Hop til indhold

Hvilket foder er bedst for hunden?

Gæst Basset-baby
 Share

Recommended Posts

Gæst Basset-baby

Hejsa :)

Nu vi skal til at have hvalp skal vi jo finde noget fodder af en art ;)

Jeg elsker ideen om BARF, men da vi prøvede det til kattene var det noget rigtig møj. Vi fik 1 kilos pølsepakker, og de var ikke til at dele op i portioner :vedikke:

Tørkost er vel det nemmeste, men er det lige så godt/sundt ?

Kom med tips og erfaringer og fortæl hvorfor i lige netop fodre med jeres fodder :) ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet forskellige slags tørkost og jeg helder helt sikkert til Olivers... Synes det er et super godt foder og hvis man kan finde en forhandler, så man ikke skal købe det over nettet, så kan man også spare lidt penge...

Synes Olivers er godt, til min hund i hvert fald, fordi jeg kan holde hende i konstant fin foderstand...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby
Jeg har prøvet forskellige slags tørkost og jeg helder helt sikkert til Olivers... Synes det er et super godt foder og hvis man kan finde en forhandler, så man ikke skal købe det over nettet, så kan man også spare lidt penge...

Synes Olivers er godt, til min hund i hvert fald, fordi jeg kan holde hende i konstant fin foderstand...

Du skriver "Hvis man kan finde en forhandler": Er det svært :) ?

Skal man selv indgå en rabat aftale eller hvordan ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig er det vel kun én ting der kan fortælle hvorvidt et foder er godt for hunden - nemlig hvordan hunden har det...

Du vil få vidt forskellige svar afhængig af hvem du spørger. Nogle sværger til det ene, andre til det andet. Men med sådan én tråd her, kan du jo få et praj om hvad der findes på markedet af kvalitetsfoder, for det tror jeg alle herinde fodrer med!

Jeg selv sværger til Henne Pet Foods Basic. Det er baseret på laks, og alle mine hunde har kørt supergodt på det. Nogen ville påpege at der er korn i, hvilket kan være et problem mht. allergi. Men mine hunde har ikke allergi, og kører fint på det. Min ene hund har en hud/pelssygdom, og mht. den kan jeg ikke gi' hende noget bedre, jeg behøver ikke en gang at gi' hende tilskud. Udover at være et godt foder er det også forholdsvis billigt, 379,-/15kg hvis man køber fra hjemmesiden. Og så kan man få det fragtet lige til døren!

Et andet foder jeg synes er rigtig godt er Markus Mühle. Da det er koldpresset fylder det meget lidt, og derfor får mine hunde det tit når vi er ude at rejse. Det er også et supergodt foder, godt nok dyrt i DK, men kan købes meget billigere i f.eks. Tyskland. De har dog ikke noget specielt hvalpefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Duffy fungerer super godt på Acana, så det vil jeg anbefale :5up: Næste gang vil jeg for variationens skyld muligvis prøve Orijen, det skulle også være rigtig godt :mrgreen:

Men det er jo lidt en smagssag hvad man vælger og ikke mindst meget forskelligt hvad hunden fungerer godt på, jeg vil dog til enhver tid vælge et foder som er kornfrit...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Som de andre nævner så er det meget forskelligt hvad folk synes er et godt foder og ikke mindst hvad ens hund fungere bedst på.

Jeg kan rigtig godt lide tanken om Barf og jeg har tit overvejet (og overvejer til dels stadig) at gå over til at barfe. Det der holder mig tilbage er at jeg er bange for han ikke får alt hvad han har brug for ved barf, det er jeg godt klar over man kan sørger for at hunden får, men jeg er bestemt ikke hundeernæringsekspert og har nok bare brug for tingene er skåret helt ud i pap ;-).

Jeg fodre som Findus også med Acana og det fungere Obelix rigtig godt på :5up:. Jeg ville også altid vælge et kornfrit foder, men igen er det jo forskelligt hvad "man står for" og hvad man mener er godt og skidt for hunden.

Pøj pøj rundt i foderjunglen :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan rigtig godt lide tanken om Barf og jeg har tit overvejet (og overvejer til dels stadig) at gå over til at barfe. Det der holder mig tilbage er at jeg er bange for han ikke får alt hvad han har brug for ved barf, det er jeg godt klar over man kan sørger for at hunden får, men jeg er bestemt ikke hundeernæringsekspert og har nok bare brug for tingene er skåret helt ud i pap ;-).

Pas på med at barfe en hvid hund. Jeg har barfet mine hunde og de var konstant grønne om snuden af iltet kødsaft. Lidt træls med hvide pelshunde for det ser bestemt ikke godt ud:hmm:

Desuden stank deres snuder af råtkød :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hvad der er godt er som de andre siger, meget forskelligt fra hund til hund.

Men de kornfri mærker er som regel rigtig gode.

Har selv været glad for Olivers Fish, Orijen, Acana og fodre nu med Tholo som er hundenes absolutte favorit og de ELSKER det - Og fungere helt perfekt på det.

Dyrlægen brokkede sig ligefrem over deres fine pels og generelle sundhedstilstand sidst, fordi han ikke kunne finde ét eneste argument for at vi skulle skifte til de mærker han forhandler :mrgreen:

Vi har prøvet Hill's, RC, Eukanuba, og flere andre mærker som andre hunde fungere fint på - Men det gav ekstremt dårlig afføring, allergiske reaktioner og var bestemt ikke et hit hos os.

Har også prøvet at Barfe og hundene elskede det bestemt - Har to hvide hunde og ingen mærkelige næser eller mytiske lugte. Men det har selvf. heller ikke lang pels på snuden :vedikke:

Vi fik dog aldrig Barf til at fungere for Kaia - Hendes mave ville simpelthen ikke fungere ordentligt. Men Bamse fungerede helt vildt godt på det og hans pels blev helt fantastisk.

Men med to hunde, så valgte vi Barf fra, da det er temmelig bøvlet, at én hund skal have "kedelig" tørkost, mens den anden får rå lækkerier.

Men prøv dig frem - Giv det nye foder min 2 måneder mm. der forekommer total racer mave som ikke retter sig rimelig hurtigt (skete for os på eukanuba).

Redigeret af Miss_menelli
Stavespasser
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kører alle hundene (hvalp inkl.) på GourMix og det er simpelthen det bedste foder vi har prøvet. Optageligheden er enormt stor hvilket skyldes ingrediensernes høje kvalitet. Flot pels og meget fin og lille mængde afføring. Ingen andre mærker har kunnet hamle op med det.

Jeg barfer også en gang i mellem - bare en dag i ny og næ og det elsker de også. De får aldrig dårlig mave af at skifte rundt mellem det ene og det andet hvilket skyldes at PH-værdien holdes i orden af tørfodret.

Barf er godt men man skal være sikker på at hunden er dækket ordentlig ind - især under vækst og det er svært og en lidt besværlig måde at fodre på (især for os der har 4 hunde). Men vi giver dem det så bare en gang i mellem på dage hvor de ikke træner så meget - de bruger nemlig meget energi på at fordøje det (også en grund til at jeg ikke bruger det ret meget på de to som træner mest).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kører alle hundene (hvalp inkl.) på GourMix og det er simpelthen det bedste foder vi har prøvet. Optageligheden er enormt stor hvilket skyldes ingrediensernes høje kvalitet. Flot pels og meget fin og lille mængde afføring. Ingen andre mærker har kunnet hamle op med det.

Jeg barfer også en gang i mellem - bare en dag i ny og næ og det elsker de også. De får aldrig dårlig mave af at skifte rundt mellem det ene og det andet hvilket skyldes at PH-værdien holdes i orden af tørfodret.

Barf er godt men man skal være sikker på at hunden er dækket ordentlig ind - især under vækst og det er svært og en lidt besværlig måde at fodre på (især for os der har 4 hunde). Men vi giver dem det så bare en gang i mellem på dage hvor de ikke træner så meget - de bruger nemlig meget energi på at fordøje det (også en grund til at jeg ikke bruger det ret meget på de to som træner mest).

du har også meget aktive hunde ikke? de for udnyttet majs fuldt ud jo.

Jeg synes også man skal se på hvilken type hund man har og skal bruge h*N til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Duffy fungerer super godt på Acana, så det vil jeg anbefale :5up: Næste gang vil jeg for variationens skyld muligvis prøve Orijen, det skulle også være rigtig godt :mrgreen:

Men det er jo lidt en smagssag hvad man vælger og ikke mindst meget forskelligt hvad hunden fungerer godt på, jeg vil dog til enhver tid vælge et foder som er kornfrit...

Hmm.. jeg var 100 på, at der var korn i Acana. Men det kommer vel an på hvilket Acanaprodukt man vælger?

For jeg har prøvet Acana-Small Breeds, men alt foder hvor der er korn i, får Dexter meget blød mave af incl. dette. Og der var korn i Acana's så det prøvede jeg kun i meget kort tid.

Men netop derfor er det svært at sige hvilket foder, der er bedst for hunden. for hunde reagerer så forskelligt på de forskellige fodermærker. Som nævnt, så kan Dexter ikke tåle foder med kornprodukter. Det får han meget blød mave af. Til gengæld fungerer han fint på foder med majs i, som mange ellers fraråder, idet det kan give hudgener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. jeg var 100 på, at der var korn i Acana. Men det kommer vel an på hvilket Acanaprodukt man vælger?

For jeg har prøvet Acana-Small Breeds, men alt foder hvor der er korn i, får Dexter meget blød mave af incl. dette. Og der var korn i Acana's så det prøvede jeg kun i meget kort tid.

Men netop derfor er det svært at sige hvilket foder, der er bedst for hunden. for hunde reagerer så forskelligt på de forskellige fodermærker. Som nævnt, så kan Dexter ikke tåle foder med kornprodukter. Det får han meget blød mave af. Til gengæld fungerer han fint på foder med majs i, som mange ellers fraråder, idet det kan give hudgener.

Det er rigtigt, at der er korn i nogle af Acanas produkter, men der er også mange som er helt kornfri, feks. Acana Prairie Harvest, Acana Pacifica og Acana Grassland :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt, at der er korn i nogle af Acanas produkter, men der er også mange som er helt kornfri, feks. Acana Prairie Harvest, Acana Pacifica og Acana Grassland :-D

Arh. oki..

Jeg gik så over til Orijen, hvor der er 70 % kød i. Og det fungerer de fint på. Men de gider ikke altid spise alt maden. Men det tror jeg er et generelt problem lige meget hvad jeg fodrer med. Mad står ikke højest på deres prioriteringsliste for dagens gøremål;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh. oki..

Jeg gik så over til Orijen, hvor der er 70 % kød i. Og det fungerer de fint på. Men de gider ikke altid spise alt maden. Men det tror jeg er et generelt problem lige meget hvad jeg fodrer med. Mad står ikke højest på deres prioriteringsliste for dagens gøremål;-)

Jeg tror også, at jeg prøver Orijen næste gang :-D Hvilken udgave fodrer du med?

Åh, det er det samme her... Duffy har også meget svingende appetit, men satser på at hun selv regulerer, hvor meget hun har behov for, hvilket åbenbart svinger fra dag til dag...

Link til indlæg
Del på andre sites

du har også meget aktive hunde ikke? de for udnyttet majs fuldt ud jo.

Jeg synes også man skal se på hvilken type hund man har og skal bruge h*N til.

Jo de er meget aktive.

Men GourMix er ikke specielt til aktive hunde. Jeg kender en fransk bulldog, en mops og en amerikansk bulldog der også stortrives på fodret - de træner overhovedet ikke og er kommet af med deres allergiske reaktioner.

Nu har mine hunde ikke allergi men jeg skiftede til det her af helt andre årsager.

Link til indlæg
Del på andre sites