Hop til indhold

DKK vs DRU


Gæst Kahlia
 Share

Recommended Posts

Gæst Kahlia

I min søgen efter en hund (hvis jeg skal have en racehund, vil jeg have en med stamtavle) er jeg mange gange faldet over både DRU-stambøger og DKK-stambøger.

Jeg har fået det billede, at en DKK-stambog er mere "rigtig" end en stambog fra DRU, men passer det?

Jeg har også hørt, at man ikke kan overføre en DRU-stambogsført hund til DKK?

 

Så hvad er den store forskel på en DKK- og DRU-stamtavle, er "kvaliteten" af hunden ringere når den har DRU-stamtavle?

 

Jeg fandt en anden tråd hvor der spurgtes til, hvor hunde kunne registreres, men jeg mener ikke, at indholdet er det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 158
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

DKK er den største stambogsførende organisation i Danmark og den eneste der er medlem af FCI.

 

Så hvis du har planer om avl eller internationale udstillinger skal du vælge DKK, da du har en langt større gen-pulje at vælge fra... Derudover har du DKKs hundeweb at trække på, som er et fantastisk værktøj hvor du kan sidde hjemme i din sofa og finde sundhedsoplysninger, udstillings- og prøveresultater osv. fra eventuelle forældre til din kommende hund.

 

DRU hunde kan godt overføres til DKK, men de får slettet anerne, så deres tavle er blank. Igen, det kan i teorien være ligemeget, men hvis du vil avle, er der nok ikke nogen der ønsker at lægge hund til din tæve / hanhund med blanke aner :vedikke:

 

Jeg ved ikke ret meget om dette her stambogsværk, men det jeg ved (og har hørt / læst) gør, at skulle jeg købe en tavlehund, ville det med 100% sikkerhed være en DKK hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Et rygte går på, at dem, der ikke er blevet avlsgodkendt i DKK skifter til DRU. Om det er korrekt ved jeg ikke, men jeg synes det virker meget uprofessionelt i DRU

 

Jeg var med til en udstilling, fordi jeg skulle tage billeder af min madpushers hund, og det var meget lala. Blandt andet kunne du troppe op til selve udstillingen og melde dig til..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen planer om at avle, og har ikke et behov for at udstille internationalt, jeg har lyst til det (men kun hvis det viser sig at hunden passer til udstilling). :-D

 

Men det lyder som om, at hvis man køber en hund med DRU stamtavle kunne man lige så godt have købt en hund uden stamtavle (stamtavlen er dog stadig garantien for, at det ikke er en blandingshund).

 

Jeg har hele tiden haft i tankerne, at DKK var at foretrække, jeg ville bare have det bekræftet. Det er synd at have fordomme uden hold i, men det virker som om at der er hold i mine fordomme om DRU. :-D (måtte lige redigere, da meningen var uklar)

 

Grunden til, at jeg ønsker en hund med stamtavle er, for at have en garanti for, at hunden er racetypisk og lever op til standarden, og for at gardere mig mod eventuelle sundheds-skavanker. Og så gør det ikke noget, at jeg får lov til at prøve at udstille vufferen, det er jo en oplevelse... :mrgreen:

Redigeret af Kahlia
Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til, at jeg ønsker en hund med stamtavle er, for at have en garanti for, at hunden er racetypisk og lever op til standarden, og for at gardere mig mod eventuelle sundheds-skavanker. Og så gør det ikke noget, at jeg får lov til at prøve at udstille vufferen, det er jo en oplevelse... :mrgreen:

 

Det får du ikke nødvendigvis i DRU.. Det var meget forskellige franske bulldogs, der blev udstillet ved den udstilling, jeg så..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det får du ikke nødvendigvis i DRU.. Det var meget forskellige franske bulldogs, der blev udstillet ved den udstilling, jeg så..

 

Jeg tror, at jeg kom til at skrive det uklart. :stupid:

Hvad jeg mener er, at det lyder som om at der er hold i mine fordomme om, at DRU ikke kan måle sig med DKK. Og derfor er DKK at foretrække, da jeg ønsker en racetypisk hund der lever op til standarden. :-D

 

Og så vil jeg hellere investere et par tusind ekstra for en DKK-stamtavle, fremfor DRU-stamtavlen (har fået det billede af, at hunden er billigere med DRU-stamtavle), jeg vil da helt klart hellere betale lidt ekstra for en bedre kvalitet, i hvert fald når vi snakker om et levende væsener, især når så mange racer er disponeret overfor diverse arvelige sygdomme. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi overvejede ikke anden stambog end dkk og hvis vi skal have en stambogshund igen så bliver det også dkk.

 

Men når du finder ud af hvilken race du vil have, så synes jeg da du skal undersøge hvilke sygdomme racen er plaget af og så udvælge nogle opdrættere (så kan de jo være både fra dru og dkk) og undersøge hvad de i deres avlsarbejde gør for at undgå disse sygdomme og hvad de gør for at lave racetypisk avl...

 

Jeg kender meget lidt til dru så jeg aner ikke hvor mange udstillinger de afholder, det har vel også noget at sige hvis du bliver bidt af det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at jeg kom til at skrive det uklart. :stupid:

Hvad jeg mener er, at det lyder som om at der er hold i mine fordomme om, at DRU ikke kan måle sig med DKK. Og derfor er DKK at foretrække, da jeg ønsker en racetypisk hund der lever op til standarden. :-D

 

Og så vil jeg hellere investere et par tusind ekstra for en DKK-stamtavle, fremfor DRU-stamtavlen (har fået det billede af, at hunden er billigere med DRU-stamtavle), jeg vil da helt klart hellere betale lidt ekstra for en bedre kvalitet, i hvert fald når vi snakker om et levende væsener, især når så mange racer er disponeret overfor diverse arvelige sygdomme. :-D

 

Nej nej, jeg forstod dig godt. Ville bare give endnu en årsag til ikke-DRU...:-D

 

Jeg ville selv vælge DKK til enhver tid:-D Glæder mig til at høre nærmere, om hvad du har kig på af race:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at træde nogen over fødderne, hvilket jeg nok alligevel kommer til.

Vil jeg jo nok råde dig til at købe en hund med DKK-stamtavle, reglerne for avl er meget striksere under DKK end under DRU uanset hvordan man vender og drejer det.

Det kan være godt nok at alle hunde er velkomne i en forening, men det fører desværre også nogle mindre heldige ting med, som f.eks. sygdomme, så hvis du vil have en så rask hund som mulig så tag en i DKK, den kan naturligvis også fejle noget, men der er større sandsynlighed for at de avls relaterede sygdomme er på vej retur i anerne.

 

Der findes naturligvis også gode avlere under DRU så kig dig godt for hvis du vælger DRU alligevel, det skal du naturligvis også under DKK, men personligt ville jeg være mere tryg ved DKK.

 

Og som sagt tidligere, så er DKK meget større end DRU så hvis du vælger på et tidspunkt at skulle udstille eller konkurere, er der flere træf under DKK.

 

Og lige en bemærkning, jeg har selv en DRU hund og en tavle løs hund, og ikke nogen DKK hunde,(jeg er vokset op udelukkende med DKK-hunde) og jeg er overhovedet ikke i tvivl om at jeg skal have en DKK hund næste gang jeg skal have et nyt familie medlem.

 

 

Held og lykke med søgningen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej, jeg forstod dig godt. Ville bare give endnu en årsag til ikke-DRU...:-D

 

Jeg ville selv vælge DKK til enhver tid:-D Glæder mig til at høre nærmere, om hvad du har kig på af race:-D

 

Aaarh, fint nok. :-D Jeg har allerede undersøgt et par racer, udelukket et par racer, og fået et par nye racer i hovedet. :roll:

Jeg synes at islandske fårehunde er SÅ skønne! Især de røde. Men jeg tror, at den race må vente lidt.

Så er jeg vild med japansk spids (udseendemæssigt, har aldrig mødt en), og har fundet en mindre der ligner, nemlig Volpinoen (jeg skal til udstillingen i Vejen for at møde en opdrætter, samt forældrehundene til hendes kommende kuld), men har fået anbefalet Löwchen, som jeg nu også er lidt vild med. :roll:

Så har jeg lige kigget på nettet på aussier. De er super flotte, men jeg er bange for, at den kræver for meget motion, og jeg vil ikke risikere at hunden mistrives fordi den ikke får nok motion.

