte hold, så hun bliver ''letøvet'' i stedet for ''begynder-fortsætter''. Så i morgen skal vi på helt nyt hold med nyt trænere. Håber hun kan følge med, ved jo slet ikke, hvad de laver. Men det er nok mere baner end det er enkelt-forhindringer/ få kombinationer. :vedikke: Håber ikke de (ekvipagen - nok mest manden :mrgreen:) kommer til at mangle noget af det grundæggende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sære Chivas :mrgreen:

 

Chivas er ikke rigtig blevet trænet i højrehandling -selvom jeg ved at det er vigtigt nu når vi er begyndt på agility, men jeg har ikke rigtig fået begyndt på det endnu :oops:

 

På vores hold bliver der arbejdet en hel del med 'flat-work', og en af de lektier vi har fået til på onsdag, er at lære hunden at løbe udenom ting, træ, stol, what ever, på hånd/arm tegn, så det er Chivas og jeg i gang med, pt. bruger vi flagstanden i haven :mrgreen: Og selvfølgelig vil jeg gerne at han kan gøre det lige godt fra både højre og venstre, for venstre side skulle jo være nemt nok for en lydighedstrænet, ret pladsfikseret hund.....year right, hvor er Chivas måske lige bedst til at løbe uden om flagstangen? Fra højre side selvfølgelig :stupid: :lol:

 

Og det samme gør sig gældende i vores 2x2 slalom træning (hvor jeg er startet forfra, da jeg nu har set videoen :banan: ), vi har nu haft to sessioner, med de to pinde, hvor vi har arbejdet på værdi i pindene og vinkler (pindene står stadig lige for belønningslinjen), og det går strålende fra højre, selv om jeg står helt oppe på højde med pindene når jeg sender ham af sted, fra venstre derimod kniber det lidt hvis jeg står for langt oppe på buen, sære kræ altså :vedikke::lol:

- Jeg regner dog med at det bliver lidt nemmere for ham fra venstre side når jeg vinkler pindene til kl. 2 og 8, men alligevel, det er squ da lidt sært :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, Chivas skal da bare lige sikre sig, at hende mor ikke tror hun ved noget som helst...

 

Karla er langt bedst på min venstre side når dte gælder flatwork - på trods af, at hun er meget meget lidt lydighedstrænet...

 

Det samme gøre sig gældende i fjollede tricks som twist - meget nemmere for hende at dreje venstre rundt om sig selv end højre :vedikke: Går ud fra at hunde også er enten højre eller venstre "potede" ligesom os mennesker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi snakkede jo lidt om mynder og agility, og som Petrine nævnte, har vi en italiensk mynde i vores klub. Den var med til klubmesterskabet og klarede sig rigtig godt. Den havde ikke nået at været til træning her i den nye sæson, da ejerne først lige var kommet tilbage fra ferie, så den var overlykkelig og ved første banegennemløb skulle den vist lige krudte af og drønede rundt alt for hurtigt til, at ejeren kunne nå at guide den i den rigtige retning. :lol: Men i de andre tre løb klarede den sig virkelig godt, den var super, super god. Lynhurtig, og så sprang den HØJT, som det fremgår af nedenstående foto. Den er mellemhund, men kunne vist snildt løbe blandt de store hunde. :mrgreen:

 

Mocca. :lun:

[ATTACH]32044[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Var til træning her i aften og det gik bare såååå godt.

 

Nana har nu så meget fart på, at jeg ikke kan følge med og hun kan næsten ikke vente med at begynde på forhindringerne :banan:

Hendes felt er bare perfekt og hun fik meget ros af træneren + af mine "medkursister" :klap:

 

Det er bare så fedt, når alt lykkes og man kører glad hjem fra træning og synes at AG er den mest fantastiske sport i verden.

 

Så er det bare møg ærgerligt at sæsonen allerede slutter d.14 september - nu var vi lige så gode :cry:

 

Jeg har mailet TAK og tigget dem om en plads, men de har ikke svaret endnu.

De har det perfekte hold til os, med den perfekte træningstid, så jeg :x: for et positivt svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var også på træning på nyt hold, det gik fint. Og det så ud som om hun løb på nogenlunde samme niveau som de andre hunde.

 

Imidletid skulle de til at lære en ny grundteknik på begynderhold, der hedder ''back''. Man står selv på hundens yderside. Giver den et signal med venstre arm (den tættest på hunden). Laver et bagkryds og tager imod hunden med højre hånd. (se dårlig tegning).

 

Den kommer vi nok til at kalde ''væk'' i stedet for, da komandoen ''back'' er brugt allerede. Hvad kalder I den? Så det gik jeg over og kiggede på imens manden løb på hold og så må vi træne det lidt herhjemme med Smilla. Det er jo så ulempen ved at skifte hold, men håber vi finder ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var også på træning på nyt hold, det gik fint. Og det så ud som om hun løb på nogenlunde samme niveau som de andre hunde.

 

Imidletid skulle de til at lære en ny grundteknik på begynderhold, der hedder ''back''. Man står selv på hundens yderside. Giver den et signal med venstre arm (den tættest på hunden). Laver et bagkryds og tager imod hunden med højre hånd. (se dårlig tegning).

 

Den kommer vi nok til at kalde ''væk'' i stedet for, da komandoen ''back'' er brugt allerede. Hvad kalder I den? Så det gik jeg over og kiggede på imens manden løb på hold og så må vi træne det lidt herhjemme med Smilla. Det er jo så ulempen ved at skifte hold, men håber vi finder ud af det.

 

det kan godt være det bare er mig der er sløv, men det ligner for mig bare et bagkryds? det har jeg ikke noget verbalt signal på - andet end "fremad" (hvis hun ikke er foran mig allerede)... resten er op til min krop at vise... men hvis man har brug for at dirrigere på afstand, er det jo rart nok med et signal på den....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der jeg bruger kommandoen Back - hunden skal springe 'væk' fra mig og det er det samme som et bagkryds, hvor man tager imod :-)

 

Ja, lige præcis. :5up: Det er nok bare mig, der er dårlig til at forklare....

 

Har fundet et nyt signal, nu kalder jeg den ''away''. Hvis manden havde været lidt stivere i højre, venstre kunne man nok have anvendt det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Ja, lige præcis. :5up: Det er nok bare mig, der er dårlig til at forklare....

 

Har fundet et nyt signal, nu kalder jeg den ''away''. Hvis manden havde været lidt stivere i højre, venstre kunne man nok have anvendt det?

 

Haha, så må du også have en come by :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...