Hop til indhold

spidshunde - er det muligt?? :\


Gæst hundefreak
 Share

Recommended Posts

Gæst hundefreak

:hmm:ja, ja :) tænkte jeg faktisk på om det var muligt??

 

Spidshundene har jo et ry for at passe dem selv:slem:.

 

meeeeeen men, så tænkte jeg på om der virkelig findes nogen som kan kalde på den LIGE MEGET HVAD.

 

Ja, jeg spørge fordi jeg har en hvalp på 5 mdr. & han er okay go' til at komme & om jeg skal omgive håbet eller om jeg skal træne videre.:vuf:

 

Jeg har en Japanese spitz/Japansk spids :-D & jeg kan allerede mærke han selvstændighed.. NOT GOOD. & jeg har vidst det før jeg fik ham & det stod at se så kunne være alene hjemme. Ikke noget med at de er så selvstændig at de er pisse ligeglad med føren, men nej jeg har ikke fortrudt.

 

Så er der nogen, som har en spids hund - sig gerne race & køn, da hannerne er nogen værre nogen :slem::slem:. & tæverne er lidt mere moarglad.'

 

Skal lige siges at hjemme render han i røven på os hele tiden, også når han sover.

 

 

Forsat en go aften

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst freya3010

Jeg har en samojedtøs på 3 år...

 

Jeg vil ikke påstå at jeg kan stole 100% på om hun kommer HVER gang... for det kan jeg ikke:lol:... Men så tager jeg blot mine forholdsregler.:5up:

 

HVIS hun skal på mussejagt, så bliver det nede i vores grusgrav (25 år gammel så den er godt bevokset:mrgreen:), da vi nermest går nede i et hul og hun derved ikke kan blive distraheret.

 

Hvis hun skal ud at spæne, bliver det ved at cykle eller en tur i fuld gear på fodboldbanen - der er nemlig ingen mus som kan interessere hende:lol:... det er også disse steder at jeg kan forvente at hun reagerer med det samme at jeg kalder. :5up:

 

Jeg har aldrig forventet af Freya at hun reagerer HVER gang jeg kalder, og hun er da også god til at vende det døve øre til... men ja.. hun er jo også spidshund:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

For lige at svare på dit spørgsmål om der findes en spidshunde race som kommer HVER gang man kalder, så kan jeg blot fortælle at jeg endnu ikke har hørt om dem:mrgreen:.... De er selvstændige!.. Samojeden går faktisk for at have det mindst udprægede "spidshunde-gen" i sig.. altså mht. selvstændighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er japanske spidser jo heldigvis ret glade for at arbejde sammen med føreren og lære nye ting, selvom de har spidshundenes selvstændighed. Så jeg synes da absolut ikke, at du skal give op, men derimod blive ved med at træne indkald. Det kan sagtens blive ret stabilt, selvom du nok ikke skal stole på, at det virker 100 pct. i alle situationer. :blink:

 

Nu er din hund jo stadig ung og på vej ind i unghundealderen, hvor mange hunde bliver nogle rigtige lømler, der er ret ligeglade med, hvad moar siger. :lol: Så du skal nok regne med, at det kan tage noget tid. Men hvis du bliver ved med at træne indkald i situationer, hvor du ved, at der er stor sandsynlighed for succes, og i det hele taget gør dig selv rigtig interessant, så det er fedt for hunden at komme hen til dig, så tror jeg sagtens, at du kan ende med, at din hund som voksen får et fornuftigt indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Sonja, i kønsmodningsfaserne er det nok en god ide at have mere snor på end ellers, for der flytter hvalpens grænse for, hvor langt væk den tør være fra mor sig gerne.

 

Men ellers kender jeg 2 japanske spidser som normalt går uden snor, ikke ved meget trafikerede veje, men ellers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Carlo går også tit uden snor, men der tager jeg også mine forholdsregler. Kommer der en anden hund fx så er han dens bedste ven, og vil gerne lege, så der får han snor på inden han smutter - er dog blevet bedre til at afvente at han får lov.

 

Min nabo har en spids-dreng.. Meget sjov historie egentlig. Er en omplaceringshund . Som nu har fået nyt navn fordi den aldrig kom når der blev kaldt, dens navn var vist opbrugt :-D

 

Men jeg vil sige om den hedder det ene eller andet er nok lige meget - for den reagerer stadig ikke.. Den er så god som dagen er lang, den larmer bare en del og gør hvad den har lyst til.. Men den er altid god for et godt grin.. hehe..

 

Meeeen, mon ikke meget af arbejdet ligger hos ejeren af hunden, hvad end det er spids eller ej.. Så keep going.. :mrgreen: :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke selv spidshund men synes da engang imellem at udmeldingen om at disse hunde er meget selvstændige, bliver brugt for at dække over en mangelfuld træningsindsats. Ligesom deres oprindelige sprog bliver brugt i forsvar for dem der er aggressive overfor andre hunde...... men jeg har jo haft retriever, så måske er det derfor. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke selv spidshund men synes da engang imellem at udmeldingen om at disse hunde er meget selvstændige, bliver brugt for at dække over en mangelfuld træningsindsats. Ligesom deres oprindelige sprog bliver brugt i forsvar for dem der er aggressive overfor andre hunde...... men jeg har jo haft retriever, så måske er det derfor. :genert:

 

Årrh Ascha, det bliver jeg lidt ramt af, at du skriver. Jeg synes vi har øvet kontakt og indkald til den største guldmedalje lige siden Motor var lille - men han kommer ikke alligevel hvis der er noget der er mere spændende.

Siger ikke, at vi ikke stadig øver det og at der ikke engang imellem er små fremskridt, men 100% indkald tror jeg aldrig nogensinde vi får..

 

Det du skriver med aggression og hundesprog forstår jeg ikke lige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Årrh Ascha, det bliver jeg lidt ramt af, at du skriver. Jeg synes vi har øvet kontakt og indkald til den største guldmedalje lige siden Motor var lille - men han kommer ikke alligevel hvis der er noget der er mere spændende.

Siger ikke, at vi ikke stadig øver det og at der ikke engang imellem er små fremskridt, men 100% indkald tror jeg aldrig nogensinde vi får..

 

Det du skriver med aggression og hundesprog forstår jeg ikke lige?

Du skal da ikke tage det så tungt, jeg har haft det samme problem, og endda med en samarbejdende jagthund,... :genert: Jeg møder bare tit folk der giver typen skylden og derfor ikke arbejder med det,... men har jo aldrig mødt jer og kan derfor ikke udtale mig om Motor.

 

Det med sproget hører man når man møder spidshunde der er anspændte og konfliktsøgende, så kommer forklaringen: at spidshunde har et oprindeligt sprog og at andre hunde bare ikke kan finde ud af at sende de korrekte signaler og derfor selv bærer skylden hvis de får en røvfuld. Det er jo ret bekvemt, for så behøver man heller ikke arbejde med det problem.

 

Som sagt har jeg haft retriever og dermed også årelang erfaring med at høre på andre der partout skal fortælle een at de ihvertfald ikke gider at have en hund der bare sidder og venter på at få lov til at udføre ejerens ordrer, og så selvfølgelig den med at de vil have en udfordring. :vedikke: Det er ret irriterende at høre på, især når man ikke har bedt om deres mening, og måske derfor at jeg ikke kan lade være med at reagere lidt når folk så alligevel ikke kan håndtere deres "udfordring" og derfor forsøger at bortforklare det med alle mulige årsager,... de naturligvis ikke selv har nogen indflydelse på.

 

Nå, det blev vist lidt udenfor trådens emne. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak
Nu er japanske spidser jo heldigvis ret glade for at arbejde sammen med føreren og lære nye ting, selvom de har spidshundenes selvstændighed. Så jeg synes da absolut ikke, at du skal give op, men derimod blive ved med at træne indkald. Det kan sagtens blive ret stabilt, selvom du nok ikke skal stole på, at det virker 100 pct. i alle situationer. :blink:

 

Nu er din hund jo stadig ung og på vej ind i unghundealderen, hvor mange hunde bliver nogle rigtige lømler, der er ret ligeglade med, hvad moar siger. :lol: Så du skal nok regne med, at det kan tage noget tid. Men hvis du bliver ved med at træne indkald i situationer, hvor du ved, at der er stor sandsynlighed for succes, og i det hele taget gør dig selv rigtig interessant, så det er fedt for hunden at komme hen til dig, så tror jeg sagtens, at du kan ende med, at din hund som voksen får et fornuftigt indkald.

 

dejligt at få et positivt svar ;)

Redigeret af hundefreak
stavefejl. :(
Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal da ikke tage det så tungt, jeg har haft det samme problem, og endda med en samarbejdende jagthund,... :genert: Jeg møder bare tit folk der giver typen skylden og derfor ikke arbejder med det,... men har jo aldrig mødt jer og kan derfor ikke udtale mig om Motor.

 

Det med sproget hører man når man møder spidshunde der er anspændte og konfliktsøgende, så kommer forklaringen: at spidshunde har et oprindeligt sprog og at andre hunde bare ikke kan finde ud af at sende de korrekte signaler og derfor selv bærer skylden hvis de får en røvfuld. Det er jo ret bekvemt, for så behøver man heller ikke arbejde med det problem.

 

Som sagt har jeg haft retriever og dermed også årelang erfaring med at høre på andre der partout skal fortælle een at de ihvertfald ikke gider at have en hund der bare sidder og venter på at få lov til at udføre ejerens ordrer, og så selvfølgelig den med at de vil have en udfordring. :vedikke: Det er ret irriterende at høre på, især når man ikke har bedt om deres mening, og måske derfor at jeg ikke kan lade være med at reagere lidt når folk så alligevel ikke kan håndtere deres "udfordring" og derfor forsøger at bortforklare det med alle mulige årsager,... de naturligvis ikke selv har nogen indflydelse på.

 

Nå, det blev vist lidt udenfor trådens emne. :oops:

 

Det er svært at forklare, men hunden kan jo være nok så madglad, morsyg, kontaktsøgende... men er der noget der fanger jagtinstinktet, så er den VÆK. Det er ikke sådan så den tøver eller skæver efter dig når den er løbet 300 meter væk, du kunne ligeså godt være luft.

En anden ting er så den radius spidshunden synes er ok at være væk fra dig/hjem - den er for de hunde jeg kender, ret stor. Og det er faktisk lige meget om den kender området.

 

Men indenfor alle racer er der jo også forskellige hunde. Så nogle spidshunde reagerer måske mere på indkald og mindre på noget andet, og omvendt.

 

Skal ikke kunne sige, om en erfaren træner vil kunne lære Motor et 100% sikkert indkald. Men de fleste spidshunde ér altså bare strejfere i et eller andet omfang.

 

Tjah, man kan sørge for ens hund aldrig får succes med at løbe væk, men så er det snor på i hundeskoven, og det ved jeg ikke om jeg synes er så fedt med så aktiv en race.

 

Det du skriver med hundesproget, det tror jeg nu ikke der er så mange herinde der er enige i.. Og meget ærgelig holdning med, at hunden så bare må lære det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at forklare, men hunden kan jo være nok så madglad, morsyg, kontaktsøgende... men er der noget der fanger jagtinstinktet, så er den VÆK. Det er ikke sådan så den tøver eller skæver efter dig når den er løbet 300 meter væk, du kunne ligeså godt være luft.

En anden ting er så den radius spidshunden synes er ok at være væk fra dig/hjem - den er for de hunde jeg kender, ret stor. Og det er faktisk lige meget om den kender området.

 

Men indenfor alle racer er der jo også forskellige hunde. Så nogle spidshunde reagerer måske mere på indkald og mindre på noget andet, og omvendt.

 

Skal ikke kunne sige, om en erfaren træner vil kunne lære Motor et 100% sikkert indkald. Men de fleste spidshunde ér altså bare strejfere i et eller andet omfang.

 

Tjah, man kan sørge for ens hund aldrig får succes med at løbe væk, men så er det snor på i hundeskoven, og det ved jeg ikke om jeg synes er så fedt med så aktiv en race.

 

Det du skriver med hundesproget, det tror jeg nu ikke der er så mange herinde der er enige i.. Og meget ærgelig holdning med, at hunden så bare må lære det.

Jamen, du behøver ikke overbevise mig om at en samojed kan være svær at lære at komme når der kaldes, men det er der mange andre hunde der også kan være, hvor ejeren bare ikke kan køre det ind under at: det ligger til racen. Alt for mange gange har folks forestilling om at en race er sådan og sådan, ødelagt træningen af hunden fordi folk glemmer at se på individet og blokerer derfor for, at det måske slet ikke er så voldsomt svært. Andre gange tror jeg bevidst at folk der ikke går op i at træne med deres hunde, køber de racer der har ry for at være vanskelige at arbejde med og så forstærkes racens ry jo, som umulig at træne. Og det virker også den anden vej med racer der har ry for at være lette at træne,... dem køber mange jo netop fordi de gerne vil træne,... hvorfor de så også kommer til at forstærke de racers ry, som værende lærevillige..... eller sådan tror jeg ihvertfald også at det hænger sammen.

 

Jeg har nu haft 2 hunde (begge ikke særlig racetypiske) så selvom jeg har racernes egenskaber med i betragtning når jeg skal vælge ny hund, så forsøger jeg at være åben overfor at hunden kan være anderledes end det der lige står i bogen,... eller hvad de har ry for at være.

 

 

 

 

..... Det var somend bare det jeg også syntes skulle med. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, du behøver ikke overbevise mig om at en samojed kan være svær at lære at komme når der kaldes, men det er der mange andre hunde der også kan være, hvor ejeren bare ikke kan køre det ind under at: det ligger til racen. Alt for mange gange har folks forestilling om at en race er sådan og sådan, ødelagt træningen af hunden fordi folk glemmer at se på individet og blokerer derfor for, at det måske slet ikke er så voldsomt svært. Andre gange tror jeg bevidst at folk der ikke går op i at træne med deres hunde, køber de racer der har ry for at være vanskelige at arbejde med og så forstærkes racens ry jo, som umulig at træne. Og det virker også den anden vej med racer der har ry for at være lette at træne,... dem køber mange jo netop fordi de gerne vil træne,... hvorfor de så også kommer til at forstærke de racers ry, som værende lærevillige..... eller sådan tror jeg ihvertfald også at det hænger sammen.

 

Jeg har nu haft 2 hunde (begge ikke særlig racetypiske) så selvom jeg har racernes egenskaber med i betragtning når jeg skal vælge ny hund, så forsøger jeg at være åben overfor at hunden kan være anderledes end det der lige står i bogen,... eller hvad de har ry for at være.

 

 

 

 

..... Det var somend bare det jeg også syntes skulle med. :-D

 

Jeg er da sikker på, at der er andre racer hvor det også er svært at få lært indkald, ligesom der er retrievere der, om det så gjaldt livet, ikke gider hente en apport.

Der er også store variationer i spidshundegruppen, så nej, det kan selvfølgelig aldrig bare blive en generalisering.

 

Ved selvfølgelig ikke hvor meget andre samojede ejere herinde øver indkald, men ud fra hvad jeg læser, er det da noget de fleste gør. Har ikke læst nogen der skriver at de ikke øver det grundet de har en spidshund - tværtimod.

 

Men jeg tror altså på, at nogle ting ligger nemmere til de forskellige racer. Jeg tror jeg får nemmere ved at lære min hund at trække en slæde end du ville gøre. Jeg tror også at du har nemmere ved at lære din hund at komme tilbage med apporten end jeg har - dermed ikke sagt at vores hunde ikke kan lære begge dele (eller at ingen af dem nogensinde lærer at elske nogen af delene :lol:).

 

Andre gange tror jeg bevidst at folk der ikke går op i at træne med deres hunde, køber de racer der har ry for at være vanskelige at arbejde med og så forstærkes racens ry jo, som umulig at træne.

 

:hmm:Jooh, altså, vi ville ikke dyrke lydighed på højt plan, så vi gik ikke efter en meget førerfikseret hund, men det gør vel ikke samojedens ry dårligere? Har aldrig lagt skjul på, at det ikke var det jeg ville..

Hvorfor skulle jeg købe en vildt træningsglad hund - hvis jeg så ikke gad dyrke det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...