Hop til indhold

Hyrdning - "farligt" at tænde driften?


Bamseida
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om tråden skal være her eller i debat, men her er den:

 

 

Jeg var jo med til hyrdning i søndags og Nana fik lov at prøve 2. min i roundpen'en :5up: - smadder skægt og jeg vil helt vildt gerne prøve sådan rigtigt, som de andre gjorde :banan:

 

Jeg fortalte om det, da jeg kom til AG senere på dagen og der var et par stykker, der sagde at de ikke turde prøve det, da de var bange for at "tænde" hyrdeinstinktet, så deres hun begynder at hyrde på bilen, cyklister o.l.

Den ene har en sheltie og den anden går på det andet hold og jeg ved ikke hvilken hund hun har.

 

Er der noget om det eller er det en fis i en hornlygte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg ved ikke om tråden skal være her eller i debat, men her er den:

 

 

Jeg var jo med til hyrdning i søndags og Nana fik lov at prøve 2. min i roundpen'en :5up: - smadder skægt og jeg vil helt vildt gerne prøve sådan rigtigt, som de andre gjorde :banan:

 

Jeg fortalte om det, da jeg kom til AG senere på dagen og der var et par stykker, der sagde at de ikke turde prøve det, da de var bange for at "tænde" hyrdeinstinktet, så deres hun begynder at hyrde på bilen, cyklister o.l.

Den ene har en sheltie og den anden går på det andet hold og jeg ved ikke hvilken hund hun har.

 

Er der noget om det eller er det en fis i en hornlygte?

 

Det er fis i en hornlygte ;-)

 

Så bare kom i gang - det er rigtig sjovt og lærerigt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fis i en hornlygte ;-)

 

Så bare kom i gang - det er rigtig sjovt og lærerigt :5up:

 

Det er nu ikke fordi JEG er bange for det - jeg er nemlig enig med dig.

 

Men hvad med argumentationen? Er det fordi hunden får afløb for driften ved at få lov eller fordi den bedre kan styres fordi man får værktøjer til at dirigere den bedre - håber du forstår :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det er nu ikke fordi JEG er bange for det - jeg er nemlig enig med dig.

 

Men hvad med argumentationen? Er det fordi hunden får afløb for driften ved at få lov eller fordi den bedre kan styres fordi man får værktøjer til at dirigere den bedre - håber du forstår :-D

 

Hyrdning og jagt af biler er 2 forskellige ting - hyrdning er kontrolleret og jagten på biler er det modsatte.

 

Jeg har set flere tråde på især HG, hvor der tales om hyrdning på alle mulige ting...i mine øjne, har det ikke noget med hyrdning at gøre, men nærmere jagtrelateret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hyrdning og jagt af biler er 2 forskellige ting - hyrdning er kontrolleret og jagten på biler er det modsatte.

 

Jeg har set flere tråde på især HG, hvor der tales om hyrdning på alle mulige ting...i mine øjne, har det ikke noget med hyrdning at gøre, men nærmere jagtrelateret.

 

Hos Luna er det i hvert fald 100% jagt relatered, der er overhovedet ikke nogen forskel i hendes opførsel hvad enten det er en bil eller en kat, og jeg tror ærlig talt ikke at hun hyrder katten :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg ved ikke om tråden skal være her eller i debat, men her er den:

 

 

Jeg var jo med til hyrdning i søndags og Nana fik lov at prøve 2. min i roundpen'en :5up: - smadder skægt og jeg vil helt vildt gerne prøve sådan rigtigt, som de andre gjorde :banan:

 

Jeg fortalte om det, da jeg kom til AG senere på dagen og der var et par stykker, der sagde at de ikke turde prøve det, da de var bange for at "tænde" hyrdeinstinktet, så deres hun begynder at hyrde på bilen, cyklister o.l.

Den ene har en sheltie og den anden går på det andet hold og jeg ved ikke hvilken hund hun har.

 

Er der noget om det eller er det en fis i en hornlygte?

 

 

Det er fis i en hornlygte - Hvis du spørger mig..

 

Jeg har også hørt den med at ens hund begynder at HYRDE alt, hvis de først kommer på får..

 

Men det kan jeg ikke skrive under på.

 

Caia har ALDRIG hyrdet hverken løbere, biler, cykler osv. hverken før hun kom på får, eller efterfølgende.