Så lige nu er det primært:

Volpino

Löwchen

Japansk spids

 

Uha, det var meget info... :P Og det skal lige siges, at jeg ellers har været mest vild med større racer, som rottweiler, dobermann og schæfer.. :mrgreen: Men jeg tror jeg venter med store vuffere.

 

Uden at træde nogen over fødderne, hvilket jeg nok alligevel kommer til.

Vil jeg jo nok råde dig til at købe en hund med DKK-stamtavle, reglerne for avl er meget striksere under DKK end under DRU uanset hvordan man vender og drejer det.

Det kan være godt nok at alle hunde er velkomne i en forening, men det fører desværre også nogle mindre heldige ting med, som f.eks. sygdomme, så hvis du vil have en så rask hund som mulig så tag en i DKK, den kan naturligvis også fejle noget, men der er større sandsynlighed for at de avls relaterede sygdomme er på vej retur i anerne.

 

Der findes naturligvis også gode avlere under DRU så kig dig godt for hvis du vælger DRU alligevel, det skal du naturligvis også under DKK, men personligt ville jeg være mere tryg ved DKK.

 

Og som sagt tidligere, så er DKK meget større end DRU så hvis du vælger på et tidspunkt at skulle udstille eller konkurere, er der flere træf under DKK.

 

Og lige en bemærkning, jeg har selv en DRU hund og en tavle løs hund, og ikke nogen DKK hunde,(jeg er vokset op udelukkende med DKK-hunde) og jeg er overhovedet ikke i tvivl om at jeg skal have en DKK hund næste gang jeg skal have et nyt familie medlem.

 

 

Held og lykke med søgningen:lol:

 

Nej, nu bliver det KUN DKK-hunde jeg vil kigge på. :mrgreen: Det lyder som om, at der også kan være penge og bekymringer at spare i dyrlægeregninger, og så er der jo næppe nogen tvivl.

 

 

Så konklusionen må være:

 

DKK er det eneste rigtige. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er alle i DRU, og jeg har ikke noget dårligt at sige om klubben tværtimod:-)

 

 

Jeg vil hellere tage mine forbehold. :mrgreen: Men hunden er selvfølgelig ikke mindre hund, bare fordi den har en anden stamtavle eller ingen stamtavle. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

I min bog er den eneste stamtavle en DKK stamtavle. Hvis du skal betale ekstra for en stambog, så sørg for at det er en DKK tavle - de andre foreninger virker på mig mere eller mindre useriøse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en DRU hund og en DKK hund. Min DRU hun skal overflyttes til DKK nu her og jeg er ikke et sekund i tvivl om at jeg altid vil vælge DKKtavler fremover!

 

Hvorfor? :-D

Jeg regner med, at du sikkert har flere gode grunde til, at DKK er bedre end DRU, så. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor? :-D

Jeg regner med, at du sikkert har flere gode grunde til, at DKK er bedre end DRU, så. :-)

 

For mit vedkommende så synes jeg at muligheden for at undersøge aner og baggrund er langt, langt bedre hos DKK end DRU. Der er ligeledes mere fokus på arvelige sygdomme og DKK gør et stort stykke arbejde for at komme disse til livs. Hundeweb er et fantastisk redskab og er helt uvurderligt når man tjekker linjer.

 

DKK har også en juridisk afdeling tilknyttet og er altid behjælpelige, hvis der er problemer. I modsætning hertil har jeg desværre oplevet at DRU er lidt af en "kaffeklub", hvor der er rigtig meget murren i krogene og sladder. Desuden har jeg ikke oplevet at få hjælp de gange jeg har eftersprugt det.

 

Jeg bruger begge hunde til lydighed og for at kunne være med til DM og Årets hund, så kræver det også en DKK tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så afgjort til dkk, men kender heller ikke til andre klubber andet end 2.,3. håndsoplysninger.

Hvis du vælger en hvalp med dkk stambog og den er af en af de mere sjældne racer, så kan du godt komme ud for at der i kontrakten står at den kun må deltage på dkk (fci) udstillinger og den kun må bruges i avl /afkom stambogsføres i dkk (fci)..... altså, du må ikke udstille i dru,dhh ol..... kun i dkk (og klubber i andre lande under fci) samt racens specialklub under dkk i danmark og racens specialklub i udlandet der er under landets anerkendte fci-klub. Skulle du vælge at din hund skal deltage i avlen så vil der stå i kontrakten at afkom skal stambogsføres i dkk/national fci-klub

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også kun til DKK.

