Hop til indhold

Betændelse i analkirtel


Gæst dyni
 Share

Recommended Posts

Hej med jer . Jeg har lige fået en erfaring som jeg nu vil dele med jer.

Charlie er jo min første hund, så der er åbenbart ting jeg bare ikke vidste og måske kan jeg hjælpe andre så de ikke kommer i en lignende situation.

Charlie er snart 2 år og har i al den tid jeg har haft ham ruppet røv på gulvtæppet og jeg har bare kigget og tænkt nå ja klør røven hmmm

 

Pludselig blev det meget rupperri og jeg kiggede selvfølgelig efter hvad det kunne være, men kunne ikke se noget. Jeg kiggede hans afføring efter hver dag for om det evt. skulle være orm , men her fandt jeg heller ikke noget.

Så begyndte han at gnaske sig mig tit nede ved haleroden og jeg undersøgte ham igen adskillige gange , men kunne kun se lidt afføring i pelsen .

Sidste fredag blev han helt sløv og gad ingenting og om aftenen hvor han heller ikke ville lege blev jeg meget bekymret. Ja så meget så jeg måtte ringe til vagtlægen. Han beroligede mig og sagde at det lød som en tilstoppet analkirtel og at jeg skulle bade numsen på ham med varmt sæbevand.

Det gjorde jeg , men næste dag studerede jeg nettet for hvad jeg yderligere kunne gøre og jeg læste at man skal hjælpe hunden med at tømme dem.

Jeg fik fat i veninde som kunne holde ham for jeg måtte virkelig hjælpe ham når han var så sløj.

Da vi havde gjort alt klart kiggede jeg, men nu var det blevet til 5-6 cm. bred stor byld som var meget rød. Det turde jeg godt nok ikke røre ved, så jeg ringede med det samme til dyrlægen igen .

Han sagde, at når det var så galt så skulle han have behandling og penicillin og at han ville ringe til mig, når han var tilbage på klinikken.

 

Jeg ringede kl. 9 og først kl. 16.ringe dyrlægen og sagde jeg kunne komme. I mellemtiden var bylden sprunget og der kom betændelse og blod ud.

 

Dyrlægen rensede det ( det var meget smertefuldt for Charlie) og så fik han et skud penicillin + piller til 8 dage . Jeg skulle vaske ham 3 gange om dagen og smøre med noget decinfiserende creme 3 gangge om dagen.

 

Han sagde også, at det var smertefuldt og at jeg kunne give ham ½ codimagnyl 2 gange i døgnet.

 

Puha det var bare så synd for ham og jeg fik skyldfølelse over at jeg ikke havde vist hvad det rupperri betød.

 

Normeltvis klarer hunden selv at tømme analkirtlerne, men af en eller anden grund kunne Charlie ikke.

Nå, men efter 2 dage var Charlie frisk igen, men har et ordentligt åbent krater, som dog er ved at lukke sig . Jeg synes bare det er længe om at hele, men det er også dybt så det har været en mega byld.

 

Håber, at I kan bruge min erfaring !!:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er desværre relativt mange hunde (ofte de små synes jeg at jeg oplever), der ikke selv kan tømme analkirtlerne :???: Min egen har også haft analkirtelbetændelse, jeg var dog heldigvis så hurtig på aftrækkeren, at hun ikke nåede at få en byld...

 

Men det er helt sikkert noget man skal holde øje med...

 

Karla fik i en periode brug for at få sine tømt hver 2-3 måned hos dyrlægen... indtil vi fik 2 behandlinger hos AnneLine (A-touch behandler), som rettede hendes bækken op...

 

Herefter har vi ingen problemer haft i næsten 8 måneder :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er desværre relativt mange hunde (ofte de små synes jeg at jeg oplever), der ikke selv kan tømme analkirtlerne :???: Min egen har også haft analkirtelbetændelse, jeg var dog heldigvis så hurtig på aftrækkeren, at hun ikke nåede at få en byld...

 

Men det er helt sikkert noget man skal holde øje med...

 

Karla fik i en periode brug for at få sine tømt hver 2-3 måned hos dyrlægen... indtil vi fik 2 behandlinger hos AnneLine (A-touch behandler), som rettede hendes bækken op...

 

Herefter har vi ingen problemer haft i næsten 8 måneder :5up:

 

Ok hvad var det for nogle behandlinger Karla fik og hvad kostede det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare rigtig træls med de analkirtler. Begge vores cavaliers har fået fjernet deres analkirtler, netop fordi de heller ikke kunne tømme dem selv og kørte rumpen hen af gulvet hele tiden. De kører stadig rumpen hen af gulvet, men jeg tror det er blevet en dårlig vane for dem. De skulle helst tømmes hver måned og jeg forsøgte selv at tømme dem, men jeg synes det var så synd, så vi valgte at få dem fjernet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er desværre et hyppigt problem for cavalierer - det kan være hans analkirtler skal fjernes. Det er Smillas også blevet..

 

Det skyldes, at cavalierernes anal-sekret ofte er tykkere end normal og derfor har sekretet problemer med at passere ud af de naturlige udførselsgange i rumpen. Så hober det sig op i vævet og der kommer bylder. Jeg krydser fingre for jeres heler fint op. Smillas ville ikke hele på trods af en masse forskelligt bredspektret antibiotika, så dyrlægen var nødt til at operere hende mens der var infektion. Men det gik heldigvis fint med operationen, det helede flot og ingen problemer med det idag. :-)

 

Det er heldigvis ret ukompliceret. :ae:

 

God heling. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...