Hop til indhold

Indkald


luckyluna
 Share

Recommended Posts

:mrgreen: Nu skal i hjælpe med at holde mig i ørene;-)

 

Det Må simpelthen kunne lade sig gøre at lære sheila at det er sjovt at komme og ikke bare en tvungen nødvendighed eller kun fedt når man gider have godbidder! Når hun er i godbidhumør så er hun aldrig ret langt væk og er der som en mis når jeg kalder. Men er hun ikke i det humør, så kan jeg næsten høre hende sukke når jeg kalder.. Og hun er sjældent i godbidshumør når hun går tur..

 

Så nu prøver jeg at betragte sagen udefra og starte træning op derfra.

 

plan 1 er at jeg ikke kalder på sheila overhovedet, mindst den næste uge. Jeg forstærker derimod alle hende egne initiativer for at komme, eller tage kontakt. Jeg skal gemme mig med jævne mellemrum når vi går tur og lægge gufdepoter tilhende.

Er i skrivende stund ved at lave lakse og tunguffere i ovnen.

 

Om et par dage vil jeg begynde at genbetinge hendes navn og fløjte indendørs. Der bruges Pate til det formål.

 

Jeg vil skrive vores forhåbentlige fremskridt i denne tråd og i er meget velkomne med råd og kommentarer og hjælpe med at holde mig til ilden:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Øhh, hvad er det??? :oops:

 

Det er egentligt et dumt ord for det, men det er hvad Anders Hallgren har videregivet det som.

 

Det er manipulation med hundens følelser i dén grad! Men det er almindelig klikkertræning jo også

 

Det foregår ved at man siger en for hunden neutral lyd, som gerne må være en lyd med "spræl" i samtidig med at hunden i forvejen viser stor glæde, f.eks. når man kommer hjem til den. Dette gør man X antal gange og herefter sammenkæder man lyden med den situation, man vil have fart og glæde i.

 

Det er ligesom navnebetingning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Silke ikke kommer, så siger jeg som en tennisbold. Så kommer hun :lol:.

Hver gang!

 

Da hun var yngre, var hun lidt længere tid om at komme, når jeg lød som en tennisbold.. Men det kunne være fordi hun liiiige skulle følge katten op i et træ eller hjem først... Så fik jeg lært kun at komme med bold-lyden når der var en reel chance for at hun ville komme.

Jo flere successer, --jo sikrere bliver indkaldet.

 

Og da hun var helt lille og jeg skulle kalde hende til mig, så hylede jeg og smed mig ned og kradsede i græsset eller klaskede på et eller andet "spændende".. Så blev hun jo nysgerrig... Man skal jo bare lave et eller ander, der er så tåbeligt/åndssvagt/ spændende, så hunden ikke kan lade være med at komme, af bar nysgerrighed..:pift: :banan::ivrig:

 

--I dag kan jeg normalt bare kalde "Silke, plads" så kommer hun. Men nu er hun også 6 år...:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Silke ikke kommer, så siger jeg som en tennisbold. Så kommer hun :lol:.

Hver gang!

 

Da hun var yngre, var hun lidt længere tid om at komme, når jeg lød som en tennisbold.. Men det kunne være fordi hun liiiige skulle følge katten op i et træ eller hjem først... Så fik jeg lært kun at komme med bold-lyden når der var en reel chance for at hun ville komme.

Jo flere successer, --jo sikrere bliver indkaldet.

 

Og da hun var helt lille og jeg skulle kalde hende til mig, så hylede jeg og smed mig ned og kradsede i græsset eller klaskede på et eller andet "spændende".. Så blev hun jo nysgerrig... Man skal jo bare lave et eller ander, der er så tåbeligt/åndssvagt/ spændende, så hunden ikke kan lade være med at komme, af bar nysgerrighed..:pift: :banan::ivrig:

 

--I dag kan jeg normalt bare kalde "Silke, plads" så kommer hun. Men nu er hun også 6 år...:hjerte:

 

Hvordan siger man som en tennisbold:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan siger man som en tennisbold:oops:

 

 

Det... bestemmer du selv.. Jeg hyler en høj DuDuDuDu... lyd.

