Hop til indhold

Mini Aussie


Amocca
 Share

Recommended Posts

hmm... Nu har Korvis jo snakket flere gange om den labre lille mini-aussie hendes nevø har fået ;-) og jeg kom så til at bruge et par timer her nytårsnat, på at sidde og google på dem :genert:

 

Kan se, at nevøens kommer fra en kennel ved navn Elvenland. Denne kennel kan jeg ikke finde en hjemmeside til, men har fundet omkring 10 tyske kenneler som får hvalpe i foråret / forsommeren 2011...

 

Egentlig havde jeg tænkt, at jeg IKKE skulle have en hyrdehund - men men, man har vel et standpunkt til man tager et nyt eller noget... :genert::rolleyes:

 

Så nu lurer jeg lidt på dem... men, for det første er mit tyske elendigt og meget meget få af siderne er oversat til engelsk... for det andet, har jeg INGEN ide om hvad jeg egentlig kigger efter :vedikke:

Racen er ikke FCI anerkendt, så jeg har svært ved at hitte ud af, hvad jeg "leder efter"...

 

Hvilke ting bør forældredyrene være tjekket for? Hvilke linier skal man mon gå efter? jeg ved godt, at I næppe kan svare på disse spørgsmål... men måske kan nogle aussie ejere svare mig på, hvad de søgte i deres hvalpe???

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skulle jeg også lige se vidunderet igen :mrgreen:

 

 

 

Har du været inde på den tyske raceklubs hjemmeside for mini aussien? For der står da, at kravene er:

  • Undersøgt for øjensygdomme CEA, RD, PHTVL / PHPV, grøn og grå stær
  • HD
  • ED/OCD
  • MDR1
  • DNA slægtsskabstest

Gesundheit - Erster Mini Australian Shepherd Club Deutschland e.V.

 

Så de skal helst være medlem af EMASCD, hvis du vil sikre dig sundheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

De er meget yndige og så cute :lun:

 

Men hvorfor ikke bare få dig en "rigtig" Aussie som er fci godkendt???

 

Er sikker på der er mange af opdrætterne som ikke er særlig intereseret eller begejstret for at få for mange minnie Aussies hertil :vedikke:

 

Men hvis man kan være sikker på det er det same slags hund bare i en mindre krop så ville jeg også selv være begejstret :mrgreen:

 

Ved bare ikke hvor meget den ligner den "rigtige" aussie af psyke og sind...:oops:

 

Ved ikke så meget om dem, andet end at de har Aussiens smukke ydre :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh hvad :lun: er faktisk ret hemmeligt forelsket i aussien efter at jeg mødt Gracie, KarinaO.'s hund :lun: Min næste hund bliver helt sikkert en aussie! Dog synes jeg det er svært at se på billederne hvor 'mini' den rent faktisk er :hmm: Hvor høj er den i standard, og som Linda siger, hvordan er deres psyke og sind?

 

Haha, Gracie er vist skyld i, at vi er en del som er blevet hemmelig forelsket i en aussie:engel: Hvis jeg nogensinde skal have en lidt mere aktiv/trænbar hund end Duffy, så vil valget helt sikkert falde på en aussie :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, Gracie er vist skyld i, at vi er en del som er blevet hemmelig forelsket i en aussie:engel: Hvis jeg nogensinde skal have en lidt mere aktiv/trænbar hund end Duffy, så vil valget helt sikkert falde på en aussie :lun:

Præcis :blink: Og det er bare dét jeg elsker ved aussien, Gracie er så nem og så klog og så lydig og så dejlig og så let at træne og og og og :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

størrelse: minimum 35 cm maximum 45 siger standardden.

 

Sinds og temperamentsmæssigt skulle den ligne en helt almindelig aussie... den er skabt ved kun at avle på de mindste aussies man kunne finde, så vidt jeg kan læse mig frem til...

