Hop til indhold

Hvordan sikre man sig mod opdrætter af syge franske bulldogs og Mops?

Gæst anne43
 Share

Recommended Posts

Måske er jeg naiv, men jeg anede intet om hårsækmider, allergi og mavelidelser, da jeg i april købte en fransk bulldog. Jeg er dog blevet klogere siden. Min fransk bulldog har nemlig formentlig det hele. Hun har med sikkerhed konstateret generaliseret hårsækmider, men også symptomer på mave-tarmproblemer og allergi.

Jeg troede ellers, at jeg var på den sikre side, da jeg købte med stambog, (ved ikke hvordan man ellers kan sikre sig?) men det var jeg ikke. Jeg har derfor forsøgt at få opdrætter Karina Garde til at betale mig en erstatning. Dette har været en lang og ubehagelig proces og dags dato sidder jeg tilbage som taberen. Karina Garde nægtede at betale erstatning på trods af købeloven. Til gengæld tilbød hun at købe min hund tilbage, men hun ville ikke betale de 13.000 kr jeg har betalt for hende, men derimod 6500 kr. mod at jeg kunne levere en attest fra dyrlægen, altså endnu flere udgifter oveni de mange tusinde kroner jeg allerede har brugt på min hund. Nu sidder jeg så i saksen og ved ikke, hvad jeg skal gøre? For jeg har en meget syg hund og har ikke råd til dyrlæger, men jeg kan heller ikke sælge hende videre, for sådan er jeg ikke. Hvad gør man? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 135
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Som udgangspunkt kan det ikke lade sig gøre at få en 100% sund hund af de racer, men hårsækmider, allergi og mavelidelser skulle man selvfølgelig helst kunne undgå.

Jeg har skrevet en artikel om hundehandlere her: Sådan spotter du en hundehandler - Hunde artikler - det er selvfølgelig for sent for dig, men måske kan du sammenholde den med dine egne erfaringer næste gang du skal købe hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

det enkle svar er at man bør undgå at købe modehunde

det næst enkle svar er at man skal undgå at købe hunde som der avles degenerende på

og det tredie enkle svar er at man skal væbne sig med tålmodighed og nøje gennemgå linier og kenneler før man beslutter sig for, hvem der er gode nok til at købe fra. Når det er besluttet- indleder man besøg og samarbejde inden hvalpen er født- og konsekvensen af den fremgangsmåde er at det vil tage 1-2 år at få hund.

og sidst der kan være mange fordele ved- ved nogle racer- at købe hunden i sverige eller tyskland

men det er eneste vej frem fordi mange mange avlere ikke har begreb skabt om hvad genetik overhovedet handler om og at de derfor avler skravl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Franske bulldogs har en del sygdomme, og specielt i DK synes jeg opdrætterne fremstår mere seriøse end de reelt er. Jeg har selv været meget interesseret i en og har startet en debat på HG, og det sjove er, at opdrætterne faktisk ikke vil arbejde henimod sundere kroppe, for så er det jo ikke en fb mere, siger de. Den oprindelige fb ligner mere en lille staffordshire terrier.

Jeg har set en enkelt opdrætter teste sine avlshunde for allergi, og en anden i DK der kun vil benytte hunde, der har fået undersøgt ryggen. Men det er det. I Sverige er avlsrestriktionerne helt anderledes, og jeg ville ikke selv turde købe en fb. i Danmark.

Men det hjælper dig jo desværre ikke nu. Det er en rigtig trist situation, du står i.

Vil du gerne beholde din hund? For så ville jeg næsten foreslå dig at besøge Gudrun Frandsen, alternativ dyrlæge. Jeg synes mange herinde er så utrolig begejstrede for hende og hun er dygtig til at helbrede allergier, så jeg ville faktisk selv tage til hende, hvis min hund døjede med de skavanker som din hund gør. Jeg ved, at du siger at du pt. ikke har pengnene, har du tegnet en sygeforsikring for din hund?

Held og lykke med det hele i hvert fald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej til Alle

Først vil jeg lige sige, at jeg er opdrætter af den franske bulldogs - har lavet 133 hvalpe, og indtil videre 2 erstatnignshunde, og muligt to i vente.

Husk på, at ingen opdrætter med respekt for sig selv laver dårlige hunde.

