Hop til indhold

Resource forsvar?


Gæst sarafia
 Share

Recommended Posts

Gæst sarafia

Nu har jeg læst tråden om Clumber spanielen med interesse da det ikke er en race jeg kender (altså har rørt ved - ved kun hvad man kan læse sig til) i denne tråd dukker der et par udtalelser op vedr. springer/cockereres resourceforsvar?

 

Er dette noget nogen vil uddybe?

 

Er det noget i har oplevet?

 

Jeg oplevede ganske lidt af det en periode, men fik det taget i opløbet og henskrev det som alm. teeenage-hunde-adfærd. Synes ikke jeg er stødt på det i nogen bøger eller lign at det skulle være udpræget for racerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Altsaa mht til min cocker, saa er han et super eksemplar paa de 'skarpe' udgaver af cockeren. dvs. han tolererer absolut ikke boern der vil lege, hvis han ikke har lyst, hurtige bevaegelser ol.. Han stresser meget nemt, hvis der er en masse uro, mange mennesker osv. Knurrer en del, men har aldrig bidt.

 

Det forstaar jeg som resource forsvar. Men der er sikkert nogle der kan forklare det naermere...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også 4 cockerer og mine bekendte har så cockerer og springerer.

Tror ikke, de er længerer fremme i skoene end andre racer, men jo hurtige og kvikke , og som normale flokdyr med naturlig forsvar over erhvervede gode ting.Mine 3 tæver er måske lidt blidere end gennemsnittet, ved det jo ikke bestemt. Men kender da mere kontante af racen.

Men mine er jo vant til at få lidt plejehvalpe, som de jo ikke skal angribe, ved tvivl om ejerskab af noget.

Tror ikke på, at resurceforsvar skulle være over gennemsnittet, altså for gennemsnittet af racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo også 4 cockerer og mine bekendte har så cockerer og springerer.

Tror ikke, de er længerer fremme i skoene end andre racer, men jo hurtige og kvikke , og som normale flokdyr med naturlig forsvar over erhvervede gode ting.Mine 3 tæver er måske lidt blidere end gennemsnittet, ved det jo ikke bestemt. Men kender da mere kontante af racen.

Men mine er jo vant til at få lidt plejehvalpe, som de jo ikke skal angribe, ved tvivl om ejerskab af noget.

Tror ikke på, at resurceforsvar skulle være over gennemsnittet, altså for gennemsnittet af racer.

 

 

De fleste hundeadfærdskyndige jeg kender nikker genkendende til at spaniels, og især cockeren har et stærkere ressourceforsvar end andre. Der har inden for det sidste år været et stort seminar om lige netop dette emne.

1!!!! opdrætter af cocker spaniels deltog...... Nå ja, deltagelse på seminaret kostede også henved 2500 kr.... men mon ikke flere opdrættere kunne have sparet et par tilmeldingsgebyrer til udstillinger og fået lidt mere ud af at deltage her????????

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mere eller mindre uddybning i gang i selve tråden. Men det betyder selvfølgelig ikke, at det ikke også kan tages her. Nu er jeg godt nok ikke helt med på, hvad præcis du ønsker at få uddybet?

 

Selv har jeg fungeret som træner de seneste to års tid, og har i den tid haft mange cockere (her må jeg sige det udelukkende har været den race) forbi, der har haft problemer med ressourceforsvar. Dog ikke på træningspladsen, men de råd folk ønskede at få, havde stort set alle at gøre med ressourceforsvar i hjemmet.

 

Ofte har det været et spørgsmål om, at familien har grebet mange tingforkert an i hvalpetiden. Har optrappet konflikter, fjernet madskål gentagne gange, overskredet fysiske grænser og så videre.

 

Så jeg har ikke hørt eller set de har noget overfor andre hunde. Kun mennesker. Desværre så meget, at flere af dem har endt med at markere og endda bide. Hvilket igen har ført til flere aflivninger. Umiddelbart kender jeg ikke nok til hundenes tavler, til at jeg kan ikke se, om det er der, der er en fællesnævner.

 

Springerne syntes til gengæld at have ressourceforsvar rettet mod andre hunde, og her ser jeg flere af dem, der ikke accepterer andre i nærheden når der trænes. Der har aldrig været noget i ringen med springerne, men der har nogle gange været episoder med nogle hanner, der syntes de skal larme når nogen går forbi. Det syntes jeg nu også at have set hos cockerne. I hvert fald på seneste udstilling.

 

I forhold til cockerne var der sidste år en norsk etolog, der talte noget om, at man i Norge var i færd med at isolere et gen, der var ansvarlig for den aggression man især har set hos de røde (skønt jeg bestemt troede det var en skrøne, at de var mere på tæerne end andre farver). Hvilket kunne føres tilbage til to røde engelske importer i 60'erne. Men eftersom man har avlet på tværs af farver længe, kan et sådant gen med stor sandsynlighed også eksistere på andre farver. Med mindre det dæmpes af andre gener.

 

Spændende og indviklet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Vil lige indskyde at 2 uafhaengige hundesalons frisorer, som jeg kender, har mundkurv som standardudstyr, naar de skal klippe en cocker spaniel.

 

De har nemlig, begge to, oplevet igennem deres arbejde, at specielt cocker spaniels, har haft brug for det. Jeg synes, det var interessant at faa at vide, naar de i deres arbejde, ser maaaange forskellige racer og danner sig race indtryk.

 

Det er frygtelig syndt at cocker spanielens temperament er blevet saa odelaegt af dens store populaeritet og uskruble opdraettere.'I gamle dage' var den kendt for at have det glade stabile og BOERNE glade gemyt, men jeg synes desvaerre, den type ses sjaeldnere i nutidens cocker.

 

For ikke at tale om alle helbredsproblemerne der rumsterer i racen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Vil lige indskyde at 2 uafhaengige hundesalons frisorer, som jeg kender, har mundkurv som standardudstyr, naar de skal klippe en cocker spaniel.

 

De har nemlig, begge to, oplevet igennem deres arbejde, at specielt cocker spaniels, har haft brug for det. Jeg synes, det var interessant at faa at vide, naar de i deres arbejde, ser maaaange forskellige racer og danner sig race indtryk.

 

Det er frygtelig syndt at cocker spanielens temperament er blevet saa odelaegt af dens store populaeritet og uskruble opdraettere.'I gamle dage' var den kendt for at have det glade stabile og BOERNE glade gemyt, men jeg synes desvaerre, den type ses sjaeldnere i nutidens cocker.

 

For ikke at tale om alle helbredsproblemerne der rumsterer i racen...

Af personlige erfaringer har jeg været på 2 træning pladser for spaniels, jeg har haft oplevelser med ressource forsvar ved både cockeren og springeren, men heldigvis mere undtagelsen end reglen. Så har jeg været på 4 træningspladser for ft spaniels og her har jeg aldrig hørt en hund knurre af noget. Er standard spaniel blevet en arbejdshund uden arbejde ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Af personlige erfaringer har jeg været på 2 træning pladser for spaniels, jeg har haft oplevelser med ressource forsvar ved både cockeren og springeren, men heldigvis mere undtagelsen end reglen. Så har jeg været på 4 træningspladser for ft spaniels og her har jeg aldrig hørt en hund knurre af noget. Er standard spaniel blevet en arbejdshund uden arbejde ?

 

Ja, det er den jo desværre. Man kan overveje om de problemhunde vi ser på træningspladsen bare er et udsnit af dem der er, eller om de kommer på træningspladserne fordi der er problemer....

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige indskyde at 2 uafhaengige hundesalons frisorer, som jeg kender, har mundkurv som standardudstyr, naar de skal klippe en cocker spaniel.

 

De har nemlig, begge to, oplevet igennem deres arbejde, at specielt cocker spaniels, har haft brug for det. Jeg synes, det var interessant at faa at vide, naar de i deres arbejde, ser maaaange forskellige racer og danner sig race indtryk.

 

Det er frygtelig syndt at cocker spanielens temperament er blevet saa odelaegt af dens store populaeritet og uskruble opdraettere.'I gamle dage' var den kendt for at have det glade stabile og BOERNE glade gemyt, men jeg synes desvaerre, den type ses sjaeldnere i nutidens cocker.

 

For ikke at tale om alle helbredsproblemerne der rumsterer i racen...

 

Jeg ved ikke hvor gamle dine dage er, men før i tiden var problemet endnu større.... Så har det været godt i en periode og nu er det på vej den forkerte vej igen.

 

Der er ikke ret mange helbredsproblemer i racen, det er faktisk en af de sundeste racer.