 

Grunden til at jeg ikke ønsker en "almindelig" aussie, er den simple grund, at jeg ønsker mig en lille hund mere. En der vægt og højdemæssigt kommer til at matche Karla (som er 38 cm høj og vejer 9 kg)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis :blink: Og det er bare dét jeg elsker ved aussien, Gracie er så nem og så klog og så lydig og så dejlig og så let at træne og og og og :hjerte:

 

Ja, dog tænker jeg, om Gracie mon bare er helt speciel og en ener? For hvis jeg skal have en aussie så skal hun altså være som Gracie :lun: Sorry for OT...

Link til indlæg
Del på andre sites

Rj, som I dog skamroser min hund. Jeg bliver jo helt forlegen.:genert:

 

Jeg ved dog heller ikke om Gracie er et typisk eksempel for racen i psyke og sind, men hun er meget lig den aussie der for 3 år siden var skyld i at jeg faldt pladaask for racen, så mon ikke der er flere ala. hende?

De andre aussies herinde som f.eks. Koda og Caia, lyder også til at være nogle fantastiske søde og trænbare hunde, og min næste hund bliver også en aussie.:blink:

 

Forresten er Gracie 49 cm, så hun er da ikke meget større end maxmålet for en mini aussie.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Rj, som I dog skamroser min hund. Jeg bliver jo helt forlegen.:genert:

 

Jeg ved dog heller ikke om Gracie er et typisk eksempel for racen i psyke og sind, men hun er meget lig den aussie der for 3 år siden var skyld i at jeg faldt pladaask for racen, så mon ikke der er flere ala. hende?

De andre aussies herinde som f.eks. Koda og Caia, lyder også til at være nogle fantastiske søde og trænbare hunde, og min næste hund bliver også en aussie.:blink:

 

Forresten er Gracie 49 cm, så hun er da ikke meget større end maxmålet for en mini aussie.;-)

 

næh, men jeg satser på en hund der max ender på 42 cm over ryggen ;-) så hvis det skulle være en mini-aussie, så ville jeg søge en lille tæve

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville det ikke være 'letter' at kigge på en Sheltie vis man vil havde en lille hyrdehund ?:genert:

 

nu kender jeg ikke noget til Mini Aussien så aner ikke hvor forskellige de er i sind:engel:

 

Egentlig ville jeg jo ikke have en lille hyrdehund :mrgreen: jeg ville have en lille jagt-blanding... men jeg er i 7 sind... hvem ved hvor det ender :vedikke: Men vil ikke have en sheltie, har endnu til gode at møde et eksemplar der ikke er et stress-dyr... det synes jeg slet ikke jeg møder hos aussierne... og så har den også alt for meget pels og er alt for glad for sin egen stemme sådan en sheltie... så sheltien kigger jeg ikke på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Rj, som I dog skamroser min hund. Jeg bliver jo helt forlegen.:genert:

 

Jeg ved dog heller ikke om Gracie er et typisk eksempel for racen i psyke og sind, men hun er meget lig den aussie der for 3 år siden var skyld i at jeg faldt pladaask for racen, så mon ikke der er flere ala. hende?

De andre aussies herinde som f.eks. Koda og Caia, lyder også til at være nogle fantastiske søde og trænbare hunde, og min næste hund bliver også en aussie.:blink:

 

Forresten er Gracie 49 cm, så hun er da ikke meget større end maxmålet for en mini aussie.;-)

 

Husk, det er din fortjeneste at de andre altid nævner smukke Gracie. Hun ville ikke være så dejlig en hund, hvis ikke det var for dig:engel:;-)

 

Caia er heller ingen stor Aussie, hun fylder ikke så meget, og er lille af sig. Måske ikke i højden, men mere den anden vej:mrgreen: En "lille" Aussie pige.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Egentlig ville jeg jo ikke have en lille hyrdehund :mrgreen: jeg ville have en lille jagt-blanding... men jeg er i 7 sind... hvem ved hvor det ender :vedikke: Men vil ikke have en sheltie, har endnu til gode at møde et eksemplar der ikke er et stress-dyr... det synes jeg slet ikke jeg møder hos aussierne... og så har den også alt for meget pels og er alt for glad for sin egen stemme sådan en sheltie... så sheltien kigger jeg ikke på.