Jeg synes da det er frygteligt, at du Anne står med en syg hund, men ved også følgende:

1. Du er stoppet med dyrlægens behandling før tid, da du (trods du ikke er dyrlæge) mente det var ok at stoppe - dvs du gennemførte ikke behandlingen.

2. Jeg ved også at din opdrætter flere gange har tilbudt dig at blive kørt af hende til dyrlægen, og at du een gang hvor du sku til dyrlægen og havde en aftale med hende om at hun sku hente dig, fuckede hende af og ikke var hjemme.

3. Du vil ha alle pengene tilbage for din hund, trods du selv har været med til at forværre din hunds symtomer ved ikke at følge dyrlægens anvisning i behandlingen, og dette er usmageligt. Har man syg hund, så følger man dyrlægens behandling, og klart din opdrætter ikke vil give fuld pris på din hund, når du ikke følger dyrlægens behandling.

At lægge en opdrætter ud på nettet her, svine hende til, er sku usmageligt, og jeg takker for at du ikke er min hvalpekøber. Du sku skamme dig. Jeg har hørt dine breve til din opdrætter, hvori du mildest talt kalder hende idiot, hundehandler, svin, og det er kun de pæne ord jeg her har omtalt - og hvis du tror at det får en opdrætter til at gå i dialog, så tager du grufuldt fejl.

Hvis du havde ren mel i posen, så havde du gået til dkk, men det bliver sku lidt svært at få medhold, når du ikke overholder dyrlægens medecinske behandling.

Til sidst vil jeg blot sige, at denne debat her er en overtrædelse af straffeloven - og kan give hæfte, da dette er falske injurier.

karin

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er jeg naiv, men jeg anede intet om hårsækmider, allergi og mavelidelser, da jeg i april købte en fransk bulldog. Jeg er dog blevet klogere siden. Min fransk bulldog har nemlig formentlig det hele. Hun har med sikkerhed konstateret generaliseret hårsækmider, men også symptomer på mave-tarmproblemer og allergi.

Jeg troede ellers, at jeg var på den sikre side, da jeg købte med stambog, (ved ikke hvordan man ellers kan sikre sig?) men det var jeg ikke. Jeg har derfor forsøgt at få opdrætter Karina Garde til at betale mig en erstatning. Dette har været en lang og ubehagelig proces og dags dato sidder jeg tilbage som taberen. Karina Garde nægtede at betale erstatning på trods af købeloven. Til gengæld tilbød hun at købe min hund tilbage, men hun ville ikke betale de 13.000 kr jeg har betalt for hende, men derimod 6500 kr. mod at jeg kunne levere en attest fra dyrlægen, altså endnu flere udgifter oveni de mange tusinde kroner jeg allerede har brugt på min hund. Nu sidder jeg så i saksen og ved ikke, hvad jeg skal gøre? For jeg har en meget syg hund og har ikke råd til dyrlæger, men jeg kan heller ikke sælge hende videre, for sådan er jeg ikke. Hvad gør man? :roll:

Hvis du kan, burde du tilbageleverer hunden, (du er jo dækket af købeloven) men brugnogle penge på en dyrlægeattest, så du kan bevise at hunden er dårligt avlet- og send så papirerne til dkk eller og bulldoggklub (hvis en sådan findes)- sådan at -hvis der er flere klager på samme avler- at disse kan samles centralt

hvis det er dårlig avl, bør det stoppes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Frigga jeg er fuldkommen enig, og målet må aldrig blive at det er godt nok ikke at kunne avle dyr, der kun er lidt syge.........det er bare ikke godt nok.

og de her forhold dækker også mange andre racer- desværre- ogderfor bør man undgå modehundene.

man skal også huske på at mange hunde sygeforskringer dækker ikke ved arvelige defekter - derfor er det endnu vigtigere at købe sig en sund hund.:cry::cry::cry::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst herbert1

Hej Anne.

Det er synd at rosa er så syg, som du skriver. det er uheldigt at en ud af 9 hvalpe, skulle blive så hårdt ramt. Vi har selv en hvalp fra samme kuld.

En dejlig og glad hvalp. Vi ved at opdrætteren, har tilbudt dig flere løsninger, men du har selv afslået. Karina er en samvitighedsfuld opdrætter. Hun følger alle hendes hvalpe, og vil altid hjælpe hvis der er noget galt. Du skulle nok have taget imod den hjælp, som du er blevet tilbudt. Så havde Rosa måske haft et bedre liv.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KarinaGarde

Kære Anne.

Jeg vil igen - igen , henstille til,- og mindeligt bede dig om, at du straks afleverer Rosa tilbage, med en d.d af dyrlæge vertificeret status af Rosa, og lod DKK afgøre tilbagekøbsbeløbet, som jeg foreslog dig måneder tilbage.

Hilsen Karina Garde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi der er een hvalp i et kuld gør det ikke opdrætter til en dårlig opdrætter, måske der snart skal være debat om gode købere? Undre mig over at man som køber hænger en opdrætter ud for at være en dårlig opdrætter, og når hjælpen tilbydes afslår man. Der er ikke noget man hellere vil end at lave sunde hunde, og engang imellem kommer der en afstikker - og det er sku trist og beklageligt, men når man så ikke følger en dyrlæges anvisning, er det sku selvforskyldt, og sviner man så sin opdrætter til, stopper dialogen sku der - karina kopi dette og smid en advokat på. dET EREN OVERTRÆDELSE AF STRAFFELOVEN.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lene h pedersen

Hej Anne

det er trist at din hund er ramt af så megen sygdom, men er det nu, kun opdrætterens skyld?

Har du fulgt alle anvisningerne fra dyrlægen og opdrætteren?

Det er rigtigt at du i følge købeloven har nogle rettigheder, men skal man bruge den så skal den defekte vare fremvises - derefter afleveres varen og så kommer tilbagebetaling af købssummen på tale, men er varen/hunden ikke passet rigtigt, så kan det være svært at få det fulde beløb tilbage.

I dit tilfælde må du jo aflevere hunden og beviserne på dine dyrlægeregninger, men som jeg læser dit indlæg, vil du ikke af med hunden - fremvise dyrlægeregningerne - til sidst beholde hunden, er det forstået rigtigt? SÅDAN fungerer købeloven ikke, og det er ikke en eller anden død ting du har, men et levende lille væsen, der har krav på et ordenligt liv med det følger at have en hund.

:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

ligegyldigt hvad er tråden relevant - navnet burde være undladt- men faktum er at engelsk bulldog avlen er dybt problematisk. Og det er logisk nok at avler vil forsvare sin kennel med hud og hår.

Personligt vil jeg kun tro på din avl er så fin hvis du kan fremvise en statistik der viser at samtlige af dine avlsdyr inkl. de hanner der er anvendt (i mindst 3 generationer tilbage ) og samtlige 133 hvalpe ( minus de 4) er dyrlægeattesterede raske og fritaget for alle racespecifikke sygdomme inkl. åndedræt/luftvejssproblemer samt en middellevetid på 8 år

Link til indlæg
Del på andre sites

ligegyldigt hvad er tråden relevant - navnet burde være undladt- men faktum er at engelsk bulldog avlen er dybt problematisk. Og det er logisk nok at avler vil forsvare sin kennel med hud og hår.

Personligt vil jeg kun tro på din avl er så fin hvis du kan fremvise en statistik der viser at samtlige af dine avlsdyr inkl. de hanner der er anvendt (i mindst 3 generationer tilbage ) og samtlige 133 hvalpe ( minus de 4) er dyrlægeattesterede raske og fritaget for alle racespecifikke sygdomme inkl. åndedræt/luftvejssproblemer samt en middellevetid på 8 år

der er tale om franske, ikke engelske bulldogs.

Link til indlæg
Del på andre sites

dET EREN OVERTRÆDELSE AF STRAFFELOVEN.

Ro på, batman.

Vi kan godt blive enige om, at det ikke er videre heldig fremfærd køber gør brug af, ved at offentliggøre opdrætters navn. Men der er intet grundlag i det her for at nogen kan blive dømt for injurier.

Link til indlæg
Del på andre sites

...og ikke født ved kejsersnit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået, så skal opdrætter ved invaliderende fejl og mangler, betale hele købsprisen tilbage hvis hunden bliver afleveret tilbage til opdrætter, hvis køber vil beholde hunden skal opdrætter give op til 50% tilbage af købsprisen an på hvor invaliderende lidelsen er.

Så vidt jeg kan se så er hverken moren eller faren testet for Generaliseret demodicosis, i hvert fald ikke en undersøgelse der er registreret på hundeweb.

Så mit råd vil være at aflevere hunden tilbage, og sørg for næste gang, at købe en efter undersøgte forældre.

