Hop til indhold

Hvad sker der dog med vor race??


anders46fils
 Share

Recommended Posts

Er vor race ved at blive ødelagt af useriøse hundehandler,

er det kun penge der tæller. Jeg både ser og høre mange

eksempler på folk, der er ligeglade med avlsrestriksioner på

denne race, man avler på alt bare der er penge i det .Faldt

over denne fejlfarvede cavalier på gog. Den er da meget sød,

det er prisen også. Den kan kun sælges som klappehund, og

så koster den ikke 8000, og samtidig bør der nedlægges

avlsforbud på sådan en hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi den er fejlfarvet kan den jo godt være sundere end gennemsnittet.

Med jeres 4 farvekombinationer vil der vel altid komme lidt fejlfarver, også hos seriøse opdrætterer..

Men hvis den er avlet uden forældresundhedscheck, så er det forkasteligt, både overfor hvalpene og deres kommende ejerer.

Nogle kan kun elske CK hunde, andre er hamrende ligeglade, bare vovsen er sund og glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg tror vi alle er enige om, at man ikke hverken skal avle eller købe en hvalp af denne race med mindre den er scannet og tjekket for de følgesygdomme racen har af skavank, for det er den kommende ejer og slet ikke hvalpen tjent med, tænk hvis den skulle have et forfærdeligt liv med smerter, bare fordi der er nogen der skal tjene penge eller sparer når de køber en hvalp(det fortryder de nok, når de ser dyrlægeregningen, for så er der bestemt ikke noget tjent!) tænk hvordan man har det selv, hvis man har smerter....:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

tjaa... det med selvsikker... der er en dame i nærheden der også har en cavalier, og hun spurgte mig en dag, om de var en race der var lidt krysteragtige... og da min er den første cavalier, kunne jeg ikke svare på det, for jeg har endelig fået min på rette køl igen efter et overfald, men han var da ikke rad i starten, så det tror jeg da ikke de er, og jeg har da også mod på at få en mere på et tidspunkt...:-D men hun havde haft tre cavalier, sagde hun, og der var ikke meget der skulle til, før de kom ud af fatning, men det kan jo også værer hende, der får dem til at agere sådan:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Ja, er enig. jeg har set mange cavalier sp. som saa direkte ucharmerende ud. Udstaaende grimme ojne og sammenkryblet kropsholdning. synes bestemt denne race skulle forbedres ved bedre avl.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler naturligvis kun ud fra min egen erfaring med Mingus, og så andre cavalierer jeg møder. Men i tilfældet med andre, kan jeg ikke vide om det er arv eller miljø. Der hvor jeg boede før, var der en dame med to cavalierer, som var frygteligt angste for alt, både mennesker og dyr. Men det var helt klart ejerens skyld.

 

I Mingus' tilfælde er det arv. Han var ødelagt lige fra starten og skreg hver gang han så en anden hund. Mennesker var han også bange for. Så det har været et kæmpe arbejde at få ham nogenlunde velfungerende. Hvilket også er en af grundene til at jeg ikke skal have cavalier igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fejlfarver kan alle lave, men det er nok nemmere at undgå hvis der vælges kombinationer kun på eksteriør/farve.

Jeg har ledt efter en cavalier der sundhedsmæssigt matchede min, og i dk er der kun to at vælge imellem og i begge mulige kombinationer vil der uundgåeligt komme fejlfarver, men for mig er sundheden betydelig vigtigere end eksteriøret, så hellere en sund fejlfarve end en syg champion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fejlfarver kan alle lave, men det er nok nemmere at undgå hvis der vælges kombinationer kun på eksteriør/farve.

Jeg har ledt efter en cavalier der sundhedsmæssigt matchede min, og i dk er der kun to at vælge imellem og i begge mulige kombinationer vil der uundgåeligt komme fejlfarver, men for mig er sundheden betydelig vigtigere end eksteriøret, så hellere en sund fejlfarve end en syg champion.

 

Selv om jeg har 11 hanner, har jeg ikke nogen i avl. det er med fuldt

overlæg. Ikke fordi de ikke bliver undersøgt,de er alle med i forskningsforsøg hos Lisbeth på KVL, og kommer til undersøgelse 1 gang om året, men jeg trækker ikke offentlig atest på dem; men jeg kender tallene på alle deres hjerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om jeg har 11 hanner, har jeg ikke nogen i avl. det er med fuldt

overlæg. Ikke fordi de ikke bliver undersøgt,de er alle med i forskningsforsøg hos Lisbeth på KVL, og kommer til undersøgelse 1 gang om året, men jeg trækker ikke offentlig atest på dem; men jeg kender tallene på alle deres hjerter.