 

Der er selvfølgelig skidt i alle klubber, så uden tvivl - se dig for, også selvom det er DKK! Besøg flere opdrættere, snak med dem, mød hundene (ikke hvalpene, for så får du næppe valgt opdrætter fra, selvom vedkommende er lidt suspekt), tjek sundhedsstatus og aner osv.

 

Ang. DRU, så ville jeg aldrig turde bruge den klub. Jeg har hørt lidt for meget skidt, både fra folk herinde og fra andre folks hjemmeside. Både hvad angår tavlesvindel og manglende sundhedsrestriktioner.

 

Så kan de blamerer sig nok så meget med, at store hunderacer ikke må indgå i avlen, hvis de har værre HD-status end B (I DKK må de højst have C - A er det bedste). Så findes der bare heller ikke andre restriktioner! :shock:

Joda, bevares - de skal AD-fotograferes... Men ikke andet - hunden må hjertens gerne bruges, selvom den har invaliderende albuer :???:

 

Imponerende regler, ikk'?: DRU

 

Undskyld :oops:

 

Men til sammenligning med at DKK har racespecifikke regler, som til dels tilpasses efter problemets omfang og populationens størrelse:

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

Nej, DKK er ikke perfekte, det er ikke det, jeg forsøger at sige (har selv tusind idéer til, hvordan de kunne blive en bedre klub) selvom det sikkert lyder sådan - men synes helt klart, at de er det bedste alternativ i DK og sundheden bliver hele tiden en større og større del af avlen.

 

Fx. er specialklubben under DKK for Berner Sennenhunde i gang med et omfattende projekt for at klarlægge arvegang og forhåbentligt få en DNA-test for en kræftform, som plager racen.

 

Og det er jo bare "min" race, som foruden dette har følgende to restriktioner:

 

HD-status: Indeks for forældredyr skal gennemsnitligt være minimum 100 (dvs. at de formodes at avle afkom, der er sundere på det punkt end gennemsnittet). Derudover må HD status D og E ikke bruges i avl.

Ved udenlandsk parring: HD-indeks krav fjernet (det findes ikke i udlandet), udenlandske hunde må højst have status B.

 

AD-status: 0, 1 og 2 tilladt. 1 og 2 må kun parres med 0. Status 3 må ikke bruges i avlen.

 

 

Derudover er der udstillingskrav.

 

Og for endnu et plus, så har DKK absolut flest hunde og dermed langt større genpol --> bedre muligheder for at selektere blandt opdrætter og undgå indavl og sygdomme.

____

 

Men undersøg din race. For bare fordi der ikke er sundhedsrestriktion på noget, er det ikke lig med, at det ikke er der - desværre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er selvfølgelig skidt i alle klubber, så uden tvivl - se dig for, også selvom det er DKK! Besøg flere opdrættere, snak med dem, mød hundene (ikke hvalpene, for så får du næppe valgt opdrætter fra, selvom vedkommende er lidt suspekt), tjek sundhedsstatus og aner osv.

 

Da jeg endnu ikke er medlem af DKK (havde planer om at blive medlem, lige så snart jeg har fået besluttet mig for en hund), kan jeg desværre ikke tjekke det.

Men derfor kan det da alligevel være, at jeg kan lokke nogen til at undersøge Honey Queen's Thisbe-Mirella?

Ikke at jeg ikke stoler på opdrætter, har telt i telefon med hende, hun virker skam fin nok, men har endnu ikke mødt hende. Og er heller ikke 100% sikker på, at det skal være den race, men jeg vil ikke hoppe videre til næste, før jeg har undersøgt denne.

Men da Volpinoen er ret sjælden, er der ikke stor mulighed for at besøge opdrættere. Og da de fleste har noget negativt at sige om den eneste anden opdrætter, vil det nok ikke være til stor hjælp at besøge denne. :roll:

 

Men undersøg din race. For bare fordi der ikke er sundhedsrestriktion på noget, er det ikke lig med, at det ikke er der - desværre!

 

Jeg har meget svært ved at finde information om volpinoen, det er lidt ærgeligt. Og der er jo ikke andre avlsrestriktioner på, andet end at den skal være udstillet med Good.

