Hop til indhold

Kryptokid han


Gæst bert
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg skal forholde mig. I april får/køber vi vores første hanhund hos en (for os) meget seriøs opdrætter. Vi har optil dagen, hvor vi fik hvalpen haft utrolig meget kontakt til opdrætteren med næsten daglige mails og billeder, samt 2 personlige møder.

Da vi henter hunden, står der i sundhedsbogen, at hans testikler ikke mærkes. Opdrætter siger, at det er meget normalt og de kan hoppe op og ned, så det tænker vi ikke nærmere over. Hunden er købt som familiehund, men opdrætter ville meget gerne have, at vi også udstillede ham, for han var rigtig fin, synes de.

Hvalpen flytter ind og i den første månedstid har vi stadig kontakt til opdrætter om hvordan det går og sender billeder til dem.

Da vi er ved dyrlægen efter en måned, siger hun igen, at hun slet ikke kan mærke testiklerne og beder os om at tage kontakt til opdrætter. Jeg sender en pæn mail og fortæller, at han har været til dyrlæge og er en fin hanhund, men at dyrlægen var lidt bekymret over ikke at kunne mærke testiklerne, så vi blev selvfølgelig også lidt bekymrede og ville høre opdrætters mening/råd/vejledning.

Vi hører aldrig noget tilbage. Jeg har adskellige gange sendt en mail med et billede og fortalt, hvordan det går med ham uden at nævne noget om hans mangel, men hører ikke noget tilbage. Jeg forventer ikke, at vi skal have daglig kontakt, men bare et lille pip tilbage, som de øvrige opdrættere vi før at købt hund af har givet os, når vi har sendt en mail om deres avl.

Jeg har talt med DKK, som siger, at jeg skal gå til dyrlægen når han bliver 8 måneder (hvilket han er om en uge) og få en attest på at han er kryptokid, som jeg så skal fremsende til opdrætter, hvorefter jeg har krav på kr. 3000.

Ifølge dyrlægen koster en operation kr. 4500 idet hun skal hente testiklerne i bughulen. Dkk anbefalede mig, at kontakte andre dyrlæger for at høre deres priser, men jeg vil da ikke aflevere min hund til en dyrlæge jeg slet ikke kender til en stor operation af min hund.

Har I et råd til, hvordan jeg skal forholde mig overfor opdrætter og hvornår anbefaler I at man får hunden kastereret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo aldrig populært for kennelerne at se frem til at de skal afleverer en del af salgsprisen tilbage - og det er jo sandsynligt at det er derfor der er blevet noget stille omkring sælgeren:stupid:

 

Iflg dkk skulle det ikke betyde noget at hunden er solgt som familiehund ,man har krav på et sundt dyr, og er salget igennem dkkstempel så skulle man kunne få gennemtrumfet tilbagebetalingen.

 

Jeg synes det er meget skuffende at kennelen cutter forbindelsen og det kunne jo- som i mange andre tilfælde- betyde at de måske ikke er heeelt så seriøse som de siger.(der er flere dårlige kenneler end gode er mit postulat)

 

Jeg synes du skulle prøve at ringe dem op og tage en snak med dem- de kan vel heller ikke være interesseret i at få dkk for dybt involveret i sagen.

 

Endelig er der jo også købeloven og de 2 års returret- men hvem kan gøre det- jeg kunne ikke.

 

. Dine oplysninger stemmer fuldstændig overens med hvad jeg har gået oplyst omkring problemet med kryptociditet.........Når han er 8 måneder om en uge lyder det jo desværre somom tilstanden er blivende--øv.

 

Din dyrlæge må have en holdning til operationen ,hvornår etc. min dyrlæge går også ind for kastration- selv vil jeg have undersøgt hvor stor kræftrisiko mv der ville være ved ikke at opererer.

hvis jeg blev tvunget til valget, ville jeg vente så længe det var forsvarligt for at optimerer kønspræg og display.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

 

Står der noget i DKK-kontrakten ang. kryptochisme?

