Hop til indhold

Gå pænt i flok


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Efter en del træning har jeg fået skipper til at gå pænt på vores almindelige gåture. Han trækker nu kun hvis han opdager en anden hund eller et barn før mig og jeg derfor ikke får afledt hans opmærksomhed.

 

Det er på et acceptabelt niveau og jeg er super glad for at det lykkedes, vores ture er blevet meget sjovere for os begge fordi vi samarbejder :-D

 

Problemet opstår når vi skal følges med andre hunde. Det er helt klart mig der ikke har "gidet" træne det fordi jeg gerne ville fremad sammen med de andre, og jeg kunne jo godt holde ham. Nu er jeg gravid og får sindssygt ondt i ryggen af det konstante træk :stupid: så noget skal der gøres...!

 

Mit problem er at han ikke tilbyder kontakt af sig selv fordi han er så fokuseret på de andre hunde. I går gik vi sammen med 2 andre af familiens hunde og jeg hoppede og dansede og gjorde alt for at få hans opmærksomhed, ingen kontakt.

 

Vi endte med at komme en halv time senere hjem end de andre fordi jeg konsekvent stoppede op hver gang han trak. Men selvom de andre hunde hurtigt forsvandt ud af syne så var der stadig ingen kontakt.

 

Jeg prøvede det samme i morges hvor vi gik bagved en af kvarterets hunde. Resultatet var at jeg kom for sent på arbejde :rolleyes:

 

Jeg ved godt det er mig der skal blive mere spændende end de andre hunde og at jeg skal få ham til at forstå at den eneste måde vi kommer frem til målet på er ved at han går pænt. Men hvordan :vedikke:

 

KarinaO og Findus foreslog i en anden tråd at jeg træner det i intervaller så vi stadig kommer fremad (det var sådan jeg forstod jeres råd :genert:) men hvis ikke jeg er konsekvent så fanger han vel aldrig ideen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå pænt i flok er en virkelig virkelig svær øvelse :genert: Karla kan gå pænt i flok med hunde vi mødes med jævnligt, men tager vi afsted på fx en forum-gåtur med fremmede hunde, så er fuldstændigt blankt på første etage... på trods af, at hun jo nærmest overhovdet ikke er interesseret i andre hunde og faktisk heller ikke rigtigt gider snakke med dem, når det kommer til stykket :vedikke:

 

Jeg ved godt at ovenstående overhovedet ikke hjælper dig :genert: men måske ku det trøste, at du ikke er alene :lol:

 

Jeg ville nok starte med at træne sammen med en enkelt anden hund på en hyggegåtur hvor der er tid nok - fra begge parters side. For at de kommer langt foran, tror jeg personligt kun gør problemet værre... Karla vil ihvertfald allerhelst være forrest når vi går i flok...

 

Og evt. investere i en af de snore med et stykke elastik i. Ikke at det stopper ham fra at trække, men det vil dæmpe det ryk du og han får når han kaster sig fremad... med mindre det er et langt sejt træk? for så tror jeg ikke den hjælper dig ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå pænt i flok er en virkelig virkelig svær øvelse :genert: Karla kan gå pænt i flok med hunde vi mødes med jævnligt, men tager vi afsted på fx en forum-gåtur med fremmede hunde, så er fuldstændigt blankt på første etage... på trods af, at hun jo nærmest overhovdet ikke er interesseret i andre hunde og faktisk heller ikke rigtigt gider snakke med dem, når det kommer til stykket :vedikke:

 

Jeg ved godt at ovenstående overhovedet ikke hjælper dig :genert: men måske ku det trøste, at du ikke er alene :lol:

 

Jeg ville nok starte med at træne sammen med en enkelt anden hund på en hyggegåtur hvor der er tid nok - fra begge parters side. For at de kommer langt foran, tror jeg personligt kun gør problemet værre... Karla vil ihvertfald allerhelst være forrest når vi går i flok...

 

Og evt. investere i en af de snore med et stykke elastik i. Ikke at det stopper ham fra at trække, men det vil dæmpe det ryk du og han får når han kaster sig fremad... med mindre det er et langt sejt træk? for så tror jeg ikke den hjælper dig ...

 

Det er det lange seje træk, lige med undtagelse af de gange hvor han tager hele turen i lange hop :rolleyes:

 

Jeg gik bare lidt i panik da jeg kom i tanke om at vores første aktivitet med rallyholdet på søndag er en fælles gåtur :shock: det er måske ikke det bedste første indtryk at give :lol:

 

Men du kunne godt have en pointe i det med at nøjes med én hund når vi træner :5up: Mon ikke jeg kan lokke en af de andre fra Odense banden til at stille tid til rådighed :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, Motor kan sagtens gå en tur uden at trække hvor vi følges med 1-2 andre hunde.. men sådan forum-træf, oh my, så er der totalt lukket.

 

En lille tanke er måske, at få brændt lidt krudt af før du går igang med træningen, altså når der er flere/mange hunde og det hele kører. Altså lade ham lege rimelig godt af først...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, Motor kan sagtens gå en tur uden at trække hvor vi følges med 1-2 andre hunde.. men sådan forum-træf, oh my, så er der totalt lukket.

 

En lille tanke er måske, at få brændt lidt krudt af før du går igang med træningen, altså når der er flere/mange hunde og det hele kører. Altså lade ham lege rimelig godt af først...

