Hop til indhold

Anti gø halsbånd

Gæst Foerder
 Share

Recommended Posts

Gæst Foerder

Hej allesammen, som ny her i forummet vil jeg først lige sige hej. og så ville høre om der er nogen der har erfaringer eller meninger om anti gø halsbånd.

Når jeg siger anti gø halsbånd, tænker jeg på et halsbånd, der enten kommer med en ultralyd eller sprøjter vand i hovedet på hunden når den skal til at gø.

er dette dyreplageri eller en måde at afhjælpe hunden som gør af alt og alle på den anden side af hegnet? eller skal der andre metoder i brug.

Vores hund King gøer af alt der rører sig på den anden side af hegnet, og vi kan ikke være over ham hele tiden, og vil netop derfor gerne høre hvad i har af erfaringer og meninger om netop denne metode for at stoppe alt det gøeri.

mvh. Kenneth...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kenneth.

Velkommen til.

Med sådan et spørgsmål som første indlæg, risikerer du at finde dig selv midt i orkanens øje lige pludseligt, for det er en bunke meget engagerede hundeejere du har fundet frem til. Hundeelskere der mener, at den bedste og mest holdbare løsning er, at træne en ny læring ind i hunden via positiv tilgang fremfor at straffe sig ud af problemerne.

Baggrunden for holdningen skal mest af alt findes i den viden, der findes om (hundes) indlæringspsykologi. Her beskrives blandt andet hvordan og hvorfor straf virker, og her vil du kunne se, at straf skal opretholdes for at have sin effekt.

Den langvarige løsning kommer i stedet ved at give hunden ny læring. I jeres situation skal hunden ikke lære, at der kommer ubehag ved at gø, men i stedet lære, at der ingen grund er til at give lyd fra sig.

Så firkantet vil mit svar være: ja, jeg ser et antigø-halsbånd som dyrplageri. Måske lidt skarpt sat op, når man ellers hører hvad hunde bliver udsat for, og i den forbindelse er et par vandsprøjt jo - næsten det rene vand. MEN der er stadig tale om en straf, der i bedste fald vil betyde din hund ikke gør, men vil blive trykket af situationen og forbinde alverdens ting (ikke kun det at den gør), med det ubehag den påføres. I værste fald risikerer du at få en hund, der enten bliver apatisk og angst. Eller noget endnu værre.

I min bog er der ikke noget der hedder, at man ikke kan være i situationen med sin hund hele tiden. Magter den ikke at være i haven uden at "lave ballade", så kan den ikke være i haven uden opsyn af de, der kan lære den nye måder at begå sig på. Det er at forsøge at undslippe sit ansvar som hundeejer, hvis man ikke orker at være med den - og hjælpe den til bedre opførsel.

Vi har haft et par tråde om det herinde før, og jeg skal se om jeg ikke kan finde nogle links frem, så du også kan få input til hvordan I skal sørge for at træne det væk. Ellers kan det være, at der er andre, der har noget tekst liggende på hvordan de fik trænet det. Selv har jeg ikke have, men har haft brug for at træne en af mine tre hunde fra at skulle give lyd fra sig, hver gang der var nogen på opgangen efter kl. 22.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Foerder

Det er netop derfor jeg gerne vil høre jeres meninger, har været meget tilbage holdene med at købe et sådan halsbånd, da jeg netop ikke har erfaringen med det.

Vil meget gerne høre fra andre om de har haft problemer med gøen, og hvordan de har fået bugt på problemet.

vores hund gør kun i haven, ikke når vi går tur med ham, så tror det er noget med territorie, haven bliver kun brugt som nødløsning, menn han farer direkte ned i den anden ende af haven og gør af alt der kommer forbi.

vi har prøvet at være i haven med ham og aflede hans opmærksomhed, men det hjalp ikke meget, syntes tværtimod det blev værre, da vi tror at han så også vil beskytte os samtidig.

mvh. Kenneth

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Velkommen til :vinken:

Lad mig først starte med at sige at jeg ikke bryder mig om anti-gø halsbånd, men jeg ser dem ikke som dyremishandling (så fremt det blot handler om vand).

