Hop til indhold

Indlæring af apport...?

Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Jeg må jeg "desværre" indrømme at mine hunde er rimelig lærenemme og tilnærmelsesvis også intelligente.

Så altså, må det være mig der gør noget galt når jeg ikke kan lære nogen af mine hunde at apportere.

Bamse elsker at hente pinde og bolde, men en dummy eller en apportbuk er bare ikke interessant.

Det samme med Kaia - Hun gider bare heller ikke hente noget andet.

I baglænskædningen sidder jeg fuldstændig fast og begge hunde kan lige præcis holde apporten i et eller to sekunder - Og det går bare ikke fremad.

Jeg kan belønne med hvad som helst, det virker bare ikke til at det på nogen måde er interessant for dem, at holde apporten i munden.

Hvordan får jeg indlært noget glæde ved at bære noget?

Altså ud over lige pinde, for Bamses vedkommende :mrgreen:

De "aflevere" jo fint - Altså de har ingen problemer med at slippe apporten igen, så hvordan pokker kommer jeg videre?

Skal siges at jeg 100% klikkertræner :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

en godt tips, er at have dem i sporline (10 eller 5 m), når det gøres, så er du sikker på fuldtræffer hver gang.

leg med hundene først, så tingen bliver enormt interessant.

så prøver du så at kaste den (ikke så langt første gang).

så henter de den, og så er din opgave så at gøre dig selv MEGA interessant.

når de så kommer hen, leger du lidt med tingen sammen med dem, så det er sjovt!! MEGET vigtigt!

og med det samme de trækker i tingen, slipper du, lader dem lege med tingen..

og derefter gør du dig selv "SJOV" igen :D..

og så kommer de med tingen, og der kan du så byttebelønne.

hele seancen foregår i langline :-D

håber dette hjælper?

ellers må nogen andre lige på banen.

men kort, gør det så sjovt som muligt, og aldrig tag "tingen" fra hunden, uden den får noget ud af det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Klassisk ;-) Tro mig - du er ikke den eneste!

Du har simpelthen ikke været hurtig nok til at hæve kriteriet og har nu fået hundene til at "hænge fast" i gribe-fasen.

Du er nødt til at skabe en situation, der bryder det mønster I hænger i nu:

a. Bevægelse: Giv hunden apporten, mens den står og bevæg dig fremad, så du kan klikke for, at hunden holder i stedet for at gribe

b. Flyt fokus til noget andet: Er hunden madglad stiller du en synlig madskål, giver apporten og klikker kun for at hunden holder fast - det samme kan gøres med bold e.l.

c. Præsenter apporten på en anden måde: Hvis du i dag afleverer den til hunden, så prøv at lægge den på gulvet - evt. en meters penge fra dig. På den måde kan du igen komme til at klikke for at hunden holder lidt længere.

Ellers må vi ud på den tur til Flyndersø snart, så jeg kan se, hvad der sker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

en godt tips, er at have dem i sporline (10 eller 5 m), når det gøres, så er du sikker på fuldtræffer hver gang.

leg med hundene først, så tingen bliver enormt interessant.

så prøver du så at kaste den (ikke så langt første gang).

så henter de den, og så er din opgave så at gøre dig selv MEGA interessant.

når de så kommer hen, leger du lidt med tingen sammen med dem, så det er sjovt!! MEGET vigtigt!

og med det samme de trækker i tingen, slipper du, lader dem lege med tingen..

og derefter gør du dig selv "SJOV" igen :D..

og så kommer de med tingen, og der kan du så byttebelønne.

hele seancen foregår i langline :-D

håber dette hjælper?

ellers må nogen andre lige på banen.

men kort, gør det så sjovt som muligt, og aldrig tag "tingen" fra hunden, uden den får noget ud af det :)

Den her metode er jeg ikke selv vild tilhænger af, da jeg mener øvelsen ikke hænger ligeså godt fast som ved baglænskædning og man i højere grad kommer til at belønne for småfejl, der er sværere at tage ud af øvelsen igen.

Baglænskædning er for mig vejen frem, og har gjort det på de to yngste af mine. Den ene fra den var helt lille, og den anden da jeg fik den over da den var 2,5 år gammel - og nægtede at apportere (gætter på der er trænet med tvangsapportering tidligere, for apporteret har den gjort før).

Især med den nye hund var det svært, at få hende til at forstå konceptet i øvelsen. Og min mistanke er, at jeg kom til at klikke hende forkert. Sådan at hun faktisk blev klikket for at have foldet tungen til udsmidning. Så droppede at træne med dummy og gik i stedet over til sådan en rundstok beklædt med sisal. Så kunne jeg nemlig se, hvad der foregik i munden på hende og bedre time.

