Hop til indhold

Knurren


Gæst Findus
 Share

Recommended Posts

Duffy er den sidste uges tid begyndt at knurre ad os :confused: Hun har gjort det, når vi fjerner hendes alenehjemme ting såsom et råt ben og det tænker jeg er meget normalt, vi tager aldrig bare benet, men bytter ud med en godbid.. Men når vi kommer tæt på for at bytte ud, så knurrer hun og farer ligesom over benet...

 

Når jeg går fra sofaen løfter jeg hende altid ned, da hun ikke er gammel nok til selv at hoppe ned.. Her knurrede hun også af mig lige før og jeg er altså i tvivl om hvordan jeg skal reagere på det? :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Duffy er den sidste uges tid begyndt at knurre ad os :confused: Hun har gjort det, når vi fjerner hendes alenehjemme ting såsom et råt ben og det tænker jeg er meget normalt, vi tager aldrig bare benet, men bytter ud med en godbid.. Men når vi kommer tæt på for at bytte ud, så knurrer hun og farer ligesom over benet...

Bytter I ud med en super godbid, der er endnu lækre end det I tager fra hende?

 

Når jeg går fra sofaen løfter jeg hende altid ned, da hun ikke er gammel nok til selv at hoppe ned.. Her knurrede hun også af mig lige før og jeg er altså i tvivl om hvordan jeg skal reagere på det? :???:

Hvor gammel er hun nu? Måske hun er kommet i den alder hvor hun mener hun kan det hele selv og mor skal passe sig selv :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er 5 mdr..

Nej altså jeg synes det er svært at finde en godbid som er så lækker som et råt ben, men altså det er heller ikke sådan en kedelig én hun får, ofte er det et stykke kylling som hun er glad for...

 

Ja, jeg håber det går over igen, for vil altså ikk ha en sur hund :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg hørt rygter om, at hun er ret vild med sine ben, så måske er det her ikke muligt, men kunne I måske aflede hendes opmærksomhed og tage benet fra hende uden hun opdager det?

 

Det er måske fordi hun er begyndt at blive lidt småirriteret over, at I hele tiden tager det fantastiske ben fra hende, at hun begynder at sige fra nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg hørt rygter om, at hun er ret vild med sine ben, så måske er det her ikke muligt, men kunne I måske aflede hendes opmærksomhed og tage benet fra hende uden hun opdager det?

 

Det er måske fordi hun er begyndt at blive lidt småirriteret over, at I hele tiden tager det fantastiske ben fra hende, at hun begynder at sige fra nu.

 

Ja, det tænker jeg også, for vi træner jo en tre gange om dagen, og kan da godt forstå at hun synes det er træls at vi hele tiden tager benet igen.. Hmm, men hvordan vi så lige skal aflede hende ved jeg ikke helt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg hørt rygter om, at hun er ret vild med sine ben, så måske er det her ikke muligt, men kunne I måske aflede hendes opmærksomhed og tage benet fra hende uden hun opdager det?

 

Det er måske fordi hun er begyndt at blive lidt småirriteret over, at I hele tiden tager det fantastiske ben fra hende, at hun begynder at sige fra nu.

Jeg har et par gange taget noget fra mine, uden at de så det. Noget de var rigtig glade for, jeg tænkte det var nemmere hvis de så ikke opdagede jeg tog det væk. Dét er det ikke. De begyndte at lede efter tingen (ben eller yndlingslegetøj) og kunne slet ikke falde til ro igen, da de jo ikke kunne forstå hvorfor det var væk. Så det vil jeg ikke anbefale, men der er selvf- forskel på hunde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et par gange taget noget fra mine, uden at de så det. Noget de var rigtig glade for, jeg tænkte det var nemmere hvis de så ikke opdagede jeg tog det væk. Dét er det ikke. De begyndte at lede efter tingen (ben eller yndlingslegetøj) og kunne slet ikke falde til ro igen, da de jo ikke kunne forstå hvorfor det var væk. Så det vil jeg ikke anbefale, men der er selvf- forskel på hunde ;-)

