Hop til indhold

Hvad forventer du af din træner?


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hmmm, tror det er vigtigt for mig, at jeg har en god kemi med træneren. Og at personen træner "moderne" (but that's a given).

 

Der skal være konstruktiv kritik efter den klassiske model, hvor der først bliver sagt hvad der fungerede, og dernæst hvad der kan gøres bedre.

 

Har ikke nødvendigvis brug for, at træneren selv har hund. Eller jo, det har jeg måske nok alligevel. For hvis træneren ikke selv træner med sin hund, og gennem den træning opnår nogle resultater og nye vinkler og tanker, så ville jeg være nervøs for, at man hang fast i samme gamle rille.

 

Det gør mig intet, hvis en træners hund er uopdragne. Vi har allesammen forskellig holdning til, hvor meget hunden skal fylde derhjemme, og hvilke ting man gider at finde sig i fra hundens side. Generelt kan jeg godt lide, at hunden har humor og tør prøve ting af, og det kan jo hurtigt blive anset som værende uopdragenhed.

 

Ellers er jeg generelt af den holdning, at folk ikke behøver være dygtige til at udføre tingene, for at være en god underviser. Det gælder åbenbart ikke for min egen træner. Men ville ikke have noget mod, at blive bedømt af en dommer, der ikke selv har opnået præmieringer i pågældende prøver, men som til gengæld kan genkende godt hundearbejde og er helt inde i regelsættet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

Går så ud fra at træneren forstår at formidle og bruger metoder jeg kan lide :mrgreen:

 

  • Min træner træner selv hund

Ikke spor vigtig, jo mindre træneren træner hund jo mere tid til mig :mrsgreen: men har træneren egen hund regner jeg da med at denne går op i sin hund.

 

  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i

Ikke specielt vigtig. Gør måske lidt, men træneren forstår jo at formidle budskabet og argumenterer for hvorfor der gøres som der gør. Så behøver jeg ikke se de store beviser, men selvfølgelig må træneren gerne være god til at træne sin egen hund og fungerer godt med egen hund. Ellers kan det nemt blive lidt... misvisende i forhold til hvad jeg regner med der siges når træneren formidler metoder jeg ville bruge.

 

  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

Er jeg fuldstændig ligeglad med. Nogle af de bedste trænere jeg har haft har haft hunde der kan E-programmet, men som til gengæld går på bordene, trækker armene af ejerne og hugger mad fra bordet så snart de kiggede væk. Andre har haft hunde der lå tålmodigt og ventede, opførte sig eksemplarisk ude, men som ikke kunne gennemføre et C-program.

Hvad trænerne vælger at træne deres hunde til er jeg egentlig komplet ligeglad med.

Det der betyder noget er at træneren selv har en god relation til sin hund, hvis denne har en og hvis ikke at træneren går op i og viser interesse for sit hold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må være ærlig at sige, at jeg er meget overrasket over, at så mange er ligeglade med om træneren selv træner hund eller ej... det havde jeg ikke forventet :-) :hmm:...

 

Faktisk var jeg ret overbevist om, at de fleste ville sige "ja, det er vigtigt" til nr 1 og at de 2 andre var uvæsentlige / knap så vigtige....

 

Men det ser ud til, at de fleste faktisk synes alle 3 er relativt uvæsentlige i valget af træningsplads / træner... det synes jeg er vældigt interessant...

 

Vi er, så vidt jeg kan læse mig frem til, meget få, der synes det er lidt vigtigt, at træneren har bevist sit "værd" indenfor den sportgren han eller hun underviser i... og alle som en, er vi faktisk komplet ligeglade med hvordan træners hunde opfører sig (hvilket er et stort plus for trænere som mig :lol: :blink: )

 

Tak for alle jeres svar... Alle andre er selvfølgelig også velkomne til at svare. De par stykker der ikke har læst debatoplægget, men som har svaret generelt på trådens titel må også meget gerne svare på oplægget, hvis de har lyst :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper Poulsen

Jesper

Det er altid godt at man føler sig tryg med træneren -

men det er ikke dit følelse for træneren der er det vigtigste, du kommer til træning for at lære hvordan DU kan arbejde med din hund.

Du kan komme til en træner der står med din hund og gør noget - men det lærer du ikke af, det er træneren, der skal få dig til at forstå hvordan du kan træne din hund.

Det er klart at hvis der er go forbindelse lærer du mest, men der kan være situationer, hvor din træner siger at du skal gøre noget du ikke er glad for.

Han har muligvis ret, men du er ikke glad for det. I stedet for at gå væk - slapper du af og beder træneren at forklare hvorfor du skal gøre sådan og hvad sker der hvis du ikke vil gøre som han siger. Du skal være klar over at man det ikke er din hund der skal trænes af træneren, men af dig - og træneren skal træne dig -så du får de værktøjer der skal til for at du kan få din hund til at gøre det du ønsker.

