Hop til indhold

Ændring af navn


Frandsen
 Share

Recommended Posts

Jeg er lidt i tvivl om "adfærd" er det rigtige sted for dette emne - men jeg prøver alligevel. Hvis nogen mener, det skal et andet sted hen, hører jeg det gerne.

 

Er der nogen, der har erfaring med at ændre hundens navn, når den er ovre hvalpestadiet - f.eks. 2 år ?:hmm:

Jeg har 2 hun-Shih Tzu'er. Den ene bliver 3 år i dec. (Soffi) og den anden blev 2 år i aug. (Zoye).

Vi købte Soffi som hvalp (3 md) og hun hed Soffi fra starten :vuf:.

Ca et år senere tog vi Zoye (tidligere ejer udtalte det noget i retning af Sou'ii ) i pleje og har så beholdt hende. Vi syntes, det var synd at ændre hendes navn, selvom udtalen kunne minde lidt om hinanden.

 

Men vi har lidt problemet nu, for når man kalder på en af dem - eller træner noget, hvor man bruger deres navn, så ender begge jo på " i ", og det er jo den stavelse man ligesom trækker lidt ud, så det er nok det de begge hører tydeligst, og derfor reagerer begge :hundifart: :hundifart:. Hvis f.eks. den ene gør noget den ikke må , er det svært at bruge navnet for at få hundens opmærksomhed.

 

Men hvad siger de erfarne, et det muligt at træne en hund til at adlyde et andet navn, når den i 2 år har haft det nuværende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt lade sig gøre, men lidt træning ;-)

 

Hailey (HF bruger) har ændret navne på 2(?) af hendes hunde, af samme årsag du nævner.

 

RSPCA i England anbefaler vist endda, at give hunden et nyt navn, hvis man adoptere en hund med "baggage", dette for at den lettere kan "løsrive" sig fra det gamle liv .......

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

Mine hunde har, i de flestes tilfælde, været hunde som er overtaget fra andre og jeg har altid ændret deres navne.. og det helt uden problemer. Den vil lynhurtigt vænne sig til et nyt navn og især, hvis den får en lille belønning hver gang du ser den reagerer på navnet... bare i starten, forstås.. Held og lykke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig i ovenstående :5up:

Skub godbidder i hunden medens du siger det nye navn. Gør det ca. 3 x 2 minutter om dagen, så går der ikke mange dage før din hund har fået nyt navn ;-)

Præcis! :5up:

 

Da jeg fik Max på ca. 8 år fra et internat hed han Bonzo og jeg kunne bare ikke forlige mig med det navn. Så fra dag 1. fandt jeg hans nye navn og trænede det som Umulia beskriver og der var slet ingen problemer i det :-D

 

EDIT: Da jeg senere fik hans papirer tilsendt kunne jeg se at han oprindeligt var blevet navngiver Attila, så han var altså igennem 3 navne og jeg tror ikke det har haft givet nogen problemer første gang heller!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sally hed Simba da vi fik hende (15 mdr gammel), men det er altså et drengenavn i mine ører, og jeg havde døbt hende om ellerede inden vi fik hende hjem. Der gik ikke længe før hun kendte sit nye navn.

Charles hed Lancelot indtil han var næsten 1 år gammel, men dem som havde ham i kort tid inden de leverede ham tilbage, omdøbte ham, og vi beholdt navnet Charlie (som jeg aldrig selv ville have valgt! alt for kedeligt og almindeligt... :genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...