Hop til indhold

At gå bag ved føreren, er det en hyrdehundeting?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Gracie er min første hyrdehund. Jeg er vokset op med golden retriever og schæfer, og jeg er vant til at de løber foran mig, når de er blevet sluppet løs, og at jeg skulle kalde dem til mig, eller bede dem vente indimellem for at de ikke kom for langt væk.

 

Men med Gracie er det anderledes. Hun foretrækker at gå bag ved mig, når jeg slipper hende løs. Der lunter hun langsomt af sted i mit gåtempo, og løber kun, hvis hun får færten af noget i grøften, og jeg derfor når at komme foran. Det er sjældent hun går foran mig, og når det sker, er det oftest på åbne områder, hvor hun også kan løbe ud til siderne imens.

Selv når jeg går tur med andre hunde der render foran, går hun rigtig meget bag ved mig.

 

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg synes det er rigtig kedeligt. Eftersom jeg ikke kan se hende bagved mig, får jeg lidt følelsen af at gå tur alene. Jeg kan godt lide at se en glad hund løbe af sted foran mig med halen i vejret.

Samtidigt får hun heller ikke ret meget motion, når hun går i mit tempo. Jeg havde ikke rigtig forventet at en hyrdehund ville være så sløv.

 

Det eneste jeg kan gøre for at få hende lidt igang, er at bede hende gå på plads, blive og så går jeg 30-40 meter frem og siger fri. Hvis jeg er heldig, når hun at løbe op til 20-25 meter forbi mig inden hun får bremset, stopper op og venter på mig, og går så bag ved mig igen.

 

Bør jeg være bekymret over min dovne hyrdehund, eller er det helt norrmal hyrdehundeadfærd at foretrække at gå bag ved føreren, ligesom hvis hun skulle drive en flok får fremad?

Og hvis det er normal adfærd, er det så i orden jeg prøver at slippe af med den. I så fald, hvad jeg jeg mere gøre for at få gang i hende+

 

Jeg cykler iøvrigt med hende 3-4 gange om ugen, for at hun kan få strukket lidt ud. Når hun har snor på, foregår det selvfølgelig i trav, men når hun løber løs ved siden af cyklen i skoven og på markvejene, laver jeg en masse temposkift (skridt, trav, galop). Hun virker glad for at løbe og er meget udholdende.

 

Iøvrigt prøver jeg lige for tiden (forgæves) at komme igennem til kiropraktor Tove Due, da jeg gerne vil sikre mig at Gracies dovenskab ikke skyldes smerter7spændinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes umiddelbart at det lyder lidt sært. Jeg har i hvert tilfælde aldrig set det som en udpræget hyrdehundeadfærd. Tilgengæld ser man tit de hyrdehunde, der konstant cirkle omkring ejer eller andre hunde, for at holde styr på flokken. Men det med at holde sig bagved lyder lidt sært. Normalt har hyrdehunde jo en rimelig stor radius til fører i forhold til eks. selskabshunde, fordi de netop skal kunne arbejde på stor afstand af fører.

 

Du kan jo eventuelt belønne hende for at være foran dig ved at kaste genstand til hende (fremad) eller lære hende en fremad kommando.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg lige ot'e i din tråd? Har hun egentlig bidt dig i benene når i har cyklet eller løbet sammen?

En træner kaldte det for hyrde adfærd, jeg har altid tænkt irriterende overkåd hvalp adfærd :mrgreen:

 

Er det både ud og hjem hun går bag dig? Måske vil hun elske at gå spor, hvis hun er en snuse-nyder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes umiddelbart at det lyder lidt sært. Jeg har i hvert tilfælde aldrig set det som en udpræget hyrdehundeadfærd. Tilgengæld ser man tit de hyrdehunde, der konstant cirkle omkring ejer eller andre hunde, for at holde styr på flokken. Men det med at holde sig bagved lyder lidt sært. Normalt har hyrdehunde jo en rimelig stor radius til fører i forhold til eks. selskabshunde, fordi de netop skal kunne arbejde på stor afstand af fører.

