Hop til indhold

Nybagt ejer - spørgsmål

Gæst anja-s
 Share

Recommended Posts

Gæst anja-s

Hej

Jeg er nybagt ejer af en chi tæve.

Jeg har aldrig haft hund før, men har passet en del hunde.

Men jeg har lige et par spørgsmål:

1)Er det en god idé at børste tænder på hunden? Og hvor tit?

2) Jeg har læst i en hunde bog at eks. langhåret racer skal børstes tit, og at eks. skotske terriere ofte har brug for et bad en gang om måneden.

Jeg har en langhåret chi - hvor tit må jeg vaske den? Jeg kan godt lide at pusse nusse og gører dyr pæne at se på (ikke sløjfer og bånd m.m). Hun bliver lidt beskidt af alt det sne og sjap.

På forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er en god idé at børste tænder på hunden. Mange chi'er har problemer med tandsten, og tandbørstning kan forebygge det. Dyrlægen vil sikkert klappe sine små hænder, hvis du børster hendes tænder hver dag. :blink:

Jeg vil ikke mene, at du behøver at tage din chi i bad, med mindre hun har rullet sig i noget klamt. Men du kan skylle hende på benene og maven, når hun henter sjap med ind. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan børste tænder på den ja, eller give den rå ben eller andet tandrensende... Karla fik børstet tænder som hvalp, men nu om dage holder hun dem selv rene ved hjælp af gnaveting. Hun har fine tænder uden tandsten ifølge dyrlægen...

Karla er 2,5 år gammel og har været i bad 3-4 gange i sit liv. Det er kun når det er nødvendigt (når hun har rullet sig i noget ekstra klamt) at jeg bader hende... Men udstillingsfolket bader jo deres oftere, så de er nok bedre til at svare på den slags...

Vi har (gudsketakoglov) ingen pelspleje her i huset :-D, så den kan jeg ikke svare på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens børste tænder på din hvalp, og begynder du på det allerede nu vil det også hurtigt bive en vane for både dig og hunden :5up:.

Ben og andre tandrensene snack er også altid en god ting.

Hvor ofte du må bade din hund ved jeg ikke lige, min egen race ved jeg helst slet ikke skal bades! Umiddelbart ville jeg mene du kun behøver bade den hvis den har rullet sig i noget ulækkert eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

1)Er det en god idé at børste tænder på hunden? Og hvor tit?

Ja, det er en ovenud god idé at børste tænder på din hund hver eneste dag.

Jeg tror, at det er blevet mere almindeligt at gøre i dag, men for 20 år siden fik jeg grinende kommentarer fra andre hundeejere, når jeg nævnte, at jeg børstede tænder på min hund (som i parentes bemærket døde i en alder af 12 år med de fineste hvide tænder).

Jeg var dengang for høflig til at fortælle flere af de grinende hundeejere, at deres hundes tænder var gule og belagte og at en gang tandbørstning fandme ville gøre underværker.

Det er jeg ikke i dag. Altså for høflig, hvis jeg hører alt for tåbelige kommentarer.

Oh, det er skjønt at blive ældre. :banan:

Med hensyn til at bade hunde, så er jeg lidt allergisk, men jeg har også en trimmehund. Han ville kun komme i bad, hvis han havde rullet sig i noget stinkende ulækkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi børster tænder på vores, og de elsker det. De sidder "pænt" okay, måske utålmodigt og venter på at de må komme op på skødet og få dem børstet. Jeg tager også tandsten på dem en gang hver 3 uge, hvis der lige sidder lidt ekstra. Vi har haft travlt på det sidste og har ikke fået dem børstet et stykke tid og det var meget tydeligt at se, da jeg i dag ville fjerne tandsten. Der var en del tandsten og det er kun 14 dage siden sidst jeg fjernede tandsten.

Vores kommer ikke i bad særlig tit, men de får skyllet poter hver gang vi har været ude at gå, eller hvis der er meget mudder osv. men kun i rent lunkent vand og ingen sæbe.

Vi børster dem også ca. hver 14 dag, for de har meget tendens til pelsfilter, men de har også en lang pels.

Hvis det var mig ville jeg vænne hende til alt "pilleriet" med det samme, så det bliver en del af hverdagen, det gør tingene meget nemmere i sidste ende.

God fornøjelse med den nye vuf. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi børster tænder på vores, og de elsker det. De sidder "pænt" okay, måske utålmodigt og venter på at de må komme op på skødet og få dem børstet. Jeg tager også tandsten på dem en gang hver 3 uge, hvis der lige sidder lidt ekstra. Vi har haft travlt på det sidste og har ikke fået dem børstet et stykke tid og det var meget tydeligt at se, da jeg i dag ville fjerne tandsten. Der var en del tandsten og det er kun 14 dage siden sidst jeg fjernede tandsten.

Vores kommer ikke i bad særlig tit, men de får skyllet poter hver gang vi har været ude at gå, eller hvis der er meget mudder osv. men kun i rent lunkent vand og ingen sæbe.

Vi børster dem også ca. hver 14 dag, for de har meget tendens til pelsfilter, men de har også en lang pels.

Hvis det var mig ville jeg vænne hende til alt "pilleriet" med det samme, så det bliver en del af hverdagen, det gør tingene meget nemmere i sidste ende.

God fornøjelse med den nye vuf. :5up:

Hvilken "udstyr" bruger du til tandbørstning og tandsten

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Du kan ikke børste tænder på din hund for meget.:5up:.. så en gang om dagen er super fint. Du kan supplere tandbørstningen med nogle tynde tyggeting, som også virker tandrensende.

Mht. at bade, så er jeg af den overbevisning at det ikke skader hunden, så længe at man bruger kvalitets hunde shampoo!!... Jeg vasker mine før hver udstilling, men i snit hver 14. dag... så ja, de får mange bade på et år.

Jeg har prøvet mange typer af shampoo, og er i øjeblikket meget forfalden til en shampoo blanding af petsilk, chris christensen (www.petsilk.dk) og isle of dogs (www.topdogz.dk).. isle of dogs er dog svær at vaske ud, så jeg bruger kun conditioner derfra - men den er også rigtig god:5up:... Hvis du gerne vil samle dit indkøb til et sted, så kan du sagtens bruge conditioner fra enten petsilk eller chris christensen.:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får børste tænder hver anden dag nu.

Som hvalp var det hver dag, -for at lære det-- og som unghund og ung voksen var det nok med en gang om ugen.

Men de små hunde har flere tandproblemer end de store hunde, så se endelig at komme i gang med DAGLIG tandbørstning. Og bliv ved!

Til Silke bruger jeg en tandbørste magen til min egen. Og den bliver skiftet tit, altså når den begynder at stritte lidt.

En chi skal nok have en mindre tandbørste. Måske en baby-tandbørste. Jeg synes, at hundetandbørsterne er uforholdsmæssigt dyre og jeg synes det er bedre at skifte tandbørsten tit end at bruge den helt hunde-rigtige..

Til Silke bruger jeg knust kridt rørt op med vand og med en smule "Wolles Dogpower" for smagens skyld.

Men jeg ved ikke om en chi-hvalp kan tåle det. Man skal i hvert fald ikke komme ret meget på tandbørsten.

Kridt har lidt slibende effekt, så det gør det nemmere at holde tænderne rene. --Og slibeskader når en hund jo ikke at få, for den får jo ikke børstet tænder i 60-70 år, som mennesker gør..

Link til indlæg
Del på andre sites