Hop til indhold

Hvad mener du om ulvehybrider?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg kom til at sidde og læse en artikel af Runar Næs i et gammelt Hund&Trænings blad om ulvehybrider, hvor han skriver, at der er en del af dem efterhånden - og en del påståede.

 

Det har fået mig til at gå og summe.

 

Jeg bryder mig ikke om det. Der er så mange dejlige racer, at der burde være en til enhver smag, så jeg forstår ikke denne ulve-mani..

 

Måske er der nogle herinde, der har en hybrid, der vil fortælle hvorfor? Så jeg kan få nuanceret mit syn.

 

Hvad mener I andre om dem? ulve-hybriderne?

 

Jeg synes ulve skal have lov at være ulve, og hunde hunde.

 

MVH Helle

Redigeret af Lenschow
Kom til at trykke på s en milliard gange:-)
Link til indlæg
Del på andre sites

ååårh hvad :shock: okay...altså jeg sys squ det lidt sejt! Ville elske at have en rigtig ulv som kæledyr :klap: ....men er ret sikker på at den ikke ville have psyken til at leve et hundeliv :hmm: De er jo sky og mistroiske og en hel masse andre ting jeg ikke synes er voldsomt fedt at have rendende i byerne :genert:

 

Men NØJ hvor ville det være sejt at have en ulv :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

den smukkeste skabning som findes og ville gerne prøve kræfter med en en dag bare for at se hvor langt man kunne nå med træningen...

 

men men men heldigvis slår fornuften igennem jeg ville ikke kunne gi en hybrid det liv den fortjener og mener ikke man skal blande ulv med andne hunderace en ting er at vores hunde kan tilpasse sig men det har satme også taget mange årt en ulv/hybrid kræver meget mere end mange gode hunde mennesker kan gi den

 

det tænker jeg ihvertfald :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er enig med dig... Og er ulve-hybrider f.ø ikke ulovlige at ha'..? :vedikke:

 

Der findes racer som saarlos wolfhond og tjekkeisk ulvehund, der faktisk er en slags ulvehybrider. De er tilladte i DK men forbudt i Sverige. De er ret populære i Finland.

 

Jeg har tilfældigvis mødt begge racer, og kan stadig skrive med alle 10 fingre på min PC.

 

Saarlos wolfhond er sådan set en ganske alsidig hund der kan bruges til meget i de rigtige hænder. De har en international sammenslutning der laver nogle ret gode arrangementer.

 

Den tjekkiske ulvehund er mere ulveagtig, og i feks Finland er der ikke nogen opdrætter der sælger en hvalp af denne race, førend køberen er blevet kendt egnet til racen af mindst to uafhængige vurderingsmænd/k tilknyttet foreningen. "Brian" skal ikke have SWH eller CsV!

De kan bruges som trækhunde, og "sparker røv" foran en slæde i Finmarken.

De kan ikke være alene hjemme, fordi de er meget flokorienterede.

 

Så i de rigtige hænder, og med de rigtige fordusætninger er deet fascinerende hunde.

Modsat kan det meget let blive katastrofalt. Men det lader til at de respektive foreninger er klar over dette. Dog er jeg lidt i tvivl om hvordan moralen i klubberne er her i DK, men i Tyskland, Holland og Finland er den høj. Og man har kunnet undgå uheldig fokus på disse racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg tænker det er fuldstændig vanvittigt og en eller anden stræben efter at have noget der er "sejere" end det alle andre har.

 

Hvis man vil arbejde med ulve - Så arbejd med ulve, på deres præmisser.

 

Ulvehybrider ser jeg absolut ingen grund til, da jeg intet formål kan se med dem :vedikke:

Ikke i de alm. hjem i hvertfald og hvad jeg har kunne læse mig til, så kan udfaldet være umuligt at forudsige, alt efter hvor meget ulv der stadig er i hybriden.

