Hop til indhold

Markus Mühle er det godt?

Gæst MissLuna
 Share

Recommended Posts

Gæst MissLuna

Jeg synes det er en jungel med det foder... har overvejet at prøveMarkus Mühle til Luna (og bamse) men kan ikke rigtig finde ud af om det er godt eller ej... Læste et sted det de ikke mente det var allergi venligt (ingen af dem har allergi, men vil helst også undgå de for det)

Jeg kan rigtig godt lidt tanken om barf, men ikke så længe jeg er under uddannelse (pga økonomien) så kunne Markus Mühle være et godt alternativ?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke selv erfaringer med det endnu - men jeg har tænkt mig at starte med det, når jeg får Kalani hjem.

Synes generelt folk har skrevet ok pænt om det herinde :-)

synes dog at kunne læse mig til på forskellige sider, at det er sådan lidt "enten eller" om hunden kan lide foderet/fungerer på foderet eller om det bare er et tip top foder for hunden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skifter også til MM når foderet slipper op herhjemme.

Bassil er under mistanke for allergi, og dyrlægen ville have ham på noget Eukanuba allergifoder.. det kan hunden så ikke fordrage.. så jeg købte en 1½ kgs MM som test.. Der var ikke meget forskel på ingrediens-listen, så det var grundlaget for at købe MM i stedet.

Den har han indtil nu fået som godbidder og umiddelbart er han meget glad for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes 3 varianter fra Markus Mühle producenten.

Den ene er MM Rawfood

Den anden er Luposan sport

Den 3. er Canis natural

Alle mine hunde fodres på skift mellem de 3 varianter.

Min mellemste beagle har en svag mave så han tåler bedst det koldpressede foder.

Det er 2 år siden jeg begyndte at fodre mine hunde med MM produkterne - da Oscar havde ekstremt dårlig mave som til sidst gik over i opkastninger.

Efter 2 uger på MM rawfood var maven i orden og så forsatte vi med det.

Du skal være opmærksom på at det er fedtfattig - luposan indeholder så vidt jeg husker 12% og de andre to 10%

Så er det en hvalp så gik lidt ekstra minereal/vitamin tilskud.

Min Darwin som er 4½ måned får også det foder og lidt ekstra minereal tilskud og han trives og vokser super på det. Vægten sagde lige 9 kg til morgen så han har forøget vægten med 1 kg på 10 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene er MM Rawfood

Den 3. er Canis natural

Min mellemste beagle har en svag mave så han tåler bedst det koldpressede foder.

Det er 2 år siden jeg begyndte at fodre mine hunde med MM produkterne - da Oscar havde ekstremt dårlig mave som til sidst gik over i opkastninger.

Du skal være opmærksom på at det er fedtfattig - luposan indeholder så vidt jeg husker 12% og de andre to 10%

Min Darwin som er 4½ måned får også det foder og lidt ekstra minereal tilskud og han trives og vokser super på det. Vægten sagde lige 9 kg til morgen så han har forøget vægten med 1 kg på 10 dage.

hvad giver du af mineraltilskud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger det pt. Det er et af de få foderprodukter, som vores hund kan lide (ja, faktisk er helt tosset med), og som Skipper-Odense skriver, så er det jo en god pris - hvis du altså køber i udlandet.

Vi har kun fodret med det i 1½-2 ugers tid. Vi har en hund med notorisk dårlig mave, og dér har MM nu ikke gjort underværker, som jeg ellers havde forventet i forhold til hvad andre skriver om det. Derudover så er han begyndt at lugte en hel del af "hund", hvilket jeg måske også mistænker foderet for, men det kan jo også skyldes så meget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Blander man det så i vand eller hvordan får man det i hunden? :oops:

Om morgenen får Darwin den ene halvdel med lidt cultura - det kan man give ved siden af hvis hunden er vænnet til at søge sin egen mad ellers kommes det sammen med foderet.

Om aftenen får Darwin så anden halvdel sammen med det olietilskud han får - jeg rører det sammen med olien MUMS

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fodrer også med Markus Mühle, og indtil videre fungerer Sherlock faktisk ganske godt på det, og han har ellers tendens til at få tynd mave. Han gider også spise det, i modsætning til så meget andet foder :-D

Jeg har dog hørt nævnt et sted at nogle hunde taber sig på det, så det er nok noget man skal være opmærksom på, hvis man har en tynd hund. Sherlock har ikke været på det så længe, så jeg skal ikke kunne sige om han taber sig, endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Da gik fra barf til tørkost overvejede jeg MM, men jeg droppede det, da der er majs i (godt nok fuldkornsmajs, men stadig majs). I stedet valgte jeg Wolfsblut, som også er en form for barf (selvom barffolk, nok vil korse sig ved den betegnelse :-)). De har mange forskellige varianter og foderet dufter godt. Buster trives rigtig godt på det og er helt vild med det :-D.

Hilsen

Julie og Buster

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna

Den ene er MM Rawfood

Den 3. er Canis natural

Så er jeg da sikker på det ville være godt til bamse... men om det ville til Luna kan jeg jo så være lidt i tvivl om... hun tag ca 1½-2½ kg på i ugen

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har haft en prøvepose af det koldpressede hjemme, men kræet vil ikke røre det... selv hvis det bliver givet fra hånd i træningssituation spytter hun det ud med væmmelse malet i ansigtet :lol:

men hun er altså også en kræsen hund...

