Hop til indhold

Træning hos dansk retriever klub?


Gæst Camijo
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg er meget meget tæt på at melde mig ind i retriever klubben for at gå til træning hos dem i Århus.

 

Jeg har hørt rygter om at det er meget striks og at hundene ikke får mulighed for at lege. Hvis det er sandt er det ikke et sted for mig og Sofus.

 

Jeg vil meget gerne have jeres erfaringer, især hvis de er fra Århus!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam

Jeg har gået til hvalpetræning ved DRK i Herning. Selve træningen var fint. Jeg kunne dog ikke lide den ene træner. Hun havde stadig lidt af

"de gamle" træningsmetoder, så hende lyttede jeg ikke til. Den anden træner var dog rigtig dygtig. De var ikke strikse i Herning og hvalpene legede efter træningen.

 

Jeg stoppede hos DRK efter hvalpetræningen og startede et andet sted, men jeg har lige taget 8 uger på overgangshold hos DRK og kan kun sige det var godt. Dog med det forbehold, at de ikke er så glade for, at man bruger bold til at belønne med. Og det er det min hund helst vil have. Men man må gerne bruge godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev meldt ind i retrieverklubben da jeg fik Silke for 8½ år siden. Men jeg meldte mig ud igen efter et års tid. Klubbladet handlede næsten udelukkende om jagt og markprøver. Og jeg havde ikke planer om at gå på jagt med Silke. Kun træne lydighed.

 

Det samme med hvalpetræning for retrievere, som vi også gik til. Træningen var såmænd ok, men netop fordi vi ikke skulle gå på jagt, så ønskede jeg ikke, at Silke skulle lære at samle døde dyr op og bringe til mig:badr:. Døde dyr kan jo osse være halvrådne måger, ådsler eller lignende..:roll:

 

 

Hvis du har tænkt dig at gå på jagt med Sofus, så synes jeg at du skal melde dig ind i retrieverklubben og træne ham der. Men hvis du først og fremmest er interesseret i at træne lydighed så synes jeg at du skal melde dig til et lydighedshold i DKK.

 

Retrieverne er jo rigtig gode til lydighed. Sofus vil bare elske, hvis du gider træne ham op til de forskellige lydighedsprøver. I bliver SÅ stolte af hinanden.

Jagt er da osse godt......:???:... Det er bare ikke lige mig..;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Jeg er meget tilfreds med den træning jeg har modtaget i DRK.

Ingen gammeldags-metoder, og dygtige trænere - ikke mindst rare mennesker på holdene!

 

De hold jeg har været på, har man efter træning, dem som har lyst kunne slippe hundene løs. Det er dog de færreste der gør dette.

 

DRK er jagtorienteret, og henvender sig nok mest den der vil gå på jagt/markprøver.

 

Hvis det bare er familiehundlydig du er ude efter, er der massere af tilbud.

Men hvis det er en jagtkammerat du vil have, så kan du roligt melde dig ind i DRK.

 

 

 

 

Det skal lige siges, at jeg kender ikke DRK Aarhus.

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK Aarhus er udmærket. Og træningen ligeså, hvadenten man er jæger, markprøveinteresseret eller overhovedet ikke er til dén slags.

 

Tro nu ikke at kræet kommer rendende med alt dødt i naturen, bare fordi den lærer at hente og bringe. Der er altså forskel på de 2 ting.

 

Hvis du vil vide mere specifikt om DRK i Aarhus, så siger du bare til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
DRK Aarhus er udmærket. Og træningen ligeså, hvadenten man er jæger, markprøveinteresseret eller overhovedet ikke er til dén slags.

 

 

Det er ikke beskrivende for træningen at du oplever den som værende udmærket. Folk er jo forskellige :-D

 

Du kunne fortælle hvilke metoder de anvender

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg er meget meget tæt på at melde mig ind i retriever klubben for at gå til træning hos dem i Århus.

 

Jeg har hørt rygter om at det er meget striks og at hundene ikke får mulighed for at lege. Hvis det er sandt er det ikke et sted for mig og Sofus.

