Hop til indhold

Kan dyr føle empati?

Jane
 Share

Recommended Posts

For ikke, at lave alt for megert ot i tråden om aggrevsive hunde, så laver jeg denne tråd.

Er det tilfældig når vi hører om dyr, der redder eks. et barn fra druknedøden og gør de det kun, når det er til fordel for dem selv? Eller kan det tænke sig, at dyr har følelser på lige fod som os?

Kræver følelser menneskelig inteligens? Er alt hvad dyr foretager sig et udslag af deres instinkter eller kan de handle bevidst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jeg tror mennesker kan føle når mennesket føltes "forkert" det er jo set før at folk med fx epelepsi har kunne se på dere hund når der var et anfald på vej :)

Gravide har oplevet at (især tæver) hunden bliver mere opmærksom på en, fordi de kan mærke der er "noget" derinde :)

Jeg tror ikke de midnre dyr går så meget op i det, men jeg tror hunde, heste og katte er ret gode til at aflæe mennesker :)

Men om man kan kvalificere det som empati ved jeg ikke :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

empati? det ved jeg ikke... men hunde har følelser og de kan føle glæde, kærlighed, vrede osv. ligesom os andre (det er videnskabeligt bevist) - de føler nok ikke på samme måde som os - og de er måske heller ikke bevidste om det... men det ændrer vel ikke på, at de føler det?

Men empati :hmm: det tør jeg ikke spå om... Men de kan vel føle uro, angst og tage en beslutning i en "farlig" situation...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke i tvivl om, at hunde har følelser - omend jeg ej heller tvivler på, at de ikke fungerer helt som i et menneske.

Jeg er ikke i tvivl om, at Møffe holder af os her i familien. Fx. går han helt i panik, hvis min mor, som intet rigtig gør for ham (lidt nus dagligt og en sjælden gang giver hun mad og en endnu mere sjælden gang leger hun lidt med ham), cykler fra os i parken. Han har fået et direkte traume af det faktisk, og det er helt seriøst - hvis han ser min mor, når vi er ude og går, så er hans opmærksomhed konstant ved hende - for hun kan jo dælme finde på at forsvinde helt. Det er så "sjovt" at se og kan imo ikke sættes til side med hans "hyrdeinstinkt". Han er reelt bange for, at hun kan finde på at cykle sin vej. Og det er fordi han en enkelt gang oplevede, at hun cyklede væk fra hjem, efter at hun havde mødt os i parken (hold kæft, hvor gik han i panik dengang :cry:). Og da havde han altså mødt hende flere gange før, hvor hun tilgengæld bare var cyklet hjem - intet problem i det.

Det er nok det stærkeste jeg har oplevet fra hans side, som beviser at han holder af os og ikke vil af med os.

Empati vil jeg ikke bevæge mig for meget indover. Vi har stødt på nogle ting, som kunne minde om empati, men ikke mere - det kan også bare have været et tilfælde, at han har vist lige den adfærd i den situation. Men jeg vil da tro, at hunde til en hvis grad har empati.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er da helt sikker på, at hunde har følelsesmæssig tilknytning, som du skriver bernerazuro. vi har lige fulgt min lillebror halvvejs hjem, og halfdan høl da han cyklede væk, og blev ved med at kigge efter ham da vi gik hjem.

og så kan de vel også føle omsorg, det er selvfølgelig også instink til en vis grad, de skal jo "omsorge" deres hvalpe. men halfdan nusser jo f.eks. mig og min kæreste, både når vi nusser ham, men også uopfordret. jeg har skrevet en tråd tidligere, om hvordan han groomer os, det gør han dagligt, nogle gange også på hans yndlingsgæster. om det er så er empati, ved jeg ikke. tror f.eks. ikke, at han ville "have ondt af mig", hvis jeg græd (han ville nok blive usikker, og begynde at slikke på mig og dæmpede signaler i den dur), eller hvis jeg snublede. tror måske ikke, at han ville forstå det. men ville han omsorge en anden hund, hvis den havde ondt? det burde han jo forstå, de taler jo samme sprog. det aner jeg ikke, det kan de af jer med to hunde måske svare på?

meget interessant, hvorfor kommer umulia ikke på banen med nogle videnskabelige undersøgelser? gad godt vide, om det er noget man har gjort et seriøst forsøg på at afklare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm.....jeg tror ikke hunde har empati :hmm:

Mille handler vist kun på overlevelsesinstinkter herhjemme :lun:

Kærlighed og kildevand, så er Mille glad :hjerte:

Jeg tænkte ikke så meget over det, før Jessie kom hjem til os :genert: Men det er tydeligt, at Mille er bange for ikke at få opmærksomhed mere og det er hun en hund der lever på :hjerte: Hun deler gerne sin mad og vand fra sine skåle med Jessie (Mille har aldrig været så glad for sin mad), men ser hun, at Jessie får opmærksomhed kommer hun løbende og tromler hen over Jessie for selv at komme til :slem: (hvilket jo er svært for Jessie :megaked:)

Hun tager også alt hvad Jessie får poter eller mund i og har absolut ingen empati overfor Jessie :drille::shock:

Men jeg er overbevist om, at det ikke er ond mening, det er bare overlevelse for hende :-)

Til gengæld, for de manglende søsterfølelser, har hun så rigtig gode moderfølelser, eller er det mon også bare instinkter :hmm: Men Jessie får lov at prøve at die hos Mille, Jessie tumler rundt og er rigtig hvalpestrid med at bide i ører, mundflapper og poter og det ligner rigtig løveungeleg og det finder Mille sig også i - det er jo også en instinktleg, hvor hvalpen skal lære at begå sig :5up:

Empati er vist en menneskeegenskab - følelser er menneskeegenskaber - instinkter er klart dyreegenskaber (og vi 2-benede er jo også dyr :blink: så mennesker har både følelser og instinkter :mrgreen:)

Men det er jo bare mine observationer om mine hunde herhjemme, så mon ikke der er andre herinde med lidt bedre faglig kundskab end mig :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Empati, altså at kunne sætte sig ind i en andens situation og føle hvad denne må betyde for vedkommende, tvivler jeg på at hunde føler.

Stært fællesskab, omsorg og følelsesmæssig/humørmæssig reaktion på sit menneskes tilstand/udstråling er jeg ikke i tvivl om at hunde føler og udviser.

Nogle hunde er mere omsorgsfulde end andre og nogle passer bedre på sit menneske/sin familie end andre. At kalde det empati synes jeg er at skyde lidt for højt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine var monsterdårlig, lå bare i sengen, kastede op og havde eksplosiv diarre, Bamse brød ind i posen med Marcus Mühle, det absolut lækreste han ved, tog en mühle, lagde foran Petrine, efter 10 min tog han den i munden og knuste den og spyttede den ud foran Petrine.

Uanset hvor stor en idiot Bamse er, så havde han da fattet, at Petrine var syg og havde brug for mad - han satte sig ind i hendes situation!

Er slet ikke i tvivl om at de både forstår følelser og har empati.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal tænke om den slags..

Basse er ikke jordens klogeste hund.. Vi kalder hende gerne vores lille Retard (ment aller-kærligst) for hun er sådan lidt, øhm, tilbagestående..

Men sidste sommer kom jeg til skade med ryggen på arbejde.

Var på skadestuen i et par timer, og da mor og jeg så vendte hjem for at hente Basse og mine ting (rykkede hjem til dem i et par dage, da jeg knap kunne gå) var hun helt stille og rolig selvom hun havde været alt alt for længe alene.

Da vi skulle gå havde jeg snoren, og hun gik helt pænt på plads.. Hun plejer ikke at gå elendigt, men har jeg været på arbejde bruger jeg gerne flexen og lader hende rende, hvilket hun trænger til.. Men nix nej, hun gik bare SÅ pænt og var fuldstændig opmærksom på mig..

Ved ikke hvordan sådan noget skal tolkes, andet end at hun i hvert fald pludselig vidste at jeg slet slet ikke kunne gå normalt, og man skulle være meget flink mod mig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant spørgsmål, jeg hælder mest til Ninajmors anskuelser mht. spørgsmålet og så har jeg altid lært at empati skal læres og kan hunde lære det?

Eller kan deres reaktioner, hvor sympatiske og indfølene de end ser ud, forklares anderledes og ud fra en langt mere adfærdsmæssigt "hvad er til min fordel her" synspunkt?

Wikipedia gennemgår empati ret fint og hele vejen rundt, synes jeg. Læs hele artiklen ned ad, det hele er i sammenhæng med hinanden og om netop, empati.

Empati - Wikipedia, den frie encyklopædi

Link til indlæg
Del på andre sites

Eksempelvis skriver de:

........

Der er en skelnen mellem automatisk og kontrolleret empati. Den automatiske empati er en umiddelbar genkendelse af en intention eller følelse, mens kontrolleret empati drejer sig om en mere vedholdende og tilbundsgående forståelse af et andet menneskes sindstilstand. Forskellen mellem de to grader af empati er ikke forbundet med, hvorvidt den socialle interaktion udspiller sig mellem ægtefæller, mellem gode bekendte eller mellem vildfremmede. Derimod afgøres forskellen af en automatisk, emotionel respons på den ene side, og så en delvis bevidst, emotionel og kognitiv proces på den anden side. Det kognitive aspekt viser sig, at denne forståelsesprocedure på paradoksal vis kræver en form for mental adskilthed mellem de to interagerende subjekter. Adskillelsen kan tjene til at illustrere det særegne ved empati, fordi konstitueringen af empati fordrer adskillelse forstået på den måde, at empatien drejer sig om at forstå den andens tilstand, og det kræver en form for distance - i modsætning til sympati, hvor man føler med en andens sorg, glæde eller frygt, og derved søger at ophæve distancen. Det er ikke hensigtsmæssigt at betragte empati som hverken en handlingssimulation eller en ren følelsesmæssigt akt. Empati kræver i stedet en kompleks interaktion mellem følelse og tanke.

Det er især det fremhævede der gør, at jeg ikke tror på at hunde er empatiske væsner - i hvertfald ikke på andre arter - jeg tror ikke på, at hunde har den slags bevisthed mellem følelse og tanke....

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt artikler og forstålige ord-forklaringer (bid mærke i, at forskel. forskere kan have forskl. definitioner på samme ord):

Empati

http://www.metaempati.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=38

om EMPATI, INTUITION og INDFØLINGSEVNE, MEDFØLELSE - ved Psykolog Ebbe Scheel Krüger & Else Marie Schultz Rasmussen - www.psykoweb.dk

Scroll lidt ned: http://www.dialektik.dk/kompati.pdf

http://www.hangar03.dk/artikler/empati_modul1.pdf

Redigeret af KarinaG
flere link til flere artikler om emnet
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er overbevist om at dyr har følelser.

Her er lige en side. Prøv at se filmene nederst. Jeg må nok sige, at mine tårer depoter er tomme nu. Det er da bare rørende.

Videnskab.dk - Har dyr følelser?

Nedenunder et citat fra psykolog:

citat start

Empati er vores evne til ikke-sprogligt

at opfange og forstå, hvad der sker inde i den person,

vi er sammen med. Nogle kalder denne evne for Intuition

eller Klarsyn. - Og ja, denne indre viden har vi alle i os,

da den evne er en medfødt gave fra vores abefortid

citat slut

Hvis empati er en gave fra vores abefortid. Er det så ikke også muligt at hunde besidder denne evne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er overbevist om at dyr har følelser.

Her er lige en side. Prøv at se filmene nederst. Jeg må nok sige, at mine tårer depoter er tomme nu. Det er da bare rørende.

Videnskab.dk - Har dyr følelser?

Nedenunder et citat fra psykolog:

citat start

Empati er vores evne til ikke-sprogligt

at opfange og forstå, hvad der sker inde i den person,

vi er sammen med. Nogle kalder denne evne for Intuition

eller Klarsyn. - Og ja, denne indre viden har vi alle i os,

da den evne er en medfødt gave fra vores abefortid

citat slut

Hvis empati er en gave fra vores abefortid. Er det så ikke også muligt at hunde besidder denne evne?

Men aber er vel (selvom vi ønsker anderledes) klogere end hunde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heller slet ikke i tvivl om at hund har følelser og at de kan ligne vores fx., men empati tror jeg på kræver andet og mere end evnen til at føle og derfor tror jeg ikke at de har den evne til empati som vi mennesker har...

Og at vi udspringer af abemennesket, har jo ikke noget med hunden at gøre.

Nu tror jeg på, at vi udspringer fra aben (men det er en helt anden debat), som er et dyr.

Og hvis en dyregruppe kan vise empati, så er der da også mulighed for at andre kan ?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men aber er vel (selvom vi ønsker anderledes) klogere end hunde...

Jeg har hørt en adfærd biolog udtale, at man ikke kan sige, at nogle dyr er klogere end andre. Hver enkelt dyregruppe er klogest til at leve det liv de er skabt til.

Og det syntes jeg at han har ret i.

For hvordan måles klogskab. Og i forhold til hvad/hvem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Nu tror jeg på, at vi udspringer fra aben (men det er en helt anden debat), som er et dyr.

Og hvis en dyregruppe kan vise empati, så er der da også mulighed for at andre kan ?:vedikke:

Jeg har læst den bog der hedder "Dyret i dit spejl" som beskriver evolutionen..

Den skriver at vi stammer fra abemennesket, som på et tidspunkt delte sig i 2

Primater og urmennesket

Derefter begyndte mennesket at leve på kød, og det var sådan vi udviklede den hjerne vi har idag..

Om det så er sandt er jo desværre ikke til at vide :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst den bog der hedder "Dyret i dit spejl" som beskriver evolutionen..

Den skriver at vi stammer fra abemennesket, som på et tidspunkt delte sig i 2

Primater og urmennesket

Derefter begyndte mennesket at leve på kød, og det var sådan vi udviklede den hjerne vi har idag..

Om det så er sandt er jo desværre ikke til at vide :)

Nej det er ikke til at vide :vedikke: Selv eksperter er ikke enige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå det er vel på tide, at jeg kommer frem med hvad jeg tror, da det er mig der startede denne tråd. Svaret er at jeg ikke ved hvad jeg tror. Jeg er ikke i tvivl om at dyr har følelser, men om de kan føle empati er jeg i tvivl om. Der er mange beretninger man har læst om, hvor dyr har handlet, så det ligner at de har empati. Men om det er det, ved jeg ikke. Men jeg er sikker på, at mange af dem er klar over hvis nogen i deres flok, gruppe, familie er i fare, ellers ville man ikke kunne læse om de gange hvor de uopfordret har reddet liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg har læst, at empati er, at man føler, det en anden føler. F.eks. man snakker med en, som er ked af det. Så bliver man selv ked af det, selvom man ikke har grund til det.

Det er ikke det samme, som at sætte sig i den andens sted.

Hvis vi er kede af det, påvirker det vores hunde, de bliver også kede af det. Selvom det ikke behøver at have noget med dem at gøre.

Så ja hunde kan efter min mening føle empati. Det kan katte også, de kommer og trøster en, hvis man har brug for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke ligefrem hunde kan føle empati - men følelser, det har de!

Vores hunde er omsorgsfulde på hver sin måde. Luffe - den ældste - er meget omsorgsfuld overfor Buddy. For ikke så længe siden faldt Buddy ned fra vores vindueskam og skreg af smerte. Inden jeg overhovedet nåede at reagere, var Luffe ved hans side - og der blev han meget længe. Og selv efter det var overstået, kredsede Luffe om ham.

En anden gang hvor Buddy var syg, blev Luffe ved med at gå og kigge til ham, ligesom om han skulle sikre sig, at han stadig var der. Han prøvede flere gange at "lokke" Buddy med ud og var meget forsigtig overfor ham.

Ingen tvivl om, at de også kan "læse" vores sindsstemning. Men det er jo ikke empati - så ville de skulle kunne sætte sig i vores sted, og det kan de ikke. Men de fornemmer om vi er glade, triste, nervøse osv.

Vh. Trinus

Link til indlæg
Del på andre sites