Hop til indhold

Dyregravplads..


Gæst n1nna
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der har erfaring med dyregravpladser?

 

Hvordan forgår det? Skal dyret fx kremeres eller kan det begraves normalt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen erfaring...

 

Men kik på denneher:

 

Dyrekirkegården Dyrenes Mindelund i Kolding

 

Der ser det ud som om man selv kan vælge.

 

Men der ER ikke ret mange dyrekirkegårde i Danmark.

Der er blevet lavet nogle skrappe EU-regler for "animalske biprodukter" :shock:som også indbefatter døde kæledyr.

Det har medført, at nogle dyrekirkegårde har måttet lukke.

 

Jeg synes ikke, at det er sagen: Man begraver sit kæledyr på en kirkegård langt væk... Og så bliver den nedlagt? Love kan jo ændres igen og igen..

 

Det må være at foretrække, at man får sit dyr brændt og udleveret i en urne, som man kan begrave i haven... Og tage med, hvis man engang skulle flytte..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke var også haven, men da vi bor til leje, er jeg ikke meget for at skulle til at grave hende op om 1år :cry:

 

Der ligger en dyregravplads 5-10 min herfra, og det virker som en ok løsning, men kæresten er sådan lidt "kan vi ikke bare lade dyrlægen beholde hende".. derfor ville jeg gerne vide lidt omkring "proceduren", så jeg ikke føler mig unormal eller noget.. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min dalmatiner døde - var vi ikke et sekund i tvivl om at han skulle kremeres. Dette sørgede dyrlægen for og så blev urnen sendt tilbage til os med posten.

 

Vi har så have - og der blev Pongo gravlagt under vores birketræ. Vi fik hele vejen igennem en super god service :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den i Kolding er da lukket eller flyttet eller noget :vedikke: min mormors golden lå dét, men der skulle være en fabrik. Aner ikke hvad de gjorde med dyrene :hmm:

 

Men altså er det ikke sådan at man begraver dyrene hele på kirkegården, og får dem kremeret hvis man vil have dem med hjem. Eller sendt til daka hvis man er ligeglad? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Dansk Dyreværn Århus står for en dyregravplads i Viby (det var måske den du omtalte?)

 

Vores tekst fra hjemmesiden siger som følger...

 

"Har du mistet din hund, kat eller et andet mindre dyr, kan du få det begravet på dyregravpladsen.

Gravpladsen er blevet etableret ved et samarbejde mellem Århus Kommune og Dansk Dyreværn Århus. Kommunen har stillet et areal i Viby til rådighed, mens Dansk Dyreværn Århus står for administrationen og den daglige drift.

 

Dyregravpladsen er beliggende på Høskovvej / Skovkanten, 8260 Viby J.

 

Dyregravpladsen er et tilbud til alle borgere i Århus Kommune.

 

Dansk Dyreværn Århus foretager begravelsen.

 

Henvendelse sker telefonisk på:

Telefon 8733 4440 (tast 2) på hverdage 10.00 - 15.00.

 

Vi har enkelte hvilekasser tilbage i træ til mindre dyr (fugle, marsvin m.v.), som kan købes for kr. 40,-. En kasse kan købes ved henvendelse til Dansk Dyreværn Århus. Kasserne opbevares på dyregravpladsen.

 

Kasse til begravelsen kan også medbringes af dyrets ejer - evt. et tæppe - eller en hvilekasse af pap kan købes på dyregravpladsen for 40 kr. til mindre dyr."

 

Dyrene skal ikke kremeres først. Jeg hjalp med til en begravelse for nogle år siden og det foregik helt traditionelt. En hund skulle aflives og ejerne bestilte på forhånd gravplads til den. Vi tog ud og gravede graven mens hunden var på sit sidste dyrlægebesøg. Bagefter fik ejerne ham med og de tog direkte til gravpladsen, hvor vi lagde ham i graven, indhyllet i hans yndlingstæppe og med favoritbolden ved sin side. Det var meget smukt og rørende. Hvis man ønsker kremering først, kan jeg ikke forestille mig det skulle være et problem. Der findes både fællesgrav og individuelle gravsteder med en sten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt bryder jeg mig hverken om dyregravpladser eller urner på reolen.

Mine døde hunde bliver afleveret på et dyrekrematorium til fællesbrænding.

Når en af mine hunde dør, vil den "leve videre" i mit hjerte. Jeg har ikke behov for hverken gravpladser eller urner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt bryder jeg mig hverken om dyregravpladser eller urner på reolen.

Mine døde hunde bliver afleveret på et dyrekrematorium til fællesbrænding.

Når en af mine hunde dør, vil den "leve videre" i mit hjerte. Jeg har ikke behov for hverken gravpladser eller urner.

 

Jeg har det på samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad koster en kremering med urne und alles??

 

 

Er meget splittet i denne debat... På den ene side synes jeg det er SÅ smukt at give sin hund et dejligt sidste hvilested, om det er i en urne på karminen eller på en kirkegård, samtidig synes jeg det ville forlænge sorgen, at skulle vente på modtagelsen af urnen, senere modtage urnen og så hver dag kigge på urnen... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaah... så kunne jeg have haft 6 urner og én i vente... :lun:

 

Altså... hvis da ikke de skulle deles i forbindelse med skilsmissen?

 

Hvordan deler man en urne, hvis man går fra hinanden??:hmm: Skovler noget af asken over i en anden urne? Eller efter princippet "én til dig og én til mig...":shock:

 

Jeg ville slet ikke bryde mig om, at min hund lå begravet på en dyrekirkegård som blev nedlagt.........:cry: --Der ER ingen garanti for, at lovene ikke bliver lavet om igen.

 

Narh, jeg synes det er rarest at sige farvel på dødslejet. Når min hund er død, så husker jeg den bedst gennem billeder og de ting, der var knyttet til den. Fysisk er mine hunde væk. Eller de er en del af naturens store kredsløb.Men jeg har dem i min hukommelse og i mit hjerte og jeg tror på, at jeg møder dem igen en dag.. :engel:

 

Hvis det er et spørgsmål om at have noget at mindes sine hunde ved, så kan man lave en lille mindetavle med et billede og hundetegn. Når hunden lige er død, så har man måske brug for at have yndlingslegetøjet hængende osse. Senere kan det være nok med et lille billede og et hundetegn.

--Sådan har jeg egentlig osse mindedes alle de MENNESKER, jeg har mistet.. Et lille billede på køleskabet, som jeg kan hilse på og snakke med hver dag så længe jeg har behov for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad koster en kremering med urne und alles??

 

 

Er meget splittet i denne debat... På den ene side synes jeg det er SÅ smukt at give sin hund et dejligt sidste hvilested, om det er i en urne på karminen eller på en kirkegård, samtidig synes jeg det ville forlænge sorgen, at skulle vente på modtagelsen af urnen, senere modtage urnen og så hver dag kigge på urnen... :hmm:

Sådan føles det ikke... det er jo ikke mine hunde jeg har stående på hylden i æsker. Mine hunde løber rundt sammen "i himlen", og jager kaniner og leger. Men deres aske vil jeg gerne sprede engang, når jeg beslutter mig for hvor det føles rigtigt.

 

Aner ikke hvad det koster i DK. Jeg har givet mellem kr 900,- og kr1200,- for individuel kremering af mine hunde (Akitas var dyrere da jeg valgte en varrig urne, de andre to er i såkaldte "scatter boxes" som altså ikke holder for evigt, da jeg nu ved at de engang skal spredes).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok også vælge at have urnen hjemme.

Når jeg så blev parat kunne jeg måske begrave den i sommerhuset.

 

Med Lua kunne jeg godt finde på at sprede hendes aske ud på hendes yndlingssted. (selvfølgelig om mange mange mange år)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu flere af jer nævner urner - afleverer man hunden ved dyrlægen så og så får de den kremeret for én eller hvordan?

 

Edit: kan se at Pinpoynter afleverede hos dyrlægen - nogle der ved om man kan det i Danmark også?

 

Du henter urnen igen hos dyrlægen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak til alle for at dele deres tanker omkring dette emne, det har hjulpet mig i min egen beslutning! :bighug:

 

Vi endte med at vælge "Dyrenes umarkerede gravsted" på Dyregravpladsen i Viby (Århus), og jeg er næsten sikker på, at jeg også vil lade Mio hvile her når den tid kommer (om forhåbentlig maaange år :x:).

 

Det var så fint et sted Pippi kom til at ligge - i den dejlige skov ved siden af en anden kat og en Golden som hun jo var vant til herhjemmefra!

 

:hjerte: :megaked: :hjerte:

 

Farvel lille skat! :pray: :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Hvor er det godt, at du midt i alt det svære fandt frem til en løsning du havde det godt med, det gør det forhåbentlig lidt lettere at bære.

 

Der er rigtigt smukt og fredfyldt ude ved gravpladsen, det kan jeg godt skrive under på.

 

Hvil i fred, Pippi!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det godt, at du midt i alt det svære fandt frem til en løsning du havde det godt med, det gør det forhåbentlig lidt lettere at bære.

 

Der er rigtigt smukt og fredfyldt ude ved gravpladsen, det kan jeg godt skrive under på.

 

Hvil i fred, Pippi!

 

Det gik bare alt for hurtigt her til sidst, så jeg var nervøs for at træffe forhastede beslutninger - især selve beslutningen om hvornår det skulle være, og derfor er jeg så glad for at det endte med at hun kunne hvile så fint et sted, efter en meget ubehagelig slutning på hendes korte liv.

 

Det ser måske lidt "rodet" ud på billedet, men det er så hyggeligt at de ligger rundt mellem træerne i skoven! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...
Gæst AarhusHunde

Hej alle på Hunde Forum!

 

Jeg er journalistst og er netop i gang med at lave en reportage om, hvad der sker med ens kæledyr efter det er gået bort. Jeg skriver bl.a. om kremering af kæledyr og begravelse. Jeg har i dag været på dyregravpladsen i Viby, men mødte desværre ingen mennesker derude. Er der nogle af jer, der har begravet jeres hund på Dyregravpladsen i Viby eller en anden dyregravplads? I så fald må I meget gerne sende mig en privatbesked eller kontakte mig pr. sms eller opkald. På forhånd tusind tak :) Mvh. Zenia Glans Søjberg Pedersen, telefon: 20787087.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...