Så jeg ville ikke være bleg for, at begynde at indlære det med en pind. MEN ville så tage alt hvad der hedder pindeleg væk indtil det er indlært korrekt og generaliseret på en ny genstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

100% enig med Trine...

Lonny havde en tråd en interessant tråd om netop det, at være for sløv i at hæve kriterierne, for ikke så længe siden...

hvor jeg måtte erkende, at jeg også har fået låst Karla godt og grundigt i det step der hedder "tag fat omkring apport og giv slip" - jeg kan ikke komme videre...

Har lagt øvelsen på hylden, men regner med at tage den op igen på et tidspunkt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

hmm..

godt med nogle andre indputs til hvordan det kan gøres.

dette er den metode vi lærte til træning, og den har fungerede super godt, lidt svært med robin i starten, men ingen andre på holdet som havde problemer med det..

men er det denne i ser som tvangsapportering? :hmm:

hunden løber jo frivilligt hen og afleverer, snoren er bare for at undgå fejl, og derfor belønne for fejl.

:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm..

dette er den metode vi lærte til træning, og den har fungerede super godt, lidt svært med robin i starten, men ingen andre på holdet som havde problemer med det..

hunden løber jo frivilligt hen og afleverer, snoren er bare for at undgå fejl, og derfor belønne for fejl.

Måden du har lært det på, kalder jeg ikke tvangsapportering.

Men har man først prøvet baglænskædning og oplevet hvor godt det virker, ja så er man svoren tilhænger af metoden. Jeg kender ikke andre metoder, som jeg mener fungere ligeså godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd. :5up:

Jeg har nemlig samme problem. Har forgæves prøvet at klikke mig ud af det, men tror desværre jeg er kommet til at klikke gracie for at tage apporten og smide den igen med det samme.

På canis.dk, er der eller en god video med indlæring af apportering, og det ser bare SÅ LET ud.

Men nu har jeg givet op, og i stedet puttet et stykke røget okselunge i en sok, og så klikkertræner jeg med den som apport. Vi har kun prøvet det en gang, og budskaber fes ind: Hent sokken, kom tilbage med den og slip den først når jeg har fat i den.

Mit næste træk er at putte en apport eller en dummy ind i sokken sammen med okselungen, og målet er så at vi kan uden sok med ildelugtende ting i.

Det er nok ikke 'efter bogen' at gøre sådan, men jeg er åbenbart ikke rutinrert nok med den klikker til at få hende til at holde apporten i munden, og både hunden og jeg blev frustreret over træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nemlig samme problem. Har forgæves prøvet at klikke mig ud af det, men tror desværre jeg er kommet til at klikke gracie for at tage apporten og smide den igen med det samme.

På canis.dk, er der eller en god video med indlæring af apportering, og det ser bare SÅ LET ud.

Men nu har jeg givet op, og i stedet puttet et stykke røget okselunge i en sok, og så klikkertræner jeg med den som apport. Vi har kun prøvet det en gang, og budskaber fes ind: Hent sokken, kom tilbage med den og slip den først når jeg har fat i den.

Mit næste træk er at putte en apport eller en dummy ind i sokken sammen med okselungen, og målet er så at vi kan uden sok med ildelugtende ting i.

Det er nok ikke 'efter bogen' at gøre sådan, men jeg er åbenbart ikke rutinrert nok med den klikker til at få hende til at holde apporten i munden, og både hunden og jeg blev frustreret over træningen.

Jeg tror det betyder meget at man har en dygtig træner til at lære en det, så timingen bliver perfekt. Og man ikke gør de dumme fejl, som man uvilkårlig vil komme til, hvis man aldrig har prøvet det før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det betyder meget at man har en dygtig træner til at lære en det, så timingen bliver perfekt. Og man ikke gør de dumme fejl, som man uvilkårlig vil komme til, hvis man aldrig har prøvet det før.

Det går ellers forrygende med så meget anden indlæring, men lige den med apporten sidder jeg altså fast i.:vedikke:

Jeg har en træner, men har endnu kun været af sted 2 gange, og der har vi haft andre fokusområder, men jeg vil prøve at spørge på lørdag. Der er det 14 dage siden vi sidat var til træning pga. DM i sidste weekend, så jeg har selv været nødt til at tænke lidt kreativt imellemtiden.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm..

