Hop til indhold

Når det er den forkerte mundkurv?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg møder næsten dagligt 2 ejere med amstaffer / amstaff blandinger, som begge har mundkurv på... den ene hilsjer ikke på, da den er bred som et lokum og laver udfald mod alt og alle...

 

Den anden er en yderst venlig og snaksalig tæve- som mest af alt ligner en bokserblanding - så hende hilser jeg ofte på...

 

Desværre har de begge den "forkerte" slags mundkurv på - nemlig sådan en her

[media]http://www.dogshop.dk/images/BILLEDER%20TIL%20PRODUKTER/Mundkurven-p.JPG[/media]

 

Jeg ved ikke, om det er et bevidst valg fra ejers side, om det skyldes dårlig vejledning i dyreforretningen eller hvad? Men kan man sige det til dem? :genert:

 

Begge ejere er, hvad jeg ville kalde "typiske kamphundeejere" (undskyld Brian :oops::genert: ), så ved ikke rigtigt hvordan de ville tage det...

 

Ville I, der ejer disse hunde og går med dem dagligt, tage imod et velment råd vedr. mundkurv, fra en lille pige der har en lille pes-hund, som ikke går under samme restriktioner? Eller ville I tænke: "så fuck da af, tøs, jeg har sgu da mundkurv på den, hvad fanden blander du dig for?" :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu er jeg jo nok ikke lige en Brian-type :blink:

 

Så det er svært for mig at sige hvordan de vil reagerer, og folk er jo lidt ømskindede i øjeblikket... Men jeg ville nok lægge ud med et eller andet om at det er synd at alle disse racer skal have mundkurv på, det bløder ligesom samtalen op og de går ikke i forsvar så snart du åbner munden. Herefter kan du så fortælle hvad du ved om mundkurve, og at du har talt med andre ejere af disse uheldige racer, og derfor ved du at hunden har svært ved at trække vejret i denne slags mundkurv.

 

Men husk, disse folk hører rigtig meget lort hver dag, og de er derfor meget hurtige til at gå i forsvarsposition, så derfor mit råd om at lægge ud med at du syntes det er synd de skal have mundkurv på (og selvom du måske ikke syntes det :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Hvad med at gemme de belærende ord i en længere samtale om, hvor dum den der hundelov er og hvor sød deres hunde er... og så dreje samtalen over på former for mundkurve og muligheden for stadigt at kunne lave positiv opdragelse af deres hund vha. en anden type mundkurv, hvor godbiden kan komme ind gennem tremmerne.. osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres kommentarer - jeg tror jeg vil prøve at mande mig op og få en samtale igang om hvor dum den nye hundelov er, som Lonny og Klüssendorf foreslår og så få det sneget ind den vej...

 

Det ærgerlige er, at det er det brede lokum jeg helst ville tale med om det - for ikke nok med, at den har den forkerte mundkurv på, så er den også for lille... så de har været nødt til at sprætte den lidt op i kanten i den ene side for overhovedet at få den over snuden på dyret...

 

Tævens passer i det mindste og ser umiddelbart ikke ud til at genere hende, men hun kan jo ingenting med den på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Tak for jeres kommentarer - jeg tror jeg vil prøve at mande mig op og få en samtale igang om hvor dum den nye hundelov er, som Lonny og Klüssendorf foreslår og så få det sneget ind den vej...

 

Det ærgerlige er, at det er det brede lokum jeg helst ville tale med om det - for ikke nok med, at den har den forkerte mundkurv på, så er den også for lille... så de har været nødt til at sprætte den lidt op i kanten i den ene side for overhovedet at få den over snuden på dyret...

 

Tævens passer i det mindste og ser umiddelbart ikke ud til at genere hende, men hun kan jo ingenting med den på...

