Hop til indhold

Er det synd for en hund som ikke er steril.??


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

klokken er kvater i tol så der kan forkomme ting som ikke hengersammen.:blink:

 

jeg har hørt og læst at det nermest er synd ikke at sterlicere-kasterere vad er jeres holdning til det.???

 

jeg forstår det ikke helt vofer skulle det være så skit agomentet er at det er en balast for hunden at have sine drefter intakte men er vi ikke nermest helt nede i ligyldige bagateller og specielt når det geller hanner er det da totalt ligegyldigt det er meget nemmere at forstå fordelene ved at sterlicere tæver.

 

vad syns i.

Link til indlæg
Del på andre sites

det kommer vel helt an på om hunden "lider".... Karla er fx ikke mærket af sine løbetider eller af falsk drægtighed. Idet hun er en meget usikekr tæve, så har jeg ønsket om at hun forbliver intakt for så vidt muligt...

 

Men har du en hund der bliver dybt deprimeret under løbetider, lægger mælk ned og har det skidt under den falske drægtighed, eller en han der holder op med at spise i uger af gangen og ikke kan koncentrere sig om noget som helst...

 

og ingen af dem skal bruges i avl - ja så synes jeg sgu nok det er synd at holde dem intakte....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaDiva
det kommer vel helt an på om hunden "lider".... Karla er fx ikke mærket af sine løbetider eller af falsk drægtighed. Idet hun er en meget usikekr tæve, så har jeg ønsket om at hun forbliver intakt for så vidt muligt...

 

Men har du en hund der bliver dybt deprimeret under løbetider, lægger mælk ned og har det skidt under den falske drægtighed, eller en han der holder op med at spise i uger af gangen og ikke kan koncentrere sig om noget som helst...

 

og ingen af dem skal bruges i avl - ja så synes jeg sgu nok det er synd at holde dem intakte....

 

.. Nu har jeg læst det nogle forskellige steder. - Er det virkelig rigtigt at det er skidt at sterilisere usikre tæver? :vedikke: Jeg er lidt i vildrede nemlig.. Bella er meget usikker, men samtidig lider hun af falsk drægtighed efter løbetiderne. - ikke noget vildt, der løber bare mælk til. Så synes virkelig det er svært..

Link til indlæg
Del på andre sites

.. Nu har jeg læst det nogle forskellige steder. - Er det virkelig rigtigt at det er skidt at sterilisere usikre tæver? :vedikke: Jeg er lidt i vildrede nemlig.. Bella er meget usikker, men samtidig lider hun af falsk drægtighed efter løbetiderne. - ikke noget vildt, der løber bare mælk til. Så synes virkelig det er svært..

 

åh, det vil jeg nødigt svare på... jeg har læst og læst og læst... og meningerne er ca 50/50... halvdelen af stederne siges det, at sterilisation ikke ændrer adfærd den anden halvdel at usikre tæver bliver endnu værre og evt. endnu skarpere efter sterilisation.... hvilket er en af grundene til at jeg ikke "tør"... den anden grund er. at Karla reagrerer meget meget dårligt på vaccinationer og andre indsprøjtninger, så jeg er simpelthen skrækslagen for at hun skal dø af narkosen :oops::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange forskellige meninger. Visse hanner spiser nærmest ikke i flere dage, og bliver enormt stressede fordi der er en højløbsk tæve i nabolaget, og dette kan vel være en udmærket grund.

 

Det kan være skadeligt at kastrere en i forvejen usikker hund, da de somme tider mister identitet/selvsikkerhed. Enkelte bliver også meget sløve. Til gengæld kan det også virke positivt mod dominerende adfærd (især hvis det bliver gjort tidligt nok), og dæmpe de hormonelle teenageproblemer.

 

 

Det kan være praktisk at sterilisere en tæve, hvis den alligevel ikke skal avle, da det nedsætter risikoen for kræft i underlivet. Her er der dog også mange der mener, at det nedsætter tævens livskvalitet væsentligt.

