Gæst Frigga Skrevet September 12, 2010 Rapporter Share Skrevet September 12, 2010 Er det her en merle chihuahua? Jeg er kommet lidt på afveje og er begyndt at kigge på chi-opdrættere. Så faldt jeg over en interessant DKK-opdrætter, der havde sådan en fætter, og ud fra hvad jeg har læst rundt omkring, så mener en del at man skal holde sig fra opdrættere, der får merler i deres kuld... Hvorfor? Og er ham her en merle? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Det ligner Merle - men de kommer også i brindle, uden problemer.. og det kan godt ligne.. Sagen er jo at merle ikke er naturlig i chi racen, dvs man for ikke så længe siden må ha' blandet en merlebærende race ind i linjen.. Gravhund fx.. Altså kan du konkludere det ikke er en ægte chihuahua.. Desuden har merle chihuahuaer stor tendens til døvhed og andre skavanker, fordi farven simpelthen ikke er til disse hunde.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Agnete87 Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Det ligner Merle - men de kommer også i brindle, uden problemer.. og det kan godt ligne.. Sagen er jo at merle ikke er naturlig i chi racen, dvs man for ikke så længe siden må ha' blandet en merlebærende race ind i linjen.. Gravhund fx..Altså kan du konkludere det ikke er en ægte chihuahua.. Desuden har merle chihuahuaer stor tendens til døvhed og andre skavanker, fordi farven simpelthen ikke er til disse hunde.. Dvs. man kan komme ud for at der ligger/ eller der er tendens for at der ligger sygdom/fejl i dette farvegen?... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Det ligner Merle - men de kommer også i brindle, uden problemer.. og det kan godt ligne.. Sagen er jo at merle ikke er naturlig i chi racen, dvs man for ikke så længe siden må ha' blandet en merlebærende race ind i linjen.. Gravhund fx..Altså kan du konkludere det ikke er en ægte chihuahua.. Desuden har merle chihuahuaer stor tendens til døvhed og andre skavanker, fordi farven simpelthen ikke er til disse hunde.. Men han har vundet nogle udenlandske præmier :hmm: UDSTILLINGER: International, Erfurt 13/6 2010 Very Good, 2. vinder i Junior klasse Dommer: Johanna Billhardt, Tyskland National, Erfurt 12/6 2010 Excellent, 1. vinder i Junior klasse, VDH-CAC, Res. Club CAC Dommer: Moira Grant-Cook, Irland Er det muligt hvis det ikke er okay? Jeg forstår bare ikke, hvis det er noget værre fuskeri at få sådan én, at han så ligger fremme på deres hjemmeside til salg. Der står at han er avlsgodkendt. Måske er han, som du er inde på, brindle :hmm: Man er jo pludselig blevet lidt interesseret i en lille chi, så det ville være rart at vide om det er okay eller ej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Kan du linke til opdrætter? Og ja, agnete87, det mener man bestemt der er.. Det kan der også være hos dem der bærer det naturligt, man er i hvert fald meget opmærksom ikke at krydse for meget merle ind over hinanden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 (rettet) Vil jo nødig hænge nogen ud, så den kommer kun til at stå her midlertidigt: Redigeret September 12, 2010 af Frigga har fjernet link Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Så vidt jeg kan se er det en brindle - og derfor DKK godkendt Ville tjekke ham på hundeweb, men det ser ud til at være nede.. tjekker senere! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Så vidt jeg kan se er det en brindle - og derfor DKK godkendt Ville tjekke ham på hundeweb, men det ser ud til at være nede.. tjekker senere! Mange tak Altså Merle og brindle chi er helt nye begreber i min verden, så rart at du lige fik sat det på plads. Hvis jeg skal have en chi, skal den være sort og langhåret, så det bliver ikke ham her, men meget rart lige at få styr på opdrættere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sahara Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Jeg ville også sige han er brindle :blink: syntes han langtfra ligner en Merle. Nu skal jeg ikke gøre mig helt klog på farve genetik men det jeg har læst og opsnappet under vejs er at nogle racer pla. Chihuahua har mange forskellige grundfarver og problemet er at man ikke på parre merle og merle sammen og med Chi'ens farver kan der kommer noget det hedder fantom merle ( hvilket betyder at hunden grundet grundfarven ikke kan ses den er merle men det er den) så kan man risiskere at parre fantom merle + en merle eller anden fantom merle også risikere man at få døve, blinde,deforme eller dødfødte hvalpe. så problemet med Chihuahua og merle er at man har meget svært ved at styre hvem der er eller ikker er merle vis man tillod merle i avlen ville det hurtigt gå helt galt. Men OT: Skal i havde Chihuahua ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kahlia Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Jeg har ikke spor forstand på chihuahua'er og farver, jeg fandt bare lige nogle billeder af chihuhua'er i merle, som jeg ville dele. Jeg synes faktisk, at de ser rigtig flotte ud i den farve... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Jeg ville også sige han er brindle :blink:syntes han langtfra ligner en Merle. Nu skal jeg ikke gøre mig helt klog på farve genetik men det jeg har læst og opsnappet under vejs er at nogle racer pla. Chihuahua har mange forskellige grundfarver og problemet er at man ikke på parre merle og merle sammen og med Chi'ens farver kan der kommer noget det hedder fantom merle ( hvilket betyder at hunden grundet grundfarven ikke kan ses den er merle men det er den) så kan man risiskere at parre fantom merle + en merle eller anden fantom merle også risikere man at få døve, blinde,deforme eller dødfødte hvalpe. så problemet med Chihuahua og merle er at man har meget svært ved at styre hvem der er eller ikker er merle vis man tillod merle i avlen ville det hurtigt gå helt galt. Men OT: Skal i havde Chihuahua ? Nah, ikke lige nu, men man må jo godt sidde og drømme lidt og planlægge Synes nu stadig en Zita-klon kunne være fantastisk, for hun er simpelthen så smuk. Har vist også formået at promovere hende i 2 tråde de sidste to dage Og tak for input om merle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Jeg har ikke spor forstand på chihuahua'er og farver, jeg fandt bare lige nogle billeder af chihuhua'er i merle, som jeg ville dele. Jeg synes faktisk, at de ser rigtig flotte ud i den farve... De er ikke lige mig Selvom den sidste ser faktisk sød ud...men nu fatter jeg hat af det her. For er det virkelig merle? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kahlia Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Ja, farvemønstret ligner meget bedre det, man ser hos merle aussies. Så jeg er da ret sikker på, at det er merle chihuahua'er... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Nah, ikke lige nu, men man må jo godt sidde og drømme lidt og planlægge Synes nu stadig en Zita-klon kunne være fantastisk, for hun er simpelthen så smuk. Har vist også formået at promovere hende i 2 tråde de sidste to dage Og tak for input om merle. ja, det har du vist:slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sahara Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Nah, ikke lige nu, men man må jo godt sidde og drømme lidt og planlægge Synes nu stadig en Zita-klon kunne være fantastisk, for hun er simpelthen så smuk. Har vist også formået at promovere hende i 2 tråde de sidste to dage Og tak for input om merle. Det jo lige det man må sider jeg også selv og gør Hehe..jeg stemmer i med en Zita-klon Tak:hjerte:, men ja hun er min lille smukke pige ej nu bliver jeg nysgerrig hvilke tråde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Det jo lige det man må sider jeg også selv og gør Hehe..jeg stemmer i med en Zita-klon Tak:hjerte:, men ja hun er min lille smukke pige ej nu bliver jeg nysgerrig hvilke tråde? her er den ene: http://www.hunde-forum.dk/debat/18967-race-blandingshund-er-jeg-helt-tabt-pa-gulvet-nu.html#post474879 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Hehe, ja, men Zita er så smuk, så jeg er jo nødt til at fortælle det til folk, hvis de ikke har været inde på din profil endnu og lure i album Og her: http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/18942-sa-fik-vi-ham.html Og så er hun også virkelig charmerende IRL. Hvor fik du hende egentlig fra? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Hvad er forskellen på den her merle og den her tri-color chi? Synes det er lidt svært at se hvornår den er tri-color og hvornår den er merle :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Belzique Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 hvis du vil sammenligne med merlefarvede gravhunde så opdrætter Poul Ørnemark sådan nogen Kennel Teckel - Nyheder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 hvis du vil sammenligne med merlefarvede gravhunde så opdrætter Poul Ørnemark sådan nogen Kennel Teckel - Nyheder Jeg så faktisk sådan en til salg fornyligt! Har aldrig nogensinde set sådan én før. Er det så tilladt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kahlia Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Jeg tror det er meget lettere at se, hvis du går ind og kigger på Australian Shephards. De fås jo både i tricolor og merle. Men Merlen har sådan noget blå-gråt plet/spot agtigt på kroppen... Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal beskrive det... men jeg synes i hvert fald godt at man kan se forskel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Jeg så faktisk sådan en til salg fornyligt! Har aldrig nogensinde set sådan én før. Er det så tilladt? det er tilladt ja, og jeg synes de er usandsynlgt smukke Især i glathåret variant... synes langhårede gravhunde merler ser lidt "rodede" ud Se lige disse smukke varianter [ATTACH]32619[/ATTACH] [ATTACH]32620[/ATTACH] edit. Billeder lånt fra http://www.teckel.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 det er tilladt ja, og jeg synes de er usandsynlgt smukke Især i glathåret variant... synes langhårede gravhunde merler ser lidt "rodede" ud Se lige disse smukke varianter [ATTACH]32619[/ATTACH] [ATTACH]32620[/ATTACH] edit. Billeder lånt fra www.teckel.dk det eneste jeg har med merler er, at jeg synes de ser så gamle ud:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
viviansen Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Jeg synes nogle merle, uanset race, er utrolig smukke og specielle, mens andre ser helt alien agtige og lidt syge ud:oops: Lige nu er der en merle Chihuahua til salg på gul og gratis. Den ser egentlig meget sød ud men sælger har lige sat den ned til 3500 og det er da meget billiger end hvad de ellers står til, også uden tavle. Så efter, at have læst denne tråd tænker jeg, at det måske er gået op for folk, at det ikke er en "heldig" farve til en Chihuahua og den derfor er svær, at sælge:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Jeg synes nogle merle, uanset race, er utrolig smukke og specielle, mens andre ser helt alien agtige og lidt syge ud:oops: Lige nu er der en merle Chihuahua til salg på gul og gratis. Den ser egentlig meget sød ud men sælger har lige sat den ned til 3500 og det er da meget billiger end hvad de ellers står til, også uden tavle. Så efter, at have læst denne tråd tænker jeg, at det måske er gået op for folk, at det ikke er en "heldig" farve til en Chihuahua og den derfor er svær, at sælge:hmm: ja, d er d nok :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts