Hop til indhold

Lorte analkirtler


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Så er den gal med Mingus' analkirtler igen...

 

I maj sprang den ene ude gennem hans hud på vejen til dyrlægen, og han fik en kæmpe flænge. Han viste ingen af de klassiske tegn, og har aldrig tidligere haft problemer.

I juli var vi henne og få tjekket om de var fyldte, men det det var de ikke og indholdet var helt flydende. Jubi, glad blev man, for så var det nok bare en enkeltstående tilfælde.

 

Men nej, i weekenden blev han pludselig mere kontaktsøgende og ville ligge helt op ad mig, noget han normalt ikke gør. Han slikkede sig et par gange i bagdelen, men ikke noget voldsomt. Mandag afsted til dyrlægen for at få det tjekket, og der var desværre gevinst. Begge kirtler var fyldt, og indholdet var meget grynet. Dog var ingen infektion denne gang, så han slap med en tømning.

 

Dyrlægen tilbød at lære mig det så jeg selv kan gøre det, men det vil jeg ikke. Bare det at få ordnet pels er en kamp, så skal absolut ikke ud i noget med analkirtler. Og de 100 kr. jeg skal af med hver gang, giver jeg gladeligt, så jeg slipper for at gøre skade på min hund.

 

Er der nogle af jer der gør den slags selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lærte det da jeg arbejdede på dyreklinikken, men da Suzi begyndte at få problemer med sine kirtler kunne jeg ikke selv gøre det. Hun have meget ondt og det skar mig i hjertet at skulle være hård ved hende får at komme til og på samme tid være den der påførte hende smerte.

Hun viste desvære kun symptomer når de først var betændte, så jeg valgte til sidst at få dem opereret væk. Det har jeg aldrig fortrudt da hun virkelig bøvlede meget med dem, mindst en gang pr mdr måtte vi afsted :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan simpelthen ikke gøre det selv - har virkelig forsøgt, men det eneste jeg får ud af det er en let krænket hund...:roll:

 

Karla har haft meget bøvl med analkirtlerne - de skal tømmes ca hver 3 måned :???: Ligesom Mingus viser hun heller ingen af de klassiske tegn... Ingen kuren på måsen (kun den ene gang hvor de rent faktisk nåede at blive betændte, der kurede hun en enkelt gang).... ingen overdreven slikken...

 

Jeg har dog lært at tyde hende så godt, at jeg kan se at hun spænder en smule op i bækkenet når det er ved at være tid...

 

Nu har vi så været ved A-touch behandler og fået konstateret en skævhed i bækkenet - vi skal afsted igen d. 4 oktober. Jeg håber at denne rettelse af bækkenet kan få hende til at tømme dem selv... :x: indholdet i dem er nemlig fint og flydende, men hun kan ikke tømme dem selv...

 

Jeg vil meget nødigt fjerne dem, da dyrlægen siger, at det kan tage ret lang tid at komme over igen og at der er ret meget smerte forbundet med det :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg kan godt nok heller ikke finde ud af at tømme analkirtkerne. Har prøvet et par gange, men uden held, så jeg opgav og overlader det nu til dyrlægen. Vores hunde har heldigvis ikke de store problemer med kirtlerne og dyrlægen tjekker dem bare lige når de kommer til deres årsundersøgelse. Bertahunden, har dog fået udviklet en teknik til selv at tømme ud, så man lige pludselig har en lille fiskelugtende brunlig plet på bukserne eller dynen eller.... Ganske ubehagelig lugt :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste beagle har/havde også gentagne gange problemer med analkirtlerne. Første gang vidste jeg ikke hvad det var og han røg hønesyg af sted til dyrlægen. Han havde høj feber og var bare så sølle. Dyrlægen fandt hurtigt problemet og ud kom der både betændelse og blod og han kom på antibiotika i 10 dage.

Efterfølgende gjorde vi det selv. Lige så snart jeg kunne mærke en bule bagi kom han op på bordet og fik dem klemt ud. Det gjorde vi cirka hver 4 måned.

 

Nu har han ikke fået det gjort i lidt over ½ år og det tror jeg skyldes at han bliver fodret meget varieret - her hos os bruger vi 2-3 forskellige typer foder - efter vi er begyndt på det har Charlie ikke længere disse problemer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Nu spørger jeg lige, for var slet ikke klar over analkirtelproblemer, før jeg så snigpremiere med Bubber, hvor han besøger "ekstreme hundevenner", der får han nemli lov til at tømme analkirtler på en hund.

--Og så er jeg jo nybagt hundeejer.