Men I vil ikke gøre jer selv eller jeres vovse nogen tjeneste ved at benytte det, det er kun symptom behandling af problemet. I skal have fjernet årsagen til at han gøer.

Mange laver den klassiske fejl at BRØLE efter hunden når den galper i haven - var jeg hund og galpede ALARM ALARM -FARE PÅ FÆRDE og min ejer åbnene døren med et brøl ville jeg som hund høre: JA FOR SATAN DER ER FARER UHAAA LAD ALARM... Noget i den stil.. :slem:

I skal i mine øjne "overtage" situationen og ikke løbe med på den (hvis i råber på hunden når den gøer). Gøer den, så er det ud og sige "ja tak, har hørt dig - smut" og dermed overtage det "farlige". Sådan så det er jer der "beskytter" hunden og ikke omvendt. Håber det giver mening :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som udgangspunkt skal hunde ikke være uden opsyn i haven - bare efter min mening :vedikke:

Jeg har selv prøvet en nogenlunde effektiv gø-afvænning af min hund, der mener at hun har ejendomsretten til alt hvad hun kan se fra kanten af havehegnet. Hver gang hun gøede unødigt, blev hun bedt om at gå ind.

Det virker sådan set udmærket, bortset fra at hun på et tidspunkt begyndte at "straffe" sig selv, ved straks at løbe indenfor når hun havde gøet :lol: Men det har reduceret den tid hun bruger på at gø. Hun står ikke bare og larmer i flere minutter mere. Vi kunne mærke positiv forskel allerede efter den første uge.

Metoden kræver dog at ejer hele tiden er opmærksom, og er hurtig til at komme op ad stolen, når det er nødvendigt at gribe ind. Hvis man ikke er konsekvent, sker der ingen forbedring.

Anti-gø halsbånd er slet ikke en metode, jeg kan tage alvorligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 6 hunde i alle aldre, og ind imellem et hvalpekuld, eller hvalpe hvor moderen er død, så de opfostres hos en plejemor her, eller plejehvalpe fra Grækenland.

Dette hvalpesjov gør jo også, at mine er meget aktive for at beskytte grunden, med udfald fra grunden mod forbipassende, både med og uden hunde.

Men problemet lykkedes ikke med et Anti-sprøjt halsbånd.

Din hunds motivation bliver ikke ændret, den vil stadig helst reeagerer på forbipassende, men den bliver bare lidt mere forvirret.

Jeg kender flere der har prøvet dette, men aldrig nogen der har tilbagemeldt med en god løsning.

Der skal tilvænning og træning til istedet.

I værste fald vil en frustration øge problemet.

Min eneste løsning er at forhindre hunden i at iagttage hvem der færdes.Men det går her pga husets placering på grunden, ellers må hundens afvænnes ved , at den ikke kommer i kontak,t uden ejer er til stede, og altså kan stoppe den, inden den er begyndt. Det vil tage noget tid..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk brugt anti-gø-halsbånd i nogle få situationer. Det har sådan set fyldt sin funktion, nemlig at få brudt et mønster. Men så skal der træning til bagefter - halsbåndet lærer ikke hunden noget, som sådan.

PÅ MINE HUNDE har halsbåndets vand-sprøjt virket som et meget lille ubehag (Frostie er nærmest ligeglad med det) - men for andre hunde kan det være dybt ubehageligt. Så jeg ville virkelig overveje hvilken hund jeg ville bruge det på.

En anden ting jeg også vil sige er at jeg ALDRIG ville bruge en model uden fjernbetjening! Jeg kan lige forestille mig en hund der bli'r dødbange for vandet, og hyler af skræk, hvilket får halsbåndet til at sprøjte igen - osv. osv... :shock:

Anti-gø-halsbåndet er absolut ikke et uskyldigt remedie, det kan virke meget kraftigt på nogle hunde, og man skal søreme være meget klar over hvad det er man laver før man overvejer at bruge det... Men til visse hunde, og i visse situationer, kan det også være et ok redskab til at bryde et mønster. Men man bør IMØ absolut prøve at træne problemet væk før man overhoved overvejer halsbåndet - der skal jo under alle omstændigheder trænes bagefter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har faktisk brugt anti-gø-halsbånd i nogle få situationer. Det har sådan set fyldt sin funktion, nemlig at få brudt et mønster. Men så skal der træning til bagefter - halsbåndet lærer ikke hunden noget, som sådan.

PÅ MINE HUNDE har halsbåndets vand-sprøjt virket som et meget lille ubehag (Frostie er nærmest ligeglad med det) - men for andre hunde kan det være dybt ubehageligt. Så jeg ville virkelig overveje hvilken hund jeg ville bruge det på.

En anden ting jeg også vil sige er at jeg ALDRIG ville bruge en model uden fjernbetjening! Jeg kan lige forestille mig en hund der bli'r dødbange for vandet, og hyler af skræk, hvilket får halsbåndet til at sprøjte igen - osv. osv... :shock:

Anti-gø-halsbåndet er absolut ikke et uskyldigt remedie, det kan virke meget kraftigt på nogle hunde, og man skal søreme være meget klar over hvad det er man laver før man overvejer at bruge det... Men til visse hunde, og i visse situationer, kan det også være et ok redskab til at bryde et mønster. Men man bør IMØ absolut prøve at træne problemet væk før man overhoved overvejer halsbåndet - der skal jo under alle omstændigheder trænes bagefter...

Som du forklare det lyder det lidt for mig som om, at det svare til at stå og holde øje og sige nej til hunde når den gøer?

Synes ikke det lyder som mishandling, selvom det nok kan være det, hvis man bruger det forkert, eller på en forkert hund.

Synes det lyder meget fornuftigt det du siger med at det kommer an på hvordan hunden tager det, men hvis du alligevel ikke har brugt en automatisk model, hvad er fordelen så ved sådan et halsbånd, frem for at bruge stemmen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Som du forklare det lyder det lidt for mig som om, at det svare til at stå og holde øje og sige nej til hunde når den gøer?

Synes ikke det lyder som mishandling, selvom det nok kan være det, hvis man bruger det forkert, eller på en forkert hund.

Synes det lyder meget fornuftigt det du siger med at det kommer an på hvordan hunden tager det, men hvis du alligevel ikke har brugt en automatisk model, hvad er fordelen så ved sådan et halsbånd, frem for at bruge stemmen?

Hvis halsbåndet udelukkende anvendes som en afledningsmanøvre, kan man som du er inde på, lige så godt anvende noget andet, f.eks. at kaste noget som afgiver en lyd der får hunden til at stoppe og blive nysgerrig.

F.eks. en håndfuld småsten på fliser, en dåse der rasler eller andet. Ikke efter hunden men bare så den hører lyden.

Hvis timingen ikke er præcis OG hunden bliver opmærksom på at man er til stede, vil en fjernbetjent dims virke bedre, da man da ikke behøver være sammen med hunden.

Når dette er sagt, er jeg grundlæggende imod fjernbetjente dimser, kasteskyts, vandstråle mv.

Nogle ting egner sig fint til lige at stoppe hunden, fordi den bliver forbavset, f.eks. en stråle vand, men det er dels vanskeligt at time korrekt, dels vanskeligt at sigte ordentligt, dels kan hunden meget nemt associere det med tilstedeværelsen af personen, som anvender dimsen og så er vi lige vidt.

Som Korvis er inde på, bør et stop middel aldrig stå alene, der skal træning til sideløbende, og så kan man lige så godt, efter min mening, "nøjes" med at træne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke i tvivl om at det ville kunne kaldes mishandling, hvis man bruger halsbåndet på en hund der er bange for vand.

Som Ninjamor også skriver neden, så kan man i og for sig kaste med småsten eller bruge stemmen, på samme måde. Men når hunden er udendørs og jeg indendørs, så funker det ikke med "kasteskyds". Stemme ("nej", "stop/slut") har heller ikke funket for mig i de her specifikke situationer, da hundene har "låst", og det er svært at trænge igennem med stemme, desuden på hver sin side af døren.

Til sidst blev det hele ret kedeligt, jeg skældte ud hele tiden, og oplevede det som en konflikt mellem hundene og mig. Der var det altså en god ting at jeg kunne "pille mig selv ud af situationen" ved at bruge halsbåndet. Jeg behøvede ikke at skælde ud og være sur, men kunne koncentrere mig om det sjove - nemlig at rose når det gik godt.

