Hop til indhold

Død af mirabellesten...


Gæst Malene v.
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene v.

Hej Alle,

 

Jeg sidder her og er i chok efter min vens hund på 3 1/2 år døde i morges.

Det viste sig, at den havde spist 3 mirabeller, mens den havde været ude i haven og stenen i mirabellen er giftig.

Vil lige advarer jer med haver, hvis i ikke lige ved det i forvejen, jeg viste det nemlig ikke.

Det gælder i øvrigt alle for alle stenfrugter, at stenen er giftig.

 

Puha, kan næsten ikke bære det:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor mystisk?? Stenfrugttræernes bark indeholder cyanid glucoside (blåsyre) det mener jeg også frugtstenene gør.. :hmm: Det er ikke mange år siden en aller anden mand som elskede æblekerner åd en hel kop fuld og døde...

Jeg er ret sikker på at jeg har læst et eller andet sted at stenene er giftige hvis man æder dem..:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt dette:

 

fx blommesten, kirsebær, fersken osv,- indeholder blåsyre (Cyankalium) - altså frøet inde i stenen.. ikke selve stenen..

 

Mirabellen er en underart af blommen..

 

:ae:

Jeg kan da huske at min mor syltede kirsebær..og knækkede nogen af stenene for at få det indeni med (til at give smag) men hun sagde altid "kun meget få, ellers er det vildt giftigt".. Så det trro jeg på er rigtigt
Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor mystisk?? Stenfrugttræernes bark indeholder cyanid glucoside (blåsyre) det mener jeg også frugtstenene gør.. :hmm: Det er ikke mange år siden en aller anden mand som elskede æblekerner åd en hel kop fuld og døde...

Jeg er ret sikker på at jeg har læst et eller andet sted at stenene er giftige hvis man æder dem..:vedikke:

 

Mystisk fordi mine hunde og heste spiser dem i stor stil uden problemer.. Men ja, kunne også google mig til at stenfrugter indeholder forstadiet til blåsyre og det vidste jeg jo egentlig godt i forhold til gnavere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg er også godt klar over at de er giftige i for store mængder, men ikke desto mindre æder får og geder vores blommer og kirsebær i stor stil inkl at knase stenene.

 

Vi har endnu ikke mistet nogen pga det - men meget tragisk med din vens hund :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også godt klar over at de er giftige i for store mængder, men ikke desto mindre æder får og geder vores blommer og kirsebær i stor stil inkl at knase stenene.

 

Vi har endnu ikke mistet nogen pga det - men meget tragisk med din vens hund :ae:

DEt er vel ligesom med vindruer? nogen hunde kan æde kilovis andre dør af 4...

Så kan man jo gå og bekymre sig om alt man ved jo ikke hvad ens dyr ikke kan tåle før den dør??

 

Så vil jeg ikke bekymre mig om det også.. jeg mener hvis heste (som vel er rimeligt sarte) og får og geder kan tåle det, er det vel kun et fåtal der dør af det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... :ae:

 

Det må være noget af et chock...

 

Sig mig, var det en lille hund?

 

Jeg tænker på, at de fleste hunde her omkring (incl. Silke) spiser tonsvis af mirabeller lige nu. Og det værste de får derfra er hjerteorm, som er galt nok, men som kan behandles når man er opmærksom på det...

De fleste hunde her omkring er i labrador-størrelse.

 

Hvordan fandt I ud af, at det var tre mirabeller hunden var død af?

 

Blev den obduceret?

 

Blåsyren skal jo ud af skallen for at gøre nogen skade. Som de fleste hundeejere nok har lagt mærke til, så render mirabellesten stort set ufordøjede gennem en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene v.
Nårh... :ae:

 

Det må være noget af et chock...

 

Sig mig, var det en lille hund?