 

Det tror jeg er en rigtig god idé :5up: Det jeg mente med de små intervaller, var, at træne i kort tid af gangen og så give ham fri igen.. Kan du huske sidst, hvor Skipper, Duffy og Molly var på vej op til bilen igen? Der var de jo godt trætte alle tre og der gik Skipper jo rigtig fint.. Det kunne nok være et godt sted at starte, altså at lade ham løbe noget krudt af først og så derefter træne lidt? Jeg tror i hvert fald, det bliver for svært, hvis han skal starte ud med at gå pænt, tror du ikke?

 

Duffy stiller selvfølgelig op, hvis du vil starte med at der kun er én hund i starten :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, Motor kan sagtens gå en tur uden at trække hvor vi følges med 1-2 andre hunde.. men sådan forum-træf, oh my, så er der totalt lukket.

 

En lille tanke er måske, at få brændt lidt krudt af før du går igang med træningen, altså når der er flere/mange hunde og det hele kører. Altså lade ham lege rimelig godt af først...

 

Det var nok en meget god ide :5up: ofte når vi mødes så kommer jeg direkte fra arbejde og så smider jeg ham bare ind i bilen efter at han har været alene hjemme 6-7 timer... Så er det jo egentlig klart at han bliver lidt overkåd :genert:

 

Det tror jeg er en rigtig god idé :5up: Det jeg mente med de små intervaller, var, at træne i kort tid af gangen og så give ham fri igen.. Kan du huske sidst, hvor Skipper, Duffy og Molly var på vej op til bilen igen? Der var de jo godt trætte alle tre og der gik Skipper jo rigtig fint.. Det kunne nok være et godt sted at starte, altså at lade ham løbe noget krudt af først og så derefter træne lidt? Jeg tror i hvert fald, det bliver for svært, hvis han skal starte ud med at gå pænt, tror du ikke?

 

Duffy stiller selvfølgelig op, hvis du vil starte med at der kun er én hund i starten :mrgreen:

 

Det gik faktisk også rigtig fint i fredags da han skulle følges med Victor op mod bilen efter leg. Men okay der haltede han selvfølgelig også fordi han havde trådt på et eller andet :rolleyes:

 

Uh tror du i kan en dag i denne uge :blink: problemet er at jeg først kan omkring kl 17 med undtagelse af fredag så jeg ved ikke om det bliver for sent for dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh tror du i kan en dag i denne uge :blink: problemet er at jeg først kan omkring kl 17 med undtagelse af fredag så jeg ved ikke om det bliver for sent for dig?

 

Ja, det kan vi sagtens, Duffy skal jo alligevel ud at gå tur :mrgreen: Vi kan faktisk alle dage pånær idag, så der er frit valg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det kun er træning, men Ok ikke altid nemt.

Hvis jeg går en een hund, så går den pænt, hvis den har lært det. Når jeg har alle 6 med, så er der fremaddrift så det batter.De hidser hinanden op.

Og især de unge flaner ud og mener ikke at kommandoer gælder netop dem.

Jeg måtte i perioder med meget slidt knæ bruge halti grime til den største.

Nogle gamle havde hun den bare på uden snor i , så gik hun pænt.

Med fremmede går hun frygteligt , hen uden hensyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

:kys:Vi kunne måske finde ud af noget i morgen så? For onsdag skal jeg til bestyrelsesmøde og kommer først sent hjem

 

Jo, det er en deal med i morgen.. Skal vi måske mødes ved marken, så hundene med det samme kan få løbet noget krudt af og så træne bagefter? Hvad tid passer dig bedst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det jeg mente med intervaller var også at du kalder ham til dig, I træner kontakt et par minutter og du så roser ham rigtig meget og så giver ham fri, gerne helt fri, så han løber løs.

ved at træne sådan, har jeg mærket en markant forskel i Gracies vilje til at samarbejde med mig.

I starten trænede jeg jo bare med hende i halven eller på boldbanen, koncentreret en halv time i træk, og hun gad mig bare ikke.

Men det der med at kalde hende til mig på gåturene, har givet så meget. Det er svært at forklare, men det er som om hun ved at hun får lov at løbe løs igen, efter et par minutters træning, og så er hun altså bare på i de par minutter øvelsen varer, og hun ved at vi sammen holder en fest med dans og det hele, når øvelsen er forbi, og hun virker så stolt. Så lader jeg hende rende løs i 5-10 min inden jeg igen kalder hende til mig til endnu et par minutters træning.

 

Og ellers synes jeg det lyder som en rigtig god ide bare at starte med at gå med en anden hund, og at I samtidigt kalder hundene til jer og træner gå pænt og kontakt. God tur i morgen. Jeg er spændt på at høre hvordan det går.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå Findus og Duffy var jo så søde at stille op til træning i dag :-D

 

Hundene fik først lov til at løbe og lege på en mark så skipper ikke var sprængfyldt af energi inden vi gik igang.

 

Så fik de snor på og vi blev enige om at duffy skulle gå forrest. Jeg havde masser af lækre pølsestykker og trænede kontakt med skipper. Hver gang han trak i snoren så vendte jeg om og gik i den modsatte retning indtil han fulgte pænt med og så vendte vi om igen.

 

Når vi nåede frem til Duffy (de stoppede op efter ca. 100 meter) så fik han ros, og hundene blev sluppet løs så de kunne lege. Ideen var at han skulle opleve at det var helt fantastisk at nå frem til hende, men at det kun skete ved at give mig kontakt.

 

Der skete ikke nogle mirakler, men han fattede budskabet og der skete en klar fremgang, så jeg har et håb om at det kan blive helt godt med tiden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...