Hop til indhold

Hvad forventer du af din træner?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

De ting er jeg ligeglad med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan jo skynde mig selv at starte. :-D

 

Jeg er hundehamrende ligeglad med hvordan trænerens hund opfører sig i det daglige. Om den kommer når der bliver kaldt, om den hopper op, om den kan gå i snor osv.

Dette skyldes, at jeg fra mig selv ved, at der er stor forskel på, hvad folk forventer og ønsker af deres hunde... personligt har jeg fx ikke noget imod hunde der hopper op...

 

Jeg forventer absolut at min træner selv træner hund / har hund og er det en sport jeg selv ønsker at konkurrere i, søger jeg også en træner der har bevist, at han/hun kan være med konkurrencemæssigt i denne sport...

 

Jeg er helt på det rene med, at man sikkert kan være en dygtig underviser uden nogen sinde at have ejet en hund, men jeg tror bare ikke helt på, at jeg ville kunne acceptere det :vedikke:

 

Jeg er også enig i, at blot fordi man er en dygtig udøver af sin sport, betyder det ikke nødvendigvis, at man kan lære fra sig, men i denne tænkte situation, går vi ud fra, at personen evner dette :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

:blink: de ting du skriver her er overhovedet ikke vigtige for mig - og ikke derfor jeg ville vælge træningssted.

 

Jeg ville tilgengæld træne et sted, hvor træneren havde øje for samspillet mellem mig og min hund - og kunne korigerer dette, og ikke bare sætter alle til at lave det samme :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret ligeglad - det vigtigste er evnen til at formidle og motivere!

 

Er selv ekspert til matematik, men idiot til at formidle - jeg ville være verdens dårligeste matematik-lærer :engel:

 

Men en træner, som lige kan hente sin hund og vise hvor dygtig den er, vil altid virke motiverende, så det trækker jo ikke ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

 

Min træner træner selv hund

  • Det betyder noget for mig. Fordi så har jeg med en person at gøre som sandsynligvis interesserer sig for at lære nyt. Og også kommer udi at kæmpe med nogle af de problemer kursister også bøvler med. Jeg synes også man er nødt til selv at træne aktivt for at følge med i udviklingen inden for et felt...

Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i

  • Det er mere sekundært for mig. Fordi en person klarer sig super godt til prøver er ikke ensbetydende med at vedkommende er god til at formidle videre til mig som kursist. Jeg synes da det er super hvis vedkommende går til prøver, og hvis jeg selv har planer om prøver forventer jeg også at instruktøren kan vejlede mig. Men han/hun behøver ikke have være til DM eller noget i den stil...

Min træners hunde er lydige og velopdragne

  • Ha, så får jeg INGEN kursister, medmindre det er Svea de hilser på... Ej vil lige skynde mig at rette, for hvis Oscar er på så er han super sej! Og det ved jeg da kan virke motiverende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

Da jeg var ny og ikke vidste hvilke metoder jeg ville træne efter, der valgte jeg udfra ovenstående kriterier, en der havde vundet konkurrencer og havde absolut lydige hunde, og jeg endte en sted med alfarul, kvælerhalsbånd og ryk i linen, et sted hvor man kastede sin hund hen ad jorden når den ikke lystrede....

 

Så ovenstående har absolut ingen indvirkning på min beslutning længere...

 

Nogle mennesker er jo enormt gode til at formidle det teorestiske, men er måske ikke nær så gode til at udføre det i praksis, og selvfølgelig vil jeg til enhver tid helst have en træner der kan både det teoretiske og det praktiske, men skal jeg vælge, så foretrækker jeg en træner der kan det teoretiske og kan videreformidle denne viden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

Jeg går ikke ud fra at træneren formår at formidle sit stof, ejheller at træneren bruger metoder jeg kan stå inde for.

Uanset træner, så vil denne kun kunne formidle sit stof, hvis modtageren formår at modtage det.

Den går begge veje, for at det skal kunne lykkedes.

 

Og en god træner, for mig, formår at formidle metoder jeg kan bruge, lige så vel som metoder jeg ikke kan bruge. Eller ikke vil bruge.

 

Hvis man som træner har skyklapper på overfor alt andet end én metode, én løsning om man vil, så er man imo værdiløs som træner.

