Hop til indhold

spiser ikke så meget


Gæst Syfongse
 Share

Recommended Posts

Gæst Syfongse

nu har arnold boet hos mig i over en uge og han spiser stadig ikke så meget.. han vejer ca 3 kg og er snart 11 uger, så i følge skemaet på foderpakken skal han have 150g hver dag, eller sådan ca.. lige nu gider han lige klemme 80 gr. i sig.. jeg hælder lidt ymer over maden om morgenen og så glider det meste ned.. men så gider han ikke spise resten af dagen. I dag gad han ikke engang spise morgenmaden med ymer! :vedikke: jeg måtte sidde med han på gulvet og tage maden op til ham lidt ad gangen, så han gad spise det..

 

det er ikke fordi han bliver proppet med guffere i løbet af dagen, slet ikke. Så kan ikke forstå at han ikke er sulten! er jo mest bange for at han ikke får nok til at vokse sig så stor og stærk som han skal være..

 

næste skridt bliver at jeg bare sætter mad frem tre gange om dagen, uden ymer, og så må han spise eller sulte.. og så se om det virker..

 

men det irriterer mig! Har i andre haft succes med at få hunden til at spise?

Link til indlæg
Del på andre sites

Doseringer på pakken er særdeles vejledende. Sommetider har jeg forderfirmaer mistænkt for at skrive rigeligt på. Skider hvalpen, leger den, er den nysgerrig og livlig i perioder, og sover trygt på andre tidspunkter, så har den det sikkert fint. Den skal naturligvis ikke ligne en pose knogler, men jeg tror din hvalp har travlt med at finde ud af hvad det vil sige at være hund i jeres hus. Vej den evt en gang om ugen, så du har noget konkret at gå efter og slap af - det skal nok gå:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har arnold boet hos mig i over en uge og han spiser stadig ikke så meget.. han vejer ca 3 kg og er snart 11 uger, så i følge skemaet på foderpakken skal han have 150g hver dag, eller sådan ca.. lige nu gider han lige klemme 80 gr. i sig.. jeg hælder lidt ymer over maden om morgenen og så glider det meste ned.. men så gider han ikke spise resten af dagen. I dag gad han ikke engang spise morgenmaden med ymer! :vedikke: jeg måtte sidde med han på gulvet og tage maden op til ham lidt ad gangen, så han gad spise det..

 

det er ikke fordi han bliver proppet med guffere i løbet af dagen, slet ikke. Så kan ikke forstå at han ikke er sulten! er jo mest bange for at han ikke får nok til at vokse sig så stor og stærk som han skal være..

 

næste skridt bliver at jeg bare sætter mad frem tre gange om dagen, uden ymer, og så må han spise eller sulte.. og så se om det virker..

 

men det irriterer mig! Har i andre haft succes med at få hunden til at spise?

Her havde jeg samme problem, og Laki holder stadig gerne 1 fastedag om ugen, for mad siger ham virkelig ikke noget. Men det, der virkede her var at servere hans mad i aktivitetslegetøj fra Nina Ottosen. Han gider ikke søge efter mad (medmindre det er hakket oksekød :slem:), men hvis han får maden ind i forbindelse med leg eller træning, så er han med på den.

 

Så måske du kan prøve med det? Som sagt så træner vi også en stor del af hans mad i ham, så han får faktisk ikke godbidder, men kun sit foder for at lave "sit", "dæk" osv, da det også virker 8 ud af 10 gange. Men begynder han bare at sidde og spytte foderet ud, så stopper vi selvfølgelig trænings-fodringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kan han ikke li' foderet? :vedikke:

 

 

Pajko har aldrig haft problemer med ikke at spise, det er lige omvendt han kan spise og spise og spise = min hvalp har været for tyk fra han blev født (nærmest).

 

 

Jeg har desværre ikke nogen god råd, men så længe Arnold ikke er undervægtig er det vel ikke så stort problem. Bare han ikke begynder at tabe sig meget... :vedikke:

 

Edit: Pajko vejede 4 kg som 10 ugers hvalp og han var for tyk (ret meget for tyk). Så vil da tror Arnolds vægt er ret fin..

Link til indlæg
Del på andre sites

Duffy spiste heller ikke så meget den første uges tid... Jeg begyndte at opbløde hendes foder og så gled det pludseligt ned :genert: Det er dog stadig svingende for meget hun spiser, nogle dage spiser hun alt det jeg giver hende og andre dage vil hun kun spise aftensmad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre siger: Se på din hvalp. Hvis han trives og vokser, som han skal, er det jo fint nok. Ellers kan du måske prøve at skifte foder.

 

Men de der fodervejledninger på poserne giver jeg altså intet for. Tyson har aldrig nogensinde kunnet spise så meget, som der står på foderposerne, og det er lige meget, hvilket foder han er på. Hvis han fik så meget at spise, som fodervejledningen siger, ville han blive smældfed. Så det er altså ret individuelt fra hund til hund.

 

Men hvis du er bekymret for, om han får, hvad han skal have, kan du jo evt. tage et smut forbi dr. dyr og høre, hvad h*n mener om hans udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

tak for alle de gode og velmenende svar :-D

 

jeg synes nemlig også at det er lige lovlig meget at stoppe i sådan en lille hund HVER DAG! puha..

tror jeg prøver at bløde det lidt op.. kan være det hjælper lidt på det..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

har blødt hans mad op i kogende vand de sidste par dage nu, og det virker utrolig godt! nogle gange vil han gerne spise pillerne hele og tørre, men så skal han også være meget sulten :rolleyes:

 

vil vove at påstå at han har taget 1½ kg på siden jeg begyndte på det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ikke bruge kogende vand, det slår visse vitaminer ihjl. Brug opblandet lunken vand , men ikke fra hanen , det kan nogengange indeholde bakterier ala legionella.

Jeg bruger at sætte en dags portion i blød natten over i køleskab og luner så det tildelte i microen. Så er det helt blødt og generer ikke evt tandskifte så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ikke bruge kogende vand, det slår visse vitaminer ihjl. Brug opblandet lunken vand , men ikke fra hanen , det kan nogengange indeholde bakterier ala legionella.

Jeg bruger at sætte en dags portion i blød natten over i køleskab og luner så det tildelte i microen. Så er det helt blødt og generer ikke evt tandskifte så meget.

 

okay, jeg har godt nok skiftet mellem at hælde vandet over mens det var kogende varmt og mens det var lunkent.. så ved jeg det.. tænkte ikke at der var nogen vitaminer at slå ihjel i tørfoder :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ikke bruge kogende vand, det slår visse vitaminer ihjl. Brug opblandet lunken vand , men ikke fra hanen , det kan nogengange indeholde bakterier ala legionella.

Jeg bruger at sætte en dags portion i blød natten over i køleskab og luner så det tildelte i microen. Så er det helt blødt og generer ikke evt tandskifte så meget.

 

Om man bruger kogende vand eller man varmer maden i microovn kommer vel ud på et. Microovn er vel også lig med ødelagte vitaminer - så jeg kan ikke se hvad forskellen skulle være:confused:

 

selv har jeg blødt foderet op i almindelig koldt vand og ladet det stå 15 min hvorefter min hund har fået det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...