Hvis halsbåndet udelukkende anvendes som en afledningsmanøvre, kan man som du er inde på, lige så godt anvende noget andet, f.eks. at kaste noget som afgiver en lyd der får hunden til at stoppe og blive nysgerrig.

Hvis man er på kaste-afstand, og det var jeg ikke...

F.eks. en håndfuld småsten på fliser, en dåse der rasler eller andet. Ikke efter hunden men bare så den hører lyden.

Hvis timingen ikke er præcis OG hunden bliver opmærksom på at man er til stede, vil en fjernbetjent dims virke bedre, da man da ikke behøver være sammen med hunden.

Én af grundene til at jeg valgte at bruge halsbåndet.

Når dette er sagt, er jeg grundlæggende imod fjernbetjente dimser, kasteskyts, vandstråle mv.

Jeg ser det sq også som et nederlag, at jeg ikke kunne løse det på anden måde... Og har ikke løst to af problemerne endnu!!

Nogle ting egner sig fint til lige at stoppe hunden, fordi den bliver forbavset, f.eks. en stråle vand, men det er dels vanskeligt at time korrekt, dels vanskeligt at sigte ordentligt, dels kan hunden meget nemt associere det med tilstedeværelsen af personen, som anvender dimsen og så er vi lige vidt.

Det her er også én af halsbåndets fordele, hvis man nu skal bruge noget i den stil. Den er faktisk meget præcis - og man kan holde sig selv helt ude af situationen, i hundens øjne. Man undgår konflikten som opstår, når man bli'r ved med at skælde ud, eller være den der hele tiden siger "stop, slut neeej!".

Som Korvis er inde på, bør et stop middel aldrig stå alene, der skal træning til sideløbende, og så kan man lige så godt, efter min mening, "nøjes" med at træne :-D

Kan ikke nok understreges. Halsbåndet bryder et mønster, og det har det været godt til, hos mig. Men det har ikke lært hundene noget, som sådan. Jeg vil til enhver tid hellere træne, men i netop de her situationer kunne jeg (og kan stadig ikke...) finde ud af hvordan jeg skal tackle det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke i tvivl om at det ville kunne kaldes mishandling, hvis man bruger halsbåndet på en hund der er bange for vand.

Som Ninjamor også skriver neden, så kan man i og for sig kaste med småsten eller bruge stemmen, på samme måde. Men når hunden er udendørs og jeg indendørs, så funker det ikke med "kasteskyds". Stemme ("nej", "stop/slut") har heller ikke funket for mig i de her specifikke situationer, da hundene har "låst", og det er svært at trænge igennem med stemme, desuden på hver sin side af døren.

Til sidst blev det hele ret kedeligt, jeg skældte ud hele tiden, og oplevede det som en konflikt mellem hundene og mig. Der var det altså en god ting at jeg kunne "pille mig selv ud af situationen" ved at bruge halsbåndet. Jeg behøvede ikke at skælde ud og være sur, men kunne koncentrere mig om det sjove - nemlig at rose når det gik godt.

Kan ikke nok understreges. Halsbåndet bryder et mønster, og det har det været godt til, hos mig. Men det har ikke lært hundene noget, som sådan. Jeg vil til enhver tid hellere træne, men i netop de her situationer kunne jeg (og kan stadig ikke...) finde ud af hvordan jeg skal tackle det...

Jeg oplevede, ligesom dig, at det blev til en konflikt imellem hunden og mig og havde stor succes med at fjerne mig selv fra konflikten. Jeg brugte også et med fjernbetjening og jeg har højest udløst det tre gange. Jeg synes det er meget mere skånsomt, at sprøjte vand på hunden tre gange, end at skælde den ud 100 gange.

Mit har hverken lugt eller lyd, men er blot koldt vand, der sprøjtes på undersiden af hovedet. Al brug skal så naturligvis følges op med efterfølgende træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores genbo har en krydsning mellem en Kleiner M. og en Lab, som ustanseligt stak af og var væk i flere timer af gangen.