 

Hvad skal man være opmærksom på ved hunden, for at finde ud af, at den har problemer med de kirtler?

Flere af jer nævner, at jeres hunde ikke viste de normale tegn på problemer med analkirtlerne, men hvad er de normale tegn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Nu spørger jeg lige, for var slet ikke klar over analkirtelproblemer, før jeg så snigpremiere med Bubber, hvor han besøger "ekstreme dyrevenner", der får han nemli lov til at tømme analkirtler på en hund.

--Og så er jeg jo nybagt hundeejer.

 

Hvad skal man være opmærksom på ved hunden, for at finde ud af, at den har problemer med de kirtler?

Flere af jer nævner, at jeres hunde ikke viste de normale tegn på problemer med analkirtlerne, men hvad er de normale tegn?

 

de normale tegn på at analkirtlerne er fyldte, er at hunden kurer på måsen (nogle hunde kan tømme dem på denne måde), at de har overdreven interesse for deres bagparti - fx intens slikken, de kan også være ømme og dermed "trække" bagpartiet op, så de bliver lidt krumryggede at se på - dette sker dog vist kun hvis kirtlerne er meget ømme og spændte - som ofest tegn på betændelse....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tegn på fyldte analkirtler er oftest "køren på numsen", hoppen/gumpen henover gulvet. Kløe, slikken bagtil. Eller hvis de lige pludseligt sætter sig hurtigt ned lige på enden..

 

(Dog har min Eddie aldrig "kørt på numsen" men sætter sig altid meget hurtigt og nervøs lige ned på rumpen og ser meget uforstående ud... og så bliver han checket..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan simpelthen ikke gøre det selv - har virkelig forsøgt, men det eneste jeg får ud af det er en let krænket hund...:roll:

 

Karla har haft meget bøvl med analkirtlerne - de skal tømmes ca hver 3 måned :???: Ligesom Mingus viser hun heller ingen af de klassiske tegn... Ingen kuren på måsen (kun den ene gang hvor de rent faktisk nåede at blive betændte, der kurede hun en enkelt gang).... ingen overdreven slikken...

 

Jeg har dog lært at tyde hende så godt, at jeg kan se at hun spænder en smule op i bækkenet når det er ved at være tid...

 

Nu har vi så været ved A-touch behandler og fået konstateret en skævhed i bækkenet - vi skal afsted igen d. 4 oktober. Jeg håber at denne rettelse af bækkenet kan få hende til at tømme dem selv... :x: indholdet i dem er nemlig fint og flydende, men hun kan ikke tømme dem selv...

 

Jeg vil meget nødigt fjerne dem, da dyrlægen siger, at det kan tage ret lang tid at komme over igen og at der er ret meget smerte forbundet med det :???:

Jeg er også rigtig glad for at jeg var så opmærksom på det denne gang. Det var frygteligt den første gang, aldrig har jeg set en hund have så ondt.

 

Med Mingus, der altid har mere eller mindre blød afføring, skulle man jo tro at indholdet bare ikke bliver tømt naturligt. Men i stedet er det simpelthen så tykt, at det umuligt kan komme ud selv. Første gang var konsistensen ligesom ler :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie viser heller ikke tegn som sådan. Han får problemer med at lave stort - hvor han virkelig ser anstrengt ud i hovedet og hvis man så vil kigge ham bagi så sætter han sig ned. Så når han viser denne adfærd ved vi som regel hvad der er galt

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fået opereret den ene af vores hunde og på mandag skal den anden have analkirtlerne fjernet.

 

Molly fik fjernet sine for ca. 3 år siden og det var hårdt for hende og hun var flov og satte sig hele tiden ned efter operationen, men efter de ti dage, var hun helt på højkant og var ikke længere så "flov" over sin nøgne numse :-D

 

Nu har Sille også problemer. Hun har haft betændelse i dem for et års tid siden og fik antibiotika. Der har hele tiden været problemer og jeg/dyrlægen tømmer dem ret tit. Vi fik dem tømt sidste mandag (da hun alligevel var inde med ørebetændelse) og der fik vi af vide at sekretet havde en underlig farve, det er svært at sige om det var betændelse. Men nu har vi altså besluttet os for at få dem fjernet. Ved godt det ikke bliver en sjov periode, men forhåbentlig bliver det godt bagefter.

Hun kurrer hele tiden på rumpen, også lige efter hun har fået tømt dem. Hun er oven i købet allergihund, så det gør det jo ikke bedre med sådan nogle trælse kirtler.

 

Er ret nervøs for operationen. Jeg hader når mine små "piger" skal på operationsbordet. Vi har en rigtig god dyrlæge, så vi krydser fingre for endnu en vellykket operation.

 

Håber du får løst problemet for Mingus : )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt nok heller ikke finde ud af at tømme analkirtkerne. Har prøvet et par gange, men uden held, så jeg opgav og overlader det nu til dyrlægen. Vores hunde har heldigvis ikke de store problemer med kirtlerne og dyrlægen tjekker dem bare lige når de kommer til deres årsundersøgelse. Bertahunden, har dog fået udviklet en teknik til selv at tømme ud, så man lige pludselig har en lille fiskelugtende brunlig plet på bukserne eller dynen eller.... Ganske ubehagelig lugt :shock:

 

Det gør Anton også. Det er så irriterende når man lige har taget nyvaskede bukser på og så efterlader han en meget lugtende plet :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fået opereret den ene af vores hunde og på mandag skal den anden have analkirtlerne fjernet.

 

Molly fik fjernet sine for ca. 3 år siden og det var hårdt for hende og hun var flov og satte sig hele tiden ned efter operationen, men efter de ti dage, var hun helt på højkant og var ikke længere så "flov" over sin nøgne numse :-D

 

Nu har Sille også problemer. Hun har haft betændelse i dem for et års tid siden og fik antibiotika. Der har hele tiden været problemer og jeg/dyrlægen tømmer dem ret tit. Vi fik dem tømt sidste mandag (da hun alligevel var inde med ørebetændelse) og der fik vi af vide at sekretet havde en underlig farve, det er svært at sige om det var betændelse. Men nu har vi altså besluttet os for at få dem fjernet. Ved godt det ikke bliver en sjov periode, men forhåbentlig bliver det godt bagefter.

Hun kurrer hele tiden på rumpen, også lige efter hun har fået tømt dem. Hun er oven i købet allergihund, så det gør det jo ikke bedre med sådan nogle trælse kirtler.

 

Er ret nervøs for operationen. Jeg hader når mine små "piger" skal på operationsbordet. Vi har en rigtig god dyrlæge, så vi krydser fingre for endnu en vellykket operation.

 

Håber du får løst problemet for Mingus : )

 

Sjovt, da du skrev at der var også var ørebetændelse tænkte jeg straks "gad vide om det er cavalier hun har?". Og ganske rigtigt :-D

 

Håber det bedste for Sille. Det jeg er mest nervøs for i forhold til at få dem fjernet, er egentlig ikke selve operationen, selvom jeg selvfølgelig også er nervøs for den. Men det er mere hvilke konsekvenser det kan have for ham i forhold til andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep og for at det ikke skal være løgn, så har hun HD på begge hofter i så voldsom grad at hun allerede fik fjernet den ene hoftekugle da hun var ca. 8 mdr. Nu skal den anden så også fjernes på et eller andet tidspunkt... vi holde nøje øje med hende, men hun viser ikke tegn på at have ondt, så dyrlægen vurderer at vi venter og ser tiden an.

 

Så vi har fået to "mandags modeller" men vi elsker dem overalt på jorden :hjerte:

 

Molly, som har fået dem fjernet, har det overhovedet ikke haft nogen indflydelse på angående andre hunde og der har heller ikke været noget fra andre hundes side af. Vi går til træning med begge hunde og der har ingen forskel været hverken før eller efter at de blev fjernet. Alle hundene er stadig interesseret i at snuse til hende også selvom hun har fået fjernet livmoderen, så der kan altså ikke være mange dufte tilbage...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep og for at det ikke skal være løgn, så har hun HD på begge hofter i så voldsom grad at hun allerede fik fjernet den ene hoftekugle da hun var ca. 8 mdr. Nu skal den anden så også fjernes på et eller andet tidspunkt... vi holde nøje øje med hende, men hun viser ikke tegn på at have ondt, så dyrlægen vurderer at vi venter og ser tiden an.

 

Så vi har fået to "mandags modeller" men vi elsker dem overalt på jorden :hjerte:

 

Molly, som har fået dem fjernet, har det overhovedet ikke haft nogen indflydelse på angående andre hunde og der har heller ikke været noget fra andre hundes side af. Vi går til træning med begge hunde og der har ingen forskel været hverken før eller efter at de blev fjernet. Alle hundene er stadig interesseret i at snuse til hende også selvom hun har fået fjernet livmoderen, så der kan altså ikke være mange dufte tilbage...

 

Er glad for at høre det ikke har ændret noget.

 

Kender godt det med en skravlet hund, dog ikke nær så meget som dine. Mingus er også noget uheldig, synes jeg. Men det ændrer naturligvis ikke på at jeg synes han er helt vidunderlig :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...