Tvangsapportering er når man tvinger hundens mund åben, propper apporteringsemnet ind, holder hundens mund lukket og siger enten "dyyygttiiiiiig" eller med mere fast stemme messer "hold fast, hold fast, hold fast". Slipper hunden før tid skælder man ud, og holder den fast roser man. Det findes sikkert i flere afskygninger.

Min ældste hund lærte at apportere sådan - for det var sådan man gjorde. Og jeg var for ung og havde læst for lidt til jeg turde sige fra. Hunden lærte at apportere, men syntes måske nok det egentlig tog lang tid at få hende til at forstå det.

Det jeg syntes mange glemmer ved apporteringsøvelsen er, at det er en utrolig kompleks øvelse. Udført korrekt vil vi gerne have: hurtigt løb ud til emne, direkte og korrekt opsamling af emne, hurtigt og direkte retur, plads ved fører og først slippe når der gives signal.

Når man indlærer som du har været præsenteret for, syntes jeg ofte der sker det, at man belønner for en øvelse, der ikke er helt perfekt. Hunden løber måske nok direkte ud, men tøver ved opsamling - efter at være blevet animeret kraftigt tager den måske emnet, men kaster lidt med det på vej tilbage. Men hvis hunden kommer tilbage, så skal man jo i princippet rose den, for nu er den retur - man skal bare huske, at man samtidig belønner for alt det andet hunden har lavet i forbindelse med øvelsen.

Ved denne metode kunne indlæring meget hurtig se sådan ud: hund løber ud til apport og opmuntres af fører. Når frem til emne og dutter til det, men samler ikke op - fører råber med fast stemme (hund tænker; hvorfor må jeg ikke kigge på den?). Hvis man er heldig tør hunden alligevel godt samle op, og fører opmuntrer igen. Hund bliver glad over at være dygtig, og begynder at lege med apporten - fører bliver sur og råber bestemt efter hund (der igen tænker, at det er ærgeligt at det der skal være sjovt, giver så meget ballade). Og sådan kunne jeg blive ved. Det er altsammen blot for at vise hvor utydeligt det er for en hund, hvad det er der er rigtigt at gøre i den givne situation, og hvad der er forkert.

For nogle hunde kan det selvfølgelig være nødvendigt at hjælpe dem lidt på vej, for at de fatter interesse for apporten. Men min pointe er, at hvis hunden ikke gider tage den fra hånden/jorden og når den er kedelig, hvordan kan vi så være sikre på, at hunden gider samle noget op der ligger som "død" apport - altså noget den ikke ser falde.

Min oplevelse er, at mange med jagthunde har svært ved at gøre brug af baglænskædning. I hvert fald når jeg har prøvet at introducere det på træningspladsen. Jeg gætter på det skyldes en forventning om, at det er noget hunden bare kan, fordi det er en jagthund. Det går også ganske let, hvis man starter indlæringen lige så snart man får hunden hjem fra opdrætter - og endnu bedre hvis opdrætter allerede har trænet. Men er det ikke tilfældet og starter man med en unghund, kræver det samme indsats som ved enhver anden race. Især fordi mange med jagthunde uden tanke kommer til at tage initiativ fra hunden, da den ikke altid bliver populær på at komme med hjemmesko, undertøj og andre spændende ting flere gange dagligt.

Ved at indlære apport via baglænskædning, deler man i højere grad øvelsen op i alle de dele den samlede øvelse består af. Først får man styr på at hunden først afleverer ved signal. Derefter kan man begynde at indlære at hunden skal gå i pladsposition med apporten (kræver hunden kan plads uden apport) og så fremdeles. Det at kaste kommer til sidst. Fordelen for hunden er, at hver gang der proppes et nyt element på, så ligger de tidligere indlærte på rygraden. Hunden vil, når den har taget apport, automatisk søge ind til fører for at aflevere. Helt uden vi behøver at lokke eller trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tusind tak for svar!!

Har jo helt sikkert været for sløset med kriterierne og har fået klikket på forkerte tidspunkter.

Det ser jo netop så skide nemt ud på Canis videoen - Men det er det altså ikke nødvendigvis :mrgreen:

Jeg vil helt sikkert prøve at indlære i en ny situation, hvor jeg f.eks står op - Og med en ny genstand.

Har tæsket for meget i dummyen og i apport bukken, så måske de dersens apport/kødbens ligende gummiting kunne være en mulighed at bruge i opstarten - Der kan jeg også nemmere se hvad der foregår i munden på vovserne :lol:

Synes vi har nemt ved at komme fra dutte, til at gribe om genstanden og at holde den lidt rastløs et sekund eller to går da også lige.