 

Jeg vil meget gerne have jeres erfaringer, især hvis de er fra Århus!!

 

Hvorfor er det nødvendigt, at din hund skal lege til træningen?

Leg, det kan man aftale, med nogen af de andre hvalpeejere, på et andet tidspunkt.

Som Birgitta skriver, er det nok DKK du skal søge hen imod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke beskrivende for træningen at du oplever den som værende udmærket. Folk er jo forskellige :-D

 

Du kunne fortælle hvilke metoder de anvender

 

Det varierer hvad de anvender af metoder, alt afhængig af hvad der skal indlæres, hvilken hund det er, og hvilken træner.

De ligger under for samme regelsæt i træningen som alle andre klubber indenfor DRK, men igen, der er forskel på trænere. De er også kun mennesker.

På dét punkt er det ikke anderledes ved DRK i Aarhus, end det er alle mulige andre steder.

 

Om de er strikse.... tja. Vel ikke mere end at de forventer dem der går der, rent faktisk også vil lave noget. Af hvad jeg ved af ihvertfald.

 

Må hundene lege der.... jeg kan ikke forestille mig at der er nogen der forbyder én at slippe kræene efter endt træning, og efter "alle andre" er smuttet hjem, så'n groft sagt.

 

Men det er ikke for hundeleg man er der, og jeg ved at man flere steder kører princippet med at hunden ligesågodt fra start af kan lære at den er på arbejde når den får sliplinen på. Dvs "ro på post" fra man lander til man er kørt igen.

Om dét er tilfældet i Aarhus også, ved jeg ikke på stående fod, Men det kan jeg meget nemt finde ud af, også derfor jeg spørger til om der var noget specifikt hun vil vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det varierer hvad de anvender af metoder, alt afhængig af hvad der skal indlæres, hvilken hund det er, og hvilken træner.

De ligger under for samme regelsæt i træningen som alle andre klubber indenfor DRK, men igen, der er forskel på trænere. De er også kun mennesker.

På dét punkt er det ikke anderledes ved DRK i Aarhus, end det er alle mulige andre steder.

 

Om de er strikse.... tja. Vel ikke mere end at de forventer dem der går der, rent faktisk også vil lave noget. Af hvad jeg ved af ihvertfald.

 

Må hundene lege der.... jeg kan ikke forestille mig at der er nogen der forbyder én at slippe kræene efter endt træning, og efter "alle andre" er smuttet hjem, så'n groft sagt.

 

Men det er ikke for hundeleg man er der, og jeg ved at man flere steder kører princippet med at hunden ligesågodt fra start af kan lære at den er på arbejde når den får sliplinen på. Dvs "ro på post" fra man lander til man er kørt igen.

Om dét er tilfældet i Aarhus også, ved jeg ikke på stående fod, Men det kan jeg meget nemt finde ud af, også derfor jeg spørger til om der var noget specifikt hun vil vide.

 

Tak for svar... Jeg blev ikke så meget klogere, men man kan jo heller ikke blive ved med øge klogskaben ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det nødvendigt, at din hund skal lege til træningen?

Leg, det kan man aftale, med nogen af de andre hvalpeejere, på et andet tidspunkt.

Som Birgitta skriver, er det nok DKK du skal søge hen imod.

 

Jeg havde også troet at det med leg til/efter træningen ville være et must for mig. Men jeg er faktisk glad for at det ikke bliver brugt de steder vi har trænet. For han koncentrerer sig meget bedre når han ikke står og tænker på leg hele tiden :genert:

 

Og det er forresten DKK så der er der ikke nødvendigvis leg på hvalpeholdene

 

Vi har så brugt private playdates rigtig meget udover så han stadig fik leg med :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar... Jeg blev ikke så meget klogere, men man kan jo heller ikke blive ved med øge klogskaben ;-)

 

næh. Jeg erkender at det er et noget svævende svar jeg gav.

 

Men det er jo bare sådan at der i klubber altid vil være trænere man ikke kan lide, og trænere man godt kan lide at træne ved.

For at finde ud af hvem og hvad osv. så må man nødvendigvis tage derud.

 

Og vil TS have mere at vide, ikke mindst hvis der er nogle helt specifikke spørgsmål hun vil have svar på, eller hvis hun vil snakke med én der har med den klub at gøre, så må hun melde sig, så skal jeg nok sætte hende i forbindelse med én jeg kender derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
næh. Jeg erkender at det er et noget svævende svar jeg gav.

 

Men det er jo bare sådan at der i klubber altid vil være trænere man ikke kan lide, og trænere man godt kan lide at træne ved.

For at finde ud af hvem og hvad osv. så må man nødvendigvis tage derud.

 

Og vil TS have mere at vide, ikke mindst hvis der er nogle helt specifikke spørgsmål hun vil have svar på, eller hvis hun vil snakke med én der har med den klub at gøre, så må hun melde sig, så skal jeg nok sætte hende i forbindelse med én jeg kender derfra.

 

Jo, men det kunne sikkert også være interessant for andre at vide om træningsmetoderne generelt dér på stedet er moderne eller traditionelle, så kan man selv vurdere om man synes, det ene er bedre end det andet.

 

Da jeg gik i folkeskolen var karakteren "udmærket" den højeste der kunne gives, nu er "udmærket" mere sådan OK agtigt. Uanset så er det et subjektivt ikke beskrivende prædikat, der som sådan ikke fortæller noget, når du skriver at træningen er udmærket.

 

OK, jeg slutter nu :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg havde også troet at det med leg til/efter træningen ville være et must for mig. Men jeg er faktisk glad for at det ikke bliver brugt de steder vi har trænet. For han koncentrerer sig meget bedre når han ikke står og tænker på leg hele tiden :genert:

 

Og det er forresten DKK så der er der ikke nødvendigvis leg på hvalpeholdene

 

Vi har så brugt private playdates rigtig meget udover så han stadig fik leg med :-D

 

Jamen altså :-D

 

Hunde lærer fint at leg først bliver aktuelt efter et bestemt signal. Jeg oplever overhovedet ikke at "mine" hunde på træningspladsen ikke kan koncentrere sig. De får leg efter et ikke bestemt mønster og det går fint med koncentrationen både før og efter legestunder.

Så begrundelsen med at udelade leg pga. manglende koncentration holder ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Tak for alle jeres mange svar! Jeg tror jeg venter med DRK lidt endnu. Jeg ville egentlig gerne kunne bruge Sofus som jagthund, men ikke primært som jagthund. Min svigerfamilie mangler en vandglad hund til andejagten, og jeg syntes det kunne være sjovt hvis jeg kunne tage ham med nu og da.

Hundetræningen skal for mig indeholde både træning og leg, det skal det fordi jeg kan se på Sofus hvor meget han ELSKER at lege. Måske skal vi bare vente med DRK til han bliver lidt ældre?

 

Mange tak til jer alle sammen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen altså :-D

 

Hunde lærer fint at leg først bliver aktuelt efter et bestemt signal. Jeg oplever overhovedet ikke at "mine" hunde på træningspladsen ikke kan koncentrere sig. De får leg efter et ikke bestemt mønster og det går fint med koncentrationen både før og efter legestunder.

Så begrundelsen med at udelade leg pga. manglende koncentration holder ikke :-D

 

Nå så er min hund nok bare mærkelig :vedikke::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så er min hund nok bare mærkelig :vedikke::-D

 

nej da :mrgreen:

Jeg bruger heller ikke at lade mine hunde lege før eller under træning, efter træning har vi en hvalpegård på træningspladsen, der kan man søge sammen og lade hundene leg hvis man ønsker det.

På hvalpehold er der hvalpeleg, men ikke alle i en stor bunke, træneren deler hvalpene op og går selv med i hvalpegården med en gruppe af gangen, simpelthen fordi det er så vigtigt at ingen bliver kanøflet eller får lov til at kanøfle andre :-D

Samtidig lærer hundeførene lidt om at aflæse signaler og hvordan man griber ind uden at ødelægge noget;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...