 

Hvis træneren er fokuseret i hans egen hund´s race er det nok for lidt du får ud af træningen - find en der kender racer der har samme karakter som din hund

Jasper Poulsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

Hvis man må svare som træner vil jeg sige:

 

  • Jeg håber IKKE min undervisning bliver bedømt på om og hvor meget jeg træner egne hunde. Skulle kursisterne lever op til det var der nok nogle som fik stress.
  • Jeg håber IKKE min evne til at formidle vurderes ud fra mine egne resultater på prøver, da jeg er rigtig dårlig til at gå på prøver.
  • Jeg håber IKKE at alle mine kursister vil have hunde som er ligesom mine, de skal jo have deres egne hunde med det de nu indeholder.

Når det så er sagt så er det heller ikke de ting jeg kigger på de steder jeg går til træning. Jeg vil hellere have en træner som forstår at kigge på mig og min hund og give positiv kritik så jeg kommer videre. En træner som er inspirerende og får mig til at synes det er værd at komme til træning.

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager altid ud til træningpladsen og kikker inden jeg tager hund med.

 

Jeg ser på trænernes metoder og omgang med kursister, og snakker lidt med træner og kursister.

 

Jeg forventer....Nej, jeg kræver at træneren bruger positiv hunde træning og kender hundenes signaler. Kan vedkommende ikke leve op til mine krav bliver det ikke der jeg går til hundetræning.

 

Jeg ser da gerne at træneren selv har hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Steen :)

 

Hvis ikke du kan træne eller har trænet din egen hund, hvordan formår du så overbevise andre om du at kan undervise dem i hundetræning?

 

Jeg mener bare at hvis en hundetræner vil overbevise mig om vekommenes evner som hundetræner er habile må det nemmeste og hurtigste bevis være egen hund....Feks. Jeg spørger en træner: Hvordan skal det se ud hvis en hund skal gå pænt på plads, så skulle hundetræneren gerne kunne hive sin egen hund frem og sige: Se her så'n ser det ud:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

Jeg synes det er vigtigt at man som træner viderudvikler sig inden for den sport han/hun underviser i, og når jeg tænker over det ville jeg helt klart synes det er en fordel at min træner selv træner hund også. Jeg kunne ikke drømme om at gå til en sport hvor min træner ikke har dyrket det med egen hund.

 

De trænere jeg har haft/har og som har gjort størts indtryk på mig, går selv til konkurrencer i den sport de underviser i. For mig er det ikke et must at de har bevist sit værd, men jeg synes absolut at det er vigtigt at de selv dyrker det at gå til konkurrencer. Nu har jeg så primært kun gået på hold hvor det at gå til konkurrencer er i højsæde.

 

Hvordan trænerens hund er rent lydighedsmæssigt er mig ligemeget, det har intet med mine hunde at gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

Nu er jeg selv træner og tilegner mig viden og erfaring både ved at læse, gå på kurser hos andre for ny inspiration og ved at træne selv. Jeg tror ikke jeg kan undvære nogen af delene for at få et godt grundlag at give "noget" til mine kursister.

 

Om jeg har bevist mit værd - for nogle ja - for andre ikke. Det kommer an på øjnene der ser.

 

Om mine hunde er lydige? Det kommer an på hvad man definerer som lydig. F. eks. må mine hunde gerne springe op og sige "hej" - det vil nogle se som ulydighed - andre ikke. (Jeg lader dem så heller ikke fare i hovedet på alle for jeg har forståelse for at ikke alle bryder sig om dette). Tilgengæld er de hammer dygtige til deres grundfærdigheder. Og min hanhund som er omplaceringshund der havde en del lig i lasten da jeg fik ham, har gennemgået en rivende udvikling og forandring som kursister der har kendt ham fra starten, har stor respekt for. Og det er noget jeg selv har lært en MASSE af. Men nye kursister der ikke kender denne historie kan ikke se den "sort på hvidt" nogen steder...

 

Når JEG vælger træner, ser jeg på vedkommendes tilgang til hundetræning først. Jeg vælger ikke kurser eller instruktører der træner efter gammeldags,strafbetonede metoder.

Jeg vælger også kurser fra nogle som træner hundesport selv.

 

Og så synes jeg at en instruktør der underviser i positiv hundetræning selv skal undervise på en positiv måde = fortælle kursisterne hvad de skal gøre - ikke hakke og rakke ned på alt hvad de gør galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er vigtigt at man som træner viderudvikler sig inden for den sport han/hun underviser i, og når jeg tænker over det ville jeg helt klart synes det er en fordel at min træner selv træner hund også. Jeg kunne ikke drømme om at gå til en sport hvor min træner ikke har dyrket det med egen hund.