 

Jeg tænker på, at de fleste hunde her omkring (incl. Silke) spiser tonsvis af mirabeller lige nu. Og det værste de får derfra er hjerteorm, som er galt nok, men som kan behandles når man er opmærksom på det...

De fleste hunde her omkring er i labrador-størrelse.

 

Hvordan fandt I ud af, at det var tre mirabeller hunden var død af?

 

Blev den obduceret?

 

Blåsyren skal jo ud af skallen for at gøre nogen skade. Som de fleste hundeejere nok har lagt mærke til, så render mirabellesten stort set ufordøjede gennem en hund.

 

Det var en cavalier tæve og det var dyrlægen, der sagde, at det var mirabeller, men hvordan de ved, at det var 3, ved jeg ikke.

 

Blev bare ret chokeret, for jeg har aldrig hørt om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Der hvor jeg selv ville være bekymret var måske pga en evt forstoppelse, da stenene jo nok godt kan danne en prop... men har som sagt aldrig oplevet det med mennesker, hunde, heste, får og geder...

 

Mht vores egne hunde, så går de og gnasker i alt muligt unævneligt, så måske de har maver af stål?!:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine æder også mirabella og kaster så ofte stenene hele op om natten.

Men hvis stenene bides itu og kommer i forbindelse med saltsyre ala 10 % i mavesækken , så dannes jo blåsyre .

Mandler indeholder meget zyanid husker jeg .

Hvor er det tragisk at en hund skulle miste livet . Jeg fælder mit blommetræ i efteråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også godt klar over at de er giftige i for store mængder, men ikke desto mindre æder får og geder vores blommer og kirsebær i stor stil inkl at knase stenene.

 

Vi har endnu ikke mistet nogen pga det - men meget tragisk med din vens hund :ae:

Får og geder kan spise ting andre dør af, bl.a. Bjørneklo.

TS er er tragisk med din vens hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Får og geder kan spise ting andre dør af, bl.a. Bjørneklo.

TS er er tragisk med din vens hund

 

Man dør vel ikke af bjørneklo?!

 

Er det ikke bare saften, der sammeholdt med solen, der gør at man får udslæt :confused:

 

Altså - jeg spiser også ofte stenene.. som i at jeg synker dem :vedikke:

 

*edit* men ja, det er tragisk, det der er sket med trådstarters vens hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Får og geder kan spise ting andre dør af, bl.a. Bjørneklo.

TS er er tragisk med din vens hund

Der findes da ingen som dør af at spise bjørnklo? Det er kun mennesker som, hvis de får saften på huden og derefter får sollys får nærmest brandsår..Men hvis man æder den dør man ikke.. Hverken mennesekr eller dyr...
Link til indlæg
Del på andre sites

Mirabellesten er jo..... stenhårde...:oops:..

Meget hårdere end hasselnødder, f.eks.

 

Hunde er ikke særlig tilbøjelige til at tygge deres mad. Lige som vilde rovdyr, så gælder det bare om at få maden delt i passende stykker og så få den slugt.

 

På denne årstid er hver anden lort man finder i naturen stopfuld af fine hele mirabellesten.

 

Så stenene bliver altså heller ikke opløst af mavesyren. De ser meget uberørte ud, når de kommer ud igen (jeg har lige gjort studier på morgenturen..:mrgreen:).

 

Om blåsyre i kerner har jeg fundet dette:

 

Natur-Drogeriet A/S

 

Der står bl.a. at den dødelige mængde bittermandler er 8-10 stk for børn og ca. 60 for voksne.....

Og der står, at kerner fra kirsebær og blommer også indeholder det samme stof, men i endnu mindre mængde...

Vi skal jo også tænke på, at kerner fra ÆBLER også indeholder det samme giftstof.... Altså... Silke spiser da gladeligt mit æbleskrog.. Og DE kerner er ikke spor hårde....

 

Så SELV OM en hund skulle få fat i en knækket mirabellesten, så er mængden af gift så lille, at den ikke udgør nogen fare.

 

Hvis den lille hund er død af mirabellesten, så må det være på grund af forstoppelse.

Stenene ER altså meget små, så der må næsten have været en eller anden forsnævring af hundens tarm i forvejen.

 

Det kan også være et gæt fra dyrlægens side..

Så kan det lige så godt være en hjertefejl, som racen er kendt for..

 

Det ville være rart at få en nærmere beskrivelse af hvordan hunden blev syg?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene v.

Hej Alle,

 

Min ven bar bedt min skrive følgende:

 

1. Det er ikke påvist at vores hund døde af mirabeller.

2. Vores hund er ikke blevet obduceret efterfølgende.

3. Vores hund døde af massive interne blødninger og havde blodværdier der indikerede Nyre- og leversvigt.

4. Ovenstående symptomer opstod på 2 timer og førte til døden på under 12 timer.

5. Udfra ovenstående var det dyrlægens vurdering, at der var tale om en akut forgiftning.

6. Antagelsen om mirabeller som den mulige synder, blev udelukkende taget ud fra det opkast der blev fundet i vores have. Her var det eneste ud over den normale aftensmad nogle mirabelle sten og noget dertil hørende frugtkød.

7. Vores have er efterfølgende gennemgået på kryds og tværs, og der er ikke fundet andre mulige kilder til en sådan forgiftning.

 

Fakta er at vi ikke ved med sikkerhed hvad der gav forgiftningen, men vi tør ikke tage chancen og har derfor valgt at fjerne de mirabeller træer der stod i haven.

 

Vi har efterfølgende fundet andre sider hvor der advares mod mirabeller:

 

---

 

Undgå alle frugter med sten i. Stenene indeholder cyanid, som er farligt.

Det kan endda overtage hele kroppen hos mindre hunde og føre til døden.

Kilde: Facebook wordt verlaten... | Facebook

 

---

 

Apple seeds, cherry pits, peach pits, and plum pits contain the toxin cyanide.

Signs of cyanide poisoning include vomiting, heavy breathing, apnea tachycardia, cardiac arrhythmias, coma, skin irritation.

In some cases, antidotes are available. Other treatments include oxygen therapy, fluids and supportive care.

Also take note that the leaves, fruit, seeds and bark of avocados contain Persin, which can cause vomiting and diarrhea in dogs. Also, the fat content is not healthy for dogs.

Kilde: Facebook wordt verlaten... | Facebook

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes da ingen som dør af at spise bjørnklo? Det er kun mennesker som, hvis de får saften på huden og derefter får sollys får nærmest brandsår..Men hvis man æder den dør man ikke.. Hverken mennesekr eller dyr...

 

jeg ved bare at her i kommunen har man får og geder til at holde Bjørnklo ned i naturområderne langs åen. Andre dyr kan ikke tåle at æde planterne, ved dog ikke om de dør af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
jeg ved bare at her i kommunen har man får og geder til at holde Bjørnklo ned i naturområderne langs åen. Andre dyr kan ikke tåle at æde planterne, ved dog ikke om de dør af det.

 

 

Får og geder elsker planterne mens de er spæde - det er grunden til at de bliver brugt :5up:

 

Mht udslettet, så kan det ramme alle 'dyr', hvis der er kontakt med huden OG der er solskin, men planterne får sjældent lov til at vokse sig store, hvis får/geder bliver lukket ud på arealerne i det tidlige forår. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Malene.

 

Har jeres lille hund nogensinde haft hjerte-lungeorm? :cry:

 

Nogle gange kan der ske det, at en hund med H/L orm efter længere tid med orm eller næste gang den bliver smittet så får hunden indre blødninger og dør.. Ormene forårsager vistnok nogle ændringer i blodet...

 

Indirekte er mirabellerne så årsagen.

 

For nedfaldsfrugt kan indeholde bittesmå sneglebørn, der er bærere af ormelarverne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...