 

 

 

Hvorom alting ér, så vil jeg foretrække hvis træneren rent faktisk har bevist noget. Rent faktisk kan noget med egne hunde.

 

Om personen, idag, har hund, er lidt sekundært. Der kan være mange årsager til at man lige pt. eller ikke længere har hund.

 

Om disse er lydige eller uopdragne eller modsat er ligegyldigt. Det er en subjektiv vurdering, og dét hvad der af én tolkes som uopdragen, kan let tolkes som yderst samarbejdsvillig og kontaktvillig af en anden.

 

Men selvfølgelig. Hvis kræet stikker af for træneren hver gang den er "med", så er det lidt en anden sag. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

Det er vigtigt for mig at træneren selv træner hund, men også at vedkommende har erfaring med den type hund jeg har.

 

Hvorvidt træner har resultater eller ej, er sådan set ligegyldigt for mig. Jeg har set mange eksempler både indenfor hundesport og mit arbejde (klassisk musiker) på undervisere der er fantastisk dygtige til iagttage, se, lytte, "diagnosticere", og lære ud - uden at nødvendigvis selv kunne udføre det i praksis...

 

Det er en fordel for mig hvis trænerens hunde er rimelig uopdragne - så kan mine egne få en chance for at fremstå som bare nogenlunde opdragne... :oops:;-)

 

Interessante spørgsmål, især for én der selv er træner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af de ting I andre har nævnt kan jeg tilslutte mig.

 

En ting, der også er vigtig for mig er, at træneren kan se mig og min hund som dem vi er og det niveau vi er på og ikke sætte os ind i en kasse og køre ud derfra.

 

... det lød bedre i mit hoved end på "papir", håber det gav mening

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

 

Nu har jeg jo ikke en hund endnu, men jeg tror faktisk at alle de punkter ville være plus for mig:hmm:

Om vedkommende har hund er måske ikke så vigtigt, men jeg ville nok have svært ved at tage en træner seriøst som aldrig havde haft en hund i sit liv (findes der sådan en?).

 

Altså det er jo fint hvis det er en person som ved en masse teori, men hvis det står alene uden den praktiske erfaring er med, så ville jeg føle det var spild af penge, så kan jeg jo lige så godt gå på biblioteket?

 

 

Hvordan trænerens hunde opføre sig er for mig lidt ligemeget, især i starten hvor jeg bare skal lære noget almindelig opdragelse/samarbejde og finde ud af hvilken sport som interessere mig/hunden mest. Men hvis jeg nu falder for en bestemt retning og gerne vil være seriøs og gå til konkurrencer, så vil jeg helt sikkert vælge en træner som selv har arbejdet med sporten og gået op i konkurrencen (=sikkert vundet noget)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af de ting I andre har nævnt kan jeg tilslutte mig.

 

En ting, der også er vigtig for mig er, at træneren kan se mig og min hund som dem vi er og det niveau vi er på og ikke sætte os ind i en kasse og køre ud derfra.

 

... det lød bedre i mit hoved end på "papir", håber det gav mening

 

Jow da, det gi'r mening! ;-) Og jeg er enig, det er sq også en vigtig ting at træner "ser" sine kursister som "individuelle ekvipager"!

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af en tråd andetsteds, starter jeg lige en lille debat om trænere :-D

 

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

Jeg er pænt ligeglad med de 3 dele, især med den sidste er det sjovest hvis træners hund kan tage fusen på træner :mrgreen: En træners hund der udføre alt den bliver bedt om perfekt hver gang, er pænt demoraliserende for alle os andre dødelige :engel:

 

I rækkefølge faldene:

 

1). Jeg er meget mere interesseret i at træner kan formidle så jeg forstår det og ikke "dømmer mig ude", når jeg beder om uddybning eller spørger for at forstå. Jeg vil have en træner der laver differentieret undervisning, når dette overhovedet er muligt..

 

2). At træner er i stand til at se på hunden bag racen/blandingen og på føre og samspillet eller mangel på samme og komme med løsnings modeller og forslag, i stedet for færdige kasser og bokse.

 

3). Jeg sætter pris på hvis træner har erfaring og uddannelse + eksvis. kurser der er relevante for den specifikke undervisningen og dermed, med større sandsynlighed, har flere og bredere tangentger at spille på end en der kun har taget en enkelt uddannelse...

 

4). Og så må træner også gerne have personlig erfaring inde for området, altså udøve/have udøvet sin egen sport i et eller andet omfang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg er også bedøvende ligeglad med de ting du nævner.:engel:

 

Det eneste jeg måske godt kunne tænke mig, var at træneren selv havde hund, så man kan hyggesnakke om vovserne :mrgreen:

Det er for mig også nogle gange rart at træneren kan vise den færdige øvelse som den skal se ud, med sin egen hund. Men det kan man jo også låne andre træneres hunde til at vise.

 

Jeg har en fantastisk træner og kan derfor nemt fortælle hvad jeg lægger vægt på.

 

I og med jeg klikkertræner og det er den metode der virker for mig og min hund, så skal min træner have styr på denne træningsmetode - det er forudsætningen for at jeg overhovedet vil træne et sted.

 

Jeg lægger meget vægt på en positiv indstilling, seriøsitet omkring træningen og en god portion humor hos træneren - det skal være sjovt at træne, selvom træningen er seriøs.

 

Der skal være en stor del tillid og der skal være plads til en kop kaffe efter træningen. På den måde så er alle trygge ved at kunne spørge træneren om andre ting der måske lige driller.

 

Min træner er enormt god til at forklare og videreformidle så man aldrig er i tvivl om hvad der menes - Og hun har altid 117 andre forslag hvis det første ikke virker, så man går aldrig i stå i indlæringen af en øvelse.

Men hun præsentere forslagene ét ad gangen så man ikke bliver rundforvirret ;-)

 

Hun er god til at tilrettelægge træningen, så man kan genbruge delmomenter fra tidligere indlærte øvelser i nye øvelser og derfor hurtigt får succes og kommer videre og får en stabil og færdig øvelse.

 

Hun bruger god tid på kvalitetskontrol, så man er sikker på at hunden rent faktisk KAN øvelsen - Dermed får man en sindssygt stabil øvelse.

 

Hun er god til at tage sig tid til den enkelte hundeføre. Det betyder en del selvtræning, men man får også rigtig meget ud af den tid hun så er hos én og observere og giver råd - Netop fordi at rådene er tilpasset mig og min hund, fremfor en generel tilgang til en øvelse.

Det betyder at der sker rigtig hurtige fremskridt, fordi hun kigger på den enkelte.

 

Der bliver givet lektier for (selvfølgelig) og hun skriver ned hvordan træningen gik for hver enkelt hundeføre og hvad den enkelte helt præcist skal arbejdes med til næste gang.

For der bliver taget hensyn til hvilket stadie man er på, og at nogle har svære ved øvelser andre har nemt ved.

Så lektierne bliver udspecificeret for den enkelte - F.eks så er vi i gang med feltsøg, hvor jeg skal generalisere afleveringen af en genstand til alverdens genstande, så han uanset genstandens art, ved at den skal afleveres til mig.

 

Da hun skriver tingene ned, så er hun også super god til at følge op og se de fremskridt der sker og sørge for man ikke hænger for længe et sted i en øvelse.

 

Laaaang smøre.... Men hun er satme en dygtig træner og jeg håber jeg kan blive lige så dygtig som hende engang, for Bamse og mig har rykket os helt vanvittig meget siden vi kom på hendes hold!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går ud fra, at træneren evner at formidle sit stof og bruger metoder som du kan stå inde for.

 

Hvis ovenstående er sandt, hvor vigtigt er nedenstående så for dig?

 

 

  • Min træner træner selv hund
  • Min træner har "bevist sit værd" i den sport han / hun underviser i
  • Min træners hunde er lydige og velopdragne

Jeg synes, at jeg har mødt et hav af trænere gennem årene, men i grunden synes jeg, at den bedste og mest udbytterige træning overhovedet er, når man slår sig sammen med en håndfuld andre hundefolk.

 

Men skulle jeg forvente noget specielt af en træner, så ville det nok være evnen (og viljen) til at erkende, at en ellers virkningsfuld metode altså ikke altid virker på alle hunde.