 

Så må du igang med at tale med ham. En indgangsvinkel kunne jo være at virke interesseret i mundkurvens indflydelse på hundens humør og spørge til om hunden laver udfald pga. den er generet af mundkurven. Måske... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må du igang med at tale med ham. En indgangsvinkel kunne jo være at virke interesseret i mundkurvens indflydelse på hundens humør og spørge til om hunden laver udfald pga. den er generet af mundkurven. Måske... :vedikke:

 

Men han er går med bryder-tshirt og bare arme i dette vejr! :???: jeg er ikke sikker på, at jeg "tør" snakked med ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Men han er går med bryder-tshirt og bare arme i dette vejr! :???: jeg er ikke sikker på, at jeg "tør" snakked med ham...

 

:-D tiltros for alvoren, så fik dit indlæg et smil frem på mine læber. Jeg tror godt, at jeg ved, hvad du mener, og jeg ville nok heller ikke selv lige opsøge et fremmed meneske af rocker / Brian-typen med en bisk kamphund. Men på den anden side, så ved jeg jo, at selv den største og bredeste mandsperson, kan blive blød i knæene og hønemor agtig, over sit kræ, så hvis jeg ligefrem støtte ind i personen, sådanne lige foran mig, ville jeg godt, i al min naivitet, kunne finde på at starte en samtale om hunden, fordi jeg jo også er interesseret i hunde. Og bare det, at han har gjort en indsats og sat en mundkurv på hunden, må da betyde, at han ikke er helt uden for pædagogisk rækkevide og kan høre et eller anden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Kommer nok an på hvordan Johnny-Brians indstilling til hunden er...mødte en den anden dag, med noget der lignede en blå pithvalp...han sagde "hårh...det er fedt, den har lige fået en voksen hund til at pive ved at bide den"...svarede "du skal nok overveje at træne bidhæmning, for hvis du opmuntrer til den opførsel bliver det et problem senere"...og han svarede noget a la "hårh det er fedt"...så ham ville det nok ik nytte noget at snakke med om en slags...

 

Men altså jeg ser da også Johnny-Brian agtig ud, og hvis jeg blev tiltalt på en ordentlig måde ville jeg da lytte og tage det til mig...kan jo, som du selv siger, være at de har fået dårlig vejledning ang. valg af mundkurv...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder næsten dagligt 2 ejere med amstaffer / amstaff blandinger, som begge har mundkurv på... den ene hilsjer ikke på, da den er bred som et lokum og laver udfald mod alt og alle...

 

Den anden er en yderst venlig og snaksalig tæve- som mest af alt ligner en bokserblanding - så hende hilser jeg ofte på...

 

Desværre har de begge den "forkerte" slags mundkurv på - nemlig sådan en her

[media]http://www.dogshop.dk/images/BILLEDER%20TIL%20PRODUKTER/Mundkurven-p.JPG[/media]

Jeg ved ikke, om det er et bevidst valg fra ejers side, om det skyldes dårlig vejledning i dyreforretningen eller hvad? Men kan man sige det til dem? :genert:

 

Begge ejere er, hvad jeg ville kalde "typiske kamphundeejere" (undskyld Brian :oops::genert: ), så ved ikke rigtigt hvordan de ville tage det...

 

Ville I, der ejer disse hunde og går med dem dagligt, tage imod et velment råd vedr. mundkurv, fra en lille pige der har en lille pes-hund, som ikke går under samme restriktioner? Eller ville I tænke: "så fuck da af, tøs, jeg har sgu da mundkurv på den, hvad fanden blander du dig for?" :oops:

hvorfor mener du den er forkert?

 

http://www.hunde-forum.dk/muskelhunde/19107-lovlige-mundkurve.html

 

Folketinget - Retsudvalget, 2009-10 - L 163 - Svar på spørgsmål 69 - Spm. om, hvilke krav ministeren vil stille til mundkurvens udformning, nu h.....