 

Jeg ville sende en kopi af attesten og en opdatering på hvordan i og hunden har det. I brevet ville jeg nævne at du har snakket med DKK. HUSK AT SENDE BREVET ANBEFALET OG GEM KVITTERINGEN

 

Jeg ved at DKK kan hjælpe dig hvis opdrætter nægter at tilbagebetale pengene, men det kræver medlemsskab af DKK (de kører sag mod opdrætter)

 

Ang. operationen. Jeg har selv en schæfer som er krytochid, og han er ikke opereret og lever i bedste velgående. Og nærmere sig med hastige skridt de 7år. :-)

 

Hilsen Tina

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal følge DKKs anvisninger mht. opdrætter. Det lyder som om du har fået god rådgivning.

 

Mht. operationen er 8 mdr. en udmærket alder - med mindre hunden er af gigantrace, så er det bedst at vente til 12 - 18 mdr.

Jeg synes absolut du skal lade hundens testikler fjerne. Der er ikke kun kræftrisikoen at tage hensyn til - en kryptorchid hanhund kan også udvikle agressionsproblemer pga. overproduktion af testosteron.

Endelig er der riskoen for en ups-parring, hvor din hund kan komme til at give sit defekte gen videre.

Efter min mening er det uansvarligt ikke at operere en kryptorchid hund :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal følge DKKs anvisninger mht. opdrætter. Det lyder som om du har fået god rådgivning.

 

Mht. operationen er 8 mdr. en udmærket alder - med mindre hunden er af gigantrace, så er det bedst at vente til 12 - 18 mdr.

Jeg synes absolut du skal lade hundens testikler fjerne. Der er ikke kun kræftrisikoen at tage hensyn til - en kryptorchid hanhund kan også udvikle agressionsproblemer pga. overproduktion af testosteron.

Endelig er der riskoen for en ups-parring, hvor din hund kan komme til at give sit defekte gen videre.

Efter min mening er det uansvarligt ikke at operere en kryptorchid hund :vedikke:

 

synes du også, at det er uansvarligt at beholde den ene testikel, hvis den kun er enkeltsiddet kryptorchid? jeg går nemlig i disse overvejelser pt., og er meget i tvivl.

 

til ts: i vores kontrakt er der skrevet ind, at vi får penge tilbage, hvis hunden er kryptorchid, når den fylder 12 mdr. min hunds ene testikel faldt først ned da den var fyldt 6 mdr, så måske er der håb endnu :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er kryptokid på begge sider/testikler. Vi er medlem af DKK, men vil selvfølgelig helst undgå at få en sag ud af det. Og ville da også helst stadig kunne have kontakt til opdrætter, da jeg synes, det er rart at kunne få konkret råd og vejledning når det gælder racen.

Det var også en DKK salgsaftale, som hunden er købt på - eller hvad det nu hedder.

Det er en retrieverrace, men vil høre dyrlægen omkring, hvornår hun finder det bedst at han kastereres.

 

Foreløbig tak for svar:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

synes du også, at det er uansvarligt at beholde den ene testikel, hvis den kun er enkeltsiddet kryptorchid? jeg går nemlig i disse overvejelser pt., og er meget i tvivl.

 

til ts: i vores kontrakt er der skrevet ind, at vi får penge tilbage, hvis hunden er kryptorchid, når den fylder 12 mdr. min hunds ene testikel faldt først ned da den var fyldt 6 mdr, så måske er der håb endnu :genert:

 

Min svigerindes hanhund er "einstein" - hun valgte at beholde den ene testikel, men at få sædstrengen cuttet "så han ikke får en faderskabsskabssag på halsen" ;-)

 

Ang. TS' situation kan jeg ikke udtale mig, da jeg ikke kender nok til emnet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min svigerindes hanhund er "einstein" - hun valgte at beholde den ene testikel, men at få sædstrengen cuttet "så han ikke får en faderskabsskabssag på halsen" ;-)

 

Ang. TS' situation kan jeg ikke udtale mig, da jeg ikke kender nok til emnet :oops:

 

 

Jeps - Det gjorde jeg. :blink:

 

Og Kazan har aldrig været mærke af det! Han er idag 8 år og der er stadigvæk masser af "han-hund" i ham :mrgreen:

 

Min opdrætter tilbød mig dengang at tilbagebetale en trediedel af købesummen. :klap: Hvilket jeg dog afslog. for jeg havde jo købt ham til at skulle være "brugshund" og IKKE avlshund :hmm:

 

Opdrætteren insisterede og det endte med at jeg fik foder for pengene i stedet for :vuf:

 

I dag har vi vores eget schæferhundeopdræt og her tilbagebetaler vi også en trediedel af købesummen såfremt hunden - i dette tilfælde - skulle være kryper! Skulle fejlen vise sig at være HD eller AD, tilbagebetaler vi halvdelen af købesummen. :banan:

 

- og dette gør vi helt uden dikkedarer :5up:

 

 

 

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mingus blev købt med en normal og fin sundhedsattest, bortset fra et lille navlebrok. Da vi kommer til dyrlæge viser det sig, at han kun har den ene testikel i pungen. Vi kontakter straks opdrætter, som uden problemer tilbyder at tilbagebetale 1/3 af prisen, hvis den stadig ikke er faldet ned når han fylder 8 måneder.

 

For et halvt års tid siden, da Mingus var lidt over 3 år, fik han fjernet den testikel der sad i lysken. Han har beholdt den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg hentede Koda var det lidt usikkert om stenene ville falde rigtigt ned. Den ene sten faldt fint ned, men den anden blev hængende. Da Koda var 8 mdr gammel blev han opereret i blæren, og i samme omgang fik han fjernet den sten der ikke var faldet ned.

Han har beholdt den sten der sidder ok, da det er en hanhund jeg vil have og ikke en intetkøn.

 

Da vi hentede ham hos opdrætter blev det aftalt, at vi ville få 3000 retur hvis stenene ikke var faldet på plads inden han blev 8 mdr. De penge har vi fået retur uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps - Det gjorde jeg. :blink:

 

Og Kazan har aldrig været mærke af det! Han er idag 8 år og der er stadigvæk masser af "han-hund" i ham :mrgreen:

 

Min opdrætter tilbød mig dengang at tilbagebetale en trediedel af købesummen. :klap: Hvilket jeg dog afslog. for jeg havde jo købt ham til at skulle være "brugshund" og IKKE avlshund :hmm:

 

Opdrætteren insisterede og det endte med at jeg fik foder for pengene i stedet for :vuf:

 

I dag har vi vores eget schæferhundeopdræt og her tilbagebetaler vi også en trediedel af købesummen såfremt hunden - i dette tilfælde - skulle være kryper! Skulle fejlen vise sig at være HD eller AD, tilbagebetaler vi halvdelen af købesummen. :banan:

 

- og dette gør vi helt uden dikkedarer :5up:

 

 

 

:vuf:

 

meget prisværdigt.

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tilbage betaler også 3000 kr ved kryptorkisme. Og det står i de salgspapirer for de hanhvalpe, der handles uden at stenene er synket ned.

Men en gammel meget anerkendt opdrætter kan fortælle at han og hans dyrlæger aldrig har konstateret mere cancer på hanner med stenene i bughulen end med stenene i pungen.

Så måske er det en skrøne, men dog lettere at føle og visuelt checke testikler der ligger i pungen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maggiesmor

Jeg har ikke erfaringer med "ein-stein's" eller "keine-stein's", men jeg sad faktisk og læste omkring hundekøb på forbrugerstyrelsens hjemmeside, og der står følgende:

 

Hvad der kan betegnes som en mangel, vil altid komme an på en konkret vurdering af, hvad køberen berettiget har kunnet forvente ved købet. I udgangspunktet vil det derfor ikke være en mangel, hvis en familiehund mangler den ene testikel, men ellers trives fint, mens en racehund til avlsbrug med samme problem vil blive betragtet som mangelfuld.

 

Sakset fra denne side:

Hundehvalpe går også i stykker - forbrug.dk

 

Ikke at jeg er helt enig, men det er da ret relevant at vide.