Men man kunne sikkert osse bruge en fløjte eller et tudehorn. Noget, der er højt og indtrængende...

Og så skal man selvfølgelig stå klar og vifte med med yndlingstingen, når man har fanget hundens opmærksomhed med lyden.

Der gik såmænd ikke så lang tid før Silke var helt med på, at DET var lyden af en tennisbold.

 

Vi har udvidet repertoiret, så en Duuuu-lyd bare betyder at hun lige skal kikke på mig, så viser jeg med håndtegn hvad hun skal (højre, venstre, stå, sit osv). Det er praktisk når vi går på stier hvor der også er heste, børn og cykler osv. Og hun går altid løs. Og næsten altid et stykke foran mig.

Når hun så har reageret på mit håndtegn og "forstyrrelsen" er væk, SÅ vanker der selvfølgelig en bold.

 

Men indkald med den "Rå" boldelyd, det bruger vi stadig, hvis der lige kommer en hjort eller en ræv forbi..

 

Det er osse den fordel ved den høje DuDuDu-lyd, at hundevennerne osse kender den... :lol::lol: --Så indimellem får vi selskab og socialt samvær på den måde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændende :-) glæder mig til at følge projektet, og ikke mindst se fremskridtene live!

 

Jeg synes din plan lyder rigtigt god! I hvert fald er det til punkt og prikke den tilgang jeg har haft til indkaldet med Stella, og her har det jo været en ubetinget succes.

 

De der godbidsdepoter, dem har du vel tænkt dig "finde" til hende, ikke!?

Du kunne evt. koble en lyd på.. Du ved, ala. mit Hooooooov.

 

Ja, man kan vel egentligt kalde det for tennisbold lyd :lol: sådan én er praktisk at have, særligt i indlæringsfasen, hvor du jo nødigt vil kalde på hende hvis du ikke er sikker på at hun kommer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

luckyluna....jeg tror de allesammen forsøger at få dig lukket inde på galeanstalten, med alle de tennisbolde, hov-lyde, hoppen og koldbøtter du skal rende rundt og lave blandt den danske befolkning :mrgreen:

 

host host smutter lige ud og hopper lidt rundt selv ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

luckyluna....jeg tror de allesammen forsøger at få dig lukket inde på galeanstalten, med alle de tennisbolde, hov-lyde, hoppen og koldbøtter du skal rende rundt og lave blandt den danske befolkning :mrgreen:

 

host host smutter lige ud og hopper lidt rundt selv ;)

 

He, --ja man skal ikke begynde på det hvis man er bange for hvad de tobenede måtte tænke... Så hellere god gammeldaws skældud, som de fleste her omkring praktiserer.. :lol:

 

Det virker bare ikke lige så godt, selv om en voksen hund altså GODT kan lære at forstå, at den bliver skældt ud når den er for længe om at komme. Jeg undervurderer ikke en voksen hunds evne til at forstå sammenhængen mellem det, den lige har gjort og den ballade, der så venter..... De er slet ikke så dumme, de firbenede. De fleste hunde ender jo med at få lært at komme. Også selv om de bliver upædagogisk opdraget...

 

Jeg kan bare bedre lide, at Silke kommer fordi hun har mest lyst til det -end at hun kommer fordi hun ikke tør andet... :-)

 

Men vi må jo hver især gøre det vi finder er det bedste.

Hunde er ikke ens. Og det er mennesker heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

bruger du kun godbidder som belønning???

 

Hvad med et alternativ som leg? (med bold, skind, dummy, blade, m.m....)

 

Er forsøgt.. Men de gange jeg har prøvet med legetøj, ser hun nærmest ud som om hun betragter det som en straf! Og hun er ellers legesyg nok og boldglad, men åbenbart kun når hun selv vil og er i humør til det.

Men du er sikkert meget bedre til at bygge en sådan motivation op end mig, så hvis du evt kan forklare mig hvordan jeg kunne få hende mere interesseret ville jeg være villig til at prøve:-D

 

Kunne det være noget med at tage noget bestemt legetøj med, som jeg så tilbyder hende her i starten når hun selv gerne vil lege og så når hun synes det er super sjovt, så prøve at bruge det som belønning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er egentligt et dumt ord for det, men det er hvad Anders Hallgren har videregivet det som.

 

Det er manipulation med hundens følelser i dén grad! Men det er almindelig klikkertræning jo også

 

Det foregår ved at man siger en for hunden neutral lyd, som gerne må være en lyd med "spræl" i samtidig med at hunden i forvejen viser stor glæde, f.eks. når man kommer hjem til den. Dette gør man X antal gange og herefter sammenkæder man lyden med den situation, man vil have fart og glæde i.

 

Det er ligesom navnebetingning...

 

Tak for foklaringen, så kunne jeg genkende meningen;-)

 

Hehe, vi har en "hyggelyd" der er indlært sådan. Jeg siger tit, "hvor min hund henne, når jeg kommmer hjem og siger jeg det i andre sammenhænge så kommer hun storlogrende hen til mig..

 

Så må jeg lige i tænke boks til hvad jeg kan finde på at sige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Silke ikke kommer, så siger jeg som en tennisbold. Så kommer hun :lol:.

Hver gang!

 

Da hun var yngre, var hun lidt længere tid om at komme, når jeg lød som en tennisbold.. Men det kunne være fordi hun liiiige skulle følge katten op i et træ eller hjem først... Så fik jeg lært kun at komme med bold-lyden når der var en reel chance for at hun ville komme.

Jo flere successer, --jo sikrere bliver indkaldet.

 

Og da hun var helt lille og jeg skulle kalde hende til mig, så hylede jeg og smed mig ned og kradsede i græsset eller klaskede på et eller andet "spændende".. Så blev hun jo nysgerrig... Man skal jo bare lave et eller ander, der er så tåbeligt/åndssvagt/ spændende, så hunden ikke kan lade være med at komme, af bar nysgerrighed..:pift: :banan::ivrig:

 

--I dag kan jeg normalt bare kalde "Silke, plads" så kommer hun. Men nu er hun også 6 år...:hjerte:

 

Hehe og sheila er 7:lol: Sheila havde faktisk et ret solidt indkald engang, men så faldt moren her af på den tror jeg og ødelagde det hele:rolleyes:

 

Og med hensyn til at lave sjove lyde ovs. Hun kommer straks jeg gemmer mig, tager stand eller sidder på hug, så hun er nem nok at få til at komme, hun skal bare lige se på mig først og der er hendes latenstid dælme langsom nogengange:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændende :-) glæder mig til at følge projektet, og ikke mindst se fremskridtene live!

 

Jeg synes din plan lyder rigtigt god! I hvert fald er det til punkt og prikke den tilgang jeg har haft til indkaldet med Stella, og her har det jo været en ubetinget succes.

 

De der godbidsdepoter, dem har du vel tænkt dig "finde" til hende, ikke!?

Du kunne evt. koble en lyd på.. Du ved, ala. mit Hooooooov.

 

Ja, man kan vel egentligt kalde det for tennisbold lyd :lol: sådan én er praktisk at have, særligt i indlæringsfasen, hvor du jo nødigt vil kalde på hende hvis du ikke er sikker på at hun kommer!

 

 

hehe, du kan blive ansat til at slå mig hver gang jeg siger sheila, her, sheila kom, sille, sille og ikke følger det op med en forstærkning. jeg skal lære at holde min mund skal jeg:mrgreen:

 

Og jo, jeg har taænk mig at tage stand over hendes guffere, som Irene for lang tid siden forbedrede vores indkald ved at lære mig:5up:

 

Med hensyn til tennisbold lyden så har jeg brugt "se her", men eftersom jeg er sådan en snakkechartol, har jeg ødelagt det og jeg må finde mig en lyd, som jeg ikke bruger normalt. Tænker mig den bliver engelsk:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

luckyluna....jeg tror de allesammen forsøger at få dig lukket inde på galeanstalten, med alle de tennisbolde, hov-lyde, hoppen og koldbøtter du skal rende rundt og lave blandt den danske befolkning :mrgreen:

 

host host smutter lige ud og hopper lidt rundt selv ;)

 

Du skal slet ikke være bekymret snevinter, jeg kan i forvejen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Første opdatering.

 

morgenturen gik rigtig godt. Jeg gemte mig et par gange på vej mod skoven og hun kom stormende tilbage med det samme. Hun suste dog ind i marken efter harefært, så der kunne jeg ikke helt holde min mund men råbte UD. Ikke at det hjalp lige idag, men da hun så kom ud og søgte videre i rabbatten hentede jeg hende i stedet for at kalde på hende.

 

Så søgte hun lidt nede i skoven og vi gik hjem. på hjemturen gik hun meget tæt på mig og fik guf hver gang hun kiggede.

 

Her til aften har vi været ude at ride og der har jeg været et fjols. fik kaldt alt for mange gange på hende, men hun var nu rigtig flink til at komme. Men det er hun generelt når hesten er med. Kommer hun ikke kan jeg jo spæne fra hende og det er sjaww. Jeg tror ikke hun ved noget bedre end at løbe om kap med hesten:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Da hun var yngre, var hun lidt længere tid om at komme, når jeg lød som en tennisbold..

 

Da Ascha var lille fandt jeg ud af, at jeg kunne gø som en stor hund. Hun slap alt hvad hun "havde i hænderne" og kom piskende tilbage med "uha da da det må være farligt, ører". Jeg brugte det selvfølgelig kun i nødsituationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Første opdatering.

 

morgenturen gik rigtig godt. Jeg gemte mig et par gange på vej mod skoven og hun kom stormende tilbage med det samme. Hun suste dog ind i marken efter harefært, så der kunne jeg ikke helt holde min mund men råbte UD. Ikke at det hjalp lige idag, men da hun så kom ud og søgte videre i rabbatten hentede jeg hende i stedet for at kalde på hende.

 

Så søgte hun lidt nede i skoven og vi gik hjem. på hjemturen gik hun meget tæt på mig og fik guf hver gang hun kiggede.

 

Her til aften har vi været ude at ride og der har jeg været et fjols. fik kaldt alt for mange gange på hende, men hun var nu rigtig flink til at komme. Men det er hun generelt når hesten er med. Kommer hun ikke kan jeg jo spæne fra hende og det er sjaww. Jeg tror ikke hun ved noget bedre end at løbe om kap med hesten:5up:

 

Jeg synes altid man laver en del fejl de første dage, hvor man går igang med lidt intens træning. Jeg må ofte minde mig selv om, at jeg skal jo selv blive bedre (trænes) før jeg kan træne Vinter til at blive bedre. Så jeg tager alle de fejl der kommer og pakker dem væk, som jeg kan..og så er det som om man kommer ind i en god rutine. :-)

 

En ting jeg brugte, en overgang, som virkede ret godt (det var vist taget fra irene jarnved) var at betinge 'kom' hvor hunden er ved din side. Bare sig kom flere gange samtidigt med at hun får en godbid. Og gør det flere gange om dagen. Derefter øg afstanden lidt, hvor hun står et par skridt væk, hvor du står med ryggen til, osv. Og byg så efterhånden større distraheringer på. Du arbejder det simpelthen op til at hunden ikke kan lad være med at kigge hvis du siger kom.

 

Med indkald glemmer jeg tit selv, at jeg ikke nødvendigvis kan forvente, at Vinter kan hoppe fra en situation med ingen distraheringer til et sted i naturen hvor hun snuser til alt muligt. Det skal betinges gradvist hele vejen fra den (for hunden) nemme situation til den svære.