Synes ellers min er kræsen - men han spiser alt sin mad, hvis jeg taber lidt af det koldtpressede ned i skålen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Da gik fra barf til tørkost overvejede jeg MM, men jeg droppede det, da der er majs i (godt nok fuldkornsmajs, men stadig majs). I stedet valgte jeg Wolfsblut, som også er en form for barf (selvom barffolk, nok vil korse sig ved den betegnelse :-)). De har mange forskellige varianter og foderet dufter godt. Buster trives rigtig godt på det og er helt vild med det :-D.

Hilsen

Julie og Buster

Ja - det er udmærket foder - har prøvet det til mine hunde - men desværre kunne de ikke fordrage det :badr: og det er heller ikke et foder jeg løbene ville bruge da der er for meget protein i - og det kan give nyreskader på sigt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg da sikker på det ville være godt til bamse... men om det ville til Luna kan jeg jo så være lidt i tvivl om... hun tag ca 1½-2½ kg på i ugen

Nu ved jeg ikke hvor meget mere Luna skal tage på? Hvad er hun nu - knap ½ år? Så hun må være ved at nå sin voksen vægt. I så fald skal du give hende lidt ekstra vitamin/mineral tilskud eller kombinerer med et almindeligt foder.

Mine beagler får udover det koldpressede også et almindeligt godt foder. I øjeblikket bruger vi Olivers

Jeg foder dem alt efter hvor aktive de har været/ikke været - så nogle dage er det kun det koldpressede og andre dage får de en kombination.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - det er udmærket foder - har prøvet det til mine hunde - men desværre kunne de ikke fordrage det :badr: og det er heller ikke et foder jeg løbene ville bruge da der er for meget protein i - og det kan give nyreskader på sigt ;-)

mht. protein og nyreskader fandt jeg lige dette:

Man ved nu, at det er forkerte proteiner mere end for store mængder af protein, der kan give f. eks hudproblemer. Tilsvarende er der heller ikke nogen indikation for, at ældre hunde skal have lavt proteinindhold pga. risiko for nyreskader. Ny forskning har vist, at protein af god kvalitet ikke har en skadelig effekt på nyrerne, og at ældre hunde til og med kan have gavn af et moderat proteinindhold, fordi de har et større behov til vedligehold af kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har haft en prøvepose af det koldpressede hjemme, men kræet vil ikke røre det... selv hvis det bliver givet fra hånd i træningssituation spytter hun det ud med væmmelse malet i ansigtet :lol:

men hun er altså også en kræsen hund...

Så er vores hunde nok bare forskelligt kræsen, måske Karla er klar over at majs ikke er godt for hende, hvorimod aslan siger at det er ikke "sundt", men smager godt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man ved nu, at det er forkerte proteiner mere end for store mængder af protein, der kan give f. eks hudproblemer. Tilsvarende er der heller ikke nogen indikation for, at ældre hunde skal have lavt proteinindhold pga. risiko for nyreskader. Ny forskning har vist, at protein af god kvalitet ikke har en skadelig effekt på nyrerne, og at ældre hunde til og med kan have gavn af et moderat proteinindhold, fordi de har et større behov til vedligehold af kroppen.

Ok - men min første hund dalmatiner - døde netop af nyresvigt som følge af for mange proteiner - så man skal nok ikke helt stole for meget på alle de anvisninger man finder rundt omkring - jeg stoler i hvert fald ikke på alt det man hører om i foderjunglen og derfor bliver det jo mange gange et eksperiment

Desuden er mine hunde jagthunde og for meget protein i kosten kan få dem op i det røde felt - så de stresser for meget

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - men min første hund dalmatiner - døde netop af nyresvigt som følge af for mange proteiner - så man skal nok ikke helt stole for meget på alle de anvisninger man finder rundt omkring - jeg stoler i hvert fald ikke på alt det man hører om i foderjunglen og derfor bliver det jo mange gange et eksperiment

Desuden er mine hunde jagthunde og for meget protein i kosten kan få dem op i det røde felt - så de stresser for meget

også noget ligende majs gør. de modvirker de stoffer i hunden der for stress homonerne "ned".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Er det sådan at du skulle ligge inde med et link så jeg / vi kan læse hvad der er gode og hvad de er dårlige proteiner. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

også noget ligende majs gør. de modvirker de stoffer i hunden der for stress homonerne "ned".

Majs indeholder melatonin, som netop er et beroligende signalstof.

Mennesker der er stresset mangler ofte melatonin, så ud fra dette, bør netop stressede hunde få foder med majs, vil jeg mene. Sidstnævnte omkring hunde er min egen fortolkning, resten er fact.

Link til indlæg
Del på andre sites

Majs indeholder melatonin, som netop er et beroligende signalstof.

Mennesker der er stresset mangler ofte melatonin, så ud fra dette, bør netop stressede hunde få foder med majs, vil jeg mene. Sidstnævnte omkring hunde er min egen fortolkning, resten er fact.

Jeg tror nu heller ikke at hunde tager skade af majs i foderet - undtaget er slevfølgelig hvis det er påvist at de ikke kan tåle det. Min dalmatiner var allergisk over for majs og ris f.eks. og derfor måtte dette ikke indgå i hans foder.

Jeg fodre da også ind i mellem med produkter som indeholder majs eks.vis mm rawfood - gangen efter er foderet så uden majs og sådan skifter jeg - jeg tror på at alt er godt med måde:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites