Hop til indhold

Lp træningstråden


Linda
 Share

Recommended Posts

Vi træner også stadig Lp, dog har vi holdt en længere pause Kaos og jeg, og egentlig kun stillet et par enkelte Htm Konkurrencer.

Både mig lidt stress relateret, og kørte vidt bare surt i det hele, så en pause fra konkurrencer har gjort godt. (især Lp'en)

Rally champion klassen har jeg dog overvejet at gå i krig med, egentlig planen den først skulle være når han blev rigtig gammel hehe men tænker det bliver før :-)

 

Kuno træner jeg også op imod Lp vi har dog ingen planer om at starte op sådan lige, han er dog stabil i nogle ting nu men vi har ikke travlt og jeg vil hellere hygge mig med træningen og først starte Lp når han er så moden som en Aussie han nu engang bliver :-)

 

De nye øvelser lyder rigtig spændende glæder mig til at se filmene når de bliver lagt ud, det giver mig nok et bedre billede af øvelserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,7k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fordelen ved det her program frem for DcH's lydighedsprogram er jo at jeg ikke behøver en skov og en pløjemark, som kan anvendes med jævne mellemrum :blink: Og nu har vi jo ligesom sat rallyen på standby.

 

Calle er så hurtig og kvik til at lære. Han mangler bare lige den pokkers ro oppe i hovedet. Heldigvis skrider det laaaangsomt fremad. Den eneste øvelse vi kan sætte hak ved som er på plads er indkaldet, og den øvelse ELSKER han... Det siger lige WROOOM og så kommer han med et fint hop til sidst og sidder så bare der. Ah, det er ikke helt fair. Han burde også kunne sit, dæk og stå.

 

Cassis store hæmsko er så stillingsskiftene. Det var jo dejligt nemt når der kun var sit og dæk *gg* Alt det andet burde der ikke være den store udfordring i.

 

Og så håber jeg at der lige pludselig er en der kunne finde på at slå et "Få styr på den næseprøve"-hold op...

 

Mht. manglende træningssteder, så er det virkelig ærgerligt at det ikke er mere ligelidt fordelt. Jeg kunne virkelig også godt bruge nogen der kunne trænes lidt htm med, og der skal man også et stykke væk... Og kan bare mærke at det giver så meget ekstra at have andre til at give nogle inputs.

 

Det eneste minus ved programmet er så at det er så hamrende dyrt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner også stadig Lp, dog har vi holdt en længere pause Kaos og jeg, og egentlig kun stillet et par enkelte Htm Konkurrencer.

Både mig lidt stress relateret, og kørte vidt bare surt i det hele, så en pause fra konkurrencer har gjort godt. (især Lp'en)

Rally champion klassen har jeg dog overvejet at gå i krig med, egentlig planen den først skulle være når han blev rigtig gammel hehe men tænker det bliver før :-)

 

Kuno træner jeg også op imod Lp vi har dog ingen planer om at starte op sådan lige, han er dog stabil i nogle ting nu men vi har ikke travlt og jeg vil hellere hygge mig med træningen og først starte Lp når han er så moden som en Aussie han nu engang bliver :-)

 

De nye øvelser lyder rigtig spændende glæder mig til at se filmene når de bliver lagt ud, det giver mig nok et bedre billede af øvelserne.

 

 

En konkurrencepause er nogle gange at foretrække - Har man noget stress, så er der ikke noget der kan forværre det, som det pres en konkurrence nu engang er.

Men håber da at se jer på LP banerne igen (snart) :blink:

 

Og ehh.... Bliver en aussie nogensinde noget der ligner moden? :mrgreen:

Ej, altid en god ide at tage det stille og roligt - Man skal jo nok nå det hele alligevel, ingen grund til at drøne igennem det hele, hvis hverken en selv eller hunden mentalt er klar til det.

 

Glæder mig også til at se de nye øvelser i praksis - Det er en af grundene til jeg tager til Sorø, selvom vi nok ikke bliver helt klar.

Det er en god mulighed for lige at få luret det hele af og få det prøvet af og så kunne målrette træningen frem mod maj måned, hvor det rigtigt går løs.

 

Fordelen ved det her program frem for DcH's lydighedsprogram er jo at jeg ikke behøver en skov og en pløjemark, som kan anvendes med jævne mellemrum :blink: Og nu har vi jo ligesom sat rallyen på standby.

 

Calle er så hurtig og kvik til at lære. Han mangler bare lige den pokkers ro oppe i hovedet. Heldigvis skrider det laaaangsomt fremad. Den eneste øvelse vi kan sætte hak ved som er på plads er indkaldet, og den øvelse ELSKER han... Det siger lige WROOOM og så kommer han med et fint hop til sidst og sidder så bare der. Ah, det er ikke helt fair. Han burde også kunne sit, dæk og stå.