 

Mvh

Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer også an på hvad det er for en rase hund. Jeg har cavaliere og har haft en hund der blev kasterert da han var bobbeltsidet kryptokid, han var da 2 år gammel. I løbet af et halvt år tabte han alle sine dækhår, og bliv ullet som et får. Jeg måtte klippe ham 2 gange om året. Det er ret almindeligt hos cavaliere, det samme gælder for tæver hvis de bliver sterileserede. Det er ikke alle dyrlæger der gør opmærksom på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min afdøde:megaked: Bølle blev kastereret som 14 mdr gammel pga kryptocid i den ene side og han havde ikke nogle defekter derefter. Tværtimod gjorde det at han fik mere selvtillid og krøb knap så meget når der var andre han hunde i nærheden..

Han var en super glad og kærlig hund, meget mor glad...:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

tina dobbelt eller enkelt krypto

og kender du sandsynligheden for udvikling af kræft eller urinvejsproblemer for kryptocider?

 

Min hund er en ein-stein. Jeg mener at jeg i sin tid læste noget med 65% større risiko for kræft. Af forskellige årsager valgte jeg ikke at kastrere ham og vi har ikke haft nogle problemer overhovedet. Urinvejsproblemer kan jeg ikke huske at have læst noget om.

 

Hilsen Tina

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg skal forholde mig. I april får/køber vi vores første hanhund hos en (for os) meget seriøs opdrætter. Vi har optil dagen, hvor vi fik hvalpen haft utrolig meget kontakt til opdrætteren med næsten daglige mails og billeder, samt 2 personlige møder.

Da vi henter hunden, står der i sundhedsbogen, at hans testikler ikke mærkes. Opdrætter siger, at det er meget normalt og de kan hoppe op og ned, så det tænker vi ikke nærmere over. Hunden er købt som familiehund, men opdrætter ville meget gerne have, at vi også udstillede ham, for han var rigtig fin, synes de.

Hvalpen flytter ind og i den første månedstid har vi stadig kontakt til opdrætter om hvordan det går og sender billeder til dem.

Da vi er ved dyrlægen efter en måned, siger hun igen, at hun slet ikke kan mærke testiklerne og beder os om at tage kontakt til opdrætter. Jeg sender en pæn mail og fortæller, at han har været til dyrlæge og er en fin hanhund, men at dyrlægen var lidt bekymret over ikke at kunne mærke testiklerne, så vi blev selvfølgelig også lidt bekymrede og ville høre opdrætters mening/råd/vejledning.

Vi hører aldrig noget tilbage. Jeg har adskellige gange sendt en mail med et billede og fortalt, hvordan det går med ham uden at nævne noget om hans mangel, men hører ikke noget tilbage. Jeg forventer ikke, at vi skal have daglig kontakt, men bare et lille pip tilbage, som de øvrige opdrættere vi før at købt hund af har givet os, når vi har sendt en mail om deres avl.

Jeg har talt med DKK, som siger, at jeg skal gå til dyrlægen når han bliver 8 måneder (hvilket han er om en uge) og få en attest på at han er kryptokid, som jeg så skal fremsende til opdrætter, hvorefter jeg har krav på kr. 3000.

Ifølge dyrlægen koster en operation kr. 4500 idet hun skal hente testiklerne i bughulen. Dkk anbefalede mig, at kontakte andre dyrlæger for at høre deres priser, men jeg vil da ikke aflevere min hund til en dyrlæge jeg slet ikke kender til en stor operation af min hund.

Har I et råd til, hvordan jeg skal forholde mig overfor opdrætter og hvornår anbefaler I at man får hunden kastereret.

 

Har I prøvet at ringe til opdrætter, eller er der blot mailet? Nu kender jeg et par opdrættere der, uanset hvad man så må syntes om det, ikke er så gode til at få tjekket deres mail, når der ikke er viden om at der er aktivitet i ens mailboks.

 

Selv tjekker jeg mail hver dag jeg er hjemme. Som jeg ville gøre med min postkasse. Men for de der ikke er vokset op med nettet, er det ikke helt så naturligt at tjekke mails, som det er at tjekke almindelig post.

 

Min opdrætter er også lidt en hat til at få tjekket mails (og også at få svaret), men de er altid at fange på telefonen. Hvor man endda kan have dem i røret op mod en time af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...