Hop til indhold

Mug på hundelorten

Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Ja undskyld overskriften, men det er rent faktisk det, det drejer sig om:-D

Vi går én gang om ugen på "shit-patrol" i haven, da Hayly har en tendens til at lave prutter i haven - hun altid haft det sådan siden hvalp (haver er bedst - hun gør det ikke altid på en gåtur).

Nå men efter vi har skiftet foder til Hills J/D, så har jeg lagt mærke til, at hendes afføring er blevet mere grynet, og det mugner med tiden:cry:. Først kommer der et hvidt skimmelsvamp-lignende lag ovenpå, og senere bliver det til reelle grønne mugpletter:badr:.

Det er aldrig sket med noget andet foder, hun har været på (Eukanuba, Royal Canin, Olivers og Hills alm.), derfor undrer det mig, hvad det kommer af?

Er der nogen af jer, som har oplevet det samme? Og hvorfor sker det???:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Samler også altid op efter hende, når vi er ude at gå. Men som sagt er haver bedst at prutte i - ikke nødvendigvis vores egen, bare en have:-D. Og når hun render rundt ude i haven, hvilket hun gør meget, så ser vi ikke altid, om hun prutter, derfor går vi en ugentligt runde:-D.

Det er egentligt ikke så meget mængden, jeg har bemærket en ændring på. Det er konsistensen, og det at afføringen mugner, som undrer mig:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Samler også altid op efter hende, når vi er ude at gå. Men som sagt er haver bedst at prutte i - ikke nødvendigvis vores egen, bare en have:-D. Og når hun render rundt ude i haven, hvilket hun gør meget, så ser vi ikke altid, om hun prutter, derfor går vi en ugentligt runde:-D.

Det er egentligt ikke så meget mængden, jeg har bemærket en ændring på. Det er konsistensen, og det at afføringen mugner, som undrer mig:vedikke:

Jeg venter spændt på svaret, for jeg har også sådan en mysterielort i haven, og det første gang jeg nogensinde er stødt på at en hundelort mugger på den måde (og jeg har trods alt efterhånden set temmelig mange lorte)

-Og det er kun denne ene lort der mugger mærkeligt. Det skal tilføjes at jeg ikke har skiftet foder, men har haft en periode hvor vi har trænet meget med hjemmelavede godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, jeg tænker jo, uden at have noget belæg for det som sådan, at det må være fordi, at der stadig er næring i lorten, som muggen så kan leve af - altså at hayley måske ikke omsætter foderet helt så effektivt som det gamle hun fik? det kan jo også passe med de større mængder afføring. giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, jeg tænker jo, uden at have noget belæg for det som sådan, at det må være fordi, at der stadig er næring i lorten, som muggen så kan leve af - altså at hayley måske ikke omsætter foderet helt så effektivt som det gamle hun fik? det kan jo også passe med de større mængder afføring. giver det mening?

Det kunne jo sagtens være!!!!! Nu har hun ikke mere afføring på det nye foder, men konsistensen er anderledes - men din tanke, omkring der fortsat kan være næring i, lyder ikke tosset i mine ører:5up:

Så er det store spørgsmål så bare, om hun så optager de tilskud, der er i fodret???:vedikke:

det er sikker huld i hovet men jeg tenker på mo der måsk er nogle andre konsaveringsmidler i Hils en i di royal og diandre du nevner.

vis du har en pose af det gamle foder så prøv at tjekke om det er det samme konsaveringsmidel som di bruger.

men det er kon en tanke .

Jeg har desværre ikke længere nogle af de gamle poser:cry:, så kan ikke tjekke. Men hvorfor skulle konserveringsmidlerne gøre lorten muggen (ja undskyld sproget:-D) - det burde vel kun gøre, at fodret kan holde længere:vedikke:.

Er det alle, eller kun nogle få?

Tænker om det er en i har overset??

Hvis de alle får lov at ligge lige længe, så mugner de alle:cry: - så desværre er det ikke, fordi vi har glemt eller overset en enkelt.

De ny lagte ligner almindelig afføring, de som har lagt 3-4 dage får det hvide skimmellag og dem, som når at ligge en uge, udvikler mug:badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

okay, jeg har også oplevet det nogle få gange..

Vi er enige om i bruger et tilskud også?

Og der er sikkert musling i det foder også ikke?

jeg tror at det er det "speciel" foder og tilskud vi bruger som gør der kommer såen en fætter frem af og til.

Det er bare ikke af og til - det er alle lortene, som udvikler det, hvis de får lov at ligge længe nok:cry:. Og det skete aldrig da hun var på det andet foder - selvom en prut lå meget længere:-D.

Men jo hun er på specialfoder - men ved ikke, om det er tilsat musling:vedikke:. Hun får pt ikke andet tilskud en lakseolie, da dyrlægen sagde, at det ikke var nødvendigt med dette foder.

Hvis det kun er om efteråret, ville jeg give vejret skylden - masser af fugt og ikke ret mange lyse timer til at 'tørre' ud :vedikke:

Det er aldrig sket med noget andet foder - uanset årstid. Men hun har kun været på J/D i 4 uger, derfor ved jeg ikke, om prutterne her ser anderledes ud til foråret:-D

Petrines mugner også om efteråret - satser på, det er manglen på konserveringsmidler, den mest tiltalende og umiddelbart logiske forklaring.

Mhhhh...... hvorfor skulle den manglende konserveringsmiddel, så kun komme til udtryk om efteråret:vedikke:. Jeg mener, foråret er jo til tider også meget våd.

Og i vores tilfælde er det aldrig sket tidligere på det andet foder - uanset årstid:-)

Link til indlæg
Del på andre sites