 

Justitsministeriet kan oplyse, at det fremgår af § 1, nr. 6, i forslag til lovom ændring af lov om hunde og dyreværnsloven (L 163), at bestemmel-sen i hundelovens § 6, stk. 2, foreslås præciseret således, at et påbud ommundkurv indebærer, at hunden skal være forsynet med en forsvarlig,lukket mundkurv.Herved forstås ifølge bemærkningerne til bestemmelsen en mundkurv,der giver mulighed for, at hunden kan åbne munden uden at kunne bide.Anvendelse af en mundkurv, der ikke fjerner muligheden for at bide, vilsåledes ikke opfylde lovens krav til en mundkurv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er måske lovmæssigt korrekt, men hunden kan ikke trække vejret og det anbefales ikke at bruge denne slags mundkurv andet end meget kort, f.eks. til dyrlægebesøg, så derfor er den forkert at bruge på gåture.

 

Som Lonny siger, så mener jeg at den gør det umuligt for hunden at halse, gispe, drikke og spise godbidder... derfor synes jeg den er "forkert"... Det kan godt være den lovmæssigt opfylder kravene, men det er da synd for hundene....

 

Det brede lokum bevæger sig i et relativt adstadigt tempo - undtaget når han laver udfald - men den bokseragtige tæve springer rundt i sin snor... jeg kunne godt forestille mig, det ville være et problem for hende i løbet af sådan en tur, ikke at kunne "ventilere" ordentligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Lonny siger, så mener jeg at den gør det umuligt for hunden at halse, gispe, drikke og spise godbidder... derfor synes jeg den er "forkert"... Det kan godt være den lovmæssigt opfylder kravene, men det er da synd for hundene....

 

Det brede lokum bevæger sig i et relativt adstadigt tempo - undtaget når han laver udfald - men den bokseragtige tæve springer rundt i sin snor... jeg kunne godt forestille mig, det ville være et problem for hende i løbet af sådan en tur, ikke at kunne "ventilere" ordentligt

okay, nu har jeg hellere ikke set hvor tæt den sad på den pågældende hund :blink:

tak for opklaringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer nok an på hvordan Johnny-Brians indstilling til hunden er...mødte en den anden dag, med noget der lignede en blå pithvalp...han sagde "hårh...det er fedt, den har lige fået en voksen hund til at pive ved at bide den"...svarede "du skal nok overveje at træne bidhæmning, for hvis du opmuntrer til den opførsel bliver det et problem senere"...og han svarede noget a la "hårh det er fedt"...så ham ville det nok ik nytte noget at snakke med om en slags...

 

Men altså jeg ser da også Johnny-Brian agtig ud, og hvis jeg blev tiltalt på en ordentlig måde ville jeg da lytte og tage det til mig...kan jo, som du selv siger, være at de har fået dårlig vejledning ang. valg af mundkurv...:engel:

 

Men hvis han var sådan en type, som du beskriver, ville han vel slet ikke have puttet en mundkurv på sin hund? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Men hvis han var sådan en type, som du beskriver, ville han vel slet ikke have puttet en mundkurv på sin hund? :blink:

 

 

hehe...det ved man jo aldrig...man kan jo sagtens være en rar person uden at være autoritetstro...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe...det ved man jo aldrig...man kan jo sagtens være en rar person uden at være autoritetstro...:mrgreen:

 

Ja da... :-) men når han nu åbenbart ER autoritetstro, så er han vel ikke den type som ham, du beskriver, der er stolt af at pitthvalpen bider andre hunde? :vedikke: Jeg siger jo ikke dermed, at man ER som ham med pitthvalpen, hvis man IKKE er autoritetstro. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Ja da... :-) men når han nu åbenbart ER autoritetstro, så er han vel ikke den type som ham, du beskriver, der er stolt af at pitthvalpen bider andre hunde? :vedikke: Jeg siger jo ikke dermed, at man ER som ham med pitthvalpen, hvis man IKKE er autoritetstro. :blink:

 

 

Er med..driller bare...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...