Hop til indhold

Merle chihuahua


Gæst Frigga
 Share

Recommended Posts

Er det her en merle chihuahua?

 

ab3df523-390d-48bd-b133-29d48f35d6b40d71d505-2961-4f6c-a3c9-2c4261896cef10-05-22(28)20(29)2010-05-22(28)20(29)001(28)20(29)125.jpg

 

Jeg er kommet lidt på afveje og er begyndt at kigge på chi-opdrættere. Så faldt jeg over en interessant DKK-opdrætter, der havde sådan en fætter, og ud fra hvad jeg har læst rundt omkring, så mener en del at man skal holde sig fra opdrættere, der får merler i deres kuld...

 

Hvorfor?

 

Og er ham her en merle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ligner Merle - men de kommer også i brindle, uden problemer.. og det kan godt ligne.. Sagen er jo at merle ikke er naturlig i chi racen, dvs man for ikke så længe siden må ha' blandet en merlebærende race ind i linjen.. Gravhund fx..

Altså kan du konkludere det ikke er en ægte chihuahua..

 

Desuden har merle chihuahuaer stor tendens til døvhed og andre skavanker, fordi farven simpelthen ikke er til disse hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ligner Merle - men de kommer også i brindle, uden problemer.. og det kan godt ligne.. Sagen er jo at merle ikke er naturlig i chi racen, dvs man for ikke så længe siden må ha' blandet en merlebærende race ind i linjen.. Gravhund fx..

Altså kan du konkludere det ikke er en ægte chihuahua..

 

Desuden har merle chihuahuaer stor tendens til døvhed og andre skavanker, fordi farven simpelthen ikke er til disse hunde..

Dvs. man kan komme ud for at der ligger/ eller der er tendens for at der ligger sygdom/fejl i dette farvegen?...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ligner Merle - men de kommer også i brindle, uden problemer.. og det kan godt ligne.. Sagen er jo at merle ikke er naturlig i chi racen, dvs man for ikke så længe siden må ha' blandet en merlebærende race ind i linjen.. Gravhund fx..

Altså kan du konkludere det ikke er en ægte chihuahua..

 

Desuden har merle chihuahuaer stor tendens til døvhed og andre skavanker, fordi farven simpelthen ikke er til disse hunde..

Men han har vundet nogle udenlandske præmier :hmm:

 

UDSTILLINGER:

 

International, Erfurt 13/6 2010

Very Good, 2. vinder i Junior klasse

Dommer: Johanna Billhardt, Tyskland

 

National, Erfurt 12/6 2010

Excellent, 1. vinder i Junior klasse, VDH-CAC, Res. Club CAC

Dommer: Moira Grant-Cook, Irland

Er det muligt hvis det ikke er okay? Jeg forstår bare ikke, hvis det er noget værre fuskeri at få sådan én, at han så ligger fremme på deres hjemmeside til salg. Der står at han er avlsgodkendt.

 

Måske er han, som du er inde på, brindle :hmm:

 

Man er jo pludselig blevet lidt interesseret i en lille chi, så det ville være rart at vide om det er okay eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan se er det en brindle - og derfor DKK godkendt :-)

 

Ville tjekke ham på hundeweb, men det ser ud til at være nede.. tjekker senere!

Mange tak :mrgreen:

 

Altså Merle og brindle chi er helt nye begreber i min verden, så rart at du lige fik sat det på plads.

 

Hvis jeg skal have en chi, skal den være sort og langhåret, så det bliver ikke ham her, men meget rart lige at få styr på opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også sige han er brindle :blink:

syntes han langtfra ligner en Merle.

 

Nu skal jeg ikke gøre mig helt klog på farve genetik

men det jeg har læst og opsnappet under vejs er at nogle racer pla. Chihuahua har mange forskellige grundfarver og problemet er at man ikke på parre merle og merle sammen og med Chi'ens farver kan der kommer noget det hedder fantom merle ( hvilket betyder at hunden grundet grundfarven ikke kan ses den er merle men det er den) så kan man risiskere at parre fantom merle + en merle eller anden fantom merle

også risikere man at få døve, blinde,deforme eller dødfødte hvalpe.

 

så problemet med Chihuahua og merle er at man har meget svært ved at styre hvem der er eller ikker er merle

vis man tillod merle i avlen ville det hurtigt gå helt galt.

 

 

Men OT: Skal i havde Chihuahua ?:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også sige han er brindle :blink:

syntes han langtfra ligner en Merle.

