Hop til indhold

Indkald - fløjte eller kald


Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Har lige læst bogen Helhjertet Hundetræning med Irene Jarnved.

 

I den skriver hun at det kan være godt at bruge en fløjte til indkald, i stedet for en kommando, fordi den er nemmere at genkende og man ikke kommer til at bruge den i andre situationer, som man f.eks. kunne komme til med et ord som "kom".

 

På en måde vil jeg helst undgå at bruge en fløjte, selvom jeg så kan forstå jeg skal være omhyggelig med at vælge et ord som jeg kun vil bruge til indkald, f.eks. "her, navn" eller sådan noget.

Er det dumt?

 

Grunden til jeg gerne vil undvære en fløjte er dels at jeg er bange for om man så kan kalde hunden til sig, hvis man en dag ikke har den med og at jeg kan forestille mig det må være lidt træls at stå med snor i den ene hånd og den anden fyldt med godbidder og så skulle til at finde fløjten frem:hmm:

 

Hvis nu jeg ikke vil ende med at bruge fløjte, kan det så alligevel være en fordel at købe en og bruge den til at starte med, og så når hunden fatter øvelsen med fløjte, gå over til at kalde eller er det bare ekstra arbejde?

 

Hvad bruger I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte både fløjte og alm kald med cleo, hvilket fungerede super.

 

Med rosita bruger jeg lygte, som jeg blinker med, hvilket selvfølgelig kræver at solen ikke skinner:genert: ellers er det armfagter, løb og hoppen, for at få øjenkontakt:klap: men hun tager selv kontakt meget ofte - sikkert fordi hun ved, at hun ikke kan høre mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

På træningspladsen har vi fik fået at vide at vi skal bruge fløjten... alle steder jeg har været egentligt.... Det har været begrundet med at man nemmere kan råbe surt (altså hvis hunden ikk kommer 1. gang end man kan fløjte surt) og hvem gider komme hen til én der er sur...

Samt at fløjten kan høres bedre hvis hunden er længere væk... Eller tænkt fx på hvis hunden en dag tumler rundt og pludselig løber mod en stor vej... så er fløjten altså et bedre redskab ( ihvert fald i mine øjne) end råben og skrigen...

 

Det er i hvert fald min erfaring og fløjten bliver flittigt brugt herhjemme...

 

 

P.S. hvis du en dag har glemt din fløjte, kan du vel selv fløjte kommandoen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige læst bogen Helhjertet Hundetræning med Irene Jarnved.

 

I den skriver hun at det kan være godt at bruge en fløjte til indkald, i stedet for en kommando, fordi den er nemmere at genkende og man ikke kommer til at bruge den i andre situationer, som man f.eks. kunne komme til med et ord som "kom".

 

På en måde vil jeg helst undgå at bruge en fløjte, selvom jeg så kan forstå jeg skal være omhyggelig med at vælge et ord som jeg kun vil bruge til indkald, f.eks. "her, navn" eller sådan noget.

Er det dumt?

 

Grunden til jeg gerne vil undvære en fløjte er dels at jeg er bange for om man så kan kalde hunden til sig, hvis man en dag ikke har den med og at jeg kan forestille mig det må være lidt træls at stå med snor i den ene hånd og den anden fyldt med godbidder og så skulle til at finde fløjten frem:hmm:

 

Hvis nu jeg ikke vil ende med at bruge fløjte, kan det så alligevel være en fordel at købe en og bruge den til at starte med, og så når hunden fatter øvelsen med fløjte, gå over til at kalde eller er det bare ekstra arbejde?

 

Hvad bruger I?

 

Spanielfolk har altid en fløjte om halsen og ofte i munden. Man kan faktisk godt tale med fjølten i munden. Nøglen til huset, bilen og hundefløjten har man altid med.

 

Ja fløjten er i mine øjne et meget klart signal i forhold til verbale lyde; men man skal huske på at man ikke kan købe hverken flæjten eller hunden med indbygget lydighed.

I min øjne kan du fint undvære fløjten, en almindelig kommando er lige så god til almindeligt brug.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jamen hvis det er obligatorisk på de fleste træningspladser, så kan man vel lige så godt købe en :mrgreen:

 

Så kan man vel senere give signal med fløjten og så bruge et kald lige bagefter, så kan den vel lære begge dele?

Synes det lyder rigtigt at det er en neutral lyd, hverken glad eller sur, men kan hundene egentlig godt høre forskel på forskellige fløjter?

Eller kan man risikere at ens hund smutter, hvis en anden også bruger fløjte?

 

Tak for jeres svar :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fløjten er fast udstyr når vi er ude. Min fløjte har endda et nummer, så hvis den bliver væk, så kan jeg få en ny med helt den samme lyd. Nummeret er skrevet ned og ligger i min pung.

 

Mit indkald fungere bedst med fløjten, tror det er fordi at det er den samme lyd hver gang. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke forestille mig at bruge fløjte, og har aldrig været på en træningsplads, hor den blev brugt. Men der er vel også forskel på hvilken hund man har, og hvad man træner. Jeg har en forestilling om at fløjter er til jagthunde?

 

Jeg har heller ikke nogen problemer med indkald, men hvis Gracie ikke kommer første gang jeg kalder, hæver jeg stemmen. Så ved hun at jeg mener det alvorligt, og jeg finder den milde stemme frem igen, så snart hun kommer hen mod mig. Jeg har aldrig oplevet at hun ikke er kommet hen til mig fordi jeg har hævet stemmen.

 

Jeg har også den tanke om fløjten, at hunden ikke kan vide om det er mig eller en anden der fløjter. Det må da kunne skabe forvirring, hvis man er flere ude sammen, der alle har fløjte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig brugt fløjte de steder jeg har trænet, det har handlet om at gøre sig interessant på en eller anden måde, men det kan man sagtens kombinere med en fløjte synes jeg :vuf:

 

Vi har prøvet en fløjte i en periode (til den drejede sig selv op og jeg mistede den på en tur :evil:) og det virkede faktisk som om det var lettere for Mio at lystre på den.. Ved faktisk ikke hvorfor jeg ikke købte en ny.. :hmm:

Det var overraskende let at have den hængende i en key-chain om halsen og så ved siden af snoren eller poserne derhjemme, så man huskede den.. :5up:

 

Hvis man er til "lir", så kan man fx få en lækker key-chain fra Hunter der kan matche hundens sele/halsbånd - se side 526 (pdf-side 15):

http://hunter.de/_downloads/katalog_vol_vi_einzelkapitel/17_HUNTER_Vol_VI_Accessoires.pdf

 

eller en farvet fløjte:

http://4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=20ym11&ProductName=Acme+hundefl%F8jte+210%BD+%2D+i++5+farver&GroupName=Godbidder+%26+Tr%E6ning&GroupGuid=41

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg brugte både fløjte og alm kald med cleo, hvilket fungerede super.

 

Med rosita bruger jeg lygte, som jeg blinker med, hvilket selvfølgelig kræver at solen ikke skinner:genert: ellers er det armfagter, løb og hoppen, for at få øjenkontakt:klap: men hun tager selv kontakt meget ofte - sikkert fordi hun ved, at hun ikke kan høre mig.

 

Ikke at jeg ved noget om hørelse/døvhed overhovedet, men tror du man kan få en frekvens hun måske kan høre? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et almindeligt indkald med hundens navn og så har jeg et nødindkald med fløjten.

 

Det almindelig indkald misbruger jeg hele tiden, det vil sige et jeg render rundt og småsnakker med hundene konstant: Hvad søren kom du der Soko, vil du gerne ud og tisse Soko, kom nuu Soko osv

Derudover er jeg ikke specielt konsekvent når jeg kalder på hundene. I nogle tilfælde vil jeg have at de kommer helt hen og får snor på, men ofte vil jeg bare have at de går hen imod mig, så vi følges ad på gå turen.

Når jeg bruger navneindkaldet må hunden godt lige snuse færdig inden den kommer, men den må ikke løbe længere væk fx til nogle andre hunde.

 

Fløjten har jeg betinget med helt fantastiske belønninger. Det vil sige 'fløjte-kattemad' eller 'fløjte-du må splitte kaninskindet lige så tosset du vil'. Resultatet er at hundene når de hører fløjten kommer i fuld fart.

 

Jeg startede med at betinge fløjten på et 'kedeligt' sted, derefter lidt mere spændende, derefter endnu mere spændende sted.

