Hop til indhold

Hundefoder dumper i test


Administrator
 Share

Recommended Posts

Skal familiens hund undgå at få vitaminmangel eller at blive fejlernæret, bør man ikke fodre hunden udelukkende med hundefoderblandingen Rufus eller Frolic Complete fra Aldi.

 

De to foderblandinger kan nemlig ikke i sig selv opfylde en hunds næringsbehov.

Det afslører en laboratorietest fra den tyske testorganisation Stiftung Wahrentest, som har undersøgt de firebenedes tørfoder.

 

Testvinderne er Fressnapf Select samt Royal Canin Medium Adult, som sælges hos dyrehandlerne.

 

Kilde:jp.dk

 

Om der er noget om snakken skal jeg lade være usagt, syntes blot jeg ville sende budskabet videre i tilfælde af at det skulle være sandt!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 years later...

Beklager, men dette er ikke helt korrekt fordi " Stiftung Warentest 2010" gav Hundetørfoder Romeo af ALDI og Orlando af LIDL de bedste karaktær for næringsfysiologisk kvalitet og mikrobiologisk kvalitet med prædikatet " sehr gut " .

Men det gælder selvfølgelig for hunde som ikke har nogle dermatologiske eller andre problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

DYREVENNER ... ?

Man skulle tro at folk der har hund kunne lide dyr.

Men de støtter næsten alle sammen burhøns.

Ja: burhøns. Proteinet fra selv det dyreste hundefoder stammer fra burhøns.

Står der lam på posen? Så er der også lam i. Protein med 17% lam betyder at 83% af proteinet stammer fra burhøns, som er den billigste kilde til animalsk protein.

Den eneste måde at undgå burhøns er at købe økologisk hundefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

DYREVENNER ... ?

Man skulle tro at folk der har hund kunne lide dyr.

Men de støtter næsten alle sammen burhøns.

Ja: burhøns. Proteinet fra selv det dyreste hundefoder stammer fra burhøns.

Står der lam på posen? Så er der også lam i. Protein med 17% lam betyder at 83% af proteinet stammer fra burhøns, som er den billigste kilde til animalsk protein.

Den eneste måde at undgå burhøns er at købe økologisk hundefoder.

 

Velkommen til.

 

 

Hvordan når du frem til det resultat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger Arion med lam og tror ikke på at der er en masse kylling fra burhøns i.

 

http://simbasfoder.dk/arion-original-hundefoder-44/arion-adult-medium-breed-lam-ris-12-kg-p699?gclid=CjwKEAjw-uDABRDPz4-0tp6T6lMSJADNoyPbWGbfiBT65vBIwccJVLjCty-t7GfBsKYmJMEttSAwahoCWbrw_wcB#product-description

 

Ingredienser

Ris 50% lam 26% (tørvejet) fedt fra lam hydroliseret lammeprotein ærter roemasse tørgær mineralsalt kaliumchlorid F.O.S. M.O.S. vindruekerner rosmarin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til.

 

 

Hvordan når du frem til det resultat?

 

Som sagt står der ofte f.eks. 20% protein, heraf 15% lam.

15% af 20% er lig 3%.

Resten skal selvfølgelig også være specificeret, men er det ikke altid.

Og du kan være HELT sikker på at producenten bruger den billigste proteinkilde medmindre han specifikt angiver hvorfra proteinet kommer.

Det noksom bekendte Royal Canin angiver f.eks. ikke deres proteinkilde. Men de har jo også en dårlig medarbejderkultur, så ...

Link til indlæg
Del på andre sites

"Jeg bruger Arion med lam og tror ikke på at der er en masse kylling fra burhøns i."

 

Det har du fuldstændig ret i. Det ser ordentligt ud!

Og lam er jo de eneste dyr som KUN kan vokse i frihed, så de har det altid godt, de små bæster:-)

 

Jeg fodrer med Arion m kylling. Skal jeg være bekymret og kan du evt. komme med et godt alternativ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sagt står der ofte f.eks. 20% protein, heraf 15% lam.