 

De trænere jeg har haft/har og som har gjort størts indtryk på mig, går selv til konkurrencer i den sport de underviser i. For mig er det ikke et must at de har bevist sit værd, men jeg synes absolut at det er vigtigt at de selv dyrker det at gå til konkurrencer. Nu har jeg så primært kun gået på hold hvor det at gå til konkurrencer er i højsæde.

 

Hvordan trænerens hund er rent lydighedsmæssigt er mig ligemeget, det har intet med mine hunde at gøre :-)

:5up:

Nem'li

 

Jeg var ovenud glad for vores hvalpetræner intet at kritisere der:-D

Men da vi så rykkede op på familieholdet gik det godtnok tilbage.

Lexus var på under et minut bedømt aggresiv og på grænsen til dissideret farlig af den "nye" træner:shock::vedikke:

Det sidste jeg sagte på det hold var farvel og på ikke gensyn

Link til indlæg
Del på andre sites

Steen :)

 

Hvis ikke du kan træne eller har trænet din egen hund, hvordan formår du så overbevise andre om du at kan undervise dem i hundetræning?

 

Jeg mener bare at hvis en hundetræner vil overbevise mig om vekommenes evner som hundetræner er habile må det nemmeste og hurtigste bevis være egen hund....Feks. Jeg spørger en træner: Hvordan skal det se ud hvis en hund skal gå pænt på plads, så skulle hundetræneren gerne kunne hive sin egen hund frem og sige: Se her så'n ser det ud:blink:

 

Det kan du have helt ret i, og i de fleste tilfælde, også med mig selv, forholder det sig nok også sådan.

Som træner vil jeg dog altid hellere vurderes på mine evner til at formidle og lære fra mig end på hvad jeg kan med egne hunde.

Som deltager på et træningshold er jeg ret beset ligeglad med om vedkommende træner har hund eller hvordan vedkommendes hunde er trænet, hvis vedkommende formår at formidle og den formidling er interessant for mig og min hund.

 

Til det sidste vil jeg sige, at det for mig som træner handler om at finde ud af hvad hundeføreren ønsker at opnå med sin hund og så give mine bedste bud på hvad vedkommende skal gøre for at nå dertil.

En fremvisning af hvordan min hund kan agere finder jeg ikke anvendelig på træningspladsen, det finder jeg derimod en dialog med hundeejeren om hvad han gerne vil opnå med sin hund, er.

 

Jeg har intet imod at vise mine hunde eller deres evner frem; men ikke i forbindelse med træning af hold. Hvis nogen insisterer på at se hvordan jeg håndterer mine hunde bliver det efter træningstimen.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

For mig er det pænt vigtigt, at min træner selv træner/har trænet hund samt ved prøver bevist sit værd, inden for den diciplin jeg nu engang træner. Det er ikke et must, at vedkomne stadig går med hund, men jeg forventer, at vedkomne har fulgt med tiden .... !

 

Det er også super vigtig, at min træner ikke er på første hund, men at vedkomne har erfaring med fra flere hunde. Også som træner har man jo tendens til at tage udgangspunkt i ens egne erfaringer, og har man kun erfaringer fra én hund at trække på, og var denne hund oven i købet en "mønsterhund", så kommer man (alt) for hurtigt til kort - én ting er at kende teorien, men derfra og til at kunne udføre den i praksis er der meget langt :???:

 

I og med at min race (og linie) er lidt speciel i den forstand, at den i drift og skarphed ligger "noget" over den gennemsnitlige familien Danmark hund - er det et ubetinget must, at min træner har erfaring med denne type hunde:!: - Indtil ca. 6 mdr. kan andet gå an, men derfra skal der special erfaring til. Jeg kender til alt for mange eksempler på, at disse hunde er blevet stemplet som "problemhunde", fordi træneren og måske endda klubben ikke har/havde den fornødne erfaring med denne type hunde, og de behov den nu engang har :cry:

 

Er disse 3 forhold ikke opfyldt vil jeg ikke engang overveje at træne det pågældende sted, og så kan træneren være nok så dygtig, træne nok så positivt, være nok så dygtig til at videreformidle, være nok så dygtig til at tage udgangspunkt i den enkelte ekvipage.

 

Jeg vælger og især fravælger desuden dyrlæger, kiropraktorer og andre behandlere efter samme kritierer - er der nul eller stærkt begrænset erfaring med brugsschæfere, jamen så kommer jeg/vi der maks. én gang :engel:

 

Hvor velopdragen min træners hund er mig totalt ligegyldigt .........

Redigeret af a9
Link til indlæg
Del på andre sites

Steen :)

 

Hvis ikke du kan træne eller har trænet din egen hund, hvordan formår du så overbevise andre om du at kan undervise dem i hundetræning?