Jeg bruger den nu til nødindkald, hvilket vil sige at jeg altid har fløjten med på tur og noget ekstra godt. Jeg 'afprøver' den et par gange om ugen og hver eneste gang fløjten lyder falder der noget godt af til hundene.

 

Grunden til at jeg har valgt den løsning er at jeg har en hund der har et MEGET stort jagtinstinkt og vil gå på jagt på egen hånd. Hvis hun løber løs et sted og jeg pludselig kan se at nu svinger halen ekstra hurtigt, blikket bliver fjernt og næsen arbejder på højtryk, kan jeg nå at fange hende med fløjten.

 

På grund af min desertørhund træner jeg rigtig meget indkald og muntrer mig med at finde på nye indkaldslege og træningsmetoder for at få en mere indkalds-sikker hund.

 

Jeg vil sige at det er en smagssag om man vil have en fløjte. Jeg har trænet mange steder (dog ikke spaniel eller jagt) og jeg er aldrig blevet bedt om at bruge en fløjte til indkald.

 

Randi

Redigeret af NannaSoko
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også den tanke om fløjten, at hunden ikke kan vide om det er mig eller en anden der fløjter. Det må da kunne skabe forvirring, hvis man er flere ude sammen, der alle har fløjte?

 

Alle fløjter har forskellig lyd, og mange hundefløjter kan du justere frekvensen på.

 

Det er også derfor det er smart at købe et par stykker hvis man vil bruge fløjte, for hvis den en dag går i stykker eller bliver væk og den så er udgået - så skal man til at træne indkaldet op med en anden fløjtelyd.

 

Vi bruger ikke fløjte (endnu), men nogle gange fløjter jeg for at få Ninjas opmærksomhed og det virker fint. Fløjter en anden hundeejer i nærheden drejer hun ikke engang hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et almindeligt indkald med hundens navn og så har jeg et nødindkald med fløjten.

 

Det almindelig indkald misbruger jeg hele tiden, det vil sige et jeg render rundt og småsnakker med hundene konstant: Hvad søren kom du der Soko, vil du gerne ud og tisse Soko, kom nuu Soko osv

Derudover er jeg ikke specielt konsekvent når jeg kalder på hundene. I nogle tilfælde vil jeg have at de kommer helt hen og får snor på, men ofte vil jeg bare have at de går hen imod mig, så vi følges ad på gå turen.

Når jeg bruger navneindkaldet må hunden godt lige snuse færdig inden den kommer, men den må ikke løbe længere væk fx til nogle andre hunde.

 

Fløjten har jeg betinget med helt fantastiske belønninger. Det vil sige 'fløjte-kattemad' eller 'fløjte-du må splitte kaninskindet lige så tosset du vil'. Resultatet er at hundene når de hører fløjten kommer i fuld fart.

 

Jeg startede med at betinge fløjten på et 'kedeligt' sted, derefter lidt mere spændende, derefter endnu mere spændende sted.

Jeg bruger den nu til nødindkald, hvilket vil sige at jeg altid har fløjten med på tur og noget ekstra godt. Jeg 'afprøver' den et par gange om ugen og hver eneste gang fløjten lyder falder der noget godt af til hundene.

 

Grunden til at jeg har valgt den løsning er at jeg har en hund der har et MEGET stort jagtinstinkt og vil gå på jagt på egen hånd. Hvis hun løber løs et sted og jeg pludselig kan se at nu svinger halen ekstra hurtigt, blikket bliver fjernt og næsen arbejder på højtryk, kan jeg nå at fange hende med fløjten.

 

På grund af min desertørhund træner jeg rigtig meget indkald og muntrer mig med at finde på nye indkaldslege og træningsmetoder for at få en mere indkalds-sikker hund.

 

Jeg vil sige at det er en smagssag om man vil have en fløjte. Jeg har trænet mange steder (dog ikke spaniel eller jagt) og jeg er aldrig blevet bedt om at bruge en fløjte til indkald.

 

Randi

 

Det er nemlig også fordi den hund jeg ønsker mig er en spidshund, godt nok ikke en af de racer som skulle være værst når det kommer til indkald, men jeg tænker at jeg lige så godt kan være forberedt og træne indkald fra starten af.

 

Startede du med at træne med fløjten konsekvent og så navnet mere sådan tilfældigt? For jeg synes det lyder fint med to komandoer, som du har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Startede du med at træne med fløjten konsekvent og så navnet mere sådan tilfældigt? For jeg synes det lyder fint med to komandoer, som du har.

 

Nej, snarere omvendt. Min blandingshund overtog jeg som 1½ årig og der kunne hun ikke komme ved indkald, hun kunne tilgengæld en virkelig flot dans, hvis man prøvede at få fat i hendes halsbånd eller sele :evil:

 

Hun hed Luna da vi fik hende, men da min anden hund hedder Nanna synes jeg det var lidt for tæt på.

Derfor skiftede jeg hendes navn og genindlærte det.

 

Jeg tror at en fløjte der er virkelig godt betinget virker stærkere end et navnekald, ihvertfald herhjemme. Både fordi hunden hele tiden hører vores stemmer og jeg bruger ofte hundenes navne uden de behøver at komme til mig. Derudover er jeg heller ikke lige striks med at belønne et navneindkald, som jeg er med et fløjteindkald.

 

Lige nu har vi fokus på indkald, så vi træner både navneindkald og fløjte indkald. Der er en artikel om indkald på hund og trænings hjemmeside, der kan anbefales. Jeg kan endnu ikke linke, men gå ind på hundogtraening.dk og find den under artikler.

 

Det minder mig om denne Gary Larson tegneserie :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet tre forskellige fløjter og alle tre i alle frekvenser:genert:

 

Så var det ikke kun mig der var super nysgerrig.. :mrgreen: Men øv at hun ikke kunne høre nogen af dem - synes dog det er flot hun selv holder øje med dig:5up:, tror jeg ikke Mio ville hvis han var døv.. Så havde han vel bare en "lovlig" undskyldning for at overhøre mit kald :roll:;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, snarere omvendt. Min blandingshund overtog jeg som 1½ årig og der kunne hun ikke komme ved indkald, hun kunne tilgengæld en virkelig flot dans, hvis man prøvede at få fat i hendes halsbånd eller sele :evil:

 

Hun hed Luna da vi fik hende, men da min anden hund hedder Nanna synes jeg det var lidt for tæt på.

Derfor skiftede jeg hendes navn og genindlærte det.

 

Jeg tror at en fløjte der er virkelig godt betinget virker stærkere end et navnekald, ihvertfald herhjemme. Både fordi hunden hele tiden hører vores stemmer og jeg bruger ofte hundenes navne uden de behøver at komme til mig. Derudover er jeg heller ikke lige striks med at belønne et navneindkald, som jeg er med et fløjteindkald.

 

Lige nu har vi fokus på indkald, så vi træner både navneindkald og fløjte indkald. Der er en artikel om indkald på hund og trænings hjemmeside, der kan anbefales. Jeg kan endnu ikke linke, men gå ind på hundogtraening.dk og find den under artikler.

 

Det minder mig om denne Gary Larson tegneserie :klap:

 

Den kender Mio sjovt nok også!! :damn: Hvor lærer de dog den henne, Mio har ikke gået til dans?!?! :vedikke: .. ;-)

 

Og god illustration på vores overforbrug af uforståelig tale.. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke fløjte men alm indkald, og det fungere som regel... nogenlunde :genert:.

 

Jeg overvejer dog om man skulle anskaffe sig en fløjte til nødinkald, meen det er stadig kun blevet ved tanken :lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har egntlig en hel forskellige "indkald" :hmm:

 

Karla, her! Betyder hun skal komme helt ind. Denne vej! bruges når hun er foran mig og evt. er på vej ud af en sti vi ikke skal, altså jeg har tænkt mig at dreje / gå en anden retning end den hun er på vej ud af...

 

Og så har jeg et blødt pift, som blot betyder hun er kommet liiiiige langt nok frem og skal vende om - i hendes hoved betyder det "lav en blød bue og spurt imod mor igen"

 

"snor på" bruges når hun går lige i nærheden af mig og jeg gerne vil have hende i snor inden vi når hen til en vej eller lign. Så kommer hun helt hen til mig/ eller stoppe hvor hun er og venter på at jeg når hen til hende.

 

Kun den første er bevidst indlært, de andre er ligesom bare kommet af sig selv efterhånden som vi har lært hinanden at kende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...