15% af 20% er lig 3%.

Resten skal selvfølgelig også være specificeret, men er det ikke altid.

Og du kan være HELT sikker på at producenten bruger den billigste proteinkilde medmindre han specifikt angiver hvorfra proteinet kommer.

Det noksom bekendte Royal Canin angiver f.eks. ikke deres proteinkilde. Men de har jo også en dårlig medarbejderkultur, så ...

 

OK, jeg spurgte ikke korrekt: Hvordan kan du konkludere at animalsk protein udover den angivne kødkilde kommer fra æg?

 

Resten skal ikke være specificeret hvis dets mængde udgør mindre end 10% af den samlede mængde.

Der kan derfor altid være skjulte ingredienser i.

 

Tager man PBC's deklaration ser man, at lam og ris er angivet med %. Der er 24% tilbage og heraf kan de 9,9 % være sukker, æg, fisk mv. eller endda allerede forarbejdet materiale som f.eks. dåseferskener eller lignende.

Så medmindre der står at en ingrediens ikke er i foderet, kan det være der under "under 10%" reglen.

 

Det er ikke fordi jeg er specielt begejstret for RC, men jeg valgte en tilfældig variant

 

NB Produktet har skiftet navn fra: Royal Canin Mobility Larger Dogs MLD26

 

 

"Ingredienser:

Ris, fjerkræmel, majsmel, majs, majsgluten, animalsk fedt, roetrævler, fjerkrælever, fiskeolie, vegetabilsk olie, æggepulver, mineralske salte, spormineraler (inkl. kelaterede spormineraler), ekstrakt fra Grønmusling (Perna Canaliculus), taurin, polyphenoler fra grøn te og druer, morgenfrueekstrakt (med højt luteinindhold), vitaminer"

 

Her er proteinkilderne da angivet på nær det animalske fedt?

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer med Arion m kylling. Skal jeg være bekymret og kan du evt. komme med et godt alternativ?

 

Jeg brugte også Arion med kylling og var glad for det. eneste grund til at skifte er at jeg fodrer råt hver 3. dag og det er ofte kyllingeoverlår med ryg som købes frosne og derfor skiftede jeg til Arion med lam for variationens skyld :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte også Arion med kylling og var glad for det. eneste grund til at skifte er at jeg fodrer råt hver 3. dag og det er ofte kyllingeoverlår med ryg som købes frosne og derfor skiftede jeg til Arion med lam for variationens skyld :-)

 

Godt med variation.

Da jeg fodrede med tørfoder gav jeg tre måltider om dagen 1 med kylling 1 med fisk og 1 med lam fra forskellige producenter. Det fungerede rigtig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte også Arion med kylling og var glad for det. eneste grund til at skifte er at jeg fodrer råt hver 3. dag og det er ofte kyllingeoverlår med ryg som købes frosne og derfor skiftede jeg til Arion med lam for variationens skyld :-)

 

Godt med variation.

Da jeg fodrede med tørfoder gav jeg tre måltider om dagen 1 med kylling 1 med fisk og 1 med lam fra forskellige producenter. Det fungerede rigtig godt.

 

Tænker også, at købe en sæk med lam og skifte lidt imellem det. Hvis hans sarte kræsne gane ellers vil ha' det. Ellers er der smagsgaranti og bytteret, hvis herren ikke synes om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal jo så være opmærksom på at procenten af kød er lavere i Arion med lam (og laks) end når det er med kylling. Men fodrer man råt ved siden af er det jo ok, tænker jeg

 

Min tanke var, at kombinere. Jeg har stadig det meste af en sæk m kylling tilbage. Så to dage med den ene og to med den anden. Derudover får han hver dag lakseolie og mange gange kødrester i foderet så jeg tror protein niveauet bliver dækket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fuldstændig ret. Der står fjerkræmel, dsv. tørrede og malede rester fra fjerkræproduktionen, æggepulver og alt sammen fra burhøns.

Velbekomme.