 

Du kan jo eventuelt belønne hende for at være foran dig ved at kaste genstand til hende (fremad) eller lære hende en fremad kommando.

 

Hun cirkler ikke, går bare bagved. Jeg synes det er irriterende.

Jeg har lært hende fremadsendelse med en musemåtte, men den er lidt dum at have med på en gåtur.

Apportering fatter hun ikke rigtig meningen med. Hun løber efter ting jeg kaster, men kommer ikke tilbage med det.

DEt der indtil nu har virket bedst, er at gå fra hende og sige fri. Hvis jeg roser hende for at løbe forbi mig, kommer hun bare tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg lige ot'e i din tråd? Har hun egentlig bidt dig i benene når i har cyklet eller løbet sammen?

En træner kaldte det for hyrde adfærd, jeg har altid tænkt irriterende overkåd hvalp adfærd :mrgreen:

 

Er det både ud og hjem hun går bag dig? Måske vil hun elske at gå spor, hvis hun er en snuse-nyder?

 

Det er også helt almindelig hvalpeadfærd, men man ser det oftere hos hyrdehunde. Det kan både være ved ejer og ved fremmede. Ligesom man ser at de har tendens til at hyrde løbere, cykler og biler.

 

Det kommer også meget an på racen. Ved en border collie vil man nok ikke se det helt så meget som hos hyrderacer, der går tæt på det de nu engang hyrder fra naturens side. En Aussie er eks. meget mere i nærkontakt med dyret end en border. En border collie har stor afstand og jeg ser oftere problemer med at de "låser" på genstande der bevæger sig, end problemer med at de "bider".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun cirkler ikke, går bare bagved. Jeg synes det er irriterende.

Jeg har lært hende fremadsendelse med en musemåtte, men den er lidt dum at have med på en gåtur.

Apportering fatter hun ikke rigtig meningen med. Hun løber efter ting jeg kaster, men kommer ikke tilbage med det.

DEt der indtil nu har virket bedst, er at gå fra hende og sige fri. Hvis jeg roser hende for at løbe forbi mig, kommer hun bare tilbage.

 

Min tæppetisser gjorde lidt det samme. Jeg sørgede for at gå med hende på stier, hvor der ikke var plads til at hun kunne være på siden - så fik jeg hende ind foran og når hun ligesom var tvunget til at gå fremad (for at undgå mig) - så satte jeg frem kommandoen på. Derudover droppede jeg komplet godbidder på gåturen for at undgå at hun "klistrede". Det har virkelig virket!

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg lige ot'e i din tråd? Har hun egentlig bidt dig i benene når i har cyklet eller løbet sammen?

En træner kaldte det for hyrde adfærd, jeg har altid tænkt irriterende overkåd hvalp adfærd :mrgreen:

 

Er det både ud og hjem hun går bag dig? Måske vil hun elske at gå spor, hvis hun er en snuse-nyder?

 

Nej, hun har aldrig bidt mig, når vi har løbet eller cyklet. Hun tilpasser bare tempoet til mig.

Hun går kun bagved, når hun er løs. Når hun har snor på, går hun pænt på venstre side.

Hun er iøvrigt også glad når vi skal ud og gå tur, og hopper lodret op i luften imens jeg tager sko og overtøj på, men når vi først kommer ud, er hun svær at begejstre.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok heller ikke noget jeg har oplevet med de hyrdehunde jeg har -aussies og tervueren, eller dem vi havde da jeg var barn, Schæfer, groenendael, tervueren og shetland sheepdog ;-)

 

Mine hunde sponser gerne af sted når de får snoren af, eller traver afsted et par meter foran mig, alt efter forholdene. Altså når de spurter afsted, vender de ofter om og løber tilbage for lige at tjekke at jeg er med og så spurter de afsted igen, og så løber de sådan frem og tilbage, men de kommer aldrig bagved mig, med mindre at de er optaget af at snuse til et eller andet og jeg bare går videre, men så snart de er færdige med at snuse, kommer de sponsene op foran igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hm min Kalani går også bag mig... (hun er jo et miks af bl.a. 3 hyrderacer)

hun går så i en halvcirkel bag mig... går og skifter fra side til side - men oftest aldrig længere frem end mig...

 

men hun er så også kun 8½ uge nu, så det kan jo bare være fordi hun er hvalp... men hun kender jo ruten efterhånden, så tror ikke det er fordi hun er usikker på ruten eller hvor vi skal gå hen.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæppetisser gjorde lidt det samme. Jeg sørgede for at gå med hende på stier, hvor der ikke var plads til at hun kunne være på siden - så fik jeg hende ind foran og når hun ligesom var tvunget til at gå fremad (for at undgå mig) - så satte jeg frem kommandoen på. Derudover droppede jeg komplet godbidder på gåturen for at undgå at hun "klistrede". Det har virkelig virket!

 

Jeg troede kun man brugte fremadkommandoen, når man sendte hunden frem til et bestemt punkt? Men man kan goddt bare sende dem 'ud i det blå'?

Jeg bruger heller ikke godbidder, netop fordi hun klistrer sådan til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Grrrr ... hunde-forum slettede lige et langt indlæg ... og begyndte sig så at opfører sig meget mærkeligt :???: så dette bliver lidt kort

 

Any way, jeg har også en Aussie tæve som gør dette og min teori er dovenskab kombineret med manglende lyst til at udforske omgivelserne; hun kan nemlig godt bevæge sig op i front hvis der er noget spændende eller hvis vi er på vej hjem :mrgreen:

 

Det har i alt fald intet med hyrdning at gøre, min musling ejer ikke skyggen af hyrdeinstinkt!

 

Nogle siger det er tegn på godt lederskab; som leder skal vi jo forlange at gå forrest :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede kun man brugte fremadkommandoen, når man sendte hunden frem til et bestemt punkt? Men man kan goddt bare sende dem 'ud i det blå'?

Jeg bruger heller ikke godbidder, netop fordi hun klistrer sådan til mig.

 

Jeg bruger også frem kommandoen når jeg sender til et bestemt punkt - som felt eller apport (vi træner LP). Men jeg bruger også den samme kommando på gåturen. Mine hunde kan sagtens skelne imellem konteksterne og det giver ingen problemer at bruge den på gåturen. Lidt ligesom jeg også har en "ind til siden" kommando. Det gør det meget lettere at gå med hunden løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna laver lidt det samme og af samme årsag er jeg begyndt at have hende i snor det meste af tiden. Jeg bruger flexiline, for så har hun 8 meter.

 

Men ja, Luna trisser også rundt bagved og jeg synes også det er r*vsygt..

 

Men som Aussies Forever også skriver om sin musling, så kan Luna også sagtens gå fremme og sådan, hvis der er noget spændende.

 

Min tæppetisser gjorde lidt det samme. Jeg sørgede for at gå med hende på stier, hvor der ikke var plads til at hun kunne være på siden - så fik jeg hende ind foran og når hun ligesom var tvunget til at gå fremad (for at undgå mig) - så satte jeg frem kommandoen på. Derudover droppede jeg komplet godbidder på gåturen for at undgå at hun "klistrede". Det har virkelig virket!

 

Jeg gør lidt det samme, altså ingen guffer på gåture og jeg beder hende gå fremad, hvis jeg kan.. Vi har ikke rigtig nogle stier, der er så smalle, at vi ikke kan gå ved siden af hinanden.. Jo, men de er meget korte..

 

Men måske jeg bare skulle gå frem og tilbage der:hmm::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Grrrr ... hunde-forum slettede lige et langt indlæg ... og begyndte sig så at opfører sig meget mærkeligt :???: så dette bliver lidt kort

 

Any way, jeg har også en Aussie tæve som gør dette og min teori er dovenskab kombineret med manglende lyst til at udforske omgivelserne; hun kan nemlig godt bevæge sig op i front hvis der er noget spændende eller hvis vi er på vej hjem :mrgreen:

 

Det har i alt fald intet med hyrdning at gøre, min musling ejer ikke skyggen af hyrdeinstinkt!

 

Nogle siger det er tegn på godt lederskab; som leder skal vi jo forlange at gå forrest :???:

 

Øv altså!! Hvor ærgeligt det det du havde skrevet bare forsvandt.

 

Hvor sjovt du skriver at din musling også gør sådan. Da jeg læste om hende i den tråd specielt til hende, tænkte jeg at hun mindede om Gracie, så jeg tænkte nok det var muslingen, da du skrev at du også har en hund der gør sådan.

 

Dog skal Gracie ikke have en hel kylling for at arbejde. Hun vil faktisk gå rigtig langt med en kvart indtørret hård Frolic forran næsen, men hun skal være helt sikker på hvad det er hun skal gøre for den, ellers giver hun op, og lægger sig ned og venter på at jeg beder hende om noget.

Hun er en knag til godbid-for-næsen-træning, hvor hun ikke skal tænke så meget, men fatter simpelthen ikke at tage initiativ til noget selv, og jeg har også tænkt på om hun går bag mig, fordi hun går og venter på at jeg beder hende om et eller andet?

Jeg tror aldrig rigtig hun er blevet udfordret mentalt, så jeg prøver at lære hende initiativ via klikkertræning. Det kan være hårdt, for når jeg venter på en reaktion fra hende, kan hun i stedet for at tænke, finde på at lægge sig ned og afvente en rektion/kommando fra mig.

Men når hun så endelig løser en opgave og får ros, er det tydeligt hun bliver stolt og glad.

Min plan er at hun skal opleve succes med selv at løse opgaver, Mon det kan give hende lyst til at rende mere foran mig på tur, når (hvis?) hun finder ud af at jeg godt kan lide hun tager initiativ selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv altså!! Hvor ærgeligt det det du havde skrevet bare forsvandt.

 

Hvor sjovt du skriver at din musling også gør sådan. Da jeg læste om hende i den tråd specielt til hende, tænkte jeg at hun mindede om Gracie, så jeg tænkte nok det var muslingen, da du skrev at du også har en hund der gør sådan.

 

Dog skal Gracie ikke have en hel kylling for at arbejde. Hun vil faktisk gå rigtig langt med en kvart indtørret hård Frolic forran næsen, men hun skal være helt sikker på hvad det er hun skal gøre for den, ellers giver hun op, og lægger sig ned og venter på at jeg beder hende om noget.

Hun er en knag til godbid-for-næsen-træning, hvor hun ikke skal tænke så meget, men fatter simpelthen ikke at tage initiativ til noget selv, og jeg har også tænkt på om hun går bag mig, fordi hun går og venter på at jeg beder hende om et eller andet?

Jeg tror aldrig rigtig hun er blevet udfordret mentalt, så jeg prøver at lære hende initiativ via klikkertræning. Det kan være hårdt, for når jeg venter på en reaktion fra hende, kan hun i stedet for at tænke, finde på at lægge sig ned og afvente en rektion/kommando fra mig.

Men når hun så endelig løser en opgave og får ros, er det tydeligt hun bliver stolt og glad.

Min plan er at hun skal opleve succes med selv at løse opgaver, Mon det kan give hende lyst til at rende mere foran mig på tur, når (hvis?) hun finder ud af at jeg godt kan lide hun tager initiativ selv?

 

Det er bare rigtig rigtig svært at "få hul" på sådan en hund. Hun lyder ret initiativløs og ikke særligt kreativ. Men så er det jo bare hendes held at hun er havnet hos dig:-D

 

Giv hende lette opgaver, som hun selv skal løse og sørg for at hun laver opgaver på egen hånd generelt i hverdagen. Og så sørg for at hun får en masse positive oplevelser og får succes. Sådan en type hund har tit let ved at "opgive" hurtigt hvis det bliver for svært.

 

Hvem ved - måske har du en helt anden hund om et halvt år?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie kan også godt gå foran mig, hvis der er noget spændende, som mennesker og andre hunde hun vil hilse på. Også hvis hun har været sakket bagud, og skal indhente mig i galop eller trav, kan hun også finde på at løbe forbi. Men når hun er kommet forbi, er det nogen gange som om hun tæker "Hov, jeg skulle sgu da ha' hende der med." Så venter hun eller render tilbage.

 

Ang. smalle stier, så er det faktisk på dem problemet er værst. Jeg har prøvet at 'tvinge' hende foran der, men det gør hende utryk, nok fordi jeg bliver en anelse irriteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie kan også godt gå foran mig, hvis der er noget spændende, som mennesker og andre hunde hun vil hilse på. Også hvis hun har været sakket bagud, og skal indhente mig i galop eller trav, kan hun også finde på at løbe forbi. Men når hun er kommet forbi, er det nogen gange som om hun tæker "Hov, jeg skulle sgu da ha' hende der med." Så venter hun eller render tilbage.

 

Ang. smalle stier, så er det faktisk på dem problemet er værst. Jeg har prøvet at 'tvinge' hende foran der, men det gør hende utryk, nok fordi jeg bliver en anelse irriteret.

 

Jeg tror det er rigtig fint at arbejde med "problemet" - men naturligvis uden at blive irriteret (selvom det er svært). Jo mere du arbejder med selvstændige øvelser og øvelser der giver hende selvtillid i hverdagen - jo mere vil hun også turde at søge væk fra dig under gåturen. En generel lidt usikker og initiativløs hund vil også have mere tendens til at gå lige bagved fører. Så forhåbentlig hænger det sammen, så når hun får mere selvtillid i hverdagen vil hendes adfærd på tur også ændre sig.

 

Og lige en sidebemærkning: Hvor er hun bare smuk! Slet ikke til at stå for:lun:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare rigtig rigtig svært at "få hul" på sådan en hund. Hun lyder ret initiativløs og ikke særligt kreativ. Men så er det jo bare hendes held at hun er havnet hos dig:-D

 

Giv hende lette opgaver, som hun selv skal løse og sørg for at hun laver opgaver på egen hånd generelt i hverdagen. Og så sørg for at hun får en masse positive oplevelser og får succes. Sådan en type hund har tit let ved at "opgive" hurtigt hvis det bliver for svært.

 

Hvem ved - måske har du en helt anden hund om et halvt år?

 

Nej, det er ikke sådan lige at fortælle hende at hun faktisk godt kan nogle ting selv, hvis bare hun vil. Jeg har jo også kun haft hende i 3 måneder, så vi er stadig ved at lære hinanden at kende.

Vi starter træning til LP1 i næste weekend, og det tror jeg hun vil være ret god til.

Derudover starter vi også til agility, og det er jeg rigtig spændt på. Enten bliver det en kæmpe succes for hende at finde ud af alle de ting hun kan selv, eller også bliver det en fiasko, fordi hun fatter hat og bare ikke gider. Vi får se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er rigtig fint at arbejde med "problemet" - men naturligvis uden at blive irriteret (selvom det er svært). Jo mere du arbejder med selvstændige øvelser og øvelser der giver hende selvtillid i hverdagen - jo mere vil hun også turde at søge væk fra dig under gåturen. En generel lidt usikker og initiativløs hund vil også have mere tendens til at gå lige bagved fører. Så forhåbentlig hænger det sammen, så når hun får mere selvtillid i hverdagen vil hendes adfærd på tur også ændre sig.

 

Og lige en sidebemærkning: Hvor er hun bare smuk! Slet ikke til at stå for:lun:

 

Tak. Hun er også virkelig dejlig, og har et skønt temperament. De fleste falder for hende, fordi hun elsker at blive nusset.:lun:

 

Hun er faktisk slet ikke en usikker hund. Hun vil rigtig gerne hilse på mennesker og hunde vi møder på vores ture, og går hun løs opsøger hun dem også selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du om den tidligere ejer har lært hende at hun skal gå bagved? I stedet for f.eks. at gå ved siden af?

 

Nej, det tror jeg ikke hun har. Jeg har købt hende af opdrætter der havde 8 andre hunde. De bor ude på landet, hvor de bare har rendt rundt sammen udenfor. Hun har så godt nok været med ejeren på arbejde på et plejehjem, hvor jeg ved hun havde hende i snor fordi de havde døre der åbnede med følere. Mmen jeg har jo ikke problemet når hun har snor på, kun uden (undtagen på smalle stier)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at kaste godbidder frem foran dig? Eller lave jagtleg med hende, hvor du jagter efter hende? Alt der egentlig gør at hun skal være foran dig for at opnå noget?

 

Jeg har overvejet det med godbidder, men er bange for at jeg ville komme til at kaste med guf hele tiden, fordi hun ville finde ud af at at jeg kaster dem, når hun er henne ved mig, og hun derfor med det samme vil søge mig igen, når guffen er indhentet og spist.

 

Fangeleg har jeg prøvet en periode, men gik hurtigt fra det igen, da det gjorde problemet værre. Hun lod til at synes det var sjovt jeg løb efter hende, og drillede med med skarpe sving og retningsskift. Samtidig sørgede hun for at have front mod mig, og vi kom ligesom ikke fremad. Så snart jeg begyndte at gå normalt, var hun bag mig igen.

 

Men I dag fandt jeg ud af at jeg faktisk godt kan gejle hende op til at løbe foran mig. Jeg holdt mig bag hende og når hun stoppede, brugte jeg fremadkommandoen, opmuntring med stemmen og store armbevægelser, og gik ikke selv fremad, før hun var løbet. De første mange gange, løb hun bare højre om i en cirkel og kom bag mig igen, men jeg stoppede igen og sendte hende fremad. Efterhånden droppede hun næsten cirkleriet, men ventede bare længere fremme, og forsøgte så at komme bagved, når jeg indhentede hende. Det fik hun bare ikke lov til, for hun blev sendt fremad igen igen.

 

Det var en lidt hård tur, fordi jeg hele tiden skulle være på, og køre oppe i det høje stemmeleje, så folk gloede efter mig, men jeg tror det er sådan jeg skal gøre. Hun var faktisk foran mig på hele turen (der tog en lille time). Jeg gik kun foran hende, hvis hun stoppede for at snuse, og derfor ikke bevidst prøvede at komme bagved. Hun løb da også forbi, hver gang hun var kommet langt bagud.:banan::mrgreen::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt mit svar er dumt, men da jeg læste dit 1 ste indlæg, blev jeg så misundelig.Tænk altid at vide hvor ens hund er.

Jeg har en af 6 stk hunde, nok border/jagthundemix, der fiser og farer så hurtigt rundt ,at friløb efterhånden er et stort problem.

Han kan kamme over af alt der bevæger sig og så pludselig jage cyklister på nærmest en kilometers afstand.

Ellers fungerer indkald fint, MEN der skal ikke være en due i lften, før han lukker af.

Og det er ikke almindelig mangel på træning , ture og oplevelser.

Dette med cykeljagt begyndte først efter 2 års alderen.

Hvis jeg cykler til træning , traver han fint vedsiden af , godt nok i snor, men der er trafik.

Så bare lidt af din hunds adfærd ville være så afslappende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla, jeg kan sagtens se hvor du vil hen. I starter tror jeg faktisk også jeg nød at hun bare fulgte efter mig. Det er i hvert fald førsst her på det sidste jeg er begyndt at spekulere på at det var mærkeligt.

 

 

 

Men ellers vil jeg gerne komme med et lille glædesindlæg.:mrgreen::mrgreen:

Fremadkommandoen virker!:banan::banan:

Selv i går aftes da vi var ude på de mørke stier kl 22.30, kunne jeg bare sende hende af sted, og det fede er at hun virker ret glad for det. Hun render af sted med halen højt over ryggen, nærmest som en spidshund. Ingen tvivl om at hun er stolt og glad.:mrgreen::klap::mrgreen::vuf:

Jeg skal simpelthen bryde hendes gamle vaner, og få hende til at opdage det faktisk er sjovt at tage initiativ. Jeg er ikke i tvivl om at hun gerne vil. Jeg skal 'bare' lige trykke på de rigtige knapper, for at få hende i gear.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...