Det er godt nok nemt for mig at sige da det ikke er min hund, men det er dit valg om du vil aflevere hunden og få hele beløbet tilbage, eller du vil beholde hunden og få op til 50% tilbage.

mvh

britta

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op - først een der ikke ved hvad racer der er tale om, men alligevel hurtig nok på aftrækkeren. En anden mener der ikke er grund til anmeldelse for injurier - det er da helt ok at en køber hænger en opdrætter ud på nettet - og kalder hende diverse ting, taget i betragtning af, at dette er opdrætters første kuld på franske bulldogs. Så det er helt ok at stjæle, bare det ikke bliver opdaget. Nej gu fanden er det ej - og ja det skal anmeldes. Jeg ved ikke hvad det er for en mentalitet at hænge folk ud, fordi dere komunikationsevner ikke rækker længere. Man snakker konstant om de gode opdrættere - men nok på tide at vi snakker om de gode købere. Hvis Anne havde en smule fornuft i sit hoved, så havde hun sendt sagen til DKK, men med de svinske breve hun har sendt sin opdrætter + denne udhængning, er det sku svært at få medhold - og derudover har Anne afbrudt dyrlægens anmodning om pencillin behandling, fordi hun vidste bedre - trods hun ikke er dyrlæge. Selvfølgelig skal hun da ha erstatning og da helst hele beløbet(ironisk ment) Kan man ikke engang finde ud af at følge en dyrlæges medicinering, er man sku ikke egnet til at have hund. Ja få afleveret den arme hund tilbage, og lade dkk afgøre hvad købsprisen skal være. Som opdrætter er vores hunde herfra sundhedschecket, og vores dyrlæge står 100% inde for mit avl. Hvis man ville, kan man i alle racer finde skavanker - lad os da endelig lede efter dem, så man kan få lidt ekstra penge tilbage. Sundhed frem for alt - ingen tvivl om det, men i glemmer lige, at patella lux også kan være fremprovokeret af køber, og dette gælder også dårlig ryg. Men sku da rart hvis hunden er faldet ned af glatte gulve, trappen/sofaen/springbrættet, at vi så kan give forældredyrerne skylden. Der er nok nogen her der burde ha købt sig en guldfisk og ikke en hund. Der var ikke noget vi opdrætter heller ville end at give en evighedsgaranti, men dette er ikke muligt. Vi kan checke fra nu af til dommedag - og der vil stadig forekomme fejl. Eks. Schæferhundene kræver hd(hoftedysplasi status) fri avlsdyr. Vis ser schæferhunde med A hofter og 0 på albuer - og tager man han+hun med denne status, forekommer der stadig HD og albue dysplasi. Man har set schæferhunde med C hofter - det dårligeste der er godkendt til avl, som laver fantastiske hunde med A hofte. Vi kan checke fra nu af og til dommedag, men der er ikke nogen garantier for at det giver en sundhedsgaranti for livstid.

Link til indlæg
Del på andre sites

og umulia: kejsersnit er opdrætters valg og ikke hundenes - husk det .-de fleste føder selv, dog går der ofter 2 hvalpe fra som blokker vejen - men dette gør ikke racen dårligere - så sku du nok ha købt en labrador

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er da markværdigt, når annes bror opdrætter franske bulldogs, at man så ikke køber der - det er måske også dårligt avl - og da moren også har en fransk fra broren af, sku man da mene anne havde sit bagland i orden - men dette glemte hun lige at oplyse - hmmm ja lad os da hjælpe lille uvidende Anne som ikke har erfaring eller nogen der kan hjælpe hende med at finde et godt sted - som ikke er fra hendes bror!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ikke, at dig og Anne skal tage den privat herfra? Nu har I vist begge fået sagt hvad I ville, og tråden bliver ikke ligefrem mere og mere konstruktiv jo flere indlæg, der kommer. Tværtimod er den ved at blive lidt grim at læse, og meningen med HF er ikke at det skal være en åben slagmark for folk med udeståender.