 

Nu skal jeg ikke gøre mig helt klog på farve genetik

men det jeg har læst og opsnappet under vejs er at nogle racer pla. Chihuahua har mange forskellige grundfarver og problemet er at man ikke på parre merle og merle sammen og med Chi'ens farver kan der kommer noget det hedder fantom merle ( hvilket betyder at hunden grundet grundfarven ikke kan ses den er merle men det er den) så kan man risiskere at parre fantom merle + en merle eller anden fantom merle

også risikere man at få døve, blinde,deforme eller dødfødte hvalpe.

 

så problemet med Chihuahua og merle er at man har meget svært ved at styre hvem der er eller ikker er merle

vis man tillod merle i avlen ville det hurtigt gå helt galt.

 

 

Men OT: Skal i havde Chihuahua ?:mrgreen:

Nah, ikke lige nu, men man må jo godt sidde og drømme lidt og planlægge :lun: Synes nu stadig en Zita-klon kunne være fantastisk, for hun er simpelthen så smuk. Har vist også formået at promovere hende i 2 tråde de sidste to dage :lol:

 

Og tak for input om merle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke spor forstand på chihuahua'er og farver, jeg fandt bare lige nogle billeder af chihuhua'er i merle, som jeg ville dele. :-D

 

Merle%20Rebuttle_Curran-Napolean.jpgMerle%20Rebuttle_Curran.jpg256ColorVersion_Doggie.gif

 

Jeg synes faktisk, at de ser rigtig flotte ud i den farve... :oops:

De er ikke lige mig :oops: Selvom den sidste ser faktisk sød ud...men nu fatter jeg hat af det her. For er det virkelig merle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nah, ikke lige nu, men man må jo godt sidde og drømme lidt og planlægge :lun: Synes nu stadig en Zita-klon kunne være fantastisk, for hun er simpelthen så smuk. Har vist også formået at promovere hende i 2 tråde de sidste to dage :lol:

 

Og tak for input om merle.

 

Det jo lige det man må sider jeg også selv og gør :lun::genert:

Hehe..jeg stemmer i med en Zita-klon :engel:

Tak:hjerte:, men ja hun er min lille smukke pige :lun:

ej nu bliver jeg nysgerrig :oops: hvilke tråde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er meget lettere at se, hvis du går ind og kigger på Australian Shephards. :-D De fås jo både i tricolor og merle. :-D

 

Men Merlen har sådan noget blå-gråt plet/spot agtigt på kroppen...

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal beskrive det... men jeg synes i hvert fald godt at man kan se forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så faktisk sådan en til salg fornyligt! Har aldrig nogensinde set sådan én før. Er det så tilladt?

 

det er tilladt ja, og jeg synes de er usandsynlgt smukke :-D Især i glathåret variant... synes langhårede gravhunde merler ser lidt "rodede" ud

 

Se lige disse smukke varianter

 

[ATTACH]32619[/ATTACH]

 

[ATTACH]32620[/ATTACH]

 

edit. Billeder lånt fra http://www.teckel.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

det er tilladt ja, og jeg synes de er usandsynlgt smukke :-D Især i glathåret variant... synes langhårede gravhunde merler ser lidt "rodede" ud

 

Se lige disse smukke varianter

 

[ATTACH]32619[/ATTACH]

 

[ATTACH]32620[/ATTACH]

 

edit. Billeder lånt fra www.teckel.dk

 

det eneste jeg har med merler er, at jeg synes de ser så gamle ud:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nogle merle, uanset race, er utrolig smukke og specielle, mens andre ser helt alien agtige og lidt syge ud:oops:

 

Lige nu er der en merle Chihuahua til salg på gul og gratis. Den ser egentlig meget sød ud men sælger har lige sat den ned til 3500 og det er da meget billiger end hvad de ellers står til, også uden tavle. Så efter, at have læst denne tråd tænker jeg, at det måske er gået op for folk, at det ikke er en "heldig" farve til en Chihuahua og den derfor er svær, at sælge:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nogle merle, uanset race, er utrolig smukke og specielle, mens andre ser helt alien agtige og lidt syge ud:oops:

 

Lige nu er der en merle Chihuahua til salg på gul og gratis. Den ser egentlig meget sød ud men sælger har lige sat den ned til 3500 og det er da meget billiger end hvad de ellers står til, også uden tavle. Så efter, at have læst denne tråd tænker jeg, at det måske er gået op for folk, at det ikke er en "heldig" farve til en Chihuahua og den derfor er svær, at sælge:hmm:

 

ja, d er d nok :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...