Hop til indhold

Små hoveder


Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Er her på det seneste blevet lidt interesseret i ds gårdhund:lun:

Har godt læst i fci standarden at der står "hoved: ret lille". Men er der nogen som avler gårdhunde med knap så små hoveder?

 

Sagen er den at jeg ønsker at min kommende hund skal være med dkk stamtavle (fordi jeg ikke rigtig tør andet), men jeg synes at de fleste af de hunde jeg finder som er racerene (/med stamtavle) har virkelig små hoveder:???:

Det er jo ikke sådan at det skal være afgørende om hunden har et lille hoved, men vil bare lige høre om nogen herinde ved, om der er andre der har tænkt den tanke :hmm: :oops:

 

Jeg er begyndt at kigge efter den, efter at have læst så mange indlæg om racen herinde, jeg vil jo gerne have en hund som gider noget træning, agility mm. handy størrelse osv:mrgreen: Ved bare ikke helt om jeg kan vende mig til de små hoveder :oops: Overvejede endda lidt en blanding eller "ægte uden tavle", fordi jeg synes de har større hoveder som voksne (ud fra de billeder jeg har kunne finde frem) men så ved man jo alligevel ikke hvad man ender ud med, hverken med udsenet eller helbredsmæssigt:vedikke: Så den idé er droppet igen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken type går du efter? De små pinscher agtige, eller de lidt mere robuste?

 

Jeg ligger ikke mærke til at Ronja har et lille hoved, men hvis jeg tænker over det, kan jeg godt se det :blink:

 

 

Er du begyndt at overveje opdrætter? :engel:

 

Tak for dit svar:-D

Nej, er slet ikke nået så langt som til at overveje opdrætter, jeg havde egentlig besluttet mig for en helt anden race, og også fundet en opdrætter indenfor den race, det er bare her den sidste tid jeg har læst så meget positivt om den dansk-svenske, som jeg slet ikke før har skænket en tanke:-D

Og da jeg ikke har reserveret nogen hvalp endnu, så har jeg jo stadig mulighed for at ombestemme mig:engel:

 

Viste f.eks. ikke engang at der var to typer :oops:

 

Nu har jeg lige kigget billeder på din profil, og umildbart synes jeg ikke din hund har specielt lille hoved...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar:-D

Nej, er slet ikke nået så langt som til at overveje opdrætter, jeg havde egentlig besluttet mig for en helt anden race, og også fundet en opdrætter indenfor den race, det er bare her den sidste tid jeg har læst så meget positivt om den dansk-svenske, som jeg slet ikke før har skænket en tanke:-D

Og da jeg ikke har reserveret nogen hvalp endnu, så har jeg jo stadig mulighed for at ombestemme mig:engel:

 

Viste f.eks. ikke engang at der var to typer :oops:

 

Nu har jeg lige kigget billeder på din profil, og umildbart synes jeg ikke din hund har specielt lille hoved...

 

Min Ronja er efter en indregistreret mor, og en stamtavle far :-D

 

Sender lige en PB med link til opdrætter :blink:

 

Det er bestemt også en dejlig race :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev faktisk også hunderæd da jeg havde reserveret min hvalp og mødte indtil flere knap så kønne dsger på gaden :genert: med meget små og spidse hoveder...tror måske det er når hovedet er helt sort at de ser små ud...du ved sort slanker :blink:

 

For alle dem jeg har snakket med om det synes ikke Izzies hoved er for lille eller for spidst :vedikke: men hun er også hvid i ansigtet.

 

Selv som hvalp har hun lidt bred i snuden...men Bubber (ridiger herindes hund) er heller ikke spids i hovedet (sidste billede).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev faktisk også hunderæd da jeg havde reserveret min hvalp og mødte indtil flere knap så kønne dsger på gaden :genert: med meget små og spidse hoveder...tror måske det er når hovedet er helt sort at de ser små ud...du ved sort slanker :blink:

 

For alle dem jeg har snakket med om det synes ikke Izzies hoved er for lille eller for spidst :vedikke: men hun er også hvid i ansigtet.

 

Selv som hvalp har hun lidt bred i snuden...men Bubber (ridiger herindes hund) er heller ikke spids i hovedet (sidste billede).

 

Nej de er smukke begge to, ingen små hoveder der!:klap:

Nå men det kan da godt være det bare er mig som har fået en underlig idé:rolleyes: Er de med dkk stamtavle de hunde du viser?