 

Jeg har undersøgt så meget jeg kunne, også for flere andre racer der kunne komme på tale, men der er jo altid mere at undersøge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg søgt på hende, men der er som du siger ingen restriktioner på racen, og derfor heller ingen sundhedsoplysninger... hun må dog være meget racetypisk, for hun har fået Excellent på alle sine udstillinger, så vidt jeg kan læse mig frem til...

 

[ATTACH]30770[/ATTACH]

 

edit. ok det billede blev mikrolille og ulæseligt... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg søgt på hende, men der er som du siger ingen restriktioner på racen, og derfor heller ingen sundhedsoplysninger... hun må dog være meget racetypisk, for hun har fået Excellent på alle sine udstillinger, så vidt jeg kan læse mig frem til...

 

[ATTACH]30770[/ATTACH]

 

edit. ok det billede blev mikrolille og ulæseligt... :vedikke:

 

:klap::klap::klap:

 

Det jeg lægger mest vægt på er, at indavlskvotienten ikke er høj, da det jo er en meget sjælden race. Og jeg har desværre læst alt for meget biologi i gymnasiet til at kunne ignorere indavlsproblemer, også rent etisk. :roll:

 

EDIT: Til trods for at det er næsten ulæseligt, ser det jo meget fint ud. Sidder her og overvejer at melde mig ind i DKK allerede nu, bare for at kunne searche på deres hundeweb for sjauw... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg endnu ikke er medlem af DKK (havde planer om at blive medlem, lige så snart jeg har fået besluttet mig for en hund), kan jeg desværre ikke tjekke det.

Men derfor kan det da alligevel være, at jeg kan lokke nogen til at undersøge Honey Queen's Thisbe-Mirella?

 

Hun har været udstillet 5 gange, alle gange med excellent. At hun har fået CERT'er og er Dansk Champion siger ikke så meget for sådan en lille race. Det gør excellenterne dog til dels - det er den bedste præmiering.

 

Tror ikke, at opdrætterne (i DK i hvert) fald undersøger for noget. Prøvede også at kigge på en hund og dens mor fra Kennel Hedehuset - nada. Men så KAN du være rigtig nørdet og prøve at kigge på tævernes linier i udelandet (søg på deres navne, så finder du med god sandsynlighed opdrætters eller ejers hjemmeside).

 

Måske du derigennem kan få et indtryk af, om de har problemer med nogle sygdomme! Det kan jo også ske, at det rent faktisk er én af de super sunde racer, der findes :blink:

 

Ih, kunne hjælpe dig bedre, hvis det var en berner - men den her race er komplet ukendt for mig :genert:

 

Ikke at jeg ikke stoler på opdrætter, har telt i telefon med hende, hun virker skam fin nok, men har endnu ikke mødt hende. Og er heller ikke 100% sikker på, at det skal være den race, men jeg vil ikke hoppe videre til næste, før jeg har undersøgt denne.

Men da Volpinoen er ret sjælden, er der ikke stor mulighed for at besøge opdrættere. Og da de fleste har noget negativt at sige om den eneste anden opdrætter, vil det nok ikke være til stor hjælp at besøge denne. :roll:

 

 

 

Jeg har meget svært ved at finde information om volpinoen, det er lidt ærgeligt. Og der er jo ikke andre avlsrestriktioner på, andet end at den skal være udstillet med Good.

 

Jeg har undersøgt så meget jeg kunne, også for flere andre racer der kunne komme på tale, men der er jo altid mere at undersøge.

 

Bagtaler de begge hinanden? Eller kun den ene?

 

Og ja, det er sq svært at starte op og undersøge en race! Men det er man desværre pisket nød til, medmindre man vil støtte uansvarlig avl - fordi så mange opdrættere ikke selv kan finde ud af at være ansvarlige :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap::klap::klap:

 

Det jeg lægger mest vægt på er, at indavlskvotienten ikke er høj, da det jo er en meget sjælden race. Og jeg har desværre læst alt for meget biologi i gymnasiet til at kunne ignorere indavlsproblemer, også rent etisk. :roll:

 

EDIT: Til trods for at det er næsten ulæseligt, ser det jo meget fint ud. Sidder her og overvejer at melde mig ind i DKK allerede nu, bare for at kunne searche på deres hundeweb for sjauw... :roll:

 

Du skal ikke stole på den indavlskoefficient over en dørtærskel, selvom den siger 0%. Hvis du klikker på moderdyret og ser hendes stamtavler er der allerede nogle tomme led. Det længste var max 10 generationer or so (talte ikke).