 

En anden ting jeg gjorde, måske omkring samme tid, var, at jeg skiftede mellem belønninger. Det der virkelig gav bonus på et tidspunkt, var da hun ikke kun fik små godbidder, men pludselig kunne blive overrasket med et spiseligt ben eller stort stykke kød. Nogle gange lavede vi sjove øvelser. Jeg kunne kalde hende tilbage, selvom hun havde sat efter en hare - og det er stort for os.

 

Desværre kan jeg ikke stole helt på hende p.t., da jeg har sjusket en smule med indkald og samtidigt har hun set harer, hvor jeg ikke har haft styr på situationen, og nu er vi ved at arbejde intenst med at hun skal kunne slappe af og altid komme når jeg kalder...selvom der er en hare i fuld fart foran os. ....puha... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er forsøgt.. Men de gange jeg har prøvet med legetøj, ser hun nærmest ud som om hun betragter det som en straf! Og hun er ellers legesyg nok og boldglad, men åbenbart kun når hun selv vil og er i humør til det.

Men du er sikkert meget bedre til at bygge en sådan motivation op end mig, så hvis du evt kan forklare mig hvordan jeg kunne få hende mere interesseret ville jeg være villig til at prøve:-D

 

Kunne det være noget med at tage noget bestemt legetøj med, som jeg så tilbyder hende her i starten når hun selv gerne vil lege og så når hun synes det er super sjovt, så prøve at bruge det som belønning?

 

 

Er der noget legetøj som hun bare er ekstemt vild med??? Caisar har f.eks. en helt speciel forkærlighed for kongbolde m. snor og dummy´er af jute... Kimba er tilgengæld pjattet med pivedyr!

Så brug evt det, og kun brug det der - så hun ikke hygger sig med det til dagligt, så har det nemlig ikke samme "værdi". Caisar har kongbolde liggende rundt omkring herhjemme, men dem med snor bliver kun brugt til belønning og træning, så de har en ekstra stor værdi for ham.

 

Men prøv evt. at have to ens stykke legetøjer - og de skal være fuldstændig ens, både i str., farve...

Så leg først med den ene, i starten kan du øve det derhjemme og gøre det når hun er oplagt, og selv tager initiativ... Så giver du en slip kommando og smider så legetøj nr. 2 bagud væk fra dig, når hun så kommer hen til dig med det (hvis hun altså gør det, ellers så må du træne det også ;-)) så leger i med det, gerne så hun synes det er mega sjovt... Og så gentager du med slip, og kast det andet stykke legetøj. PÅ den måde bliver hun meget mere opmærksom på dig, og du er den sjove fordi du holder gang i legen og legetøjet.

 

Så kan du putte et ord/"kommando" på - en lyd som Birgitta snakker om... hos os er det bare "bold, bolden eller hvor er bolden..." så er Caisar helt vild. Så hun ved at det betyder at nu skal I bare have det rigtig sjovt med at lege.

 

Men hvad hun lige er helt vild med, skal du så finde ud af... Jeg kender en hund som er helt tosset med blade eller græsstrå som føreren samler op :roll::lol:

 

 

Og husk at afslutte legen med en godbid, eller et andet stykke legetøj hun selv kan rende med, så hun ved at nu er der lige stop!

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kommer hun ikke kan jeg jo spæne fra hende og det er sjaww. Jeg tror ikke hun ved noget bedre end at løbe om kap med hesten:5up:

 

DET må du da kunne bruge - bare uden hest?

At løbe om kap som belønning for at komme

Link til indlæg
Del på andre sites

DET må du da kunne bruge - bare uden hest?

At løbe om kap som belønning for at komme

 

Jamen jeg kan jo slet ikke løbe så hurtigt som en hest, så det er slet ikke nær så sjovt;-)

 

Jeg bruger fangeleg som belønning en gang imellem, når hun er i humør til det. Men jeg kan altså ikke nødvendigvis få hende op i gear ved at løbe fra hende.. Hun kan jo indhente mig så let som ingenting:mrgreen:

 

Men godt du påpegede det.:)

 

Jeg bliver rigtig sjov nu.. " så du damen der løb der og sagde som en tennisbold":mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...