 

Cassis store hæmsko er så stillingsskiftene. Det var jo dejligt nemt når der kun var sit og dæk *gg* Alt det andet burde der ikke være den store udfordring i.

 

Og så håber jeg at der lige pludselig er en der kunne finde på at slå et "Få styr på den næseprøve"-hold op...

 

Mht. manglende træningssteder, så er det virkelig ærgerligt at det ikke er mere ligelidt fordelt. Jeg kunne virkelig også godt bruge nogen der kunne trænes lidt htm med, og der skal man også et stykke væk... Og kan bare mærke at det giver så meget ekstra at have andre til at give nogle inputs.

 

Det eneste minus ved programmet er så at det er så hamrende dyrt...

 

Det var også en af årsagerne til jeg valgte DcH programmet fra.

Det tager mindst lige så lang tid at træne, men det er lidt nemmere at få træningen lagt ind i en alm. hverdag. Og jeg skal endda ikke brokke mig, for har både skov og marker lige ved siden af huset og må bruge dem så tosset jeg vil :oops:

 

 

Stillingsskiftet er generelt en svær øvelse, især hvis man ikke har fået den rigtigt ind helt fra starten.

En ting er selv det at udføre skiftene på kommando, det er da til at overse.... Men muskelhukommelsen er vanvittig vigtig og det er sørme svært at ændre på noget hunden har gjort MANGE, MANGE gange før og er blevet forstærket for.

Men samtidig er det en mega sjov øvelse, fordi man viiiirkelig kan nørde i den og småtræne alle steder.

 

Men ja... Det er vist en evig udfordring, det med træningssteder.

Er rimelig heldig med hallen, for træner FS/HTM sammen med en flok, LP med andre og så er der endda også DcH folk som har eftersøgningshold også.

Så den hal og de mennesker er virkelig GULD værd - Så hvis du kan være så heldig at finde sådan et sted, så er det perfekt. De hænger desværre ikke på træerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke rigtig nogen hund at træne LP med, så jeg har faktisk ikke engang læst op på de nye øvelser og ændringer, men jeg er da spændt på at se hvordan det kommer til at de ud og jeg regner da med at få set lidt LP, når Chivas og jeg forhåbentlig skal ud til nogle rallyprøver til næste år, så jeg kan lure lidt på hvad jeg skal forberede mig på, når jeg engang får en hund til LP igen, selvom jeg tænker at det godt kan ligge ret langt ude i fremtiden, min næste hund bliver nok noget småt noget, af praktiske hensyn, i forhold til dagligdagen og jeg ved ikke rigtig om jeg gider at nørde i LP med sådan en lille dims, det kan godt være at det bare bliver rally og agility -hvis jeg altså nogensinde kommer i form til at løbe mere end to forhindringer i AG.. :genert::mrgreen:

Men jeg glæder mig til at se de nye LP programmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er en hemmelighed, så er du i hvert tilfælde pænt dårlig til at holde den for dig selv :mrgreen:

Det bliver fedt!! Skal kigge på lækre hanhunde, håber jeg!

 

I hvertfald verdens dårligste hemmelighed!!

 

Mem bliver rigtig fedt at få mulighed for at lure hunde - og at se dem fredag også i træningen er også en bonus.

 

Ligger der egentlig snart startlister et sted?

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker!! De er sørme ikke ret gode til at reklamere for sporten og NM andet end lige overfor dem der er med i Lp gruppen på fjæs.

Er man ikke med der, så er det viiiiirkelig svært at finde info om der overhovedet er NM!!

Synes det er en skam!

 

Det er mega ærgerligt. Og så mange er jo ikke med i gruppen, da den jo er ret ny.

Virkelig en skam de ikke er bedre til kommunikationen omkring arrangementet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mega ærgerligt. Og så mange er jo ikke med i gruppen, da den jo er ret ny.

Virkelig en skam de ikke er bedre til kommunikationen omkring arrangementet.

 

Helt vildt! Men tydeligt at Dkk primært er udstilling.

Der er plastret til alle vegne med info om udstillingen.

Ærgerligt!

Tænker sådan et mesterskab kan genere noget interesse og promovering af sporten, så folk måske kunne tænke sig selv at prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har bruge for lidt hjælp til aflevering af den pokkers apport... Eller dvs. i første omgang, bare apportøvelsen i LP1(det nye program). Der er ingen problemer med Cassi, den sidder i skabet. Sagen er en helt anden med ham den lille rod. Han synes det er super sjovt at hente den apport, og den er jo super spændende, for det er jo ikke noget han "bare" må lege med. Problemet er i selv aflevering, og derfor også i denne øvelse.

 

Jeg kan simpelthen ikke knække koden for at få ham til at sidde pænt på plads og så have den i munden samtidigt. Jeg har forsøgt mig med følgende fremgangsmåde:

Calle sidder på plads og får klik for interesse for apport(det kan vi finde ud af).

Calle får klik for at tage initiativ til at tage apport i munden(tjek)

Calle får klik for at holde på apporten mens jeg har den i hånden(tjek, også i mere end bare et splitsekund)

Calle kan holde fast i apporten, når jeg slipper mit greb(og så går det galt, for så snart jeg gør dette, så spyttes den ud).

 

Så what to do?

Link til indlæg
Del på andre sites

Første træningsgang er klaret - Glæder mig allerede helt vildt til de næste 5!

 

Yoda er virkelig vanvittig lækker at arbejde med.

Vi har virkelig fundet hinanden hen over det sidste halve år og LP træningen er bare en fed leg, med alt der høre dertil.

Hold nu kæft den hund er for vild! :lun:

 

Helle har nogle rigtig spændende indgangsvinkler til tingene, som jeg glæder mig rigtig meget til at få prøvet af.

Og så har hun en god evne til at skære ind til benet og få givet et los, lige der hvor der er behov for det.

 

Jeg har fået et tons lektier for og jeg glæder mig sindssygt meget til at arbejde med de ting.

Der er store ting, såsom halvdelen af den nye løb rundt-om øvelse, som lige skal indlæres med min. 2 forskellige stop :lol: Rimelig ambitiøst på en uge alligevel.

Men det skal sgu' have et forsøg!

Og små ting, som f.eks bliv i position, lege lidt med hop-stå og lidt rutiner mellem øvelserne og til "korrektion" af uønskede ting mellem træningspas.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så har vi startet vores anden LP2 prøve og har simpelthen så god en mave fornemmelse efter turen på banen, selvom det var en gang rod og der røg riiigtig mange point.

Men han var på i alt, alt for længe da rally og LP ramlede sammen, så han nåede slet ikke at få slappet af mellem rally, fællesøvelserne og inden jeg skulle gå programmet.

 

Så han var simpelthen brændt sammen.

Men havde valgt at sige, at det eneste der talte, var at han fik max gas på belønningerne og at jeg ville hjælpe ham det jeg kunne.

Og alle de ting jeg egentlig ville med prøven lykkedes - At have fokus på min hund, trods dirigeringer fra dommeren. Blive i boblen. Belønningernes intensitet og strategien med dem ifht. næste øvelse.

Tænke strategiske opstarter og klargøring.

Alt det mellem øvelserne var faktisk der mit fokus var, for det er det der er mega svært for mig og er det ikke på plads, så giver det en del rod i samarbejdet.

 

Jeg havde egentlig skrevet alle øvelserne ned og point dertil - Men har slettet det igen.

For mit fokus skal være på hvorfor min mavefornemmelse er så god.

 

Vi fik 174,5 point, til de nysgerrige - Smed selv 12-20 point på at hjælpe ham og tænke hvilket billede han skal have.

 

Men det der var så fedt var, at han kunne køres op mellem øvelserne og det først var de sidste 2, hvor han virkelig var smadret, at den virkelig skulle have gas i belønningerne, for at holde ham oppe.

Jeg kunne holde fokus på ham i hele prøven, med undtagelse af et sted, hvor der så også var kontant afregning og han fik sagt hej til dommeren.

Så det bekræfter mig i, hvor vigtigt det er at være i boblen med ham hele tiden.

 

Jeg synes det lykkedes at få vores transporter ret ok ifht. hvor træt han var og det lykkedes rigtig fint at få ham forberedt på feltet og næseprøven, som er de to jeg har arbejdet med.

 

Og hans næseprøve.... Sødeste lille Dingle. Han kan ikke rigtig lukke munden og bruge næsen ordentligt pga. slimen og han kan derfor ikke søge ordentlig - Og så bliver han noget usikker og ligner en der ikke synes det er ret sjovt.

Og det tror jeg heller ikke han synes, når han ikke er sikker på han har den rigtige, selvom han kun har oplevet at få ros i den øvelse.

Men at se hans øjne, da jeg smilte og var ved at tage pinden før dommerens ok - Måtte så lige vente på dommerens ok og Yoda kiggede mig direkte i øjnene og det var så tydeligt han var rigtig stolt af sig selv og bed lige ekstra godt fast i pinden, indtil jeg måtte tage den. Og så kom der et rejehop da han var færdig :lun: Den slags oplevelser er SÅ vigtige for ham.

Det er dem han vokser af og det er dem der er med til at give ham lidt hår på brystet til selvstændigt at kunne løse opgaver der er svære for ham.

 

Så det var en rigtig fed oplevelse at slutte af med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi startet vores anden LP2 prøve og har simpelthen så god en mave fornemmelse efter turen på banen, selvom det var en gang rod og der røg riiigtig mange point.

Men han var på i alt, alt for længe da rally og LP ramlede sammen, så han nåede slet ikke at få slappet af mellem rally, fællesøvelserne og inden jeg skulle gå programmet.

 

Så han var simpelthen brændt sammen.

Men havde valgt at sige, at det eneste der talte, var at han fik max gas på belønningerne og at jeg ville hjælpe ham det jeg kunne.

Og alle de ting jeg egentlig ville med prøven lykkedes - At have fokus på min hund, trods dirigeringer fra dommeren. Blive i boblen. Belønningernes intensitet og strategien med dem ifht. næste øvelse.

Tænke strategiske opstarter og klargøring.

Alt det mellem øvelserne var faktisk der mit fokus var, for det er det der er mega svært for mig og er det ikke på plads, så giver det en del rod i samarbejdet.

 

Jeg havde egentlig skrevet alle øvelserne ned og point dertil - Men har slettet det igen.

For mit fokus skal være på hvorfor min mavefornemmelse er så god.

 

Vi fik 174,5 point, til de nysgerrige - Smed selv 12-20 point på at hjælpe ham og tænke hvilket billede han skal have.

 

Men det der var så fedt var, at han kunne køres op mellem øvelserne og det først var de sidste 2, hvor han virkelig var smadret, at den virkelig skulle have gas i belønningerne, for at holde ham oppe.

Jeg kunne holde fokus på ham i hele prøven, med undtagelse af et sted, hvor der så også var kontant afregning og han fik sagt hej til dommeren.

Så det bekræfter mig i, hvor vigtigt det er at være i boblen med ham hele tiden.

 

Jeg synes det lykkedes at få vores transporter ret ok ifht. hvor træt han var og det lykkedes rigtig fint at få ham forberedt på feltet og næseprøven, som er de to jeg har arbejdet med.

 

Og hans næseprøve.... Sødeste lille Dingle. Han kan ikke rigtig lukke munden og bruge næsen ordentligt pga. slimen og han kan derfor ikke søge ordentlig - Og så bliver han noget usikker og ligner en der ikke synes det er ret sjovt.

Og det tror jeg heller ikke han synes, når han ikke er sikker på han har den rigtige, selvom han kun har oplevet at få ros i den øvelse.

Men at se hans øjne, da jeg smilte og var ved at tage pinden før dommerens ok - Måtte så lige vente på dommerens ok og Yoda kiggede mig direkte i øjnene og det var så tydeligt han var rigtig stolt af sig selv og bed lige ekstra godt fast i pinden, indtil jeg måtte tage den. Og så kom der et rejehop da han var færdig :lun: Den slags oplevelser er SÅ vigtige for ham.

Det er dem han vokser af og det er dem der er med til at give ham lidt hår på brystet til selvstændigt at kunne løse opgaver der er svære for ham.

 

Så det var en rigtig fed oplevelse at slutte af med!

 

Lyder virkelig godt! Stort tillykke :-D

Langt de fleste hunde søger jo markant bedre med åben mund, så det ser man altså ofte - altså at de vælger at søge med åben mund. Det gør sådan set ikke noget bare de ikke hapser!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej,

Vi er nye på dette forum:slem:

 

Håber der er et par gode råd at hente ved jer.. Da vi har fået et problem som jeg ikke selv kan knække koden på, øv.

Det drejer sig om fællesøvelserne, hvor min søde hund er begyndt at skrige efter mig - ikke hyle, klynke eller pive, men skrige højt og klart:genert:.

Det har været et problem til de sidste to prøver, hvor han både piver højlydt i sit og skriger i dæk, såsnart jeg er gået i skjul, alle 4 minutter!!

Ikke nok med at det gør mig virkelig ked af det at høre ham kalde, så forstyrrer det jo rigtig meget de andre hunde i fællesøvelsen.

 

 

Til træning er der aldrig nogen problemer, men der ligger han jo også med sine to træningsmakkere som han er helt tryg ved og han får ekstra belønning efter alle fællesøvelser.

Jeg har aldrig været i tvivl om, at det kræver virkelig meget af ham disse fællesøvelser da han ikke er så pjattet med andre store hunde - men det er gået godt lige indtil nu, hvor han åbenbart har følt sig presset ud over kanten - og derfor kalder på mig..

 

Der er her i området ret tyndt befolket med lydighedsfolk, så det er svært at finde nogen at øve disse ting med og en træner har jeg heller ikke, så det er lidt op ad bakke. Men men men, hvis det lykkedes mig at finde nogen at træne fælles med, hvad er så jeres råd til mig - jeg kan kun komme i tanker om, at belønne hurtigt inden koncerten starter og hvis jeg ikke "når" det, forblive i skjul til der er ro?

Måske andre har haft problemet eller har en idé til hvordan jeg griber det an, på forhånd tak!

 

/Pernille

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...