Hop til indhold

DCH om el-halsbånd og hundekørekort


Umulia
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
og tror du så hunden forstår hvad du siger ????

 

Hvis jeg sagde det til min hund ville den da være fuldstændig ligeglad og fortsætte det den har gang i og nej den er nu ganske velopdragen - har jeg altid lade mig fortælle ;-)

 

Jeg siger så heller ikke at du skal hive den i kinderne osv. men jeg ville da blive glad hvis det var mig at du tog fat i din hund og sagde STOP !

Det ville jeg da selv gøre hvis han blev lidt for voldsom eller andet :blink:

 

Jeg skriver, hvad jeg mener det OGSÅ handler om!

....handler det også om at sende et signal til de andre om, at man tager sig af, hvordan sin hund opfører sig. Eller for at opbløde en situation.

 

I den nævnte situation stopper jeg naturligvis min hund, han skal ikke mase sig ind på en anden, som synes han er for voldsom at lege med.

 

Men, det ene udelukker ikke det andet og der er en signalværdi i alt, vi foretager os i disse situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 77
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har så ingen erfaring i agility - men jeg ved da at vi på vores hvalpehold "tvinger" hvalpene over springbrættet de første par gange fordi de er ikke ved hvad det er ;-)

Det vil sige at vi først lokker dem med godbidder og bold og hvis det ikke hjælper - ja så skubber vi bagpå og nærmest bærer/løfter dem over - altså "tvinger" vi dem :slem:

Og indtil nu der altså ingen der har taget skade af det - faktisk ender det altid med at springbrættet er en af favoritøvelserne :lol:

Men jeg har vist ikke på noget tidspunkt sagt at hunden tager skade, men jeg tvivler på at det er den optimale metode at træne hunden til at tage en forhindring hurtigt, sikkert og præcist (for nu at gentage mig selv):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun lærte at hoppe gennem hjulet, indtil jeg 'kastede' med Petrine, var hun krøbet under (ved det godt og erkender, jeg er først ved at fange klikkeren nu, tredie gang jeg giver den et seriøst forsøg)

Okay; jeg kunne bare forestille mig en del andre måder at lære hunden den øvelse på, hvor den måske selv tog lidt mere del i opgaven:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har så ingen erfaring i agility - men jeg ved da at vi på vores hvalpehold "tvinger" hvalpene over springbrættet de første par gange fordi de er ikke ved hvad det er ;-)

Det vil sige at vi først lokker dem med godbidder og bold og hvis det ikke hjælper - ja så skubber vi bagpå og nærmest bærer/løfter dem over - altså "tvinger" vi dem :slem:

Og indtil nu der altså ingen der har taget skade af det - faktisk ender det altid med at springbrættet er en af favoritøvelserne :lol:

 

Skade eller ikke skade, det er vanskeligt at afgøre, men hvorfor overhovedet anvende tvang i denne situation?

Det burde ikke være nødvendigt med tvang, hvis der motiveres positivt nok og springbrættet er sat efter hvalpen størrelse og eventyrlyst.

 

Jeg har endnu aldrig, så vidt jeg husker, ikke kunnet få en hvalp til at kravle hen over springbrættet enten ved selv at gå med eller vha. godbid, legetøj.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay; jeg kunne bare forestille mig en del andre måder at lære hunden den øvelse på, hvor den måske selv tog lidt mere del i opgaven:-)

 

Ville frem til - DCH skriver, at de bruger positive metoder, det der er positivt for mig, er muligvis ikke positivt for andre, hvis man ikke ved bedre, så kan kast-med-hund se positivt ud :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville frem til - DCH skriver, at de bruger positive metoder, det der er positivt for mig, er muligvis ikke positivt for andre, hvis man ikke ved bedre, så kan kast-med-hund se positivt ud :engel:

Okay; jeg ville måske bedre være i stand til at forstå den vinkel hvis jeg havde set det, men fred være med det, vi nærmer os vist tærsklen for flueknepperi:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at skælde DCH ud, er det ikke lidt noget pjat?