 

Giver det mening? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke noget med at den svenske kennelklub har et lignende system man kan søge i? synes at Lykkeliv var ude i noget af den slags på et tidspunkt...

 

Til trådstarter - man kan faktisk spilde utroligt meget tid på hundeweb ved at sidde og studere stamtavler og lave "parringer", så man kan se hvordan to hunde sammen vil se ud i indavlskoefficient, HD-index osv.. :mrgreen: det er lidt nørdet, men også ret spændende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har været udstillet 5 gange, alle gange med excellent. At hun har fået CERT'er og er Dansk Champion siger ikke så meget for sådan en lille race. Det gør excellenterne dog til dels - det er den bedste præmiering.

 

:klap::klap::klap:

Jeg sidder her og klapper i mine små hænder af begejstring.

 

Tror ikke, at opdrætterne (i DK i hvert) fald undersøger for noget. Prøvede også at kigge på en hund og dens mor fra Kennel Hedehuset - nada. Men så KAN du være rigtig nørdet og prøve at kigge på tævernes linier i udelandet (søg på deres navne, så finder du med god sandsynlighed opdrætters eller ejers hjemmeside).

 

Jeg har været rigtig nørdet. :roll: Jeg har tjekket den italienske kennel, som Hedehuset køber sine hvalpe fra, lidt ud, og så har jeg også kigget på den svenske, hvor Thisbe kommer fra. Synes dog den er lidt uoverskuelig. :roll:

Ja ja, jeg har forsøgt at sætte mig så godt ind i hundene som overhovedet muligt!

 

Måske du derigennem kan få et indtryk af, om de har problemer med nogle sygdomme! Det kan jo også ske, at det rent faktisk er én af de super sunde racer, der findes :blink:

 

Jeg tror det desværre ikke. En så sjælden race vil let blive indavlet, og der er større risiko for at parre hunde, med gener der bærer en recessiv sygdom, og dermed få en syg hund.

Og det kan være svært at følge med i indavlede sygdomme, da det recessive (vigende) gen kan opstå ved en mutation i kønscellerne (såvidt jeg ved, er svær dværgvækst hos mennesker en dominerende sygdom, der opstår som en mutation i kønscellerne, men jeg er i tvivl) og nedarves til hvalpene, hvalpe fra de kommende kuld vil sandsynligvis også arve de recessive gener, og grundet indavlen vil to hunde, der nedstammer fra første generation af syge hunde og som begge bærer det syge gen, blive parret, og pludselig vil du stå med en syg hund, hvor sygdommen kan være svær at identificere. Da sygdommen da ikke har været udbredt blandt andre af racen, vil det ikke være en sygdom som racen har problemer med, og den vil ikke blive undersøgt...

Ja, jeg går ret meget op i det, må jeg nok indrømme. :roll: Men det er desværre meget svært at gardere sig imod.

 

Jeg tror, at der er andre der kan forklare det bedre end mig, hvis det er... :mrgreen:

 

 

Bagtaler de begge hinanden? Eller kun den ene?

 

Og ja, det er sq svært at starte op og undersøge en race! Men det er man desværre pisket nød til, medmindre man vil støtte uansvarlig avl - fordi så mange opdrættere ikke selv kan finde ud af at være ansvarlige :damn:

 

Thisbes ejer har blot sagt, at hun og andre Volpino-ejere virkelig har prøvet at tage kontakt til Kennel H. og få et samarbejde op at køre, men at Kennel H. enten ikke er interesseret eller slet ikke svarer.

Jeg skrev til H. for et stykke tid siden, men har endnu ikke fået svar.

Men det er fra hundeejere, der har haft erfaringer med H., og som er herinde, der har sagt, at jeg skal holde mig derfra. Og jeg har også fået historier og forklaringer på det, og da der ikke er noget i det for dem, så tror jeg da 100% på det - ikke at folk ikke kan ændre sig, men H. opdrætter altså hele fire sjældne racer, den ene har dog fået sin egen hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...