Hop til indhold

Så kom dagen for Hayly's operation


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Det er super dejligt at hun vil bruge sit ben allerede.

 

Jeg synes du skal gøre hvad du føler for, men water walkeren skulle ikke stresse ledene, men derimod opbygge musklerne omkring, så det er dem der bærer og ikke ledene. Men det er dig der bedst kan mærke på din hund om det virker eller ej. Det første sted vi gik i water walker med vores ene hund efter hendes operation, kostede 10 gange 2300 kr. Der hvor vi går nu er lidt billigere.

 

Grunden til at jeg ikke er sikker på ww er, at Hayly har gået på den ca 2 x om ugen i over 2 mdr, og den periode har hun godt nok fået mere muskelmasse, men hendes led er bestemt også blevet meget værre! Derfor er jeg ikke overbevist om, at det ikke i hendes tilfælde stresser leddet mere end det gavner:vedikke:. I de 14 dage op til operationen, hvor jeg stoppede hende på den, blev hun faktisk markant bedre gående - derfor fik jeg startet hende op på svømning i stedet, da hun her ikke står på selve leddet. Det gør hun i ww, så selvom ww er mere skånsomt end at gå tur, så er jeg ikke sikker på, om det er mere skånsomt end svømning.

 

Næh jeg tror du har ret, du så jo at hun fik det bedre efter du trappede ww ned.. Men hun skal vel stadig i ww om ikke andet, så en gang om ugen eller sårn?

 

Åh den er da svær.. Men så har du da pengene og kan købe WW kort:-D

 

Ja det er jo nemlig lige det, der gør, at jeg er i tvivl - altså den bedring hun viste, når hun ikke var i den.

Hun skal startes op i ww når stingene bliver taget, og så skal vi også til svømning - på sigt tror jeg, at jeg vil satse mere på svømning, da hun her laver ren muskeltræning og ikke står på leddet imens. Altså ingen belastning af leddet:5up:

 

Ja ender nok også med at tage pengene:-D

 

Fie brugte waterwalk i forbindelse med genoptræning, wwéren "tvinger" hunden til at bruge begge ben og den kan ikke kompensere på samme måde som når de går normalt.

 

Jeg ville bruge den igen, hvis Fie skulle genoptrænes

 

Det er sørme heller ikke meningen, at hun skal genoptrænes via gåture. Men om det lige skal være svømning eller ww, er mit store dilemma. Og jeg hælder efterhånden mere til svømning, da hun får den rene muskeltræning og slet ingen belastning på leddet - modsat ww så står hun stadig på leddet, selvom det mindre belastet end ved gåture. I hele perioden med ww, som vi har været på i over 2 mdr ca 2 x om ugen, så er hun blevet dårligere, derfor er jeg ikke så sikker på, at ww er det bedste for Hayly.

 

Synes helt klart at ww er en god ting - men måske bare ikke lige i Hayly's tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så fik jeg læst mig igennem alle opdateringerne, hvor er det skønne nyheder :5up: :klap:

 

Da Buster i sin tid kom i medicinsk behandling for OCD anbefalede min dyrelæge WW frem for svømning, det samme gjorde hun da Misja sprængte en muskel hinde (ved ikke hvad det hedder) og grunden var at ved svømning kan de nemt komme ud i yderstillinger der kan overbelaste, hvor i mod ved WW belaster de korrekt.

 

For mig lyder det som om hun skal kortere tid pr. gang i ww og så burde det gå. Hvis hun plejede at få 10 min. skal hun måske kun i 5 min. (bare tal jeg slynger ud).

 

Men jeg ville bede om en god og meget grundig forklaring på hvorfor de anbefaler det ene frem for det andet og fortælle dem om dine egne observationer mht. ww, så kan du tage stilling ud fra deres viden og erfaring + dine egne og ikke gætte eller komme til at gøre noget galt for tøsen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg læst mig igennem alle opdateringerne, hvor er det skønne nyheder :5up: :klap:

 

Da Buster i sin tid kom i medicinsk behandling for OCD anbefalede min dyrelæge WW frem for svømning, det samme gjorde hun da Misja sprængte en muskel hinde (ved ikke hvad det hedder) og grunden var at ved svømning kan de nemt komme ud i yderstillinger der kan overbelaste, hvor i mod ved WW belaster de korrekt.

 

For mig lyder det som om hun skal kortere tid pr. gang i ww og så burde det gå. Hvis hun plejede at få 10 min. skal hun måske kun i 5 min. (bare tal jeg slynger ud).

 

Men jeg ville bede om en god og meget grundig forklaring på hvorfor de anbefaler det ene frem for det andet og fortælle dem om dine egne observationer mht. ww, så kan du tage stilling ud fra deres viden og erfaring + dine egne og ikke gætte eller komme til at gøre noget galt for tøsen ;-)

 

Problemet er, at spørger du dem, som ejer en ww, så vil de sige, at det er det bedste! Spørger du så en, som ejer en svømmehal, så vil de sige, at det er det bedste (og når jeg snakker svømmehal, så snakker jeg, hvor vandet er over 23-24grader, og hvor der opsyn med hende). Derfor er det svært at spørge dem, da de jo ikke virker objektive - det er i hvert fald min erfaring. Jeg har skam tidligere nævnt min bekymring over ww, og at hun blev dårligere, men det var de helt sikre på ikke skyldtes ww, selvom det passer med den periode, hun har været på den.

 

Min plan er pt, at vi starter op på ww som det første, og så vil jeg nok langsomt køre hende over på svømning - og så have det som en kombi mellem de 2.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forresten Hayly's mus med hjem:lol:, så hvis I vil se, hvordan sådan en fætter ser ud, så er den her!

 

Ellers går her fint:5up: Hayly er i temmelig godt humør - hun næsten ikke til at styre (hun skal jo holdes i ro). Hun kommer hele tiden rendende med sine legedyr, og vil lege træklege (må vi dog ikke), så det gælder om at tilfredsstillende hende på anden måde. Vi har været på gåture idag, og der er ret meget fart over feltet, så jeg skal hele tiden sørge for at holde hende nede i tempo. Hun må jo ikke gå for lange ture endnu, men det passer hende ikke helt, for hun i hvert fald ikke færdig, når jeg beder hende om at vende om:lol:.

Hun vil så gerne ud i sin have hele tiden, men hun må kun komme derud iført sin bandage og under opsyn.

 

Hun er bare dejlig nem, og skønt at hun tager det hele så godt:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er da godt nok lille:genert:

 

Hahahaha :-D, lægen sagde ellers, at det var en stor mus, hun havde, så er ikke sikker på, at han er enig i din vurdering:-D.

 

Men når man så på et haseled, så er det jo heller ikke ret stort, så sådan en lille fætter kan sikkert godt gøre ondt, når den sidder mellem 2 knogleled.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er da godt nok lille:genert:

 

Hvis sådan en ligger og roder rundt i et led kan den lave en masse problemer.

Du kan mene at et sandskorn er lille og uden betydning, men får du det i øjet er det lidt noget andet, ik?

 

Jeg har været gennem samme tur som Hayly med en ung und, og fik nogle splinter med hjem i en pose. Leddet fungerer bedre uden dem, men man skal være opmærksom på at der altså mangler noget i det led.

 

Men det er muligt at finde en balance så hunden kan leve et godt liv, her er det meget vigtigt at holde hunden i ro i den første tid efter operationen - men hvor er det svært. Bagefterskal man til at finde grænsen for hvor meget hunden kan uden at der viser sig træthed i det opererede led. Og det er meget vigtigt at undgå overvægt.

 

Alt godt for Hayly herfra!

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er, at spørger du dem, som ejer en ww, så vil de sige, at det er det bedste! Spørger du så en, som ejer en svømmehal, så vil de sige, at det er det bedste (og når jeg snakker svømmehal, så snakker jeg, hvor vandet er over 23-24grader, og hvor der opsyn med hende). Derfor er det svært at spørge dem, da de jo ikke virker objektive - det er i hvert fald min erfaring. Jeg har skam tidligere nævnt min bekymring over ww, og at hun blev dårligere, men det var de helt sikre på ikke skyldtes ww, selvom det passer med den periode, hun har været på den.

 

Min plan er pt, at vi starter op på ww som det første, og så vil jeg nok langsomt køre hende over på svømning - og så have det som en kombi mellem de 2.

Jow det forstår jeg godt, mine dyrelæger har så hverken det ene eller det andet ;-)

 

Men det var nu også derfor jeg skrev at du skulle udfritte (er måske et bedre ord) dem om hvorfor det ene er bedre end det andet. De må jo kunne agumetere for hvorfor og ikke bare sige "fordi" :vedikke::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahahaha :-D, lægen sagde ellers, at det var en stor mus, hun havde, så er ikke sikker på, at han er enig i din vurdering:-D.

 

Men når man så på et haseled, så er det jo heller ikke ret stort, så sådan en lille fætter kan sikkert godt gøre ondt, når den sidder mellem 2 knogleled.

 

Havde ikke lige set det her.. Nej det er jo korrekt.. Men godt den er væk ihvertfald:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

For som følger lidt med i Hayly's forløb, så kommer der her en lille opdatering:

 

Det går lidt op og ned herhjemme, så vi lægger ud med det gode:5up::

- Hayly's humør og appetit er helt i top:5up:. Der har været og er stadig lidt svært at holde hende i ro. Hun mener bestemt ikke selv, at hun fejler noget!

- Vi har skiftet dyrlæge. Der var ikke noget i vejen med den nye, og det er stadig samme sted. Men den kirurg, som opererede hende, vil gerne følge hende fremover og stå for hende behandling:5up:.

- Hendes ar er helt fint op:5up:. Der gik lidt infektion i det, da hun nok har slikket i det. Men med daglige klorhexidin rensninger, så gik det fint over.

- Hun er klart mindre hævet i leddet end før operationen:5up:.

- Den nye doktormand siger, at nu behøves hun ikke tabe sig mere:5up:.Hun har nået sin idealvægt (som så er 71,5kg).

 

Det mindre gode er:

- Vi døjer med, at hun har fået ret sart mave, efter hendes behandling med Metacam (og vi kan ikke rigtig få den helt op at køre igen). Hun kaster jævnligt op desværre - ofte kun 1 gang ca hver anden dag. Hun får skånekost og mavemedicin, men alligevel kommer der tilbagefald. Det er bare så frustrende. Og jeg har så svært ved at finde ud af, hvad der udløser det. Vi er pt nået frem til, at det er sneen eller fodret:vedikke:.

- Hun er begyndt at gå dårligere på benet. I dagene efter operationen fik hun faktisk ok, men nu er det blevet dårligere. Hun er i den grad gigtpatient - hun har sværere ved at rejse og sætte sig med benet, hun er langsommere om at kunne støtte på benet efter hun har sovet, og hun aflaster meget på modsatte ben. Da vi fik fjernet sting i fredags, var dyrlægen tilfreds - han sagde, det tager tid at hele op i sådan en led. Så må sætte min lid til, at nok skal blive bedre. Men tænkte om hun måske reagerer som andre med gigt pga vejret????:vedikke:

- Hun vil ikke længere sove sammen med os i soveværelset:vedikke:. Er kommet efter, hun fik et forkert vred i leddet, da hun lå i sengen. Så nu tør hun ikke komme i soveværelset mere. Er så synd for hende, og ved ikke hvordan jeg skal hjælpe hende med det. Pt lader jeg hende selv bestemme, hvor hun vil sove - har købt nogle løde dyner, som jeg lægger til hende, så hun kan sove på dem.

 

Vi skal starte genoptræning i mellem jul og nytår:5up:.

 

Mine sorger bliver dog opvejet af hendes dejlige humør:-D, så tror det hele nok skal blive godt med noget ro og langsom genoptræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Dejligt med en opdatering :-D

 

Jeg tror sagtens at vejret kan have indflydelse på hendes smerter og så sidder der måske også stadig noget i hovedet på hende... altså at hendes hjerne kan huske smerten og det vises så i hendes bevægmønster.

Jeg har tit set det ved heste, der har haft en skade, som de måske har gået med længe og efter den er fixet, så går der et godt stykke tid før de er 'normale' igen - altså det sidder i psyken... håber det gav mening :genert:

 

Jeg krydser fingre for, at I får styr på hendes mave og hendes skræk for soveværelset... det lyder ikke så sjovt :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for opdateringen. Det er godt at høre, at det overvejende er godt (med hende strålende humør :D)

 

Jeg tror sagtens, det kan tage lang tid at hele. Min veninde blev opereret i foden og det kan tage over 1 år, før hun er oppe på fuldt igen.

 

Fortsat rigtig god bedring til den smukke pige :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...