 

Det vigtigste må vel være at DCH går ind for at få indført et hundekørekort? :shock:

 

Om de nogle steder har en træner, der ikke har noget imod at skubbe en hund et par gange over et springbræt eller igennem et hjul, det virker da godt nok ikke særlig relevant i det store billede. :vedikke:

 

Jeg garanterer at de samme folk kan findes indenfor DKK og altså... hallo, at skubbe en hund i bagdelen en enkel gang eller to, ud af en dør, ind i en bil eller over et hjul, pfft, ... altså hvis problemerne ikke er større... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at skælde DCH ud, er det ikke lidt noget pjat?

 

Det vigtigste må vel være at DCH går ind for at få indført et hundekørekort? :shock:

 

Om de nogle steder har en træner, der ikke har noget imod at skubbe en hund et par gange over et springbræt eller igennem et hjul, det virker da godt nok ikke særlig relevant i det store billede. :vedikke:

Det synes jeg så at det netop er... For så længe de trænere er der, vil DcH bli'ved med at ha' et ry som værende "lidt bagud med tingene". Og det er ærgerligt, hvis mange afdelinger er på vej væk fra den slags træning.

 

Jeg garanterer at de samme folk kan findes indenfor DKK og altså... hallo, at skubbe en hund i bagdelen en enkel gang eller to, ud af en dør, ind i en bil eller over et hjul, pfft, ... altså hvis problemerne ikke er større... :hmm:

Jamen de findes helt sikkert også hos DKK. Jeg har bare det indtryk at det er mindre almindeligt hos DKK..? :vedikke: Jeg skal ikke kunne sige det, det er bare mit indtryk, og det "ry" de to foreninger har, sådan som jeg hører det "ude i verden"...

 

Hvorvidt det kan gøre skade på en hund at skubbe/puffe til den - jamen det kommer vel fuldstændig an på hvilken hund det er??? Mange hunde ville sikkert ikke reagere, men andre kan bli' dødforskrækkede.

 

Jeg synes lidt at vi i debatterne mangler det der med at alle hunde er forskellige... Ja, nogle hunde kan sagtens klare at man kaster dem igennem et hjul (undskyld jeg bruger dig som eksempel Petrine, men det er nu et godt eksempel!). Men derfor er det jo ikke en optimal indlæringsmåde - og da absolut ikke én man skal udbrede, hverken på træningspladserne eller instruktørkurser. Herregud, jeg har da også skubbet, løftet og puffet til (nogle af) mine hunde - jeg har sågar brugt vandhalsbåndet i nogle få situationer! :skraek: Men det er da ved gud ikke noget jeg ville drømme om at bruge på træningspladsen, hverken til mine egne hunde eller for at lære kursisterne!! Når tingene skal ud til "den brede masse", så er man sq nødt til at pinedød holde på de gode, positive metoder. Begynder man at lære kursisterne at det er ok at kaste hunden igennem hjulet - jamen så skal alle prøve om det funker, også med de hunde der ikke kan klare den behandling! Og så har man balladen... For hvad er så det næste? En hund der ikke tør gå op på A'et? "Jamen det funkede jo så godt at kaste den igennem hjulet, lad os prøve at kaste den over A'et også...". :shock:

 

Ok, ovenstående er et helt igennem tænkt eksempel, og måske en smuuule overdrevet... Men alligevel lidt forklaring på hvorfor jeg synes det er godt at DcH går ud med sit syn på tingene. Forhåbentlig kan de også evne at holde sine "gammeldags" trænere i ørerne, så de positive metoder bli'r endnu mere udbredt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det der med at skælde DCH ud, er det ikke lidt noget pjat?

 

 

Skælde ud? Hvem skælder ud? :shock:

 

Det vigtigste må vel være at DCH går ind for at få indført et hundekørekort? :shock:

 

Og positive metoder :5up:

 

Om de nogle steder har en træner, der ikke har noget imod at skubbe en hund et par gange over et springbræt eller igennem et hjul, det virker da godt nok ikke særlig relevant i det store billede. :vedikke:

 

Jeg ved slet ikke om Bodeval, jeg går ud fra det er det indlæg du mener, træner i DcH

 

Jeg garanterer at de samme folk kan findes indenfor DKK og altså... hallo, at skubbe en hund i bagdelen en enkel gang eller to, ud af en dør, ind i en bil eller over et hjul, pfft, ... altså hvis problemerne ikke er større... :hmm:

 

Som nævnt, er det ikke DcH jeg taler om her, men selve debatten som jeg synes pressemeddelensen lægger op til, nemlig positive metoder eller ikke positive metoder, jeg taler om.

 

Hvorfor anvende tvang, når det ikke er nødvendigt :vedikke:

 

Her er det så at "hjælpe" en hvalp over et springbræt, hvilket virker ganske uskyldigt, men hvis holdningen grundlæggende er at "mild tvang" eller hvad man vælger at kalde det er acceptabelt i indlæring hos hvalpe hvad kan det så ikke tage med sig i slipstrømmen?

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det kan du så have ret i - mangel på opdragelse :-D

 

Men man ser bare så tit at folk nærmest behandle deres hunde så pædagorisk at man skulle tro at det var deres børn og ikke deres hund ;-)

 

"Det må du altså ikke det der" og så bare gå videre som intet var sket

Jeg tror da ikke at det gjorde noget at de lige fik fat i hunden så fortalte den i lidt mere konsekvente vendinger at det her er forbudt - og her mener jeg ikke hverken slå/hive hunden eller hvad folk nu kan finde på :hmm:

 

Har du lært din hund "nej"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Skælde ud? Hvem skælder ud? :shock:

 

Nogen skælder ud, jeg fangede nogle skæld ud nøgleord hist og her i tråden. Kiggede ikke efter hvem, der skældte ud. Det var måske også mere sådan noget indirekte noget, sådan noget "høhø DCH taler for positive metoder", men dem bruger de jo ikke høhø" sådan en slags indirekte pænt skæld ud noget. :klap:

 

Som nævnt, er det ikke DcH jeg taler om her, men selve debatten som jeg synes pressemeddelensen lægger op til, nemlig positive metoder eller ikke positive metoder, jeg taler om.

 

 

Men det har de jo udtalt at de går ind for. Jeg kender heller ikke nogle DCH klubber der har "fæle" trænere, synes faktisk de alle sammen er dygtige og søde. Dem jeg kender til bruger kun positive metoder. :hmm:

 

Min mand nævner, at de for måske snart 20 år siden eller mere, gik ind for at bruge stødhalsbånd i nogle meget bestemte situationer, men det er de jo altså gået helt bort fra siden hen.

 

Hvorfor anvende tvang, når det ikke er nødvendigt :vedikke:

 

 

Fordi det nogle gange er naturligt?

Sådan situationsbestemt du ved, sådan lavenergi-dag agtigt eller hurtig håndevending.

Jeg lokker da heller ikke mine hunde i seletøjet, når vi skal ud at køre, - jeg tager bare fat, som når man hælder/propper et barn i en flyverdragt.

Det finder de sig fint i, det er vel lidt tvang agtig, men altså vi skal jo også kunne røre ved hianden. :engel:

 

Her er det så at "hjælpe" en hvalp over et springbræt, hvilket virker ganske uskyldigt, men hvis holdningen grundlæggende er at "mild tvang" eller hvad man vælger at kalde det er acceptabelt i indlæring hos hvalpe hvad kan det så ikke tage med sig i slipstrømmen?

 

Der tror jeg da, at det er fint at der er lidt alternativer til godbidder/legetøj/lokke/synge smukt/løbe motiverende rundt - metoderne.

 

Nogle mænd er f.eks. ikke meget for sådan noget sødt lege noget, ja nogle kvinder er såmænd heller ikke.

Hvis man selv træder over brættet og tager hunden med eller skubber den på bagenden et par gange uden omsvøb, så virker det vel også fint?

 

Synes det er bedre, at folk får trænet indenfor nogle rammer der er positive, men som også kan give et indblik i hvordan man udfører tvang, hvis altså man synes det er tvang at skubbe hunden i bagenden en gang imellem. :-D

 

Jeg vil bare lige hilse og sige, at ikke alle hunde vil finde sig i det. Følsomme hunde tror verden er faldet i hovedet på dem, hvis de bliver puffet ud i noget.

Andre mere mentalt stærke hunde synes bare det er sjovt og forstår fint en fin hentydning.

 

Der må træner og ejer jo vurdere, hvad der virker på den enkelte hund.

 

Altså min den store Lab. blanding, han skubber også den lille ind i tunellen.

Hvis den lille så drejer omkring, så bliver den store stående, så den lille ikke kan komme ud samme vej igen, - eller også så løber den store en runde, sætter næsen mod tunellen og løber så tæt på den lille, at den lille kun har den mulighed at løbe ind i tunellen.

Nogle gange skubber han gerne med kroppen, så den lille kommer ind i hullet.

 

Han bruger hverken godbidder eller ros og det lader til hvalpen fint forstår, hvad legen går ud på alligevel. - Og jeg har altså ikke lært ham at skubbe, vil jeg godt lige sige. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nogen skælder ud, jeg fangede nogle skæld ud nøgleord hist og her i tråden. Kiggede ikke efter hvem, der skældte ud. Det var måske også mere sådan noget indirekte noget, sådan noget "høhø DCH taler for positive metoder", men dem bruger de jo ikke høhø" sådan en slags indirekte pænt skæld ud noget. :klap:

 

Det er røget hen over hovedet på mig, det der hø hø noget

 

Men det har de jo udtalt at de går ind for. Jeg kender heller ikke nogle DCH klubber der har "fæle" trænere, synes faktisk de alle sammen er dygtige og søde. Dem jeg kender til bruger kun positive metoder. :hmm:

 

Min mand nævner, at de for måske snart 20 år siden eller mere, gik ind for at bruge stødhalsbånd i nogle meget bestemte situationer, men det er de jo altså gået helt bort fra siden hen.

 

Det er meget flot at tage hele bundet, over 17000 medlemmer i over 120 lokalafdelinger, med.

Der er stadig afvigelser og vi kan næsten hver uge i højsæsonen læse om det her inde.

 

Fordi det nogle gange er naturligt?

Sådan situationsbestemt du ved, sådan lavenergi-dag agtigt eller hurtig håndevending.

 

For nogle personer muligvis, men da bestemt ikke for hundene?

 

Jeg kan heller ikke få øje på den "positive indlæringsmetode" i at tvinge en hund til at "udføre" en øvelse.

 

Jeg lokker da heller ikke mine hunde i seletøjet, når vi skal ud at køre, - jeg tager bare fat, som når man hælder/propper et barn i en flyverdragt.

Det finder de sig fint i, det er vel lidt tvang agtig, men altså vi skal jo også kunne røre ved hianden. :engel:

 

Det skal vi.

Jeg mener først det er tvang, når hunden har vist uvilje mod det du foretager dig og derfor forsøger at undvige.

Ellers tror jeg ikke hunden oplever noget tvang i situationen

 

 

Der tror jeg da, at det er fint at der er lidt alternativer til godbidder/legetøj/lokke/synge smukt/løbe motiverende rundt - metoderne.

 

Nogle mænd er f.eks. ikke meget for sådan noget sødt lege noget, ja nogle kvinder er såmænd heller ikke.

 

Næh det er de ikke og så kan de køre hunden op på bolden, det virker macho nok på selv de mest maskuline mænd - og kvinder.

Leg behøver ikke være sødt og slet ikke hvis hunden skal have noget ud af legen.

 

Hvis man selv træder over brættet og tager hunden med eller skubber den på bagenden et par gange uden omsvøb, så virker det vel også fint?

 

Så er vi (igen) inde i diskussionen om en metode er ok bare den virker.

 

Synes det er bedre, at folk får trænet indenfor nogle rammer der er positive, men som også kan give et indblik i hvordan man udfører tvang, hvis altså man synes det er tvang at skubbe hunden i bagenden en gang imellem. :-D

 

Hvis hunden har behov for et skub i retningen er det fordi den vægrer sig mod at gå fremad/over. Et skub må i denne situation være tvang?

 

Hvor går grænsen?

 

Jeg vil bare lige hilse og sige, at ikke alle hunde vil finde sig i det. Følsomme hunde tror verden er faldet i hovedet på dem, hvis de bliver puffet ud i noget.

Andre mere mentalt stærke hunde synes bare det er sjovt og forstår fint en fin hentydning.

 

Der må træner og ejer jo vurdere, hvad der virker på den enkelte hund.

 

Altså min den store Lab. blanding, han skubber også den lille ind i tunellen.

Hvis den lille så drejer omkring, så bliver den store stående, så den lille ikke kan komme ud samme vej igen, - eller også så løber den store en runde, sætter næsen mod tunellen og løber så tæt på den lille, at den lille kun har den mulighed at løbe ind i tunellen.

Nogle gange skubber han gerne med kroppen, så den lille kommer ind i hullet.

 

Han bruger hverken godbidder eller ros og det lader til hvalpen fint forstår, hvad legen går ud på alligevel. - Og jeg har altså ikke lært ham at skubbe, vil jeg godt lige sige. :vedikke:

 

Fint de kan finde ud af det sammen

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

Det er meget flot at tage hele bundet, over 17000 medlemmer i over 120 lokalafdelinger, med.

Der er stadig afvigelser og vi kan næsten hver uge i højsæsonen læse om det her inde.

 

Der er da afvigelser alle steder, det har da ikke noget med DCH at gøre.

Og det gælder da begge veje, 17000 medlemmer i over 120 afdelinger betyder nok at størstedelen træner til UG.

 

 

For nogle personer muligvis, men da bestemt ikke for hundene?

 

Det er da ligeså meget tvang, at tvinge folk til at være unaturlige?

Hvis folk træner indenfor, hvad der falder dem naturligt, så tror jeg stadigvæk ikke at størstedelen falder udenfor, hvad der er anstændig måde at opdrage deres hunde på.

 

Lidt tvang skader ikke. Tvang er jo ikke lig med mishandling, det er først når man blander de to ting sammen, at det er et problem.

Mild og kortvarig tvang, der måske mere er et eksperiment i et kort øjeblik, det ser jeg altså ikke som kimen til en rullende lavine af ubehagligheder.

 

At hunden bliver skubbet på bagdelen, det skal den kunne håndtere. Det kan være en øvelse i sig selv, som at lære kommandoen nej.

 

Jeg kan heller ikke få øje på den "positive indlæringsmetode" i at tvinge en hund til at "udføre" en øvelse.

 

Kommer an på hvilken type tvang vil jeg mene og varigheden af den.

Hvis positiv indlæring betyder, at vi aldrig må udfordre vores hunde, til at indgå kompromis eller acceptere at den bare må indordne sig,- også når den i første omgang måske synes, det ikke giver mening, så tror jeg godt, der kunne tilføjes noget menneskelighed til den "positive indlæringsmetode".

 

 

Det skal vi.

Jeg mener først det er tvang, når hunden har vist uvilje mod det du foretager dig og derfor forsøger at undvige.

Ellers tror jeg ikke hunden oplever noget tvang i situationen

 

Det er ikke alt modvilje der er rimelig heller og jeg synes man må vurdere fra situation til situation, hvordan man vil takle den type modvilje.

 

Jeg vil stadig mene, at så længe man ikke skader et dyr, så er der efterfølgende stadig en bredere menneskelig adfærd og pædagogik at tage hensyn til, når vi vil have folk til at indordne sig under de positive metoder.

 

Konsekvent at overtræde et dyrs grænser er jo også bare tåbeligt. Kortvarig tvang enten virker eller også virker det ikke og hvis man må erkende at det ingen effekt har, så må man stoppe det man har gang i og prøve den næste strategi i rækken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stået med en omplaceringshund, der nægtede at gå i bilen - jeg var igennem det hele med godbidder, men på 3. dagen tog jeg den og proppede den ind, det samme på 4. og 5. dagen - der var aldrig sidenhen problemer... hunden logrede glad, når den så/hørte bilnøglerne og den fræsede ud til bilen og sprang ind, når døren blev åbnet :5up:

Jeg tror fuldt og fast på positive metoder, men dit eksempel fik mig til at huske, da jeg forsøgte at træne min første airedale til at gå på tagrygge. Jeg minerede stort set samtlige trin med mager bov, som han elskede og lige lidt hjalp det. Han kom til 3. eller 4. trin, hvorpå han nægtede at gå videre.

 

Jeg prøvede VIRkelig ihærdigt i nogle uger, hvorpå jeg klagede min nød til min mand, der er opvokset med airedales, men aldrig har vist den fjerneste interesse for træning af formel art.

 

Han tog med på træningspladsen, kiggede på, mens hunden - igen-igen - kom et par trin op. Han grinede og sagde: Må jeg?

 

Så tog han hunden, anbragte ham lidt over midten (min mand er omkring 2 m høj), støttede ham på rumpen og sagde: Videre, do!

 

OG HUNDEN GIK VIDERE OG NED PÅ DEN ANDEN SIDE, og der var aldrig siden problemer med de skide taggrygge.

 

Som sagt....jeg tror stadig fuldt og fast på positive metoder, men der ér altså situationer, hvor en håndfast indgriben kan udvirke mirakler. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Der er da afvigelser alle steder, det har da ikke noget med DCH at gøre.

 

Det siger jeg heller ikke det har. Det er dig som partout vil have drejet det som at jeg er efter DcH, men nu er det jo altså DcH der er emnet udfra den pressemeddelelse der kom i går

 

Og det gælder da begge veje, 17000 medlemmer i over 120 afdelinger betyder nok at størstedelen træner til UG.

 

Det må man da håbe

 

 

Det er da ligeså meget tvang, at tvinge folk til at være unaturlige?

Hvis folk træner indenfor, hvad der falder dem naturligt, så tror jeg stadigvæk ikke at størstedelen falder udenfor, hvad der er anstændig måde at opdrage deres hunde på.

 

Hvem vil tvinge folk til at være unaturlige?

 

Det kan jeg ikke udtale mig om, jeg har ikke noget materiale på det

 

Lidt tvang skader ikke. Tvang er jo ikke lig med mishandling, det er først når man blander de to ting sammen, at det er et problem.

Mild og kortvarig tvang, der måske mere er et eksperiment i et kort øjeblik, det ser jeg altså ikke som kimen til en rullende lavine af ubehagligheder.

 

Det behøver det heller ikke være

 

At hunden bliver skubbet på bagdelen, det skal den kunne håndtere. Det kan være en øvelse i sig selv, som at lære kommandoen nej.

 

Det er slet ikke det, der er min pointe. Men lad os bare tage den..

Hvis vi vil lære vores hvalp, at den ikke behøver bryde sammen når vi skubber den, er det en ting, det er almen opdragelse og noget vi introducerer den for og øger kravet ift. hvad den mestrer. Noget andet er, hvis vi bare skubber hvalpen ind i noget den er uvillig til/utryg overfor.

 

Javist klarer de fleste hvalpe da det - og mere til, men der er ingen grund til at bruge tvang i træning når vi har så mange positive måder at motivere på.

Træning skulle helst ikke blive der vi sætter ind med vores dominans og overmagt, det kan vi gøre i opdragelsen, hvis det bliver nødvendigt. Det er sådan jeg ser det

 

Kommer an på hvilken type tvang vil jeg mene og varigheden af den.

Hvis positiv indlæring betyder, at vi aldrig må udfordre vores hunde, til at indgå kompromis eller acceptere at den bare må indordne sig,- også når den i første omgang måske synes, det ikke giver mening, så tror jeg godt, der kunne tilføjes noget menneskelighed til den "positive indlæringsmetode".

 

Jeg adskiller træning og opdragelse, træning altså at få en hund til at udføre øvelser, mener jeg helt klart skal læres vha. så positive metoder som muligt, med belønning i den ene ende og som det mindst positive, negativ straf i den anden ende.

Tvang hører ikke hjemme her.

 

Det er ikke alt modvilje der er rimelig heller og jeg synes man må vurdere fra situation til situation, hvordan man vil takle den type modvilje.

 

Hvordan kan du vurdere om en hvalps modvilje er rimelig? Den reagerer jo ud fra den oplevelse den har af situationen.

 

Jeg vil stadig mene, at så længe man ikke skader et dyr, så er der efterfølgende stadig en bredere menneskelig adfærd og pædagogik at tage hensyn til, når vi vil have folk til at indordne sig under de positive metoder.

 

Det kan jeg forstå

 

Konsekvent at overtræde et dyrs grænser er jo også bare tåbeligt. Kortvarig tvang enten virker eller også virker det ikke og hvis man må erkende at det ingen effekt har, så må man stoppe det man har gang i og prøve den næste strategi i rækken.

 

Eller omvendt, vurdere hvilket positivt middel man kan bruge for at motivere hvalpen positivt, så den glad og gerne udføre det delmoment af en øvelse vi vil have den til at lære :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan du vurdere om en hvalps modvilje er rimelig? Den reagerer jo ud fra den oplevelse den har af situationen.

 

 

Jeg synes Dinas indlæg illustrerer meget godt, hvad jeg mener.

 

Kvinder fedter rundt med jakabov i tre uger og mænd løser problemet på fem minutter.

 

Når jeg træner, så gider jeg ikke Jakabov først, men jeg gør det alligevel.

 

Her den anden dag, skulle jeg dække min hund af, bare en helt almindelig dækøvelse. Græsset var lidt vådt, så det havde han ikke lyst til.

Han fjollede rundt i røviluften stilling i fem minutter, imens jeg gik helt tilbage i træningen med en godbid imellem hans forben.

Lige lidt hjalp det og det er godt nok ikke fordi han ikke kan dække, han følte ligesom bare ikke rigtig for det, jorden var jo kold og klam.

 

Til sidst blev jeg irriteret og stak godbidden i lommen. Ingen dæk, ingen godbid.

Så kiggede jeg surt på ham og sagde "NEj! jeg gider ikke det pis, læg dig så ned nu!"

 

Nu er det sådan at jeg også en gang imellem synes jorden er kold og klam, men jeg sætter mig gladeligt på både røv og albuer i både sne og is og sjap. og der kan det godt være min hunds røv er for fin til sådan noget, men det er bare ærgerligt.

 

Han reagerede meget fint på at jeg var træt af hans opførsel og han lagde sig som han plejer, men han skulle lige ævle bævle om at jorden var våd og ulækker.

 

Hvis nu jeg bare havde været fast i ord og handling fra starten af, så havde vi ikke behøvet alt det pjat!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg træner, så gider jeg ikke Jakabov først, men jeg gør det alligevel.

Der havde nu ikke så meget med at gøre med at "gide" som simpelthen at turde lade ham udsætte sig for sådant et stunt. Prøv du at lære en hund at klatre op ad en 3 m høj stige med 3 m ned den anden vej! Oh gys, de første gange, kan jeg godt love dig.

 

At give ham en dæk-kommando i vådt græs ville aldrig have generet mig. Retfærdigvis skal det så nævnes, at det heller aldrig har generet nogle af mine hunde, de rå sataner. :slem:

 

Men positive metoder - jeps, any time! Jeg tager med fornøjelse den ekstra tid, det evt. skulle tage. Det betaler sig i længden og vi er begge gladere undervejs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror fuldt og fast på positive metoder, men dit eksempel fik mig til at huske, da jeg forsøgte at træne min første airedale til at gå på tagrygge. Jeg minerede stort set samtlige trin med mager bov, som han elskede og lige lidt hjalp det. Han kom til 3. eller 4. trin, hvorpå han nægtede at gå videre.

 

Jeg prøvede VIRkelig ihærdigt i nogle uger, hvorpå jeg klagede min nød til min mand, der er opvokset med airedales, men aldrig har vist den fjerneste interesse for træning af formel art.

 

Han tog med på træningspladsen, kiggede på, mens hunden - igen-igen - kom et par trin op. Han grinede og sagde: Må jeg?

 

Så tog han hunden, anbragte ham lidt over midten (min mand er omkring 2 m høj), støttede ham på rumpen og sagde: Videre, do!

 

OG HUNDEN GIK VIDERE OG NED PÅ DEN ANDEN SIDE, og der var aldrig siden problemer med de skide taggrygge.

 

Som sagt....jeg tror stadig fuldt og fast på positive metoder, men der ér altså situationer, hvor en håndfast indgriben kan udvirke mirakler. :cool:

 

Den kan jeg altså også sagtens forstå og jeg kan også sagtens forstå at "smide" hunden igennem for lige at vise den at den kan. Nova stritter også imod som bare f***** når hun skal i bilen, men hun bliver bare løftet op og sat ind. I dag stritter hun kun imod når vi skal hjem, når vi skal hjemmefra kan hun åbenbart selv hoppe ind nu :shock::lol:

 

men jeg forstår ikke at man gider træne så hunden skal skubbes med vold og magt ind i tunnelen, uden overhovedet at have tålmodigheden til at forsøge at kaste en godbid ind først og at den så også skal igennem det samme på resten af banen. Det tror jeg altså ikke kan lære en hund glæde ved den træning og jeg tror også at føreren vil blive ret frustreret til sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der havde nu ikke så meget med at gøre med at "gide" som simpelthen at turde lade ham udsætte sig for sådant et stunt. Prøv du at lære en hund at klatre op ad en 3 m høj stige med 3 m ned den anden vej! Oh gys, de første gange, kan jeg godt love dig.

 

At give ham en dæk-kommando i vådt græs ville aldrig have generet mig. Retfærdigvis skal det så nævnes, at det heller aldrig har generet nogle af mine hunde, de rå sataner. :slem:

 

Men positive metoder - jeps, any time! Jeg tager med fornøjelse den ekstra tid, det evt. skulle tage. Det betaler sig i længden og vi er begge gladere undervejs.

 

3 meter høj stige? Jeg kunne godt spørge hvad i alverden en hund skal på en tre meter høj stige!. :-D

Jeg skulle have mere end en jakabov og et spark i røven for at gå op på sådan en. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

3 meter høj stige? Jeg kunne godt spørge hvad i alverden en hund skal på en tre meter høj stige!. :-D

Fordi jeg bare haaaader hunde!!

 

Nej, spøg tilside - de forskellige stiger på træningsanlægget skal simulere tagrygge, som en redningshund skal kunne forcere i et roligt og stabilt tempo (og altså helst uden at skvatte ned).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke erfaring med DCH, men jeg har erfaring med DRK, og det lyder som om det ligner lidt.

DRK er også en stor forening ikke ligeså stor som DCH, men der er flere regioner og træningspladser, og derfor også meget forskelligt fra træningsplads til træningsplads.

Det jeg har oplevet er at der er en fælles holdning til træningen skal være positiv, og det der bliver sagt til teori er også lige efter den ”positive bog”.

MEN når man så kommer ud på pladsen, så er det at det går galt, f.eks. presse hunden ud i situationer den ikke kan håndtere, presse den fysisk ned i sit osv.. Det værste ved dette er at træneren selv mener at det er den positive måde at træne på. Min erfaring er at mange trænere ikke ved hvad tvang og straf er, f.eks. så tvinger man en hund ned i sit, ved at trykke den bagpå, men den får jo en godbid når den sidder, derfor er det en positiv træningsmåde.

Hvis bare der ved teori undervisningen ville blive forklaret hvilke metoder der bruges i hvilke situationer så ville min frustration ikke være så stor, for alle metoder virker, især hvis man ved hvad man gør. Og jeg ville slippe for at betale for kurset hvis metoderne ikke passer mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...