 

Jeg er hverken ekspert hvad angår det ene eller andet køn, men det fremherskende synes at være, at ejeren ofte vælger det, fordi det er praktisk af rene egoistiske årsager, selvom det der forsøges reguleret kunne løses på andre måder. Eller fordi man menneskeliggør dem for meget, og tror det er en stor ulykke, at deres hund ikke kan med alle andre hunde, ligesom den kunne det første år.

 

Hermed ikke sagt, at alle sterile hunde skulle have været bevaret intakte :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaDiva
åh, det vil jeg nødigt svare på... jeg har læst og læst og læst... og meningerne er ca 50/50... halvdelen af stederne siges det, at sterilisation ikke ændrer adfærd den anden halvdel at usikre tæver bliver endnu værre og evt. endnu skarpere efter sterilisation.... hvilket er en af grundene til at jeg ikke "tør"... den anden grund er. at Karla reagrerer meget meget dårligt på vaccinationer og andre indsprøjtninger, så jeg er simpelthen skrækslagen for at hun skal dø af narkosen :oops::megaked:

 

Puuh, ja det kan jeg da godt forstå! Ville da være skrækkeligt..

Tænker også at Bella ikke skal i narkose "bare fordi". Hun kan også vise sig at være særligt udsat mht. til vejrtrækningen.. Ikke at hun er sådan et ulykkeligt tilfælde der lider under det i hverdagen, men still..

 

Har du læst nogle steder at det kan gøre dem roligere? Synes jeg nemlig også jeg har set.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puuh, ja det kan jeg da godt forstå! Ville da være skrækkeligt..

Tænker også at Bella ikke skal i narkose "bare fordi". Hun kan også vise sig at være særligt udsat mht. til vejrtrækningen.. Ikke at hun er sådan et ulykkeligt tilfælde der lider under det i hverdagen, men still..

 

Har du læst nogle steder at det kan gøre dem roligere? Synes jeg nemlig også jeg har set.

 

Jeg tror at det må afhænge af den individuelle hund. Nogle steder læser man, at det gør dem roligere og får dem til at hvile mere i sig selv. Andre steder, at det gør dem til "mobbeofre" og at de bliver endnu mere skarpe end de var i forvejen...

 

Men lige det med at gøre dem mere rolige synes jeg egentlig mest jeg har læst om kastrerede hanner... Jeg har dog intet ønske om at nedsætte aktivitetsniveauet, så lige den del håber jeg ikke bliver relevant...

 

Men jeg må sige, at jeg overvejer det da, især fordi jeg er hysterisk bange for at livmoderbetændelse - hvis jeg nu ikke opdagede det i tide...

 

Luckyluna har netop fået steriliseret sin ene tæve, evt. kunne du prøve at høre hende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BellaDiva
Jeg tror at det må afhænge af den individuelle hund. Nogle steder læser man, at det gør dem roligere og får dem til at hvile mere i sig selv. Andre steder, at det gør dem til "mobbeofre" og at de bliver endnu mere skarpe end de var i forvejen...

 

Men lige det med at gøre dem mere rolige synes jeg egentlig mest jeg har læst om kastrerede hanner... Jeg har dog intet ønske om at nedsætte aktivitetsniveauet, så lige den del håber jeg ikke bliver relevant...

 

Men jeg må sige, at jeg overvejer det da, især fordi jeg er hysterisk bange for at livmoderbetændelse - hvis jeg nu ikke opdagede det i tide...

 

Luckyluna har netop fået steriliseret sin ene tæve, evt. kunne du prøve at høre hende :-)

 

Nej det er jo det.. Man skal stadig træne jo.

 

Ja, jeg har prøvet at få Bella hasteindlagt, mistænkt for livmoderbetændelse.. Skulle vente et par timer på svar på prøverne. Det var virkelig skrækkeligt. Der var heldigvis ikke noget.. Det var faktisk i forbindelse med falsk drægtighed.

 

Okay, må lige hive fat i hende på et tidspunkt så .. Og høre om der har været nogle ændringer. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg ved det sgu' ikke og min holdning til det skifter fra hund til hund.

 

For Bamses vedkommende, var det en stor lettelse og har helt sikkert forøget hans livskvalitet.

Han er blevet så harmonisk siden han blev kastreret og det var den helt rigtig beslutning, selvom vi jo egentlig ikke synes han led før.

 

Det var simpelthen et sats, da det faktisk ikke kunne blive meget værre end det var, da han blev kastreret mht. til hysteri overfor mennesker og hunde - Kastrationen var i vore tilfælde med til at gøre, at han ikke også havde kønsdriften at kæmpe med oveni indlært problem adfærd. Det betød at vi fik væsentlig nemmere ved at arbejde med de indlærte adfærdsproblemer.

 

Men synes det er et sats og man kan på ingen måde generalisere på det punkt. :vedikke:

 

Jeg kan ikke se, at det er synd for hunden at være intakt, hvis den ikke er påvirket af hormoner og ikke har reelle problemer der direkte relatere til kønsdriften.

 

Og det fandens ved det er, at det er ualmindelig svært at vide hvad der bunder i kønsdrift og hvad der er tillærte problemer.

Bortset fra f.eks. falsk drægtighed og hanhunde der ikke spiser i 3 uger pga. løbetidstæver selvfølgelig ;-)

 

Bamse blev f.eks betegnet som en usikker hund og iflg. alle teorier og mange andres erfaringer, så burde kastrationen have gjort ham endnu mere usikker - men tværtimod, så gav det ham overskud til at lære, at alle hunde og mennesker ikke er onde, da han ikke også havde hormoner at bøvle med.

 

Så man kan ikke skære alle over én kam og sige at det er enten eller.....

Det kommer simpelthen an på den enkelte hund.

 

Men generelt synes jeg ikke der er nogen grund til, at dyrlægen skære i ens hund, hvis den ikke viser tegn på, at være negativt påvirket af kønsdriften, i sådant et omfang, at det direkte nedsætter livskvaliteten!

 

Nogle hanhunde synes jo f.eks at træning i nærheden af en løbetidstæve er en fest, fordi man så kan få lov at snuse efter hende, som belønning for en veludført øvelse :5up:

Og nogle tæver opdager man knap er i løbetid - Så hvorfor i alverden man skulle sterilisere dem, kan jeg ikke finde et godt argument for :vedikke:

 

Btw. Vi har absolut ikke oplevet de mest "kendte" følgevirkninger af kastration. Bamse er fuldstændig lige så tændt på en træningsbane som før og vægtøgning er der ikke noget af, mm. vi giver ham for meget foder.

Og synes heller ikke jeg har set det, hos andre en de "typiske" familiehunde, som bliver kasteret for at blive rolige - Så gør man nok heller ikke ret meget for, at ens hund skal beholde gnisten til træning og et aktivt liv.

Dog er pelsen blevet mere træls.... Men det er jo til at leve med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg havde en hund, der var deprimeret under både løbetider og falske drægtigheder. Hun gik fra sin mad. Hendes løbetider var meget uregelmæssige, hun var aldrig højløbsk..

 

Så mener jeg faktisk at det er synd at beholde hende intakt. Og det har intet med blod på gulvet at gøre. Luna lærte aldrig at holde sig selv og omgivelser rene og hun nåede trods alt gennem 4 løbetider. Næh jeg vaskede bare gulv 2 x dagligt i de perioder.. Slut færdig, det kan ikke hidse mig op..

 

Skulle jeg (mod alt forventning) få en hanhund, ville denne blive kastreret, hvis den viste sig helt uligevægtig når der var løbetider i nærheden.. Kan ikke se, hvorfor jeg skal lade mine hunde stresse når det ikke er nødvendigt.

 

Luna blev som sagt steriliseret for små 4½ år siden. Det har jeg ALDRIG fortrudt.. Hun dufter stadig godt for hanhunde, det har hun altid gjort - løbetid eller ej... Men hun blev gladere og friere..

 

Og jeg ville uden at blinke gøre det igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

der var den. netdyredoktor - Kastration af hanhund

 

det er da uceriøst at råde alle til det samme ligegyldig vor velfungerne hunden er.

 

Hvornår skal man vælge kastration?

Du kan vælge at lade din hanhund kastrere, hvis du har besluttet, at den ikke skal bruges til avl (citat)

 

her er resten af teksten.

 

Samtidig mindsker du risikoen for adfærdsproblemer som strejfen, aggression og dominans, og du nedsætter eller fjerner risikoen for udvikling af alvorlige sygdomme som testikelkræft, prostatakræft og mellemkødsbrok. En kastreret hanhund tilpasser sig lettere tilværelsen som familiehund, har lettere ved at omgås andre hunde, og vil også som brugshund have lettere ved at koncentrere sig om sine opgaver.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg fik vist ikke helt skrevet vofer, min iration udspringer af at jeg læste en artikel om kasteration vor jeg fik det intryg af vis ikke man fik kastereret sin hund var man nermest en dårlig hundeejer det syns jeg er let sånden:roll:.

 

jeg prøver at finde artiklen men det er ikke helt nemt.:???:

 

Det er meget op i tiden at opfatte alle der ikke mener eller gør som en selv som syge afvigere. Minder om noget ubehageligt.

Og der findes dem der sikket gerne ville ophøje det til lov, med nogle pseudovidenslabelige argumenter som "bevis".

 

Jeg har en intakt tæve og 3 intakte hanhunde. Måske en underlig kombination, på den anden side villejeg have haft to hunde mindre hivs ikke jeg gjorde min part for at redde hunde fra et dårligt opdræt, så der var noget strategisk i at få fingre i den tæve, så kunne hun ikke blive til flere andetsteds...

 

Min tæve er ikke steriliseret, og jeg vil heller ikke have det gjort af flere årsager.

Adfærdsmæssig er hun en selvbevidst lille dame som kan holde skik på og sætte sig i respekt over for mine hanhunde, det har givet hende tilnavnet Kommandusen.

Hun har meget pels, men den er sådan set nem nok at holre i orden. Men sterilisation kan give mere pelsvækst, og så bliver/kan det blive et problem. Jeg har en gang set en bror til min hanhund til salg i DBA, den var blevet kastreret, og den pels ville jeg nødig stå for plejen af.

Derudover har jeg tilladelse til at avle på hende, hvo ralle andre er rendt ind i et avlsforbud. Hun har gode linjer, men der er en overproduktion af racen som også fylder godt op på div omplaceringslister. Så det er tvivlsomt om jeg gør det, og omtrent lige så sansynligt som at Nepal er medlem af EU i pr 2015.

 

Hun lider ikke af depressioner, og fungerer adfærdsmæssigt så godt som en hund der har haft sin opvækst i en stald nu engang kan fungere.

Hvorfor ændre på noget der fungerer, især med det in mente at der ingen vej er tilbage når først man har kastreret/steriliseret og det skulle vise sig at vidundermidlets virkninger udebliver, eller ligefrem er negative.

Link til indlæg
Del på andre sites

der var den. netdyredoktor - Kastration af hanhund

 

det er da uceriøst at råde alle til det samme ligegyldig vor velfungerne hunden er.

 

Hvornår skal man vælge kastration?

Du kan vælge at lade din hanhund kastrere, hvis du har besluttet, at den ikke skal bruges til avl (citat)

 

her er resten af teksten.

