Hop til indhold

Råd søges


skade
 Share

Recommended Posts

Jeg har måtte indse at de typer hunde jeg har drømt om at eje, nok ikke passer til mig, og at jeg nok skal kigge i en anden retning, og det sender mig i retning af labradoren og lignende racer.

 

Men nu kender jeg intet til labrador verdenen og forskellen på linier mm.

Jeg vil gerne ha en hund der ville nyde at være min trænings makker, jeg vil gerne løbe agility, dyrke lydighed samt forskellige tricks. Jeg kender ikke så meget til jagt træning men det kunne være man fik mod på at prøve.

Med disse kriterier hvilke linier/kenneler ville i kigge på og skal det være dkk eller djr.

 

Kom bare med råd og erfaring jeg har brug for det:-D

Hvis i kender til andre racer af samme type evt. tolleren vil jeg også gerne hører om dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er da lidt nysgerrig for at høre hvilken hund du havde drømt om?? :mrgreen:

 

Det er da også helt i orden, jeg har altid været fascineret af hyrdehundene, borderen, aussien og sheltien mm. Jeg elsker træning, især agility og det er jo ofte disse hunde man ser med stor succes. Men må indse at min personlighed ikke matcher disse typer så godt.

Jeg har nu også haft et par hunde hvor det virkelig har krævet meget af mig bare for at de fungerede nogenlunde så ønsker også en hund der er lidt mindre kompliceret:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, må tilstå at jeg slet ikke kender de racer... Jo australian shephard kender jeg et par stykker af, og de er absolut de lækreste og dejligste familiehunde hjemme og totalt på og klar til træning ude.

 

Men jeg holder mig nu til min samojed-dreng.

 

Han elsker at træne, både lydighed og mærkelige tricks (specielt hvis der kommer en lækker godbid op af lommen), gøer aldrig, gider absolut ikk stikke af, elsker en rask fræse-tur ud over marken, kanon til børn og er en fantastisk sofahund (bortset fra han helst vil ligge på gulvet ovenpå ens fødder) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg selv skulle have en labrador, som skulle bruges til agility, lydighed og jagt, så ville jeg personligt vælge en F1 (altså avlet på engelske/irske markprøvelinier). Men det er jo en individuel sag ;-) Men så vidt jeg er informeret om, så fåes F1 ikke med DKK-stambog, men kun DJR. Men er ikke sikker :vedikke:

Skulle jeg vælge en "almindelig" lab, ville jeg altid vælge med DKK-stambog, og det ville jeg også hos de nedenstående racer...

 

Ellers så er tolleren også et godt bud. Dog skal man kigge sig lidt for, når man vælger kennel, da der desværre har været en del "revl-og-krat" avl, som gav dårligt temperament. Men har mødt en del på agility-banerne, og der gør de sig godt ;-)

 

Hvis det ikke var på grund af pelsen, så kunne jeg virkelig godt finde på at overveje en Flatcoated Retriever. Det er i mine øjne den smukkeste af retrieverne, samt meget adræt. Pelsplejen er ikke enorm, men mere end jeg gider :genert:

 

 

Men et godt råd er, at tage ud på en udstilling, mener at retriever-klubben også afholder udstillinger kun for retrievere... Snak med opdrættere, se på de forskellige racer. Og så besøg nogle kenneler, og tjek hjemmesider...

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg selv skulle have en labrador, som skulle bruges til agility, lydighed og jagt, så ville jeg personligt vælge en F1 (altså avlet på engelske/irske markprøvelinier). Men det er jo en individuel sag ;-) Men så vidt jeg er informeret om, så fåes F1 ikke med DKK-stambog, men kun DJR. Men er ikke sikker :vedikke:

Skulle jeg vælge en "almindelig" lab, ville jeg altid vælge med DKK-stambog, og det ville jeg også hos de nedenstående racer...

 

Ellers så er tolleren også et godt bud. Dog skal man kigge sig lidt for, når man vælger kennel, da der desværre har været en del "revl-og-krat" avl, som gav dårligt temperament. Men har mødt en del på agility-banerne, og der gør de sig godt ;-)

 

Hvis det ikke var på grund af pelsen, så kunne jeg virkelig godt finde på at overveje en Flatcoated Retriever. Det er i mine øjne den smukkeste af retrieverne, samt meget adræt. Pelsplejen er ikke enorm, men mere end jeg gider :genert:

 

 

Men et godt råd er, at tage ud på en udstilling, mener at retriever-klubben også afholder udstillinger kun for retrievere... Snak med opdrættere, se på de forskellige racer. Og så besøg nogle kenneler, og tjek hjemmesider...

 

:-D

 

F1'erne er også i DKK:-D

 

Til TS: Men jeg ville nok vælge en lettere type hund, hvis du vil dyrke agility.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge en lab af jagtlinier, som oftest er utrolige villige til at arbejde og er meget pleasende. En F1' er rigtig nok en lab avlet på bl.a. engelske field trial linier, men man kan også sagtens få labradors som er avlet på tyske, svenske og mange andre jagtlinier.

 

Alle jagtlinier kan fåes indenfor for DKK og her kommer du til at høre under retriverklubben, som også tilbyder træning, dog målrettet mod markprøver

 

Jeg ville klart vælge DKK, fordi de kan tilbyde mest. Du kan tjekke sundheden, hvilke resultater hundene i linjerne har præsteret o.m.a.

 

Held og lykke med af finde en bedste ven :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg selv skulle have en labrador, som skulle bruges til agility, lydighed og jagt, så ville jeg personligt vælge en F1 (altså avlet på engelske/irske markprøvelinier). Men det er jo en individuel sag ;-) Men så vidt jeg er informeret om, så fåes F1 ikke med DKK-stambog, men kun DJR. Men er ikke sikker :vedikke:

 

f1'ere, ligesåvel som labber af andre jagt- og markprøvelinjer, som iøvrigt ikke skiller sig væsentligt ud fra de engelsk/irske linjer, fås med DKK-tavle.

 

Pas særligt på med hunde fra DJR. Ideen bag DJR var prisværdig, og der er også gode opdrættere dér, men der er efterhånden kommet seriøst skidte opdrættere med ved DJR.

 

Uanset tavlen, skal man altid undersøge både opdrætter og avlslinjerne man påtænker at købe fra grundigt. Meget grundigt.

Men ved DJR er man nødt til at gå "den gammeldags vej" for at undersøge tingene, da de ikke registrerer ret meget officielt.

 

 

Men et godt råd er, at tage ud på en udstilling, mener at retriever-klubben også afholder udstillinger kun for retrievere... Snak med opdrættere, se på de forskellige racer. Og så besøg nogle kenneler, og tjek hjemmesider...

 

:-D

 

Hvis man vil have en brugsretriever, så er det ikke ved udstillingerne man finder dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de mange råd. En af grundene til at jeg aldrig har overvejet en labrador, har været, at jeg syntes de virker for tunge til at kunne holde til agility. Men hvis jeg nu finder en af de lette typer så kan den vel godt holde til det:hmm:

 

Der er en hel del labber der løber agility, også på højt plan. Men som du selv er inde på, så skal det nok være én af de lette...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...