Hun prøvede sådan et halsbånd med fjernbetjening og vandsprøjt, brugte en hel dag ude i haven sammen med hunden, sprøjtede hver gang den var på vej væk, hvorefter hunden straks løb hjem igen. Tror hun brugte en 8-10 sprøjt ialt og roste så når hunden kom.

Siden er den aldrig stukket af, så man kan vel godt sige at det virkede :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vores genbo har en krydsning mellem en Kleiner M. og en Lab, som ustanseligt stak af og var væk i flere timer af gangen.

Hun prøvede sådan et halsbånd med fjernbetjening og vandsprøjt, brugte en hel dag ude i haven sammen med hunden, sprøjtede hver gang den var på vej væk, hvorefter hunden straks løb hjem igen. Tror hun brugte en 8-10 sprøjt ialt og roste så når hunden kom.

Siden er den aldrig stukket af, så man kan vel godt sige at det virkede :klap:

Det er symptombehandling hvis der ikke er gjort andet og med denne type adfærd, hvor hunden er motiveret for noget den stoppes i, vil det som regel kun virke et stykke tid, medmindre påvirkningen er blevet oplevet som voldsomt hård.

Efter nogen tid vil påvirkningen oftest blive glemt igen og hunden vil igen forsøge sig, fordi motivationen for handlingen stadig er til stede.

Jeg tænker også at sådan et halsbånd som kun skal anvendes så få gange er en stor investering.

Hvis genboen havde investeret samme tid på træning havde hun fået samme resultat, bare med positive midler :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er symptombehandling hvis der ikke er gjort andet og med denne type adfærd, hvor hunden er motiveret for noget den stoppes i, vil det som regel kun virke et stykke tid, medmindre påvirkningen er blevet oplevet som voldsomt hård.

Efter nogen tid vil påvirkningen oftest blive glemt igen og hunden vil igen forsøge sig, fordi motivationen for handlingen stadig er til stede.

Jeg tænker også at sådan et halsbånd som kun skal anvendes så få gange er en stor investering.

Hvis genboen havde investeret samme tid på træning havde hun fået samme resultat, bare med positive midler :-D

Nu var det i foråret 2010 hun brugte den og det har virket siden, det er ikke fordi hun ikke har prøvet at træne det med ham, men det var som om at når det tog ham, lukkede han fuldstændig af for alt og bare løb. Jeg var faktisk den eneste der har haft held til at stoppe ham og kalde ham hjem, men jeg kunne af gode grunde ikke være der hele tiden :blink:

Skal så siges at investeringen ikke var stor, da det var en min kone fik af sin chef, som køber alt muligt mærkeligt, som han aldrig får brugt :???: og som vi ikke havde noget at bruge til (fordi mine hunde er jo de bedst opdragede i hele verden :engel:)....så den var ganske gratis.

Hunden så ikke ud til at være trykket eller bange på nogen måde, det var ligesom om den bare sagde, hov hvad var det, tror lige jeg smutter hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet halsbåndet med sprøjteanordning på min hund i forbindelse med at vænne hende af med at jage rådyr. Det havde ingen virkning, hun var totalt ligeglad, når der var rådyr i nærheden.

For god ordens skyld, vil jeg lige sige, at hun er i lang line, så hun får ikke lov til at jage rådyrene, men hun ville gerne. Hun lukker totalt af for alt, når hun ser et rådyr.

Vi bor et sted med ret mange rådyr, så det sker jævnligt, hun får øje på et.

Det ville være rigtigt fint, hvis det kunne trænes væk, men rådyrene vil ikke være med. De stikker af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har prøvet halsbåndet med sprøjteanordning på min hund i forbindelse med at vænne hende af med at jage rådyr. Det havde ingen virkning, hun var totalt ligeglad, når der var rådyr i nærheden.

For god ordens skyld, vil jeg lige sige, at hun er i lang line, så hun får ikke lov til at jage rådyrene, men hun ville gerne. Hun lukker totalt af for alt, når hun ser et rådyr.

Vi bor et sted med ret mange rådyr, så det sker jævnligt, hun får øje på et.

Det ville være rigtigt fint, hvis det kunne trænes væk, men rådyrene vil ikke være med. De stikker af.

Det er ikke altid kan kan få omgivelserne til at samarbejde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites