Hop til indhold

Snappede efter dyrlæge

Gæst Lout
 Share

Recommended Posts

Hej

Mit første indlæg her, har læst med et stykke tid, men har brug for at komme af med min historie og høre fra andre hunde ejere.

Meget langt:cry:

Jeg var idag afsted for at kigge efter en hundesele til min 3 årige schæferblanding.

Det skal måske lige nævnes at jeg fik denne hund da den var knap et år.

Og at vi i løbet af første år var en del til dyrlæge med maveproblemer, og desværre også havde et trædepudeuheld, hvor der efterfølgende skulle tages sting, dette blev ikke gjort særlig godt, dyrlægen stak pænt mange gange i en hylende hund, som derfor nu ikke er særlig glad for dyrlæger. Inden da var der ingen problemer.

Og har arbejdet meget med det når jeg har været hos dyrlægen med at de får godbidder de kan give ham når vi kommer og når vi går, for at det skal være en god oplevelse, og undervejs når han behandles har han mundkurv på, da jeg ikke vil risikere at han "fanger" dyrlægens fingre eller andet.

Det er hos min egen dyrlægeklinik vi kiggede sele, og en vet.sygeplejerske hjalp med størrelser og der var ingen problemer. Så bad hun en dyrlæge vurdere noget med luftrøret og et evt. seleproblem, og hun kommer hen, bukker sig ned over hunden og mærker et stykke tid, jeg kan så se på hunden, at det her ikke er fedt, han har tilbagelagte ører, smalle øjne og lange mundvige. Og jeg når ikke at sige noget før han snapper ud efter hende, rammer hende dog ikke, men efterfølgende tager hun fat i huden på baghovedet af ham og holder ham oppe så han hyler helt ekstremt. dette gør hun i 10 15 sek. tid. hvorefter hun slipper ham.

Jeg siger undskyld på min hunds vegne og fortæller hende om at han har været udsat for lidt af hvert( dette var ikke den dyrlæge vi plejer at se).

Hun kigger bare og går hen imod min hund og vil mærke videre, det siger jeg nok ikke er en god ide, men det blev jeg nødt til at gentage to gange før hun forstod jeg ikke syntes hun skulle rode mere med ham, ved ikke om hun ville demonstrere at hun godt kunne takle hunde eller hvad det var.

Jeg havde min mor med, Da det skulle være en julegave fra mormor af, og hun var også helt chokket.

Hvordan ville i reagere hvis en hund snappede ud efter jer?

Jeg synes måske det er iorden at hun tager fat for at sige, at det vil hun ikke have, men at hun fastholder ham sådan, kan jeg ikke se er nødvendigt.

Blev sku ked af det, og sagde ikke noget til det, for har den tanke at dyrlæger ved bedst, men brød helt sammen da vi kom ud derfra, og hunden, ja han vil ikke røres på hovedet, fik dog lov at mærke og han pænt varm og en anelse hævet, øv.

Undskylder det lange indlæg, men blev nødt til at få det ud.

Håber der er nogen der kom igennem.

Mvh. Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var blevet rasende hvis nogen havde behandlet min hund sådan! :evil:

Nu har jeg selv haft en angst hund grundet mishandling som hvalp - hun var bl.a. også bange for dyrlægen og generelt alle fremmede mennesker - og hvis folk ikke forstod det jeg sagde første gang, så snerrede jeg altså virkeligt efter dem så de forstod meningen - hvis jeg sagde de skulle lade hende være, så mente jeg det og så skulle de IKKE prøve igen - og især ikke bukke sig ned over hende!

Så hvis en dyrlæge (eller hvilket som helst andet menneske) havde hevet fat i Sitto, der havde snappet fordi hun var BANGE, og holdt hende, så var jeg satme blevet stiktosset og det ville uden tvivl være sidste gang jeg satte foden dér!

Så hvis du ikke råbte gevaldigt efter denne dyrlæge, så må jeg sige du godt nok er et tålmodigt menneske med overskud.. :oops: jeg havde helt sikkert råbt lidt for meget efter hende - det har jeg gjort før, i andre situationer, hvor folk ikke har fattet meningen og er blevet ved med at overskride Sittos grænser!