 

Ja, det kan være en spændene udfordring, men det kræver for mig at se, langt, langt mere viden end den de fleste (selv meget veluddannede hundefolk) har, at arbejde med og tilfredsstille en rigtig ulvehybrids behov.

Så tror nemt man kan stå med noget der er langt mere krævende end man på nogen måde forstillede sig.

 

Der er racer der også er vældig udfordrende, så er det udfordringer man søger, så synes jeg der er rigeligt at vælge imellem i forvejen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes racer som saarlos wolfhond og tjekkeisk ulvehund, der faktisk er en slags ulvehybrider. De er tilladte i DK men forbudt i Sverige. De er ret populære i Finland.

 

Jeg har tilfældigvis mødt begge racer, og kan stadig skrive med alle 10 fingre på min PC.

 

Saarlos wolfhond er sådan set en ganske alsidig hund der kan bruges til meget i de rigtige hænder. De har en international sammenslutning der laver nogle ret gode arrangementer.

 

Den tjekkiske ulvehund er mere ulveagtig, og i feks Finland er der ikke nogen opdrætter der sælger en hvalp af denne race, førend køberen er blevet kendt egnet til racen af mindst to uafhængige vurderingsmænd/k tilknyttet foreningen. "Brian" skal ikke have SWH eller CsV!

De kan bruges som trækhunde, og "sparker røv" foran en slæde i Finmarken.

De kan ikke være alene hjemme, fordi de er meget flokorienterede.

 

Så i de rigtige hænder, og med de rigtige fordusætninger er deet fascinerende hunde.

Modsat kan det meget let blive katastrofalt. Men det lader til at de respektive foreninger er klar over dette. Dog er jeg lidt i tvivl om hvordan moralen i klubberne er her i DK, men i Tyskland, Holland og Finland er den høj. Og man har kunnet undgå uheldig fokus på disse racer.

 

Jamen er det dem TS mener - altså hunderacer der er fremavlet ved at mixe med ulv? Eller er det rigtige hybrider, altså en hund der er parret med en ulv..? :vedikke:

 

Ville ikke selv turde prøve kræfter med én af ulvehundene (racerne altså), og end mindre en ren hybrid (hund/ulv)! Kan godt se forskningen kan gavnes af hybriderne, igennem f.eks. Naess eller Freddy Worm og folk af den kaliber, men kan ikke se hvorfor "et alm. menneske" skulle ha' én af slagsen..?

Link til indlæg
Del på andre sites

I artiklen står der de er lovlige, men jeg ved det ikke....

 

De to racer er godkendte og domesticerede racer, skriver Runar Næs - problemet med hybriderne er, at man mixer et vildt med et tamt dyr.... Og det kan give problems... Fordi de er så sky.

 

men ja en ulv er dælme smuk og flot! Helt enig

 

Ja, racerne er måske lovlige i DK - men hvis du mener rigtig hybrider, altså en hund der er parret med en ulv, så er de da ulovlige mener jeg..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har været en bruger herinde med 2 tjekkoslovakiske ulvehunde, fandt lige hans (velfortjente) praletråd her: http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/6967-rent-pral-2.html#post226179

 

Han løb/løber nogle ekstremt lange løb med hundene, samtidigt udstiller han OG går til lydighed. Kan huske at de her hunde ikke egner sig specielt godt til alene-hjemme, så det er nok ikke nogle man skal have med et 8-4 job.

 

 

Synes ulve er meget fascinerende og ufatteligt elegante. Synes også at de er på et helt andet plan end hunde. Jeg har set manden med ovennævnte hunde et par gange, da vi boede i samme bydel, min lille Motor reagerede meget kraftigt på de 2 (absurd smukke, elegante, dansende lette, ligeglade-med-sådan-en-lille-hvid-prut) ulvehunde gik forbi på modsatte fortov.

 

Ved så ikke helt hvor jeg synes grænsen går.. Altså den tjekkoslovakiske hund er jo sådan set schæfer parret med ulv. De begyndte i 50'erne, og den blev anderkendt i Tjekkoslovakiet i 80'erne - og FCI godkendt cirka år 2000. Det er jo på den ene måde lang tid siden, på den anden måde ikke.

 

Jeg tror man skal være et specielt menneske for at have en hybrid. Jeg håber aldrig nogensinde at det bliver en "standard hund". Må sige, det gør mig ret glad at læse, at man åbenbart skal godkendes af hele 2 forskellige mennesker..

 

Og til sidst - årrrhh, nogle seje trækhunde de er! Fantastisk! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

De 2 nævnte racer er da FCI godkendte og ikke på vore forbudsliste. Nok fordi de er sjældne. Har set dem på store udstillinger, men tror de kom fra udlandet.

Husker for år tilbage at nogle måske i Helsingørområdet havde 2 stk, og det var vanskeligt pga deres sind.

Så for år tilbage en udsendelse med en yngre kvnde , fra Alaska???

Hun levede primært af fangst af pelsdyr.

Hun havde ulvehybrider i sit slædespand.Og roste deres imponerende energi og kraft.

Men under danske forhold tror jeg flertallet ville være umuligt at give et godt hunde/ulveliv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, racerne er måske lovlige i DK - men hvis du mener rigtig hybrider, altså en hund der er parret med en ulv, så er de da ulovlige mener jeg..? :vedikke:

 

Men, ligesom en helt anden boldgade som labradoodle, så går der jo mange år fra man starter på en ny race, til den bliver godkendt. Så hybrid vil vel nærmest gå under ja, ulv - og dem må man vist ikke bare lige have i baghaven?

 

Jeg ved ikke om det er sådan det fungerer, men tænker om det ikke er derhen af?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men, ligesom en helt anden boldgade som labradoodle, så går der jo mange år fra man starter på en ny race, til den bliver godkendt. Så hybrid vil vel nærmest gå under ja, ulv - og dem må man vist ikke bare lige have i baghaven?

 

Jeg ved ikke om det er sådan det fungerer, men tænker om det ikke er derhen af?

 

Meget muligt... :vedikke:

 

EDIT: Mener bare jeg har læst én eller anden lovtekst omring det, med "ulve eller blandninger heraf..."???

Redigeret af korvis
tillæg...
Link til indlæg
Del på andre sites

Meget muligt... :vedikke:

 

EDIT: Mener bare jeg har læst én eller anden lovtekst omring det, med "ulve eller blandninger heraf..."???

 

Ja, men det er det jeg mener - labrador og puddel er jo ikke forbudte at have som hund, men det er ulven. Så derfor kan en hybrid vel ikke være lovlig, før den er lavet til en godkendt race?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har været en bruger herinde med 2 tjekkoslovakiske ulvehunde, fandt lige hans (velfortjente) praletråd her: http://www.hunde-forum.dk/lost-snak/6967-rent-pral-2.html#post226179

 

Han løb/løber nogle ekstremt lange løb med hundene, samtidigt udstiller han OG går til lydighed. Kan huske at de her hunde ikke egner sig specielt godt til alene-hjemme, så det er nok ikke nogle man skal have med et 8-4 job.

 

 

Synes ulve er meget fascinerende og ufatteligt elegante. Synes også at de er på et helt andet plan end hunde. Jeg har set manden med ovennævnte hunde et par gange, da vi boede i samme bydel, min lille Motor reagerede meget kraftigt på de 2 (absurd smukke, elegante, dansende lette, ligeglade-med-sådan-en-lille-hvid-prut) ulvehunde gik forbi på modsatte fortov.

 

Ved så ikke helt hvor jeg synes grænsen går.. Altså den tjekkoslovakiske hund er jo sådan set schæfer parret med ulv. De begyndte i 50'erne, og den blev anderkendt i Tjekkoslovakiet i 80'erne - og FCI godkendt cirka år 2000. Det er jo på den ene måde lang tid siden, på den anden måde ikke.

 

Jeg tror man skal være et specielt menneske for at have en hybrid. Jeg håber aldrig nogensinde at det bliver en "standard hund". Må sige, det gør mig ret glad at læse, at man åbenbart skal godkendes af hele 2 forskellige mennesker..

 

Og til sidst - årrrhh, nogle seje trækhunde de er! Fantastisk! :klap:

 

 

Åååh, mødte hans Uno engang til et brugstræf i Rødovre - kææææææft, han er lækker! :hjerte: :lun: :hjerte:

 

Genkendte ham på det hak han har i øret og så fortalte BlackGSD det også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er dumt, kan ikke komme på et eneste agument som kan forsvare at indblandet ulv i hunde racer...

Gad godt prøve at tale med en som gik ind for det, bare for at høre hvorfor, for jeg fatter det virkelig ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er dumt, kan ikke komme på et eneste agument som kan forsvare at indblandet ulv i hunde racer...

Gad godt prøve at tale med en som gik ind for det, bare for at høre hvorfor, for jeg fatter det virkelig ikke.

 

Jeg kan fortælle lidt om baggrunden for de to anerkendte racer.

 

Den tjekksike ulvehund er et eksperiment lavet af de daværende tjekkeiske grænsevogtere for at få "en mere bidsk" hund til at patruljere ved grænsen.

Der går mange myter om ulve, og hvor bidske de egentlig er. Realiteten er at de faktisk er meget menneskesky, og derfor var den tjekkeiske ulvehund en fiasko som det den blev skabt til, og de fremavlede individer blev beordret destrueret. En menneskesky hund duer ikke til at patruljere en grænse!

Nu var der dog nogen der havde fundet ud af at disse hunde havde nogen andre egenskaber som nok var værd at bevare, og derfor blev der gemt nogen stykker ad vejen, men racen har først fået et mere internationalt fundament efter murens fald.

 

Saarlos wolfhond er en krydsning af schæfer og kanadisk ulv. Nikolas Saarlos ville avle nogen af de mange dårligdomme ud af schæferen med "friskt blod", og det lykkes da også. Næsten, for der har været en epedemi i Holland hvor der døde en del Saarlos hunde. Det viser sig at deres imunsystem ikke kan håndtere en eller anden virus som alle andre hundes immunsystem godt kan klare så man næsten ikke mærker det.

Saarlos wolfhond er helt god til agility, og der er også nogen der bruger dem til mantrailing.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Canis Lupus
Jamen jeg er enig med dig... Og er ulve-hybrider f.ø ikke ulovlige at ha'..? :vedikke:

I følge bekendgørelse 1021 og 1023 af 12. december 2002 er ulve og ulvehybrider omfattet af bekendgørelsen om privates hold af særlige dyr. Det følger af denne bekendgørelses paragraf 3, bilag 1 at, at der ikke må holdes dyrearter som kan frembyde fare eller særlig vanskelige at holde på en dyreværnsmæssigt forsvarlig måde, herunder rovdyr. Forbydet mod hold af rovdyr gælder alle rovdyrarter bortset fra en rækkede nærmere oplistede arter (domesticerede arter).

Det kan nævnes at dingo samt New Guinea Singing dog er omfattet af forbuddet i paragraf 3.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan fortælle lidt om baggrunden for de to anerkendte racer.

 

Den tjekksike ulvehund er et eksperiment lavet af de daværende tjekkeiske grænsevogtere for at få "en mere bidsk" hund til at patruljere ved grænsen.

Der går mange myter om ulve, og hvor bidske de egentlig er. Realiteten er at de faktisk er meget menneskesky, og derfor var den tjekkeiske ulvehund en fiasko som det den blev skabt til, og de fremavlede individer blev beordret destrueret. En menneskesky hund duer ikke til at patruljere en grænse!

Nu var der dog nogen der havde fundet ud af at disse hunde havde nogen andre egenskaber som nok var værd at bevare, og derfor blev der gemt nogen stykker ad vejen, men racen har først fået et mere internationalt fundament efter murens fald.

 

Saarlos wolfhond er en krydsning af schæfer og kanadisk ulv. Nikolas Saarlos ville avle nogen af de mange dårligdomme ud af schæferen med "friskt blod", og det lykkes da også. Næsten, for der har været en epedemi i Holland hvor der døde en del Saarlos hunde. Det viser sig at deres imunsystem ikke kan håndtere en eller anden virus som alle andre hundes immunsystem godt kan klare så man næsten ikke mærker det.

Saarlos wolfhond er helt god til agility, og der er også nogen der bruger dem til mantrailing.

 

Ja okay, der er selvfølgelig mange argumenter, måske skulle jeg have skrevet GODE argumenter:mrgreen:

Jeg har godt læst om den tjekiske, og jeg synes slet ikke det giver mening da ulve jo, som du også skriver slet ikke er specielt aggressive og heller ikke specielt mentalt egnede til hunde arbejde...

 

Heller ikke det med frisk blod tror jeg på, det er selvfølgelig frisk blod, men ulve er vist også ret indavlede, og desuden kunne man (for mig at se, med min begrænsede viden om emnet) ligeså godt udavle schæferen med en anden hunderace i stedet for, og undgå alle de negative ting fra ulvene.

 

For mig at se, kan det kun være et tilbageskridt for en race at blande ulv i, og jeg har endnu ikke hørt at ulveblod skulle kunne tilføre en hunderace positive egenskaber som den ikke kunne få bedre fra andre hunderacer.

Der findes SÅ mange hunderacer at vælge imellem alle med forskellige egenskaber, og uendeligt mange kombinations muligheder hvis man ønsker at skabe nye racer ved at krydse gamle...

 

Ret mig endelig hvis mine tanker er helt forkerte, for jeg ville skam gerne forstå det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg tror grunden til at ulvehybriderne er blevet "så populære" (i "" fordi de jo trods alt ikke er så udbredte endnu da), er en eller anden back-to-nature-idé som jo er ret in for tiden -ikke bare i hundeverdenen.

 

Problemet er jo så at vi har brugt mange hundreder år på at domesticere og tilpasse hundene til det liv de skal leve hos os. Så giver det jo ikke meget mening at blande med ulv -det er da at gå temmeligt mange skridt tilbage i den udvikling.

 

Jeg synes ulve er smukke, spændende og alt muligt andet, og det samme synes jeg om hunde... men begge dele hver for sig. At man holder af begge arter, betyder jo ikke at det er en god idé at blande dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men, ligesom en helt anden boldgade som labradoodle, så går der jo mange år fra man starter på en ny race, til den bliver godkendt. Så hybrid vil vel nærmest gå under ja, ulv - og dem må man vist ikke bare lige have i baghaven?

 

Jeg ved ikke om det er sådan det fungerer, men tænker om det ikke er derhen af?

 

Det afhænger af hvor langt tilbage ulven ligger i generne, mener at de kører efter noglelunde de samme regler som kattene. Savannah'en er jo et kryds med en afrikansk vildkat og alm. huskat, og jo lavere i generationerne man kommer, jo mere vildt blod er der i dem, F1 til F3 kræver tilladelse at holde i DK...

 

Er selv stødt på nogle F4(mor F3, morfar F2, oldemor F1, tipoldemor Hund) ulvehybrid hvalpe, de var nogle sjov små kræ, køberne blev valgt meget hårdt ud, de blev alle registreret som ulvehybrider F4...

 

Mener det kører sådan:vedikke:

 

Missetatte-link:mrgreen::

 

Hvad er en savannah kat? | Savannah Kat

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...