 

Jeg mener bare at hvis en hundetræner vil overbevise mig om vekommenes evner som hundetræner er habile må det nemmeste og hurtigste bevis være egen hund....Feks. Jeg spørger en træner: Hvordan skal det se ud hvis en hund skal gå pænt på plads, så skulle hundetræneren gerne kunne hive sin egen hund frem og sige: Se her så'n ser det ud:blink:

 

Jeg har aldrig været på en træningsplads hvor træneren havde sin hund med, hvad skulle den dog der, træneren har jo travlt med at undervise og har overhovedet ikke tid til sin egen hund :vedikke:

 

Så de steder jeg har gået har træneren ikke fremvist noget med egen hund, netop fordi at hunden ikke var tilstede...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig været på en træningsplads hvor træneren havde sin hund med, hvad skulle den dog der, træneren har jo travlt med at undervise og har overhovedet ikke tid til sin egen hund :vedikke:

 

Så de steder jeg har gået har træneren ikke fremvist noget med egen hund, netop fordi at hunden ikke var tilstede...

 

Det kan nu være en rigtig god ide at vise en øvelses udførelse med egen hund. Hvornår belønnes der etc? - det kan være vældig instruktivt for eleverne. (Men nogle elsker at lave store opvisninger og det er ikke det jeg mener her :roll:)

 

Men at vise hvordan man f.eks. klikker sig frem til dit eller dat kan være rigtig godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig været på en træningsplads hvor træneren havde sin hund med, hvad skulle den dog der, træneren har jo travlt med at undervise og har overhovedet ikke tid til sin egen hund :vedikke:

 

Så de steder jeg har gået har træneren ikke fremvist noget med egen hund, netop fordi at hunden ikke var tilstede...

:vedikke:

Både min hvalpetræner og Sportærner havde nogle gange deres hunde med, de var enten i bilen eller i buret

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
:vedikke:

Både min hvalpetræner og Sportærner havde nogle gange deres hunde med, de var enten i bilen eller i buret

 

Yes, mine trænere har også haft deres hunde med til træning. De har så været i bilen imens, og hvis der har været brug for en demo hund tager de deres egen frem og viser det.

 

F.eks. skulle vi lære et nyt trick for et par gange siden da jeg var til Rally træning.. Her tog træneren sin hund frem for at vise tricket, og for at vise hvornår hun ville klikke.

 

Jeg forstår ofte en øvelse MEGET bedre hvis jeg kan se det i real life, så jeg synes det er alletiders at træneren fra tid til anden bruger sin egen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, mine trænere har også haft deres hunde med til træning. De har så været i bilen imens, og hvis der har været brug for en demo hund tager de deres egen frem og viser det.

 

F.eks. skulle vi lære et nyt trick for et par gange siden da jeg var til Rally træning.. Her tog træneren sin hund frem for at vise tricket, og for at vise hvornår hun ville klikke.

 

Jeg forstår ofte en øvelse MEGET bedre hvis jeg kan se det i real life, så jeg synes det er alletiders at træneren fra tid til anden bruger sin egen hund.

 

Jeg kan jo høre, at der er mange der har oplevet at træneren har egen hund med, så jeg må bare have sneget mig uden om de steder hvor de gør det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg kan jo høre, at der er mange der har oplevet at træneren har egen hund med, så jeg må bare have sneget mig uden om de steder hvor de gør det :blink:

 

Hehe.. Jeg synes i hvert fald at det er meget rart en gang imellem.

Men den med at træneren viser noget med en hund fra holdet er også super synes jeg:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes, mine trænere har også haft deres hunde med til træning. De har så været i bilen imens, og hvis der har været brug for en demo hund tager de deres egen frem og viser det.

 

F.eks. skulle vi lære et nyt trick for et par gange siden da jeg var til Rally træning.. Her tog træneren sin hund frem for at vise tricket, og for at vise hvornår hun ville klikke.

 

Jeg forstår ofte en øvelse MEGET bedre hvis jeg kan se det i real life, så jeg synes det er alletiders at træneren fra tid til anden bruger sin egen hund.

 

Det er også min opfattelse at dette er god læring....Og dette er jo ikke muligt hvis instruktøren ikke selv har en hund (der kan øvelsen) eller som træner aktivt selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det er også min opfattelse at dette er god læring....Og dette er jo ikke muligt hvis instruktøren ikke selv har en hund (der kan øvelsen) eller som træner aktivt selv.

 

Præcis! det er nemlig rigtig god læring:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også min opfattelse at dette er god læring....Og dette er jo ikke muligt hvis instruktøren ikke selv har en hund (der kan øvelsen) eller som træner aktivt selv.

Hvornår var det du startede skole i midtjylland:blink::lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...