Og det ville for mig ikke engang være okay at dyrlægen bare tog fat for at sige det ikke var okay - for gu var det okay, når hunden viser tydelige tegn på at være bange - og når dyrlægen ikke ser de signaler / ikke lystre efter dem, så er næste skridt jo at snappe - så i min verden er det også helt okay, så ikke engang dét ville jeg acceptere at dyrlægen gjorde.

:ae: :ae: til din hund og dig. Dum dyrlæge!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for din kommentar.

Råbte ikke, var usikker på hvordan min hund ville reagere hvis jeg begyndte at hidse mig op. Og var også helt chokeret.

Men dyrlægen fik måske også et chok, men jo det var sidste gang jeg var der.

Link til indlæg
Del på andre sites

:evil: Find en anden dyrlæge - det jeg lagde mærke til i din beskrivelse var at dyrlægen bukkede sig ned over hunden det er faktisk det samme som at gå bagved en hest :stupid:

Men mit råd vil være - find en anden dyrlæge, som du fortæller at din hund har haft problemer med en anden dyrlæge og derfor er bange og utryg. Og så start forfra med godbidder - evt. få lov til gå forbi en gang imellem og få den vejet og givet nogle godbidder, så når du en anden gang skal til dyrlægen, er hunden vænnet til det på den gode måde.

Jeg ville have blevet stik tosset, hvis det var mig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres kommentarer, rart at høre at jeg ikke er hysterisk.

Er stadig chokket og meget ked af det, og også skuffet over mig selv at jeg ikke sagde fra, har dårlig samvittighed over for min hund nu.

Og jo vil finde en anden dyrlæge som jeg forhåbentlig kan få et godt samarbejde op med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver rigtig rigtig ked af det på din hunds vejne .. Og dine for at skulle stå med en traumatiseret hund bagefter.

Jeg var .... puuuha .. flippet helt skrot hvis min dyrlæge havde taget fat i min hund på den måde.

Det er da top-uproffesionelt at reagere på den måde. Okay, man kan jo så åbenbart ikke forvente at dyrlæger ved noget om hundens kropssprog og signaler. Din hund har sikkert bedt hende om at stoppe længe inden den vælger at snappe ud efter hende, som sidste udvej.

Jeg gad vide hvordan hun havde reageret hvis hun kendte din hunds dyrlæge-fobi, og alt det arbejde du har lagt i at formindske den :confused:

Sådan en til din hund og dig :ae: ...håber hans nakkeskind har det bedre :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er stadig chokket og meget ked af det, og også skuffet over mig selv at jeg ikke sagde fra, har dårlig samvittighed over for min hund nu.

Og jo vil finde en anden dyrlæge som jeg forhåbentlig kan få et godt samarbejde op med.

Det skal du ikke have :ae:

Kan godt forstå du blev chokeret! Men din hund ser jo ikke dig som den slemme :ae:

Håber du finder dig en anden rigtig sød dyrlæge, som kan hjælpe med en masse gode oplevelser for din hund :lun: :5up:

Held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Heldigvis kan Petrine godt lide, når jeg skælder ud - vi har været hos en idiot, som var grov ved hende og jeg blev rigtigt hysterisk!

Hav ikke dårlig samvittighed, du kunne jo ikke forvente, at dyrlægen var så tåbelig (og rigtigt godt, at du skifter)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke nået at læse de andres kommentarer, jeg bliver bare nødt til straks at give udtryk for min harme, hvis nogen på den måde havde taget fat i min hund, så var jeg blevet aldeles rasende og havde givet højlydt udtryk for det, og jeg havde aldrig sat mine ben der igen :evil:

På en dyreklinik må de altså vide hvordan en presset hund ser ud, og din hund gav jo tydeligt udtryk for at den ikke brød sig om det, og så må de sgu tage de hensyn der skal til, i stedet for at skræmme livet helt ud af din hund, så du nu risikerer at den aldrig nogensinde igen får tillid til en dyrlæge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Hunden snapper fordi dyrlægen (eller hvad hun nu er) ikke opfanger hundens signaler..

Men at give hunden smerte :evil: Hvad bilder hun sig ind..

FØj, jeg havde fundet en anden dyrlæge der IKKE forvolder skade for selvforskyldt snappen

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde jeg været hund der havde jeg også snappet efter hende, eller måske ikke nøjes med det.

Hun går hen til hunden som total fremmed person, dernæst bukker hun sig ned over hunden som er total dominans, hun vælger derefter at total overse alle advarsler som din hund sender til hende, samt den er meget utryk ved denne situation.

Jeg kan undre mig over at en dyrlæge agerer sådan,:stupid: tror du ikke det var sekretæren der kom for at hjælpe:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha sidder også og bliver helt arrig af at læse det.

Jeg er ellers normalt ikke tilhænger af at skælde ud på folk - får altid så dårlig samvittighed bagefter - men i situationer hvor folk gør noget, der gør ondt på mine dyr, ville jeg nok heller ikke ligge fingre imellem. Det er simpelthen for dårligt af hende! Som Lonny er inde på, burde en dyrlæge have kendskab til hvordan en usikker hund ser ud, det kan ikke være første gang hun oplever det og det burde hun virkelig respektere.

Godt at du skifter og så håber jeg bare I begge kan få nogle gode oplevelser med det fremover - i hvert fald så gode som det nu kan blive, når det er hos en dyrlæge :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrelæger bør få kursus i hundesprog :evil:

De har ikke en skid forstand på det! Hvor vi er er der to dyrelæger. Dumle har snappet ud efter begge.

Den ene kaldte ham hidsig og sagde at cockere altid var egenrådige og utilregnelige. Helt forkert fortolkning, men han tog det ellers pænt. Det er jo hvad en dyrelæge kan forvente når de påfører hunde smerte. Dermed ikke sagt at det skal ske. Denne dyrelæge er siden blevet lidt nervøs ved Dumle og Dumle har derfor mundkurv på ved dyrelægen nu.

Den anden dyrelæge havde Dumle mundkurv på ved. Dyrelægen mente ikke det var nødvendigt, men da Dumle snappede ud kunne han alligevel godt se det. Han brugte efterfølgende lang tid på at berolige Dumle og det er siden den eneste dyrelæge han ikke snapper ud efter.

Jeg bør så måske fortælle at Dumle også har mange ubehagelige oplevelser med dyrelæger og udelukkende forbinder dem med smerte og ubehag.

Første gang han snappede ud var ved en dyrelæge der bestemt ikke havde forstand på hund. De stod efterfølgende 3personer og holdte ham i meget stramt greb så analkirtlerne sprang fordi hunden tydeligvis troede han skulle dø. Efter den oplevelse skal der ikke meget til før han snapper ud efter en dyrelæge og han panikker så snart man holder ved ham:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror lige at jeg vil benytte muligheden for at rose vores dyrlægeklinik. Vi har været dernede 4 gange siden vi fik Bella - og haft forskellige dyrlæger alle fire gange (sådan er det jo når man møder op til konsultation).

Alle fire dyrlæger har brugt tid på at vinde hundens tillid og berolige den og Bella har lige nu ingenting imod dyrlæger - de uddeler jo godbider og kæler og alt muligt godt. :-)

(Derimod kan hun ikke så godt lide den plysbuldog på en meter og tyve som de har i venteværelset - men det arbejder vi på...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig med de andre og glad for at du vil finde en ny dyrlæge. Hvad i alverden bildte hun sig ind at tage fat i din stakkels hund på den måde? Synes det er helt uhørt.

Jeg håber du får anbefalet en god dyrlæge i nærheden. Og som FOX siger, er det en god ide at tage på besøg først en del gange, uden at nogen piller ved ham, men få personalet til at uddele nogle lækre godbidder, som du tager med til formålet.

Held og lykke med ham, jeg håber han kommer over sin angst hen ad vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var flejnet helt skråt hvis en dyrlæge (eller hvilken som helst anden person) så det som deres ret at afstraffe min hund!! :evil:

Var det en dyrlæge kunne jeg finde på at gå så langt som at officielt klage over dem -de må have ne forening eller noget man kan klage til?

Jeg er helt enig. Jeg var blevet tosset hvis nogen somhelst kunne finde på at ville afstraffe min hund. Og da ISÆR afstraffelse for, at hunden har følt sig utryg og vist det. Der er bare ikke nogen, som skal bilde sig ind, at de skal gå og opdrage på en hund, som har handlet fuldstændig som den bør efter at have givet alle de signaler der var nødvendige- og endda kun snappede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Der er desvære nogle indenfor hundeverdenen, der har en misforstået opfattelse af ordet "professionalisme" - for dem betyder det, at man har alting kørende i helt faste rutiner, ja det hele ligger på rygraden. De kan 'klare' enhver hund, siger de.

CM snakker jo også meget om at 'udstråle overskud' og selvsikkerhed - igen noget der kan fejlfortolkes.

En person der er professionel på den forkerte måde, stoler så meget på sine metoder, at h*n ikke finder det nødvendigt (ja oftest anser det som tåbeligt pjank og tidsspilde) at behandle hver hund individuelt.

Det kan godt være det ser professionelt ud: h*n går direkte til hunden uden tøven og udfører sine procedurer på helt samme måde hver gang, og uden overhovedet at tænke over det undervejs. Wow! Selvsikkerhed, overskud, erfaring...

Jeg er så bare IKKE imponeret. For mig er sand professionalisme i denne sammenhæng, at personen er i stand til at 'læse' hunden og derigennem finde frem til de bedst mulige løsninger og fremgangsmåder - for BEGGE parter. Jeg har f.eks. hørt om den så højt berømmede 'Gudrun', at hundene for det meste elsker at komme hos hende, også hunde der normalt ikke bryder sig om dyrlæger, fordi hun er yderst empatisk og behandler hundene som individer - det synes jeg er professionalisme! Dyrlægen i startindlægget hører så ikke just til i denne kategori!

Link til indlæg
Del på andre sites

^præcis!

Jeg har aldrig været mere imponeret over en dyrelæge end, da vores nuværende dyrelæge gav sig god tid til at lade Dumle falde til ro inden han gik igang.

Han er stadig ikke ekspert og sidste gang sagde han "nu logrer han da". Jeg fortalte ham så at det var for at dæmpe og fordi hunden var nervøs, fordi hunden forsøgte at komme smertefrit ud af situationen. Det tog han sørme til sig og sagde "se det havde jeg ikke lige tænkt over før" :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Stakkels hund og stakkels dig :-s Kan godt forstå, at du havde en rigtig træls oplevelse. Men som de andre siger, så er det bare at finde en anden dr. dyr næste gang, der gider tage sig tid til hunden.

Har selv været på besøg på Aalborg Dyrehospital med min. Der virkede de meget fokuserede på hundens sprog. B.la. fik hunden lov at hilse tæt ved Dr. Dyrs hoved, og hvis hunden virkede usikker, sendte Dr.Dyr dæmpende signaler, bla. ved at vende siden til og knibe øjene sammen og "smaske lidt" og det havd en rigtig god effekt.

Alt det her med dyrernes signaler er super spændende. Men jeg er selv ved at lære. Og én ting er at læse i en bog - noget andet er søreme at se det live :-)

Ville næsten ønske, at der kunne laves en dvd, hvor man kunne se en masse typesituationer "live" med kommentarer henover. Tror mange af os 1. gangs hundeejere ville lære super meget af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen har handlet helt uacceptabelt og uprofessionelt.

Måske var det en idé, at printe denne tråd ud og sende hende samtidig med, at du skriver, at du skifter dyrlæge. Det er da et under, at hun ikke forlængst er bidt i smadder, hvis hun er så lidt opmærksom på hundenes signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skulle du skrive en mail/brev, med en forklaring om hvorfor du skifter dyrlæge (hvis du gør det). Så kan det være hun tænker over det en anden gang og det er jo aldrig rart når en kunde ikke er glad.

Det kan også være det vil være rart for dig selv, for det lyder ud fra hvad du har skrevet som om du har mange negative følelser omkring hele situationen. Hvem ved, måske lære hun noget af det, hvis du skriver om hvordan du har arbejdet med din hunds forbi, og hvad hun har ødelagt og hvad hendes behandling fik dig til at føle, måske tænker hun lige en ekstra gang en anden gang en hund reagere som din :(

Link til indlæg
Del på andre sites