Anne skrev og spurgte nogle uvildige om hvad hun skulle gøre med en hund, der var syg, men som hun ikke havde lyst til at give fra sig. Det var et følelsesmæssigt dilemma. Nu har tråden udviklet sig til noget helt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til TS og alle andre indblandede i sagen. Jeg ved ikke helt hvad I havde tænkt jer at få ud af at skrive herinde om jeres personlige fnidder...? Jeg er godt nok ny herinde, men har det klare indtryk at her færdes kloge og fornuftige voksne mennesker, der næppe vil tage parti på baggrund af noget af jeres indlæg... Emnet som sådan er, som nogen også skrev tidligere, interessant nok. Men når 5 mennesker pludselig melder sig ind i forummet den samme dag, og begynder at smide l--t i hovedet på hinanden, så ryger seriøsiteten altså, og I fremstår i hvert fald IMØ i et ret latterligt skær...

MVH Korvis

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op - først een der ikke ved hvad racer der er tale om, men alligevel hurtig nok på aftrækkeren. En anden mener der ikke er grund til anmeldelse for injurier - det er da helt ok at en køber hænger en opdrætter ud på nettet - og kalder hende diverse ting, taget i betragtning af, at dette er opdrætters første kuld på franske bulldogs. Så det er helt ok at stjæle, bare det ikke bliver opdaget. Nej gu fanden er det ej - og ja det skal anmeldes. Jeg ved ikke hvad det er for en mentalitet at hænge folk ud, fordi dere komunikationsevner ikke rækker længere. Man snakker konstant om de gode opdrættere - men nok på tide at vi snakker om de gode købere. Hvis Anne havde en smule fornuft i sit hoved, så havde hun sendt sagen til DKK, men med de svinske breve hun har sendt sin opdrætter + denne udhængning, er det sku svært at få medhold - og derudover har Anne afbrudt dyrlægens anmodning om pencillin behandling, fordi hun vidste bedre - trods hun ikke er dyrlæge. Selvfølgelig skal hun da ha erstatning og da helst hele beløbet(ironisk ment) Kan man ikke engang finde ud af at følge en dyrlæges medicinering, er man sku ikke egnet til at have hund. Ja få afleveret den arme hund tilbage, og lade dkk afgøre hvad købsprisen skal være. Som opdrætter er vores hunde herfra sundhedschecket, og vores dyrlæge står 100% inde for mit avl. Hvis man ville, kan man i alle racer finde skavanker - lad os da endelig lede efter dem, så man kan få lidt ekstra penge tilbage. Sundhed frem for alt - ingen tvivl om det, men i glemmer lige, at patella lux også kan være fremprovokeret af køber, og dette gælder også dårlig ryg. Men sku da rart hvis hunden er faldet ned af glatte gulve, trappen/sofaen/springbrættet, at vi så kan give forældredyrerne skylden. Der er nok nogen her der burde ha købt sig en guldfisk og ikke en hund. Der var ikke noget vi opdrætter heller ville end at give en evighedsgaranti, men dette er ikke muligt. Vi kan checke fra nu af til dommedag - og der vil stadig forekomme fejl. Eks. Schæferhundene kræver hd(hoftedysplasi status) fri avlsdyr. Vis ser schæferhunde med A hofter og 0 på albuer - og tager man han+hun med denne status, forekommer der stadig HD og albue dysplasi. Man har set schæferhunde med C hofter - det dårligeste der er godkendt til avl, som laver fantastiske hunde med A hofte. Vi kan checke fra nu af og til dommedag, men der er ikke nogen garantier for at det giver en sundhedsgaranti for livstid.

Undskyld - orker ikke at læse det hele i gennen. Så et velment godt råd er, at lave lidt luft i det du skriver. Opdel i afsnit, så er det lettere at læse (og, ja, jeg burde nu nok kunne tage mig sammen og læse det alligevel. Det kræver bare lidt samling af overskud).

Men nåede at læse til det punkt, hvor du reagerer på mit tidligere indlæg i tråden. Og jeg må endnu engang skuffe dig; der er ikke belæg for juridisk at hente noget, fordi nogen sidder og hælder varm luft ud på nettet.

Som jeg også skrev tidligere, er jeg ganske enig i at det ikke er et smart træk af køber. Men det betyder ikke, at du kan hente oprejsning juridisk. Så lad være med at gå så hårdnakket efter den mulighed, og brug dine kræfter et andet sted.

Eksempelvis på ikke at lægge dig ud med samtlige brugere herinde, ved at kaste op udover dem. Flere debattører er endog meget interesserede i at høre flere sider af sagen, inden de giver deres mening til kende. Faktisk er der som sådan ikke nogen, der har valgt side. Så ingen grund til at starte en skyttegravskrig herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites