Hop til indhold

Et par spørgsmål


Gæst Charlottew
 Share

Recommended Posts

Gæst Charlottew

Har haft vores Chi tæve i godt 2 mdr nu (hun er ca 5 mdr). Hun er vildt skøn, men har lidt store problemer med det der renlighedstræning.

Hun startede så flot med at besørge udenfor under et halvtag vi har, men ville ikke andre steder (jo indenfor:blink:) - ej heller når vi går tur m hende.

 

Vi har nu været ca 4 uger på campingferie og nu har hun glemt det??? Vildt mærkeligt. Hun kan være ude og ligeså snart hun kommer ind eller senere besørger hun under trappen. ØV ØV ØV.:damn: Hvad skal jeg gøre??

 

På ferien holdt hun sig meget længe og havde ingen uheld i bilen (var bare imponeret) og på campingpladsen var hun også super.

 

Desuden har hun en slem vane med at spise sin afføring (men dette har forbedret sig lidt).

 

Et sidste spørgsmål: er det normalt at en tæve har "drifter"? - hun har en bamse, som bestemt ikke får for lidt - er sikker på det er en tæve vi har købt:blink:

 

pft - har virkelig brug for et råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. hun er ved at blive kønsmoden i den alder og det kan jo sætte selv den bedste hjerne i omløb om månen..

 

For mig at se, mærker hun af mht. urenligheden, så det er forfra begynd med renlighedstræningen... ud hver 2. time mindst..

 

Og Rodalon til rengøringen, så hun ikke kan dufte sig frem..

 

Humperiet ville jeg tage som en stress symbol - hun er ikke tryg..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Har haft vores Chi tæve i godt 2 mdr nu (hun er ca 5 mdr). Hun er vildt skøn, men har lidt store problemer med det der renlighedstræning.

Hun startede så flot med at besørge udenfor under et halvtag vi har, men ville ikke andre steder (jo indenfor:blink:) - ej heller når vi går tur m hende.

 

Vi har nu været ca 4 uger på campingferie og nu har hun glemt det??? Vildt mærkeligt. Hun kan være ude og ligeså snart hun kommer ind eller senere besørger hun under trappen. ØV ØV ØV.:damn: Hvad skal jeg gøre??

 

På ferien holdt hun sig meget længe og havde ingen uheld i bilen (var bare imponeret) og på campingpladsen var hun også super.

 

Desuden har hun en slem vane med at spise sin afføring (men dette har forbedret sig lidt).

 

Et sidste spørgsmål: er det normalt at en tæve har "drifter"? - hun har en bamse, som bestemt ikke får for lidt - er sikker på det er en tæve vi har købt:blink:

 

pft - har virkelig brug for et råd.

 

Det at hun spiser sin afføring, er noget hun har lært fra sin mor af. Vores gjorde det samme, og hun fik et bestemt nej, og det fortog sig lidt efter. Generelt at tøserne lidt længere tid om at blive renlig, men som der bliver forslået, så start forfra, og brug rodalon. Man kan med fordel også lade dem spise på bestemte tidpunkter. feks. at de får tilbud foderet i et kvarters tid om morgen, og om aftenen hvorefter det bliver taget fra dem igen. Dette kan være med til at "styre" afføringen. Ros rigtig godt når hun besørger uden for, og "skæl" ud hvis i tager hende i at gøre det inden for, og brug godt med godbidder når hun gør det udenfor. Ros og opmundring er vejen frem. I forhold til det med drifter, så er det rigtigt at det kan være stress, men det kan også være dominans. Som sagt at hun på vej til at blive kønsmoden, og det er sådan de viser, at det er dem der bestemmer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre nævner, så er det bare om at fortsætte med renlighedstræningen som var hun lillebitte og helt ny - ud hver anden time og ros hende til skyerne når det lykkes udenfor.

 

Indenfor tørrer i op og vasker med ROdalon, så lugten forsvinder - derudover glemmer I at det skete - med mindre I ønsker en hund der ikke kan besørge i nærheden af jer... at skælde en hund ud for at udføre så naturlig en handling som at besørge (selvom det er på det "forkerte" sted i menneskeøjne) er direkte tåbeligt...

 

Humperiet er stress / opkørthed - hos hvalpe og unge hunde ser man det ofte i situationer de ikke kan overskue, eller hvis de har leget meget vildt. Eventuelt kan det være blevet en dårlig vane. Hvis hun kun humper den ene bamse ville jeg fjerne den, så er problemet løst... Hun er nok ved at nærme sig sin første løbetid, og er igang med kønsmodningen, så hormonerne snurrer i kroppen og hovedet... Det har ikke noget med dominans at gøre....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Som de andre nævner, så er det bare om at fortsætte med renlighedstræningen som var hun lillebitte og helt ny - ud hver anden time og ros hende til skyerne når det lykkes udenfor.

 

Indenfor tørrer i op og vasker med ROdalon, så lugten forsvinder - derudover glemmer I at det skete - med mindre I ønsker en hund der ikke kan besørge i nærheden af jer... at skælde en hund ud for at udføre så naturlig en handling som at besørge (selvom det er på det "forkerte" sted i menneskeøjne) er direkte tåbeligt...

 

Humperiet er stress / opkørthed - hos hvalpe og unge hunde ser man det ofte i situationer de ikke kan overskue, eller hvis de har leget meget vildt. Eventuelt kan det være blevet en dårlig vane. Hvis hun kun humper den ene bamse ville jeg fjerne den, så er problemet løst... Hun er nok ved at nærme sig sin første løbetid, og er igang med kønsmodningen, så hormonerne snurrer i kroppen og hovedet... Det har ikke noget med dominans at gøre....

 

Hvad gør du med børn? Er det også tåbeligt at irettesætte det de udfører som en naturlig adfærd? Når hun spørger efter råd, så er det vel også bygget på personlig erfaring. Dette har fungere for vores hunde, og det kommer vel også an på hvordan man skælder ud. Vi gav dem et bestemt fy, når vi tog dem i at besørger inden for, og tog dem dermed ud bagefter. Det virkede åbenbart for de laver ikke indenfor, og kan sagtens lave i nærheden af os.

 

Med hensyn til det andet. Så havde vi samme problem med vores hun hund, og det var det svar vi fik fra en hunde træner. Dette tog jeg for gode ord, og nu da jeg har kigget lidt på google, kan jeg se at der er flere meninger, men ikke rigtig nogen med en troværdig kilde. Har du belæg for det du siger, for jeg vil egentligt gerne læse noget om det. Man kan vel altid blive klogere.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør du med børn? Er det også tåbeligt at irettesætte det de udfører som en naturlig adfærd? Når hun spørger efter råd, så er det vel også bygget på personlig erfaring. Dette har fungere for vores hunde, og det kommer vel også an på hvordan man skælder ud. Vi gav dem et bestemt fy, når vi tog dem i at besørger inden for, og tog dem dermed ud bagefter. Det virkede åbenbart for de laver ikke indenfor, og kan sagtens lave i nærheden af os.

 

En hvalp er at sammenligne med et lillebitte menneskebarn - den ved ikke bedre. Du skælder jo heller ikke en baby ud der skider på puslebordet fordi du har taget bleen af den :vedikke:

Indtil hunden VED hvor den må og ikke må besørge (hvilket denne hvalp tydeligvis IKKE gør) så kan du ikke irettesætte andre end dig selv - fordi du ikke var opmærksom nok...

 

Med hensyn til det andet. Så havde vi samme problem med vores hun hund, og det var det svar vi fik fra en hunde træner. Dette tog jeg for gode ord, og nu da jeg har kigget lidt på google, kan jeg se at der er flere meninger. Har du belæg for det du siger, for jeg vil egentligt gerne læse noget om det. Man kan vel altid blive klogere.. :)

 

Jeg synes det lyder til at du har snakket med en træner, der ikke var up-to-date med moderne adfærdsforskning... Hallgreens "Alfasyndromet" er en god og letlæst lille bog, der fortæller om de misforståelser vi mennekesker har lavet i årenes løb vedrørende ulves interne rangorden og hvordan de udøver den.

Du kan også søge på "David Mech" på google, så får du videoer af manden der i sin tid opfandt begrebet "alfa" og senere aflivede det igen...

 

Der findes også en fin lille bog, der hedder "Dominans - Fakta og Myter" eller noget i den stil (Canis har den), som også afliver en hel masse af de fjollede gamle trosbegreber.

 

En dominant hund, er en hund der hviler i sig selv, som er så sikker på sig selv, at den slet ikke har behov for at "udøve fysisk vold"... et blik, et løftet overlæbe vil være alt rigeligt fra en sådan hund, til at få en anden hund til at bakke ud af "kampen", hvis det da nogensinde vil nå dertil...

 

At puste sig op og spille stor er for usikre brushoveder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
En hvalp er at sammenligne med et lillebitte menneskebarn - den ved ikke bedre. Du skælder jo heller ikke en baby ud der skider på puslebordet fordi du har taget bleen af den :vedikke:

Indtil hunden VED hvor den må og ikke må besørge (hvilket denne hvalp tydeligvis IKKE gør) så kan du ikke irettesætte andre end dig selv - fordi du ikke var opmærksom nok...

 

Når jeg siger baby, så mener jeg også på samme måde som man vil gøre ved et barn der er ved at lave unoder. At man giver et nej, og så afleder opmærksomheden fra det. og jo det ville jeg også gøre selvom at hvalpen var 8 uger. Og nej den ved ikke bedre fordi den ikke har fået det fortalt/vidst, og vil stadig vove og påstå at den sammenligning er forkert, fordi tæven retter også på sin hvalp ved at knurre, hvis den gør noget forkert, og det kan den forstå, hvorfor så ikke udsvinget i et tone leje? Jeg vil heller ikke skælde den ud, kunne bare ikke finde bedre ord, derfor " ". Har nok ikke formuleret mig korrekt.. :) men vi har aldrig rettet på hunden imens den gjorde det, kun hvor den gjorde det, efter den havde gjort det.

 

Jeg synes det lyder til at du har snakket med en træner, der ikke var up-to-date med moderne adfærdsforskning... Hallgreens "Alfasyndromet" er en god og letlæst lille bog, der fortæller om de misforståelser vi mennekesker har lavet i årenes løb vedrørende ulves interne rangorden og hvordan de udøver den.

Du kan også søge på "David Mech" på google, så får du videoer af manden der i sin tid opfandt begrebet "alfa" og senere aflivede det igen...

 

Der findes også en fin lille bog, der hedder "Dominans - Fakta og Myter" eller noget i den stil (Canis har den), som også afliver en hel masse af de fjollede gamle trosbegreber.

 

En dominant hund, er en hund der hviler i sig selv, som er så sikker på sig selv, at den slet ikke har behov for at "udøve fysisk vold"... et blik, et løftet overlæbe vil være alt rigeligt fra en sådan hund, til at få en anden hund til at bakke ud af "kampen", hvis det da nogensinde vil nå dertil...

 

At puste sig op og spille stor er for usikre brushoveder...

 

Oki det vil jeg lige tage et kig på.. :) tak for det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlottew

Hejsa

 

Har først nu set at der er svar på vores frustrationer. Tusind tak for dem. Vi vil købe Rodalon og så ud hver 2 time, såfremt det er muligt.

Vi skælder ikke ud, men har sagt fy, når hun har besørget LIGE efter vi er kommet ind. (nok mest frustration fra vores side).

Tror altså ikke hun er stresset, tror mere det er hormonelt (som der skrives) og skal de ikke have lov til det, så længe det ikke tager overhånd og så længe det ikke er på os (som jeg mener at have hørt er dominans).

 

Kan i fortælle hvordan/hvornår de selv begynder at fortælle at de gerne vil ud?

 

Charlotte (novise af 1. grad)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...