 

Uanset man synes om et produkt eller ej, så skal oplysningerne være korrekte :-)

 

Ved at give hjemmelavet eller ved at råfodre sikrer man, at man kan stå inde for kvaliteten

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer med Arion m kylling. Skal jeg være bekymret og kan du evt. komme med et godt alternativ?

 

Du har fuldstændig ret. Der står fjerkræmel, dsv. tørrede og malede rester fra fjerkræproduktionen, æggepulver og alt sammen fra burhøns.

Velbekomme.

 

Hvordan kan du med så stor overbevisning sige, at det alt sammen er fra burhøns?

@Lars Røssell Hvorfor kan jeg ikke få et svar på mine spørgsmål?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at det er fint at være kritisk, og jeg er bange for, at du har ret mht. burhøns - men en mere saglig, og mindre hadefuld tilgang til emnet ville virke mere troværdigt på mig! Og så venter jeg med interesse på dine svar til Niels :vedikke:

 

Og jeg råfodrer, med stor fokus på økokød, så jeg føler mig ikke truffet af dine påstande....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, Arion laver ikke foder med lam til store racer, så det blev en sæk m laks. Så sparer jeg lakseolien de dage han får det. Jeg har lige hældt en portion op, og ganske som forventet kiggede den kræsne herre på mig med et bebrejdende blik. Nægtede, at æde det! :damn: Nu ser vi lige om det glider ned, ellers må det byttes til hans sædvanlige...

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, jeg spurgte ikke korrekt: Hvordan kan du konkludere at animalsk protein udover den angivne kødkilde kommer fra æg?

 

Resten skal ikke være specificeret hvis dets mængde udgør mindre end 10% af den samlede mængde.

Der kan derfor altid være skjulte ingredienser i.

 

Tager man PBC's deklaration ser man, at lam og ris er angivet med %. Der er 24% tilbage og heraf kan de 9,9 % være sukker, æg, fisk mv. eller endda allerede forarbejdet materiale som f.eks. dåseferskener eller lignende.

Så medmindre der står at en ingrediens ikke er i foderet, kan det være der under "under 10%" reglen.

 

Det er ikke fordi jeg er specielt begejstret for RC, men jeg valgte en tilfældig variant

 

NB Produktet har skiftet navn fra: Royal Canin Mobility Larger Dogs MLD26

 

 

"Ingredienser:

Ris, fjerkræmel, majsmel, majs, majsgluten, animalsk fedt, roetrævler, fjerkrælever, fiskeolie, vegetabilsk olie, æggepulver, mineralske salte, spormineraler (inkl. kelaterede spormineraler), ekstrakt fra Grønmusling (Perna Canaliculus), taurin, polyphenoler fra grøn te og druer, morgenfrueekstrakt (med højt luteinindhold), vitaminer"

 

Her er proteinkilderne da angivet på nær det animalske fedt?

 

Hvor finder jeg rent lovgivningsmæssigt denne 10% regel henne? Det er Markedsføringsforordningen der angiver de fleste regler for mærkning af foder, men her står det så vidt jeg ved ikke :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor finder jeg rent lovgivningsmæssigt denne 10% regel henne? Det er Markedsføringsforordningen der angiver de fleste regler for mærkning af foder, men her står det så vidt jeg ved ikke :hmm:

 

Tror det var fødevarestyrelsen, men jeg er ikke sikker. De forskellige instanser har fået andre navne eller andre områder. Oprindeligt var det veterinærstyrelsen

 

Jeg har haft gravet dybt i regler, kategori 1, 2 og 3 materiale og andre emner, så jeg har været vidt omkring. Desværre lå det meste på en pc, som ikke lever længere lever

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det var fødevarestyrelsen, men jeg er ikke sikker. De forskellige instanser har fået andre navne eller andre områder. Oprindeligt var det veterinærstyrelsen

 

Jeg har haft gravet dybt i regler, kategori 1, 2 og 3 materiale og andre emner, så jeg har været vidt omkring. Desværre lå det meste på en pc, som ikke lever længere lever

 

Så må det jo næsten være biproduktforordningen jeg skal have nærlæst :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...