 

Hvorfor ingen offentlig attest? Går ud fra du mener undersøgelser der registreres i DKK?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om jeg har 11 hanner, har jeg ikke nogen i avl. det er med fuldt

overlæg. Ikke fordi de ikke bliver undersøgt,de er alle med i forskningsforsøg hos Lisbeth på KVL, og kommer til undersøgelse 1 gang om året, men jeg trækker ikke offentlig atest på dem; men jeg kender tallene på alle deres hjerter.

 

Respekt for at du ikke lader dine hanner parre hvad som helst, hvis det er på baggrund af en sundhedsmæssig overvejelse. Det burde flere hanhundeejere overveje at gøre.

Nu er det ikke hjertet der er problemet for mig, det er hofterne. Min hund har en B høfte, hendes far har B hofter, hendes mor er ikke fotograferet men har en søster med B høfter. Derfor vil jeg ikke kunne forbedre noget hvis ikke jeg bruger en ren A hofte og der er så kun 2 hanner i dk jeg kan bruge, og de er så begge i en ”forkert” farve i forhold til min, derfor vil der komme ”fejlfarver”. Til gengæld så er også de andre sundhedstjek ok i forhold til min tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ingen offentlig attest? Går ud fra du mener undersøgelser der registreres i DKK?

På grund af prisen. Alt inden for DKK. koster spidsen af en jetjager.

Da det kun er KVL og mig der har interesse i disse tal er det jo nok

Jeg har været med i deres forskning i 16 år, så jeg betaler ikke for

undersøgelserne.

 

 

Ang. hofter er der ikke mange der får undersøgt deres hunde for det,

da det ikke er et krav for avlsgodkendelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men jeg synes det burde være et krav og at der var lidt mere info omkring det.

Vi var "dumme" første gangs hunde ejere og købte selvfølgelig :-D verdens dejligste cavalier, som vi så valgte at avle på. Udstilling og hjertetest, alt var i orden. Vi vidste ikke, at man måske skulle være obs på knoglerne (det er jo ikke et krav). Vi fik så avlet en super dejlig lille hundepige, men med hofter så slemme at dyrlægen ikke ville sætte bogstaver på. Hun har fået fjernet den ene hoftekugle og den anden skal højst sandsynlig også væk på et tidspunkt... Vi går i water walker med hende (og moderen som senere viste sig havde c hofte i venstre side) hver 1 1/2 uge og har gået der med dem i 1 1/2 år og fortsætter resten af deres liv. Det er dyrt, det er synd for dem og der er en masse ekstra hensyn der skal tages.

Vi elsker vores to piger og gør det bedste vi kan for dem, men hvis alt bøvlet havde kunnet undgås var det selvfølgelig at fortrække.

Så jeg synes der skal være et krav fra DKK om at få tjekket knoglerne på cavaliers også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
tjaa... det med selvsikker... der er en dame i nærheden der også har en cavalier, og hun spurgte mig en dag, om de var en race der var lidt krysteragtige... og da min er den første cavalier, kunne jeg ikke svare på det, for jeg har endelig fået min på rette køl igen efter et overfald, men han var da ikke rad i starten, så det tror jeg da ikke de er, og jeg har da også mod på at få en mere på et tidspunkt...:-D men hun havde haft tre cavalier, sagde hun, og der var ikke meget der skulle til, før de kom ud af fatning, men det kan jo også værer hende, der får dem til at agere sådan:hmm:

Jeg tror da det er helt normal for cavalieren ?, at de er meget forsigtig over for andre hunde - Det er min også.

 

Jeg har læst i cavalierbogen, at det er et kendetegn ved denne race, samt at de er meget følsomme hunde, og ikke tåler, at man taler for hårdt til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

I Mingus' tilfælde er det arv. Han var ødelagt lige fra starten og skreg hver gang han så en anden hund. Mennesker var han også bange for. Så det har været et kæmpe arbejde at få ham nogenlunde velfungerende. Hvilket også er en af grundene til at jeg ikke skal have cavalier igen.

 

Okay, så frygtsomme skal de heller ikke være.

 

Og hvor er det synd for Mingus, at han er så bange :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

der skal ikke meget til før de gøer, det gjorde min saimon ikke før han blev overfaldet, han logrede bare med halen, men nu må jeg lige sige stop for ham, ellers vil han gerne lyde som en rotwailer(han er også lige så stor som dem) og som om han siger; ha ha... se mor, de ER sku bange for mig, se...jeg fik dem til at gå deres vej:mrgreen: (selvom de skulle forbi alligevel, ser han ud som om det er hans fortjeneste...:stupid:)blot en lille hundehistorie:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

På grund af prisen. Alt inden for DKK. koster spidsen af en jetjager.

Da det kun er KVL og mig der har interesse i disse tal er det jo nok

Jeg har været med i deres forskning i 16 år, så jeg betaler ikke for

undersøgelserne.

 

 

Ang. hofter er der ikke mange der får undersøgt deres hunde for det,

da det ikke er et krav for avlsgodkendelse

 

Det er jeg så ikke helt enig i. Det koster små 300 kr. at få registreret HD resultat og sikkert noget lignende det samme, at få registreret andre sundhedsresultater. Måske nogle endda er gratis.

 

Men fordelen er, at du dermed er med til at give et bedre samlet billede af racen, og man ville have nogle mere præcise index. Synd du syntes, at det kun er KVL og dig der har glæde af resultaterne. Som jeg ser det, er det noget ALLE CKC ejere og opdrættere ville have stor glæde af - og åbenhed om sundhedsresultater er hvad der skulle til, for at få et reelt billede af en races tilstand!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg så ikke helt enig i. Det koster små 300 kr. at få registreret HD resultat og sikkert noget lignende det samme, at få registreret andre sundhedsresultater. Måske nogle endda er gratis.

 

Men fordelen er, at du dermed er med til at give et bedre samlet billede af racen, og man ville have nogle mere præcise index. Synd du syntes, at det kun er KVL og dig der har glæde af resultaterne. Som jeg ser det, er det noget ALLE CKC ejere og opdrættere ville have stor glæde af - og åbenhed om sundhedsresultater er hvad der skulle til, for at få et reelt billede af en races tilstand!

Det koster små 300 kr pr. atest, gang lige det med 11, så er det ikke småt mere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. hofter er der ikke mange der får undersøgt deres hunde for det,

da det ikke er et krav for avlsgodkendelse

 

du har sikkert ret i at opdrætterne ikke sundhedstjekker deres avlsdyr da det ikke er noget krav.

Og det er nok derfor at cavalierne er så syge som de er, og det er ærgeligt at opdrætterne ikke vil tage ansvar for deres opdræt, men bare fortsætter med at avle på dyr der har givet sygt afkom, uden at undersøge forældre, søskende, halvsøskende inden de eventuelt sætter dem i avl.

Jeg håber aldrig at jeg synker så dybt, jeg glæder mig til at der kommer en protokol for sm, jeg glæder mig til foråret hvor der kommer en gentest for efs, men hvad hjælper det hvis jeg så er den eneste i dk der tager de test?

Link til indlæg
Del på andre sites

du har sikkert ret i at opdrætterne ikke sundhedstjekker deres avlsdyr da det ikke er noget krav.

Og det er nok derfor at cavalierne er så syge som de er, og det er ærgeligt at opdrætterne ikke vil tage ansvar for deres opdræt, men bare fortsætter med at avle på dyr der har givet sygt afkom, uden at undersøge forældre, søskende, halvsøskende inden de eventuelt sætter dem i avl.

Jeg håber aldrig at jeg synker så dybt, jeg glæder mig til at der kommer en protokol for sm, jeg glæder mig til foråret hvor der kommer en gentest for efs, men hvad hjælper det hvis jeg så er den eneste i dk der tager de test?

 

Hvis du er den eneste der tager de test, så ved man da hvor man skal købe cavalier næste gang :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg så ikke helt enig i. Det koster små 300 kr. at få registreret HD resultat og sikkert noget lignende det samme, at få registreret andre sundhedsresultater. Måske nogle endda er gratis.

 

Men fordelen er, at du dermed er med til at give et bedre samlet billede af racen, og man ville have nogle mere præcise index. Synd du syntes, at det kun er KVL og dig der har glæde af resultaterne. Som jeg ser det, er det noget ALLE CKC ejere og opdrættere ville have stor glæde af - og åbenhed om sundhedsresultater er hvad der skulle til, for at få et reelt billede af en races tilstand!

 

What? Jeg gav da kun 95kr for min HD-rekvisition? Er det blevet dyrere siden april/maj sidste år? Jeg tog så lige AD og OCD oveni, så det blev 285kr istedet, men HD var nu kun 95kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det koster små 300 kr pr. atest, gang lige det med 11, så er det ikke småt mere!

 

Ja, det er det. Men 3.000 kr. for at hjælpe en race og opdrættere af en race man har kær, syntes jeg ærligt talt ikke er så dyrt.

 

Og du kunne jo sådan set også bare have kørt resultaterne en af gangen, så det ikke var en engangsudgift.

 

For mig hænger det bare ikke sammen, at man på den ene side vil sin race det bedste, men på den anden side undlader at dele sundhedsresultater med "resten af racen".

 

What? Jeg gav da kun 95kr for min HD-rekvisition? Er det blevet dyrere siden april/maj sidste år? Jeg tog så lige AD og OCD oveni, så det blev 285kr istedet, men HD var nu kun 95kr.

 

Jeg gav 215 kr. for min HD rekvisition for et år siden (januar 2010). Havde ved fejl bestilt AD. Det kostede det samme. Ved så ikke om de kører en form for mængderabat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...