 

Jeg kender desværre ikke til Mini Aussien, andet end det Korvis har fortalt fra tid til anden om nevøens:oops:

 

Og jeg er nok ikke den rette at spørge, for jeg synes det er meget underligt at "min" race bliver avlet bevist mindre, også selvom den måske er fuldstændig = en alm. Aussie. I min verden er en Aussie jo = min Caia mus. :blink: Som lige nu er rullet heeeelt sammen til en lille bitte hund som ingen ting fylder.. Tja, jeg synes i hvert fald bare at det er meget meget underligt.. :oops:

 

Forstår godt at det er hammerende svært at finde den perfekte hund nummer 2... Men jeg er nu sikker på at I nok skal finde den før eller siden, om det bliver en Mini aussie eller en helt anden race:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Michelle w

Der er MEGET stor forskel på sheltie og aussie, så sådan en ville nok være en dårlig "erstatning":-)

 

Og til det med aussie og stress, vil jeg da gerne indbyde (Amocca til at møde min Gaia. Så kan du se hvordan aussier OSSE kan være. Hun er en fantastisk dejlig, lærenem og arbejdsvillig hund. Men hun har MEGET nemt til stress;-)

 

Og sidst men ikke mindst, synes jeg at man skal huske på at når man selekterer primært udfra størrelse, så må der nødvendigvis gåes på kompromis andre steder.

AL avl er jo egentlig en række af kompromisser. Nogen vægter f.eks. arbejdsegenskaber meget højt og nedprioriterer udseendet osv.

 

Her er størrelsen vægtet særdeles højt -hvor er der så gået på kompromis? Her tænker jeg jo om temperamentet mon er det samme som hos en rigtig aussie? Og hvad med brugsegenskaberne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo heller ikke set andet end nevøens mini-aussie IRL. Men jeg synes indtil videre at han absolut har standardaussiens egenskaber. Han ligner umiddelbart mere en aussie af arbejdslinier, end en af showlinier.

 

For mht. arbejdsegenskaber så er standardaussierne vel også meget forskellige, og er delt i arbejds- og showlinier ligesom min egen race, bordercollien? Og har vel dermed de samme "problemer", som f.eks. at showlinierne kan ha' mere tendens til stress, hvis der ikke er avlet fornuftigt mht. arbejdsegenskaber kontra udseende, går jeg ud fra..?

 

Lille Kolo arbejder superfornuftigt, og uden stress. Han er enormt kvik og lærenem. Nevøen har lige trænet lidt agility med ham for aller første gang, og der er bordercollietempo på ham - både mht. indlæring og selve løberiet. :hundifart:

 

Kolos opdrætter, Elvenland, har hjemmeside HER. Ved at søster var ved at ta' den ene tæve med hjem, hun blev helt forelsket i hende... Det er den der hedder Vivi, som opdrætter træner til redningshund. Hvis du stadig overvejer miniaussie, så ville jeg absolut kigge efter en tæve, for at være sikker på at den holder sig til mellemklasse i agility. Kolo er nu 7 måneder, og begynder sq at nærme sig stor størrelse... :shock:

 

Mini-aussie-opdrætterne arbejder virkelig seriøst på at få miniaussien godkendt som race, og er vistnok lige ved at være der i racens hjemland. Mit indtryk, fra den gang vi surfede nettet tyndt i jagten på Kolo, er at opdrætterne gør et enormt seriøst stykke avlsarbejde. Sådan er det jo tit når man arbejder på en ny race. Mht. sundhed så er de fleste testede i hoved og røv, for alt muligt. De registrerer alle miniaussies i deres eget register, og specialklubben laver en "stambog", som dog ikke er officiel - men de rer virkelig styr på stamtræerne. Derudover synes jeg også det var rimelig nemt at gennemskue hvilke opdrættere der avlede på at videreføre arbejdsegenskaberne, og hvilke der egentlig bare var interesserede i at lave små søde minihunde...

 

Jeg ved selv hvad jeg synes om de mini-bordere der er dukket op på det seneste, så kan absolut forstå hvis det danske aussie-folk ikke er glade for mini-aussierne. Men jeg ville måske stille mig anderledes til det, hvis specialklubben i racens hjemland pludselig sagde god for det..? :vedikke: Skal ikke kunne sige det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...