 

Det er ikke et must, at træneren er nået langt med sin egen hund, men det må altså heller ikke være en nybegynder.

 

Hmmmm, når jeg rigtigt tænker efter, så er en træners fornemste opgave vel i grunden mest at være ski'go' til at lugte af figurant, samt at lægge nogle spændende spor, der allerede er hørmet af, når vi andre kommer. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er pænt ligeglad med de 3 dele, især med den sidste er det sjovest hvis træners hund kan tage fusen på træner :mrgreen: En træners hund der udføre alt den bliver bedt om perfekt hver gang, er pænt demoraliserende for alle os andre dødelige :engel:

 

I rækkefølge faldene:

 

1). Jeg er meget mere interesseret i at træner kan formidle så jeg forstår det og ikke "dømmer mig ude", når jeg beder om uddybning eller spørger for at forstå. Jeg vil have en træner der laver differentieret undervisning, når dette overhovedet er muligt..

 

2). At træner er i stand til at se på hunden bag racen/blandingen og på føre og samspillet eller mangel på samme og komme med løsnings modeller og forslag, i stedet for færdige kasser og bokse.

 

3). Jeg sætter pris på hvis træner har erfaring og uddannelse + eksvis. kurser der er relevante for den specifikke undervisningen og dermed, med større sandsynlighed, har flere og bredere tangentger at spille på end en der kun har taget en enkelt uddannelse...

 

4). Og så må træner også gerne have personlig erfaring inde for området, altså udøve/have udøvet sin egen sport i et eller andet omfang.

 

Jeg er enig i alt I andre skriver :blink: og til denne her vil jeg gerne tilføje : At man som kursist så vidt mulig skal have lov til at træne videre på en (positiv) metode man selv er begyndt på eller som man foretrækker at bruge.. (selv om ens træner ikke praktiserer den og ikke kan hjælpe én med den) uden at man bliver ignoreret på resten af sin træning... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ja, hun lyder som en perfekt træner. Jeg savler af misundelse.

 

Det kan jeg godt forstå - På 3 mdr. er vi kommet længere end de fleste er på et halvt år.

Så har tænkt mig at blive hængende på hendes hold så længe det overhovedet kan lade sig gøre - Hun slipper aldrig af med mig igen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg godt forstå - På 3 mdr. er vi kommet længere end de fleste er på et halvt år.

Så har tænkt mig at blive hængende på hendes hold så længe det overhovedet kan lade sig gøre - Hun slipper aldrig af med mig igen :engel:

 

uhuh, sådan en træner har jeg også. Vi stopper først derude når vi skal bæres ud... så kan hun lære det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jesper Poulsen

Vurdere en træner:

1: tal med træneren hvordan han vil gøre det - hvis du er uenig, skal du vurdere om du er forkert på dette eller om træneren er et dumt svin, Selv om du ikke siger det direkte vil en god træner straks mærke dit ubehag ved noget af træningen.

2; se træneren træne holdet før du - hvis du får noget ud af det, burde du også få noget ud af træningen med din egen hund.

3: brug almen normal tankegang. Få en prøvetid på 1 time.

Jesper Poulsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Vurdere en træner:

1: tal med træneren hvordan han vil gøre det - hvis du er uenig, skal du vurdere om du er forkert på dette eller om træneren er et dumt svin, Selv om du ikke siger det direkte vil en god træner straks mærke dit ubehag ved noget af træningen.

2; se træneren træne holdet før du - hvis du får noget ud af det, burde du også få noget ud af træningen med din egen hund.

3: brug almen normal tankegang. Få en prøvetid på 1 time.

Jesper Poulsen

 

her forholder du dig dog ikke til debatoplægget :-) selvom det er ganske udemærkede råd - omend det ikke er voldsomt mange steder de giver prøvetimer så vidt jeg ved...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

At personen ved hvad h*n laver

At man ikke bruger CM metoder eller lign.

Positiv træning

Kan finde ud af at snakke så man kan hører og forstå det.. Det hjælper ikke det er en der står og mumler i skægget og/eller er en der forventer at kende til alle hunde sportsgrene, og derfor kan snakke med på hans hunde-nørderi :)

Og at han ikke har en masse fordomme (Eller det må han godt, men så skal han holde dem for sig selv)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...