Det er nemlig også de små, spidse hoveder jeg ikke har det godt med, har set nogen som næsten lignede en dsg krop, med et chihuahua hoved, med udstående, våde øjne :-D

 

Nå ja, så har jeg også lige læst mig til at racen først blev godkendt i 2008!? Så giver det jo mere mening at hundene ikke ser helt ens ud!

 

Måske har de været tykke de hunde jeg har set med små hoveder? Altså måske var det ikke hovedet der var for lille men kroppen som var for stor:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej de er smukke begge to, ingen små hoveder der!:klap:

Nå men det kan da godt være det bare er mig som har fået en underlig idé:rolleyes: Er de med dkk stamtavle de hunde du viser?

 

Nå ja, så har jeg også lige læst mig til at racen først blev godkendt i 2008!? Så giver det jo mere mening at hundene ikke ser helt ens ud!

 

Måske har de været tykke de hunde jeg har set med små hoveder? Altså måske var det ikke hovedet der var for lille men kroppen som var for stor:hmm:

 

Sys hvert fald tit man ser dem for tykke og så ser hovederne jo små ud :mrgreen:

Molly er ikke ren, men hendes hoved er meget normalt. Kender kun én ren dsg og den har et fint hoved sys jeg :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fulgte godt med da racen blev gendannet, fordi en god bekendt var med i udvælgelse og opdræt af flere af de XX registrede DKKhunde.

Jeg husker ikke små hoveder ,men bare selvfølgelig ala pincherhoveder.

Og hendes hunde var meget dygtige/kloge, faktisk fik flere af dem lydighedschampionat. Desværre døde denne opdrætter meget ung, og hendes kennel hed Agerhønen. En af hendes kendeste solgte hvalpe er netop død som en af DK´s allerældste hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fulgte godt med da racen blev gendannet, fordi en god bekendt var med i udvælgelse og opdræt af flere af de XX registrede DKKhunde.

Jeg husker ikke små hoveder ,men bare selvfølgelig ala pincherhoveder.

Og hendes hunde var meget dygtige/kloge, faktisk fik flere af dem lydighedschampionat. Desværre døde denne opdrætter meget ung, og hendes kennel hed Agerhønen. En af hendes kendeste solgte hvalpe er netop død som en af DK´s allerældste hunde.

 

Jeg mente nu heller ikke små hoveder=lille hjerne;-) Det er bl.a. på grund af at de skulle være så kloge at jeg overvejer racen:-D

 

Men hvad mener du med "gendannet"? Altså det lyder lidt for mig som man f.eks. har udviklet dansk spids osv. ved at blande flere racer for at ende med et resultat som ligner en race som har været uddød eller næsten-uddød?

Som jeg har forstået det, så har dsg hele tiden været der, bare ikke registreret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Du skal være klar over at DSG er en race i udvikling.. Hvilket vil sige, man kan købe en DSG uden stamtavle, når den er 9 måneder kan man få den fremstillet som DSG, hvis det lykkes kan man få stamtavle på den og avlsgodkendt den..

 

Så selvom den har DKK stamtavle, så kan man lige nu ikke garentere den er 100 procent raceren, netop fordi der kan komme hunde udefra og ind, som der måske er noget andet i, men den ligner en DSG og kan derfor bliver fremstillet som en :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal være klar over at DSG er en race i udvikling.. Hvilket vil sige, man kan købe en DSG uden stamtavle, når den er 9 måneder kan man få den fremstillet som DSG, hvis det lykkes kan man få stamtavle på den og avlsgodkendt den..

 

Så selvom den har DKK stamtavle, så kan man lige nu ikke garentere den er 100 procent raceren, netop fordi der kan komme hunde udefra og ind, som der måske er noget andet i, men den ligner en DSG og kan derfor bliver fremstillet som en :)

 

 

Det kan man bare ikke mere ;-) Så vidt jeg har forstået det hvertfald :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag en tur på udstilling i Fredericia i weekenden 12.-13. februar (husker ikke hvilken dag DSG er på), og se lidt på de hunde du ser indenfor racen. Krydsreferer med dit katalog og tag en snak med de opdrættere, hvis hunde du syntes om.

 

Hør mere om hvad det betyder at have en relativt ny race, og om du har nogle forpligtelser som hvalpekøber af en DSG. Man kan kun blive klogere af en snak med opdrættere. Og nogle gange også mere nysgerrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...