Hop til indhold

hund uden tavle = blanding?


Bagge
 Share

Recommended Posts

Jeg føler absolut ikke nogen trang til at fortælle hvilken race mine hunde er... Derimod vil jeg gerne selv vide hvad mine hunde indeholder - både mht. arbejdsegenskaber, men også mht. andre racespecifikke ting som f.eks. adfærd og sygdomme. Så dit indtryk af ALLE hundeejere vil nok ændre sig en del hvis du en dag møder mig! :-D

 

MVH Korvis

 

Det var også sådan nogenlunde det jeg prøvede at sige :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 105
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Den midterste, med den store tunge! :mrgreen:

Jeg tror, at det er brystpartiet der får mig til at gætte på dén, og det er jo nok kun fordi hunden er vinklet bedre på billedet... men, ikke desto mindre, er den midterste mit gæt.:banan:

 

Sorry!! :lol:

 

Han var også strejfer og indleveret til et internat.

Det er kun Sadie til venstre i billedet, der har papirer.

 

Men nu har jeg så både Frigga og Kahlia's bekræftelse på, at mine papirløse og dermed evt. blandingshunde, er renracede. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry!! :lol:

 

Han var også strejfer og indleveret til et internat.

Det er kun Sadie til venstre i billedet, der har papirer.

 

Men nu har jeg så både Frigga og Kahlia's bekræftelse på, at mine papirløse og dermed evt. blandingshunde, er renracede. :banan:

 

Jeg tjekkede lige hundenes navne i din profil, og gættede på at "hun" var Greta.... men, når nu du siger at det er en han, så har jeg jo nok også taget fejl der... :lol:

 

Han havde sikkert papir... engang... og så var det jo helt rigtigt, mit gæt. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tjekkede lige hundenes navne i din profil, og gættede på Greta.... men, når nu du siger at det er en han, så har jeg nok også taget fejl der... :lol:

 

Han havde sikkert papir... engang... og så var det jo helt rigtigt, mit gæt. :mrgreen:

 

Haha, nu er forvirringen total. Greta er den røde til højre, manden i midten er Cash som jeg har mistet, og Sadie til venstre er den eneste jeg har haft fra hvalp, og som har tavle. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler absolut ikke nogen trang til at fortælle hvilken race mine hunde er... Derimod vil jeg gerne selv vide hvad mine hunde indeholder - både mht. arbejdsegenskaber, men også mht. andre racespecifikke ting som f.eks. adfærd og sygdomme. Så dit indtryk af ALLE hundeejere vil nok ændre sig en del hvis du en dag møder mig! :-D

 

MVH Korvis

 

Helt enig med Korvis, det er vigtigt for mig at vide hvad der er i min blanding, men knap så vigtigt for mig at andre folk ved det... Hun er en "blanding", med mindre folk ønsker at jeg præciserer racerne...

 

De fleste "hundefolk" synes det er skægt at prøve at gætte :mrgreen: og de fleste ikke-hundefolk tror hun er en 12 uger gammel lab-hvalp :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst pmr1980
Kalder man ALLE hunde uden tavle for blanding?

Min huns har ingen tavle, men når folk spørger hvad hun er, siger jeg alligevel dsg, er det helt forkert?

 

Min dsg har heller ingen tavle, men jeg ved hun er raceren, for jeg så da både stamtavle på moren og faren :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Sorry!! :lol:

 

Han var også strejfer og indleveret til et internat.

Det er kun Sadie til venstre i billedet, der har papirer.

 

Men nu har jeg så både Frigga og Kahlia's bekræftelse på, at mine papirløse og dermed evt. blandingshunde, er renracede. :banan:

 

ÿeah! jeg gættede rigtigt :cool:

 

gættede udfra at den til venstre måske var den ældste.

og de to andre internathunde, og derved mest sandsynlig yngre.

 

så tænkte at de "yngre" holder sammen..

 

ved ikke om det er rigtigt, men gættede ihf rigtigt :cool::banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Kalder man ALLE hunde uden tavle for blanding?

Min huns har ingen tavle, men når folk spørger hvad hun er, siger jeg alligevel dsg, er det helt forkert?

 

Jeg siger også altid DSG, selvom jeg mistænker der måske også er noget jack russel i..

Link til indlæg
Del på andre sites

men som generel regel, kan man sige, at du jo på ingen måder kan vide om din hund er en dsg og ikke en blanding, når du ikke har tavle på hende...

Det kan man alligevel ikke være sikker på med en DSG - det er en forholdsvis ny race hos DKK, og det betyder at man kan få bedømt sin hund (uden tavle) og godkendt som DSG, så den starter med helt blank tavle - men man kan jo ikke være sikker på at den virkelig ér ren DSG - Sitto som havde DKK tavle, havde flere tomme felter på tavlen, hvor der ikke stod navn, fordi de hunde ikke var stambogsførte - så i hvert fald med DSG kan man ikke engang vide sig sikker pga. tavlen :blink: Men naturligvis er der rigtig meget DSG i den, når den har tavle - men helt ren, kan man ikke være sikker på.

 

Dog mere sikker end hvis man vælger uden tavle - der bliver desværre solgt rigtig mange JRT / JRT-blandinger som DSG, og de racer ligger et stykke fra hinanden alligevel, så lidt træls hvis man regner med en DSG (pinscher-race) og man så ender med en terrier. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo nok an på hvem "man" er :mrgreen: men som generel regel, kan man sige, at du jo på ingen måder kan vide om din hund er en dsg og ikke en blanding, når du ikke har tavle på hende...

 

Men altså, der kommer jo ikke nogen og slår dig i hovedet over at du kalder hende en dsg... :blink:

 

Hvad så hvis man har overværret parringen? Evt af 2 tavle hunde, som vælger at sælge hvalpene uden tavle?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Hvad så hvis man har overværret parringen? Evt af 2 tavle hunde, som vælger at sælge hvalpene uden tavle?

 

så er det jo ikke en blanding. .

 

men tror der er mange der snyder med det..

det er jo let bare og give en eller anden hund, faderrollen .. selvom han måske slet ikke er faren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så hvis man har overværret parringen? Evt af 2 tavle hunde, som vælger at sælge hvalpene uden tavle?

 

Så flygter jeg skrigende, for det er SÅ nemt at få tavle når nu forældrene har, så hvorfor ikke få tavle på hvalpene? Det kræver et par udstillinger og sundhedstjek, hvis man ikke vil tjekke sundheden, så bør man slet ikke lave hvalpene :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så flygter jeg skrigende, for det er SÅ nemt at få tavle når nu forældrene har, så hvorfor ikke få tavle på hvalpene? Det kræver et par udstillinger og sundhedstjek, hvis man ikke vil tjekke sundheden, så bør man slet ikke lave hvalpene :oops:

 

Jeg forstår ikke de hvalpekøbere, der køber en såkaldt ægte hund uden tavle. Det er så få kroner de sparer og må så leve med uvishedesn om deres hunds ægthed hele hundens levetid.

 

Hvor mange gange har man ikke fået svaret, på et racespørgsmål:

Det er en xxx.hund, MEN uden papirer. Det må være så ærgeligt at skulle svare sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Så flygter jeg skrigende, for det er SÅ nemt at få tavle når nu forældrene har, så hvorfor ikke få tavle på hvalpene? Det kræver et par udstillinger og sundhedstjek, hvis man ikke vil tjekke sundheden, så bør man slet ikke lave hvalpene :oops:

 

men hvis nu hundene har tavle forskellige steder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Jeg forstår ikke de hvalpekøbere, der køber en såkaldt ægte hund uden tavle. Det er så få kroner de sparer og må så leve med uvishedesn om deres hunds ægthed hele hundens levetid.

 

Hvor mange gange har man ikke fået svaret, på et racespørgsmål:

Det er en xxx.hund, MEN uden papirer. Det må være så ærgeligt at skulle svare sådan.

 

tjaeh.. det kan så diskuteres.

men nogle gange er der bare noget der fanger, ved blandingshunde eller racehunde uden tavle.

hvis den hund der passer en perfekt ikke har tavle, har jeg ikke noget imod at købe uden.

men køber dog stadig ikke fra utjekkede forældre. vil være sikker på helbredet/HD hos hvalpen.

 

synes såmænd ikke det er ærgerligt at svare sådan..

som sagt har robin ikke tavle, men har en lang stamtavle på begge forældre.

og forældrene er tjekket.

moren mangler bare en "pind" eller hvad det nu hedder.. (er ikke inde i udstillingsverdenen), for at blive avlsgodkendt.

og da hvalpene blev født, var hun også alt for gammel til at blive godkendt.

 

jeg kendte opdrætter og forældredyrene, længe før der overhovedet var hvalpe i sigte.

så skete der uheldigvis et uheld, med nogle uvidende tyskere, der lukkede hundene sammen, da hun var i løbetid.. og der kom så hvalpe ud af det.

heldigvis har hun haft 2 kuld i forvejen, så det var ikke helt nyt for hende.

 

og ud af det upskuld, kom min lille soulmate.. som jeg aldrig ville have været foruden! :blink: med eller uden tavle, han er den dejligste hund, jeg nogensinde har haft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Som hvordan? De fleste hunde kan overføres til 'laveste fællesnævner' (DKKhunde kan nemt overføres til DRU mfl) - men tilstår, forstår ikke konceptet ægte uden stamtavle.

 

men det er så ikke sikkert man vil overføre sin dkk hund til dru?

what do i know :-D

 

jeg køber heller ikke hvalpe fra de annoncer hvor der står, "ægte dog uden stamtavle".

 

men hvis begge forældre har stamtavle, ser jeg ikke problemet i tavlefri hvalp.

for mig er tavlen kun til dem der vil udstille evt. træne i dkk osv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Man bliver så vidt jeg ved aldrig for gammel til en avlsgodkendelse - mine forældres blev avlsgodkendt da han var 10½ år :hmm:

 

det her var så også en tæve.

altså det med at hun ikke kunne avlsgodkendes, har jeg bare tænkt mig frem til. for kan ikke tænke mig at de vil godkende en så gammel tæve til avl?

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaeh.. det kan så diskuteres.

men nogle gange er der bare noget der fanger, ved blandingshunde eller racehunde uden tavle.

hvis den hund der passer en perfekt ikke har tavle, har jeg ikke noget imod at købe uden.

men køber dog stadig ikke fra utjekkede forældre. vil være sikker på helbredet/HD hos hvalpen.

 

synes såmænd ikke det er ærgerligt at svare sådan..

som sagt har robin ikke tavle, men har en lang stamtavle på begge forældre.

og forældrene er tjekket.

moren mangler bare en "pind" eller hvad det nu hedder.. (er ikke inde i udstillingsverdenen), for at blive avlsgodkendt.

og da hvalpene blev født, var hun også alt for gammel til at blive godkendt.

 

jeg kendte opdrætter og forældredyrene, længe før der overhovedet var hvalpe i sigte.

så skete der uheldigvis et uheld, med nogle uvidende tyskere, der lukkede hundene sammen, da hun var i løbetid.. og der kom så hvalpe ud af det.

heldigvis har hun haft 2 kuld i forvejen, så det var ikke helt nyt for hende.

 

og ud af det upskuld, kom min lille soulmate.. som jeg aldrig ville have været foruden! :blink: med eller uden tavle, han er den dejligste hund, jeg nogensinde har haft.

 

Jamen det er da godt du ikke finder det ærgeligt, for hvor mange gange mon du kommer til at svare 1000 eller flere.

Link til indlæg
Del på andre sites

kun til dem der vil udstille evt. træne i dkk osv?

 

Jeg hverken udstiller eller træner i DKK - stamtavlen er en minimal garanti for, hvordan hunden bliver som voksen, for at nogle minimale sundhedskrav er opfyldt!

 

Har absolut intet mod ægte bastarder, men ægte hunde uden stamtavle har intet formål, man springer over, hvor gærdet er lavest!

 

Hvorfor ikke overføre sin DKK-hund til DRU? Når man nu gerne vil lave kuld med en DRU-hund?

 

Selv en hundhun kan avlsgodkendes som 12-årig, med mindre det er et eller andet specifikt for den race, jeg ikke kender til :hmm:

 

Der er bare så ufatteligt mange hunde, at jeg ikke kan se formålet med ægte uden stamtavle :evil:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...