Men at få klikket UDEN at der er antræk til at hunden spytter genstanden ud, er godt nok svært :oops:

Men altså - Jeg må sgu' da kunne lære det på et tidspunkt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det kommer lige pludseligt. Med de to hvor jeg har arbejdet med metoden, har jeg også siddet fast i det med at spytte ud og kun holde meget kort tid - men lige pludselig tager de et syvmileskridt, og så klikker det for dem (no pun intended :blink:).

På Sally, som vi overtog for et halvt år siden, sidder vi nu fat i at indlære apportering af kanin. Hun har kunne før - det har jeg fotodokumentation for. Men hun har så meget modstand mod dyret, at når jeg trækker et slæbespor, vil hun meget gerne udrede sporet og markerer kaninen hurtigt. Men skynder sig at gå fra den, hvis nu nogen skulle finde på at prøve at stikke den i munden på hende.

Så her sidder vi fast i dutte og måske lige være henne og sætte munden om den. Men med så mange overspringshandlinger, at det virkelig gælder om at skrue ned for forventningerne.

Som sagt hjalp det meget for mig, at arbejde med meget lille genstand (diametermæssigt), så jeg kunne se hvad der foregik i munden på hende, så jeg kunne se jeg ikke fik klikket for udsmidning, men for at holde fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

[hvorlænge gik der med den hund på 2,5 år før den kunne øvelsen indlært på baglænskædning??

mvh thomas

QUOTE=mk101;466146]Den her metode er jeg ikke selv vild tilhænger af, da jeg mener øvelsen ikke hænger ligeså godt fast som ved baglænskædning og man i højere grad kommer til at belønne for småfejl, der er sværere at tage ud af øvelsen igen.

Baglænskædning er for mig vejen frem, og har gjort det på de to yngste af mine. Den ene fra den var helt lille, og den anden da jeg fik den over da den var 2,5 år gammel - og nægtede at apportere (gætter på der er trænet med tvangsapportering tidligere, for apporteret har den gjort før).

Især med den nye hund var det svært, at få hende til at forstå konceptet i øvelsen. Og min mistanke er, at jeg kom til at klikke hende forkert. Sådan at hun faktisk blev klikket for at have foldet tungen til udsmidning. Så droppede at træne med dummy og gik i stedet over til sådan en rundstok beklædt med sisal. Så kunne jeg nemlig se, hvad der foregik i munden på hende og bedre time.

Så jeg ville ikke være bleg for, at begynde at indlære det med en pind. MEN ville så tage alt hvad der hedder pindeleg væk indtil det er indlært korrekt og generaliseret på en ny genstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

ja på canis ser det let ud.. sådansynes jeg heller ikke det går ilr. nr to video med den sorte retriver er vild sgu godt nok dygtig...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorlænge gik der med den hund på 2,5 år før den kunne øvelsen indlært på baglænskædning??

mvh thomas

Et par uger tror jeg det var.

Planen var at have startet jagttræningen da hun kom hjem som 8 ugers, for det er bare så meget lettere med dem i den alder. Men af forskellige årsager begyndte jeg ikke før end hun var ca. 5-6 måneder gammel. Og til trods for hun var en ret ukoncentreret hund, der også var meget usikker (og derfor reagerer på alle lyde), så gik det ganske hurtigt med øvelsen.

Samtidig syntes jeg baglænskædning i højere grad hjælper dem til at generalisere hele apportøvelsen, sådan at det er lettere at gå fra et apportemne til et andet. Det gik hurtigt at gå til både due og kanin.

Hov, nu fik jeg svaret på hvordan jeg fik indlært det på den yngste, inden det gik op for mig, at vi taler om Sally - omplaceringstøsen.

Men også her tog det et par uger. Hun er lidt sværere at få til at gå over på nye emner, hvilket jeg gætter på (men ikke har reel viden om) har noget at gøre med, hvordan tingene tidligere er blevet indlært. Har stærk mistanke om, at der er trænet tvangsapportering. Der er i hvert fald fra hendes side et stort behov for selv at styre tingenes gang.

Hun har tidligere apporteret både fugl og hårvildt, men jeg har måtte starte forfra på alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman
Et par uger tror jeg det var.

Planen var at have startet jagttræningen da hun kom hjem som 8 ugers, for det er bare så meget lettere med dem i den alder. Men af forskellige årsager begyndte jeg ikke før end hun var ca. 5-6 måneder gammel. Og til trods for hun var en ret ukoncentreret hund, der også var meget usikker (og derfor reagerer på alle lyde), så gik det ganske hurtigt med øvelsen.

Samtidig syntes jeg baglænskædning i højere grad hjælper dem til at generalisere hele apportøvelsen, sådan at det er lettere at gå fra et apportemne til et andet. Det gik hurtigt at gå til både due og kanin.

Hov, nu fik jeg svaret på hvordan jeg fik indlært det på den yngste, inden det gik op for mig, at vi taler om Sally - omplaceringstøsen.

.

Men også her tog det et par uger. Hun er lidt sværere at få til at gå over på nye emner, hvilket jeg gætter på (men ikke har reel viden om) har noget at gøre med, hvordan tingene tidligere er blevet indlært. Har stærk mistanke om, at der er trænet tvangsapportering. Der er i hvert fald fra hendes side et stort behov for selv at styre tingenes gang.

Hun har tidligere apporteret både fugl og hårvildt, men jeg har måtte starte forfra på alt.

ok tak for start..jeg kører osse baglænskædning men er sidder fast i den del hvor jeg smider dummy og han skal samle den op og holde dem nogen sekunder, går osse godt de fleste gange, men nogen gange samlere han den op og så skal den slås ihjel.. alts rystes og ruskes.. en idehvordan jeg kommer af med det??

Link til indlæg
Del på andre sites

ok tak for start..jeg kører osse baglænskædning men er sidder fast i den del hvor jeg smider dummy og han skal samle den op og holde dem nogen sekunder, går osse godt de fleste gange, men nogen gange samlere han den op og så skal den slås ihjel.. alts rystes og ruskes.. en idehvordan jeg kommer af med det??

Ikke kaste - enten aflevere til hunden eller lade ham samle op fra jorden lige foran dig. Og så er det vigtigt at motivationen for at apportere "kommer" fra dig og ikke fra hundens byttedrift - det virker sjældent at kombinere de to metoder! Så find noget, han vil dø for og beløn ham med det, når I træner apport.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman
Ikke kaste - enten aflevere til hunden eller lade ham samle op fra jorden lige foran dig. Og så er det vigtigt at motivationen for at apportere "kommer" fra dig og ikke fra hundens byttedrift - det virker sjældent at kombinere de to metoder! Så find noget, han vil dø for og beløn ham med det, når I træner apport.

hej osse det jeg mente var at jeg gir ham den eller lader ham samle op fra gulvet(følger den video fra canis) da det aldrig har været helt godt med apport. så håber man kan omskole ham og mig....

Link til indlæg
Del på andre sites

hej osse det jeg mente var at jeg gir ham den eller lader ham samle op fra gulvet(følger den video fra canis) da det aldrig har været helt godt med apport. så håber man kan omskole ham og mig....

OK - så han rusker den, selv om han får den fra dig? Hvad gør du? Hvad sker der, hvis du klikker før han rusker? Slipper han så apporten? Hvis han ikke gør, er det, du belønner med, ikke godt nok!

Alternativt kan du give ham den med ryggen til - altså aflevere den på siden af dig og se, om han så ikke søger dig for at få sit klik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman
OK - så han rusker den, selv om han får den fra dig? Hvad gør du? Hvad sker der, hvis du klikker før han rusker? Slipper han så apporten? Hvis han ikke gør, er det, du belønner med, ikke godt nok!

Alternativt kan du give ham den med ryggen til - altså aflevere den på siden af dig og se, om han så ikke søger dig for at få sit klik.

han slipper når jeg klikker... rusker kun når han samler den op ikke når jeg gir ham den

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde lidt samme problem med Mysla, men nu går det fremad. begyndte at give hende apporten, som trine siger, mens hun stod og bevægede mig så lidt væk fra hende og da hun havde fattet at den skulle i hånden på mig, fulgte hun med og trykkede den i hånden på mig;-)

Og så satte jeg lidt længere afstand på og en sit før hun kunne aflevere.

Og optag fra gulvet, hvilket var den største hurdle her.

Og nu er vi begyndt at jeg kan dutte den med en finger uden at hun må slippe. Slipper hun før tid, siger jeg hovsa, venter lidt og prøver igen.

Hun synes efterhånden det er en kanon sjov øvelse men gider max 4 gange i træk og helst med en trægenstand... Måske det var en ide at starte med at bruge en fast pind eller bidereb?

jeg startede faktisk med bidereb, da hun ikke ville tage andet i munden;-)

Link til indlæg
Del på andre sites