Ah okay, så nytter det ikke meget. Laki har åbenbart en hukommelse som en si, for her kan man godt fjerne noget fra ham ved at aflede hans opmærksomhed. Så det er vel bare lige at forsøge en enkelt gang og se om Duffy kan håndtere det eller ej? Men det skal selvfølgelig være noget sjovt, du afleder Duffy med. Umiddelbart ville jeg jo straks foreslå et pivedyr hehe, men den idé er du nok ikke med på :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig med frigga, tror jeg. i at i ku' prøve at undgå "konfrontationen"/kampen om benet. på en måde er det jo meget naturligt og forståeligt, hvis hun brokker sig.

 

ang. løfteriet, har jeg altid sagt "løft" før jeg løfter - og lige ladet halfdan hvile lidt i mine hænder et par sekunder først - så er han forberedt, og gør sig enten slap eller hopper op, afhængigt af humør :engel: måske var det en idé, så duffy ikke føler, at hun falder i løfte-baghold-agtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det tænker jeg også, for vi træner jo en tre gange om dagen, og kan da godt forstå at hun synes det er træls at vi hele tiden tager benet igen.. Hmm, men hvordan vi så lige skal aflede hende ved jeg ikke helt :vedikke:

Hvis I kalder på hende, tager hun så benet med? Jeg ville måske bare gemme lidt godbidder rundt omkring og så kalde på hende og se om en lille søgeleg kan aflede hende.

 

Er der nogen lege, I må lege med hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :mrgreen: Næste gang vil jeg prøve at aflede ved at lave lidt søg i et andet rum, så får jeg også lige testet hvor god hukommelse hun har ;-)

 

Vil prøve at begynde at sige løft.. De gange hun har knurret, er det heller ikke fordi jeg bare sådan har taget hende, har altid snakket og nusset hende lidt som jeg plejer og så derefter løftet hende stille og roligt.. Men selvfølgelig kan det være hun synes det er rart at jeg siger løft, så hun ved hvad der skal ske...

 

Ved ikke om det måske også har lidt med alderen at gøre.. Det er i hvert fald opstået sådan lidt pludseligt synes jeg..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I kalder på hende, tager hun så benet med? Jeg ville måske bare gemme lidt godbidder rundt omkring og så kalde på hende og se om en lille søgeleg kan aflede hende.

 

Er der nogen lege, I må lege med hende?

 

Hehe, jeg har forsøgt at kalde ude fra køkkenet, for netop at lokke hende væk fra benet.. Men der sker bare det at hun ikke kommer, men bliver liggende ved benet...

 

Ikke rigtig nogen lege som jo involverer kaste/trække lege, men vil prøve med den der søgning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I nogen ideer til, hvordan jeg skal reagere, når hun knurrer når jeg vil løfte hende?

 

Om aftenen er hun meget træt og ligger tit under kradsetræet og sover.. I går ville jeg så løfte hende ud for at hun kunne komme med i seng, her knurrede hun og jeg lod hende ligge og hentede en godbid og lokkede hende så ud... Er det mon en okay måde eller? Fremover vil jeg så lokke hende før hun begynder at knurre, så hun ikke pludselig tror at knurre=godbid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I nogen ideer til, hvordan jeg skal reagere, når hun knurrer når jeg vil løfte hende?

 

Om aftenen er hun meget træt og ligger tit under kradsetræet og sover.. I går ville jeg så løfte hende ud for at hun kunne komme med i seng, her knurrede hun og jeg lod hende ligge og hentede en godbid og lokkede hende så ud... Er det mon en okay måde eller? Fremover vil jeg så lokke hende før hun begynder at knurre, så hun ikke pludselig tror at knurre=godbid...