 

Men jeg er ingen ekspert på området:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fis i en hornlygte...

 

Chivas har prøvet to gange, én gang ala det du så i søndags, og én gang på en større flok fri får, og han har aldrig nogensinde hyrdet biler, cykler, mennesker eller noget andet...

 

Det ligner at han hyrder kattene hvis de kommer indenfor, men i virkeligheden er det nok næppe andet end jagt/holde øje med dem, adfærd ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad med argumentationen? Er det fordi hunden får afløb for driften ved at få lov eller fordi den bedre kan styres fordi man får værktøjer til at dirigere den bedre - håber du forstår :-D

 

Det er en helt anden situation.

 

Du kan sammenligne det med slædehunde, de trækker ikke mere i snoren på en gåtur fordi de til tider bliver spændt foran en vogn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en helt anden situation.

 

Du kan sammenligne det med slædehunde, de trækker ikke mere i snoren på en gåtur fordi de til tider bliver spændt foran en vogn.

 

 

Det er nemlig fuldstændig korrekt. At hunden skulle få afløb for driften ved at hyrde passer ikke. Canis havde en artikel om selvsamme emne i januarnummeret.

 

Jeg vil bestemt ikke være bekymret for at hyrde med min hund. Nu hyrder jeg jo selv med min lydighedshund. Jeg har hverken oplevet at han begynder at hyrde på uønskede ting eller mister driften i LParbejdet.

 

Det kan være et problem at hyrdehunde hyrder uønskede objekter og man skal være meget opmærksom på at stoppe adfærden i tide. Som Canis beskrev det, så bliver der meget hurtigt dannet "spor" i hjernen, som gør at adfærden stabiliseres. Det er så selvbelønnende at hyrde, så man skal sætte ind fra første færd.

Men at lade hunden hyrde på får eller kvæg, skulle hverken hæmme eller styrke hyrdedriften på andre objekter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved det ikke, men sjovt nok har jeg tænkt på noget lignende her til morgen, dog i forbindelse med jagt. Jeg tænkte så direkte modsat, nemlig om man kunne få dæmpet den uønskede adfærd ved at lade hunden få afløb for sine drifter under kontrollerede forhold?

kender en som dyrker/dyrkede loure coursing med sin ridgeback, og den kunne fint gå løs i skoven og jagtede aldrig vildt, eller gik efter færd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Plychen
Hvis de mener, det tænder driften at hyrde - og den derefter hyrder alt....

 

Hvordan forklarer man så det modsatte problem? at kræet hyrder alt - selvom den aldrig har set et får i sit liv?

 

At instinktet bliver brugt forkert... At det ikke er dirigeret over på noget andet ( får )

 

Ikke dermed sagt at den holder op med at hyrde på de ting når instinktet bliver dirigeret over på noget andet, det skal stoppes af handleren. Da det at hyrde er enormt selvforstærkende.

 

Min hundehvalp Cozy, hyrder på min kat, men hun hyrder ikke på katten fordi hun hyrder på fårene. ( Hun hyrdede på katten før hun så fårene ) Det er bare en retning hendes intinkt har taget hende, og det er op til mig at stoppe, hvis jeg vel at mærke synes det er et problem.

 

Man kan ikke sige at en hund vil hyrde på det og det fordi at den har prøvet det og det. Det er forskelligt fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

At instinktet bliver brugt forkert... At det ikke er dirigeret over på noget andet ( får )

 

Ikke dermed sagt at den holder op med at hyrde på de ting når instinktet bliver dirigeret over på noget andet, det skal stoppes af handleren. Da det at hyrde er enormt selvforstærkende.

 

Min hundehvalp Cozy, hyrder på min kat, men hun hyrder ikke på katten fordi hun hyrder på fårene. ( Hun hyrdede på katten før hun så fårene ) Det er bare en retning hendes intinkt har taget hende, og det er op til mig at stoppe, hvis jeg vel at mærke synes det er et problem.

 

Man kan ikke sige at en hund vil hyrde på det og det fordi at den har prøvet det og det. Det er forskelligt fra hund til hund.

 

Det var egentlig også ment som en bemærkning til det startende indlæg, hvor Bamseidas træningskammerater havde ment at det ville "tænde instinktet" hvis man lod dem hyrde ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...