 

Samtidig mindsker du risikoen for adfærdsproblemer som strejfen, aggression og dominans, og du nedsætter eller fjerner risikoen for udvikling af alvorlige sygdomme som testikelkræft, prostatakræft og mellemkødsbrok. En kastreret hanhund tilpasser sig lettere tilværelsen som familiehund, har lettere ved at omgås andre hunde, og vil også som brugshund have lettere ved at koncentrere sig om sine opgaver.

 

Den artikel er jeg faktisk noget forarget over! Det er da noget af det mest ensidige jeg længe har læst :damn: og hvis alle intakte hanhunde er så umulige så er det da utroligt at der overhovedet er nogen der gider avle hunde for tænk sig at leve med sådan en dominerende og utilpasset hanhund i huset :rolleyes:

 

Men det er en holdning jeg møder rigtig tit, den der med nå hvornår skal han så kastreres? Øh det har vi bestemt ingen planer om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget op i tiden at opfatte alle der ikke mener eller gør som en selv som syge afvigere. Minder om noget ubehageligt.

Og der findes dem der sikket gerne ville ophøje det til lov, med nogle pseudovidenslabelige argumenter som "bevis".

 

Jeg har en intakt tæve og 3 intakte hanhunde. Måske en underlig kombination, på den anden side villejeg have haft to hunde mindre hivs ikke jeg gjorde min part for at redde hunde fra et dårligt opdræt, så der var noget strategisk i at få fingre i den tæve, så kunne hun ikke blive til flere andetsteds...

 

Min tæve er ikke steriliseret, og jeg vil heller ikke have det gjort af flere årsager.

Adfærdsmæssig er hun en selvbevidst lille dame som kan holde skik på og sætte sig i respekt over for mine hanhunde, det har givet hende tilnavnet Kommandusen.

Hun har meget pels, men den er sådan set nem nok at holre i orden. Men sterilisation kan give mere pelsvækst, og så bliver/kan det blive et problem. Jeg har en gang set en bror til min hanhund til salg i DBA, den var blevet kastreret, og den pels ville jeg nødig stå for plejen af.

Derudover har jeg tilladelse til at avle på hende, hvo ralle andre er rendt ind i et avlsforbud. Hun har gode linjer, men der er en overproduktion af racen som også fylder godt op på div omplaceringslister. Så det er tvivlsomt om jeg gør det, og omtrent lige så sansynligt som at Nepal er medlem af EU i pr 2015.

 

Hun lider ikke af depressioner, og fungerer adfærdsmæssigt så godt som en hund der har haft sin opvækst i en stald nu engang kan fungere.

Hvorfor ændre på noget der fungerer, især med det in mente at der ingen vej er tilbage når først man har kastreret/steriliseret og det skulle vise sig at vidundermidlets virkninger udebliver, eller ligefrem er negative.

 

det gør jeg da heller ikke.:genert:

 

folk må selvfølig have deres meninger men det er da noget pjat at anbefale alle hanhunde ejere at få deres hunde kasteraret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199
Tja, jeg havde en hund, der var deprimeret under både løbetider og falske drægtigheder. Hun gik fra sin mad. Hendes løbetider var meget uregelmæssige, hun var aldrig højløbsk..

 

Så mener jeg faktisk at det er synd at beholde hende intakt. Og det har intet med blod på gulvet at gøre. Luna lærte aldrig at holde sig selv og omgivelser rene og hun nåede trods alt gennem 4 løbetider. Næh jeg vaskede bare gulv 2 x dagligt i de perioder.. Slut færdig, det kan ikke hidse mig op..

 

Skulle jeg (mod alt forventning) få en hanhund, ville denne blive kastreret, hvis den viste sig helt uligevægtig når der var løbetider i nærheden.. Kan ikke se, hvorfor jeg skal lade mine hunde stresse når det ikke er nødvendigt.

 

Luna blev som sagt steriliseret for små 4½ år siden. Det har jeg ALDRIG fortrudt.. Hun dufter stadig godt for hanhunde, det har hun altid gjort - løbetid eller ej... Men hun blev gladere og friere..

 

Og jeg ville uden at blinke gøre det igen..

 

Præcis som med vores afdøde Rottweiler-tæve!

Hun blev superdepri når hun var i løbetid, begyndte at samle bolde og andet legetøj i sin kurv, peb i tide og utide og virkede ikke som om hun selv var klar over hvorfor hun egentligt peb...:megaked:

Desuden var hun ikke ret god til at holde sig ren og vi måtte lægge lagner, tæpper og håndklæder allevegne.

Det virkede som om hun var lidt "flov" over dette...

 

Set i bagklogskabens klare lys, burde vi nok have fået hende steriliseret så hun havde fået mere livskvalitet... men da hun ikke var min men min kærestes - tjaeh, så valgte han altså at beholde hende intakt, på trods af ubehagelighederne omkring løbetid og selvom hun ikke skulle avles på... :hmm:

 

Med Chilli derimod, har jeg valgt at lade hende sterilisere efter 2. løbetid.

Ikke fordi hun var specielt depri, falsk drægtig eller ikke holdt sig selv særlig ren - tværtimod!

Men jeg ved at jeg aldrig skal avle på hende, og har udelukkende truffet beslutningen for ikke at risikere diverse underlivsproblemer med hende senere hen.

Og så også for ikke at risikere at hun på et evt. senere tidspunkt i sin opvækst skulle få samme depressionssymptomer som Rottweileren når den var i løbetid.

Desuden virkede Chilli meget irriteret over den ubestridte interesse fra hanhundene da hun var i løb og mit håb er, at hun nu vil virke bare en anelse mindre interessant fremover....:genert:

Måske et svagt argument - men det var altså mit valg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

der var den. netdyredoktor - Kastration af hanhund

 

det er da uceriøst at råde alle til det samme ligegyldig vor velfungerne hunden er.

 

Hvornår skal man vælge kastration?

Du kan vælge at lade din hanhund kastrere, hvis du har besluttet, at den ikke skal bruges til avl (citat)

 

Så får dyrlægerne travlt, men det var måske også meningen ;)

 

 

Samtidig mindsker du risikoen for adfærdsproblemer som strejfen, aggression og dominans.........

 

En hund kan selvfølgelig strejfe efter en løbsk tæve. Men den kan også strejfe hvis der er nogen der har smidt en halv pakke leverpostej på den anden side af motorvejen. Det hjælper kastration ikke på. Måske tværtimod.

 

Aggression og dominans hænger tit sammen med at hundens ejer håndterer hverdagen forkert. Måske kan en kastration hjælpe på symptomerne, men det afhjælper ikke på ejerens fejlhåndtering og forståelse for hundens behov.

 

og du nedsætter eller fjerner risikoen for udvikling af alvorlige sygdomme som testikelkræft, prostatakræft og mellemkødsbrok.

Og øger risikoen for overvægt REKLAME ON Din dyrlæge har specialfoder til alle slags hunde, med forskellige individuelle behov REKLAME OFF. Hos større racer kan det øge risikoen for knoglekræft REKLAME ON Din dyrlæge kan til hver en tid aflive din hund, hverdage mellem ... og ...., uden for normal konsultation betales tillæg REKLAME OFF

 

En kastreret hanhund tilpasser sig lettere tilværelsen som familiehund, har lettere ved at omgås andre hunde, og vil også som brugshund have lettere ved at koncentrere sig om sine opgaver.

 

Skal det forstås som en overvægtig hund der bare ligger i et hjørne og sover?

Har lettere ved at omgås andre hunde... Måske, hvis føreren ikke er god nok til at afværge konflikter. Om det er lettere for hunden at færdes kønsløst i en verden hvor lugte betyder alt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...