Så vidt jeg ved betyder knur 'hold dig væk' og er ment som en advarsel. Bliver denne advarsel overhørt kan (siger ikke det sker) hunden føle sig provokeret og gå til at bide, da den ikke føler dens grænser bliver respekteret. Så du skal på en eller anden måde undgå at hun knurrer af dig, hvordan kan jeg ikke lige komme på :hmm: ( er ret træt ligenu :oops:) men f.eks. ved at advare hende inden du løfter hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hvalpetræner snakkede om det med at knurre. Hun sagde at hvis hunden har fat i noget (en sok, et kødben osv) og man vil tage det fra den og den så knurrer så skal man respektere det. I dens hjerne er det DENS, og den har derfor lov til at sige fra. Hun rådede os til at man skal forsøge at aflede dem (som andre har foreslået :-D). Men ellers tror jeg ikke det er "okay" de knurrer.. har desværre ingen gode råd:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

God ide at lokke før hun får knurret.

 

Tror du hun er lidt for overtræt? Jeg ville nok lægge hende i seng tidligere på aftenen, så situationen ikke opstod. Det har vi i en periode gjort med Laki, hvor han begyndte at gø helt hysterisk og være træls, når klokken nærmerede sig 22-tiden. Så vi begyndte at gå aften-turen kl. 20 og så lægge ham i seng omkring kl. 21 (altså lægge i seng: vise ham ind til kurven i soveværelset og sørge for at han lagde sig. Nogle gange har det betydet at sidde derinde til han har lagt sig til at sove). Det fjernede problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er i medlem af dkk? Der var en artikel i Hunden for et par måneder siden omkring det her emne. Jeg læste den ikke så grundigt så kan ikke huske om de foreslog andet end det du har fået foreslået her :hmm:

 

Hvis ikke i selv har bladet skal jeg lige se om jeg kan finde det til dig...

 

Ja, jeg er medlem, men har ingen ide om hvor jeg har lagt bladet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Milo har en legekammerat (en gravhund) på samme alder som Duffy og jeg tror at de følger samme kønsmodningsmønster. Den er lige som Duffy helt ekstrem når den har legetøj, guf eller lignende og den går meget agressivt på Milo når han prøver at lege med hende. Også når vi prøver at tage det fra hende reagere hun på samme måde hvor vi har sagt at den opførsel ikke er i orden. Vi får fat i hunden og lirker det fra hende som er besidderisk over og hun får det ikke før hun er faldet til ro igen.

Med hensyn til at blive løftet tror jeg det er noget af det samme der gør sig gældende. Hun tror helt sikkert at det er hende der styrer slagets gang:slem:, men jeg ville fortælle hende (på hendes egen måde) at den går altså ikke:fyfy:

 

Jeg tror hellere jeg vil prøve at undgå konflikterne... Som jeg ser det, så prøver Duffy jo bare at sige fra og det er jo eneste måde hun kan gøre det på... Jeg tror at hun vil få mindre tillid til mig, hvis jeg tager benet ud af munden på hende som en slags irettesættelse, så det vil jeg ikke benytte mig af, for jeg tror bare at det vil forværre hendes knurren...

 

Mht. det med at blive løftet, hvordan foreslår du at jeg fortæller hende det på hendes egen måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. det med benet (har altså ikke læst de sidste 10 indlæg ca :oops:), så vil mit råd være, at du ikke tager det fra hende hver gang! ;-)

 

Gå over til hende, kast en godbid og gå igen. Når du er sikker på, at tolerancetærsklen er flyttet, så bytte-bytte-købmand og giv straks benet tilbage. Så lærer hun: Mor kommer, mor tager benet og jeg får guf, når hun siger bytte - og når jeg har taget guf, får jeg benet igen - BONUS! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er temmelig provokerende at tage noget fra hunden , som er tæt på den. Så vil du jo overskride en hundelov , der siger ,at det er hendes. Og du er efter min mening dominerende, ellers ville hun jo ikke sige"hold dig væk" du overskrider mine grænser.

At skulle slippe på kommando tager tid at indlære og er unaturligt for hunden.Hun skal lokkes væk, ikke konfronters med at du går direkte imod hende og fjerner noget, du selv har givet hende.,

Hun forstår det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

At kunne tage ting fra sin hund er i bund og grund et spørgsmål om tillid. Nu ved jeg godt der er mange der mener man skal træne denne øvelse for at 'få den til at sidde', men jeg må tilstå, at jeg personligt er lodret uenig.

 

Som sagt, er kodeordet tillid - tillid til at vi mennesker er til at stole på og ikke i tide og utide byder på ubehagelige overraskelser, som f.eks. at få taget sit elskede kødben. Jeg synes jeg kan forstå, at der trænes 4-5 gange dagligt? Det lyder altså ikke specielt tillidsopbyggende i mine ører. Det tager tid at opbygge de bånd der gerne skulle vare hele livet - Troen på, at man altid vil hunden det bedste, er 'klog' og retfærdig i alt hvad man foretager sig. Duffy forstår ikke hvad det er der foregår, kun at hun flere gange dagligt får frataget sit kødben og nu er hun så begyndt at protestere. Det samme kunne jeg forestille gør sig gældende med løfteriet.

 

Personligt ville jeg mene, at det vigtigste lige nu er at få (gen)opbygget tilliden og så skal resten nok komme, ofte af sig selv, hen ad vejen. Hvad angår kødben ser jeg to valgmuligheder:

1) Kødbenene tages ikke fra Duffy, punktum! Hvis I ikke tør lade hende beholde dem af frygt for noget går galt når hun er alene f.eks., så

2) Duffy får ikke kødben før tilliden er blevet bedre.

 

Det samme med at løfte hende: hvis hun ikke vil løftes ned fra sofaen, f.eks., så skal hun heller ikke løftes op... eller hun kan få en lille skammel så hun selv kan komme op og ned uden hjælp. Går hun steder hen hvor hun ikke bør være, så lok eller kald eller 'bliv spændende'. Prøv at tænke lidt frem og undgå situationer hvor det "desværre er nødvendigt" at gøre noget hun ikke bryder sig om. Forebyg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når der endelig skal trænes bytte, er det også en god idé at gøre det med et mindre interessant kødben. Som eksempelvis dem af tørret oksehud. Og lad for guds skyld være med at overtræne det. Præcis som Thomas siger.

 

Er generelt meget enig i hele hans indlæg. Kan dog ikke lade være med at undre mig over, hvorfor det er et problem at hunden selv hopper ned og lærer der hører en kommando til det? Hvis sofaen vitterlig er for høj, så sæt en form for trappe op.

 

Min undren stammer primært fra min oplevelse af, at der hos den almene hundeejer er en ubegrundet frygt for at hunden går på trapper og hopper op og ned af møblerne. Hvis sofaen er dobbelt så høj som hunden, kan det selvfølgelig skabe problemer, men er det tilfældet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, Duffy får benet og tre aktivitetslegetøj med forskelligt fyld, når hun skal være alene.. Vi øver max. 3 gange dagligt og grunden til at jeg giver hende benet, er såmænd bare at jeg synes der skal være lidt ekstra lækkert når hun skal være alene.. Og det er jo ikke fordi jeg farer ind ad døren og fjerner alt hvad jeg har givet hende, hun får altid lov til at blive færdig med sine aktivitetslegetøjer. Jeg flår ikke bare benet fra hende og de gange hun har knurret når jeg er gået for tæt på, fjerner jeg mig og henter noget lækkert at bytte med... Men jeg vil da prøve at se om jeg få savet det i mindre stykker eller se om jeg kan købe nogle ben som er lidt mindre hos slagteren...

 

Det gik i øvrigt rigtig fint i går med at lave søgeøvelsen som hun blev optaget af og jeg fjernede hermed benet, så ikke ud som om hun ledte efter det, for hun fortsatte efterfølgende med at spise resten af sin kong..

 

Med hensyn til sofaen så følger jeg lidt den der med at så længe hun ikke selv kan hoppe op, så må hun heller ikke selv hoppe ned, hvorvidt det så er en skrøne eller ej, det ved jeg ikke :vedikke: Ved ikke om jeg fik formuleret mig ordentlig i første indlæg, men det er kun sket to gange at hun har knurret af os, hvor vi har prøvet at løfte hende, men ville alligevel lige høre, om der var forslag til hvordan vi skal reagere, hvis det sker igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...