 

jeg tror i øvrigt ikke det skyldes skruppelløse opdrættere, jeg tror det skyldes uvidenhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altsaa mht til min cocker, saa er han et super eksemplar paa de 'skarpe' udgaver af cockeren. dvs. han tolererer absolut ikke boern der vil lege, hvis han ikke har lyst, hurtige bevaegelser ol.. Han stresser meget nemt, hvis der er en masse uro, mange mennesker osv. Knurrer en del, men har aldrig bidt.

 

Det forstaar jeg som resource forsvar. Men der er sikkert nogle der kan forklare det naermere...:hmm:

 

Det du beskriver vil jeg kalde tegn på usikkerhed eller manglende tillid/ overskud, men ikke hvad jeg vil kalde ressourceforsvar. Dèt er når hunden forsvarer en ressource, ikke sig selv eller intim grænser,... heller ikke når den leger politimand. Desuden er en amerikansk cocker ikke det vi kalder cocker i DK,... det er den engelske. (det lyder lidt arrogant, men er ikke ment som sådan)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det du beskriver vil jeg kalde tegn på usikkerhed eller manglende tillid/ overskud, men ikke hvad jeg vil kalde ressourceforsvar. Dèt er når hunden forsvarer en ressource, ikke sig selv eller intim grænser,... heller ikke når den leger politimand. Desuden er en amerikansk cocker ikke det vi kalder cocker i DK,... det er den engelske. (det lyder lidt arrogant, men er ikke ment som sådan)

 

 

desuden er det den amerikanske cocker der har flere temperaments problemer end den engelske, synes jeg at have forstaaelsen af...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg ved ikke hvor gamle dine dage er, men før i tiden var problemet endnu større.... Så har det været godt i en periode og nu er det på vej den forkerte vej igen.

 

Der er ikke ret mange helbredsproblemer i racen, det er faktisk en af de sundeste racer.

 

jeg tror i øvrigt ikke det skyldes skruppelløse opdrættere, jeg tror det skyldes uvidenhed.

 

Hmmm jeg undrer mig lidt, om racen paavirkes forskellige i div. lande. Min dyrlaege, som er en moden dame i 50'erne, fortalte at hun ofte ser helbredsproblemer hos cocker spanielen. om det er den am. eller eng. uddybede hun ikke. men specielt orelidelser, hudlidelser ligger hojt paa listen... Glad for at hore racen er sund i dk. det kom bag paa mig.

 

Teorien on uskruple opdraettere og opfattelsen om den glade cocker i gamle dage, er taget fra en bog, der beskriver den amerikanske cocker, dens oprindelse osv. fra datid til nutid.

Link til indlæg
Del på andre sites

desuden er det den amerikanske cocker der har flere temperaments problemer end den engelske, synes jeg at have forstaaelsen af...:hmm:

 

Der er også betydeligt antalsmæssigt flere amris'er i USA end der er engelske cockere ;)

 

Hvis vi havde lige så mange amris'er herhjemme som vi havde engelske cockere, så så det nok lige sådan ud

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm jeg undrer mig lidt, om racen paavirkes forskellige i div. lande. Min dyrlaege, som er en moden dame i 50'erne, fortalte at hun ofte ser helbredsproblemer hos cocker spanielen. om det er den am. eller eng. uddybede hun ikke. men specielt orelidelser, hudlidelser ligger hojt paa listen... Glad for at hore racen er sund i dk. det kom bag paa mig.

 

Teorien on uskruple opdraettere og opfattelsen om den glade cocker i gamle dage, er taget fra en bog, der beskriver den amerikanske cocker, dens oprindelse osv. fra datid til nutid.

 

Jeg kender ikke ret mange VELPLEJEDE spaniels med ørelidelser. Det er klart at klipper man ikke pelsen ved ørerne, så kan man hurtigt lave en fest for bakterier og skidt.

 

Hudlidelser har vi ikke så meget af, vi har nogle allergitilfælde men slet ikke i en størrelsesorden man ser i andre lande.

 

Racen er generelt sund i hele europa, men nu skal vi vidst have det på det rene om vi her taler engelsk eller amerikansk cocker. Jeg kan kun tale udfra den engelske.

 

Bøger bliver i øvrigt altid skrevet af øjnene der ser, og som regel altid af folk der er inde i racen, og som ikke går af vejen for at give andre en sviner med. -det synes jeg da vi har set talrige eksempler på.

 

Hvis jeg ser på det brede felt af danske opdrættere af cocker spaniels (engelske) inden for DKK, så er der måske kun 1 (eller 2) hvor jeg vil pege fingeren mod og sige at vedkommende vil skide sundhed og temperament en hatfuld. og det til trods for de sundhedstester ud over avlsgodkendelseskrav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror da helt klart på at man har nogle generelle problemer med cockeren ang. resurceforsvar; men med de fleste af de situationer jeg oplever bunder problemerne i forkert håndtering, især i hundens første leveår. HVis hunden så derudover har lidt tendens til resurceforsvar bliver problemerne meget let endnu værre.

Med hensyn til springeren har jeg oplevet især tre typer problemer. Hunde som overhovedet ikke har apporteringslyst (næsten som at lære en Berner sennen at apportere) Hunde som ikke kan aflevere vildt til andre end føreren og her har det også somme tider knebet. Hanhunde som ikke kan være sammen med andre hanhunde under træning og ikke kan arbejde ved siden af hinanden under jagt.

 

Jeg har den holdning at mange af disse problemer skyldes ensidig avlsudvælgelse udfra forældredyrenes præstationer på udstilling. I jagten på det perfekte udseende "glemmer" man hundens oprindelige formål og det i sammenhæng med forkert håndtering det første år af hundens liv skaber problemer.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror da helt klart på at man har nogle generelle problemer med cockeren ang. resurceforsvar; men med de fleste af de situationer jeg oplever bunder problemerne i forkert håndtering, især i hundens første leveår. HVis hunden så derudover har lidt tendens til resurceforsvar bliver problemerne meget let endnu værre.

Med hensyn til springeren har jeg oplevet især tre typer problemer. Hunde som overhovedet ikke har apporteringslyst (næsten som at lære en Berner sennen at apportere) Hunde som ikke kan aflevere vildt til andre end føreren og her har det også somme tider knebet. Hanhunde som ikke kan være sammen med andre hanhunde under træning og ikke kan arbejde ved siden af hinanden under jagt.

 

Jeg har den holdning at mange af disse problemer skyldes ensidig avlsudvælgelse udfra forældredyrenes præstationer på udstilling. I jagten på det perfekte udseende "glemmer" man hundens oprindelige formål og det i sammenhæng med forkert håndtering det første år af hundens liv skaber problemer.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

 

Du har jo helt ret Steen, for selvfølgelig kommer det da af forkert håndtering. Min den første cocker har da også vældig fint ressourceforsvar, mest af alt fordi jeg har været god til at skabe det hos hende. Jeg er ikke et sekund i tvivl om det ligger til racen, spørgsmålet er bare om du selv får trykket på udløseren eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg tænker tilbage har jeg da oplevet det hos nogle af mine helfarvede, men altså ikke på mine roan. Her også, at genbrugshundene ikke ville afleverer til mig ved apporttræning,og ikke til nogen overhovedet.

Men disse hunde var jo fjernede pga overgreb og det var ikke væsenligt for mig at de skulle det, hvis bare andre ting kunne fungerer.

Min veninde, der ofte trimmer fremmede hunde er også mest udsat for bidudfald fra de helfarvede.

En anden veninde adopterede en rød smuk tæve, ca 5 År??? smidt på gaden i Grækenland. Iden forbindelse ringede jeg til Græske hundes dyrlæge for at hører, hvad hun mente. Hunden havde stor pels, var steriliseret og diverse sår omkring på kroppen. Da hun blev samlet op var hun så storpelset ,at afføring dårligt kunne passere pga gammel underuld i filtre i bagparten.Hunden blev så trimmet uden beroligende midler , men gjorde dog udfald, men nok forståeligt hvis den ikke vidste hvad der skulle ske.

Denne dyrlæge fortalte, at hvor hun praksiserede , kom adskillige cockerer til konsultation i forbindelse med efterfølgende besøg hos en proff trimmer.

For at få en beroligende sprøjte.???

Jeg var målløs. Troede egenligt, at alle købere var nøje indstrueret vedr. at lære hvalpen at stå på trimmebord fra start af. At lære at nyde kontakten og alt ville foregå i rolig ånd.

Denne dyrlæge sagde det drejede sig om både helfarvede og brogede.

Min helfarvede hanhund , der også var tvangsfjernet, blev da sådan med alderen, at han fik lyst til at ligge sig og slumre lidt på bordet.For det var jo så hyggeligt.

De er åbenbart temmelig forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg kender ikke ret mange VELPLEJEDE spaniels med ørelidelser. Det er klart at klipper man ikke pelsen ved ørerne, så kan man hurtigt lave en fest for bakterier og skidt.

 

Hudlidelser har vi ikke så meget af, vi har nogle allergitilfælde men slet ikke i en størrelsesorden man ser i andre lande.

 

Racen er generelt sund i hele europa, men nu skal vi vidst have det på det rene om vi her taler engelsk eller amerikansk cocker. Jeg kan kun tale udfra den engelske.

 

Bøger bliver i øvrigt altid skrevet af øjnene der ser, og som regel altid af folk der er inde i racen, og som ikke går af vejen for at give andre en sviner med. -det synes jeg da vi har set talrige eksempler på.

 

Hvis jeg ser på det brede felt af danske opdrættere af cocker spaniels (engelske) inden for DKK, så er der måske kun 1 (eller 2) hvor jeg vil pege fingeren mod og sige at vedkommende vil skide sundhed og temperament en hatfuld. og det til trods for de sundhedstester ud over avlsgodkendelseskrav.

 

Jeg er ret enig - velplejede orer er lige med nul problemer. Vores cocker har aldrig haft orelidelser (9aar), men de trimmes regelmaessigt og rengores ogsaa ugentligt.

 

Hvad er din baggrund med spanielen. Du ved en MASSE! Er du traener eller bedommer du ogsaa spaniel racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne dyrlæge fortalte, at hvor hun praksiserede , kom adskillige cockerer til konsultation i forbindelse med efterfølgende besøg hos en proff trimmer.

For at få en beroligende sprøjte.???

Jeg var målløs. Troede egenligt, at alle købere var nøje indstrueret vedr. at lære hvalpen at stå på trimmebord fra start af. At lære at nyde kontakten og alt ville foregå i rolig ånd.

Denne dyrlæge sagde det drejede sig om både helfarvede og brogede.

Min helfarvede hanhund , der også var tvangsfjernet, blev da sådan med alderen, at han fik lyst til at ligge sig og slumre lidt på bordet.For det var jo så hyggeligt.

De er åbenbart temmelig forskellige.

 

Jeg kan nu ikke se at det er så underligt at nogle hunde gør udfald eller behøver noget beroligende i forbindelse med en tur til trimmeren. Èn ting er at lære sin hund at det er hyggeligt at blive soigneret, men når en trimmer skal hente en dagsløn hjem,.... så foregår det altså under andre forhold, der er knap så hyggelig for hunden. Jeg synes ikke man nødvendigvis kan klandre hverken hund eller ejer. Du kan vænne nok så meget til at det er hyggeligt, men hvis trimmeren udsætter hunden for en ubehagelig oplevelse, så er det spildte kræfter. Og det kommer de altså til, hvis de skal leve af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ASCHA

Måske tager jeg fejl, men mener da at folk bør vide, at en trimmebund skal lære fra lille, at stå på bordet og opleve dette positivt med almindelig kram og undersøgelser , børstning osv.-Så man arbejder frem til gode oplevelser.

Indrømmer at jeg kun har brugt en proffer til udstillinghunde, og hende kendte jeg rigtig godt. Det var Hundekliptoteket i Gentofte, men desværre døde hun meget ung,.Det var Lisbeth Staunsholt Nielson.Og hun døde vel for 10 år siden.

Men mellemtrimmer man selv sine hunde og har dem på bordet jævnligt, burde de ikke være så bange og forvirrede, at de forsvarer sig ,eller kapper over og forsvarsbider efter trimmeren..

Min veninde trimmer en del og mange hapser efter hende.

Udredning kan da gøre ondt for en filtret hund, men det er vel op til ejeren at bruge den tid , det tager at gøre dette forsigtigt.Og at anskaffe de rigtige remedier.

At jeg overhovedet nævner dette , er da at jeg blev choceret over , at dyrlægen nævne dette for mig.

Jeg forstår da, at en græsk cocker, der er steriliseret og levet på gaden i måske 1 år med voldsom pels flaner ud, men da ikke en danske familiehund.Den pågældende græske røde cocker kan da nu efter 3 trim også få klippet negle og renset tandsten, godt nok er hun gal og sur , men det går. Også uden for meget overgreb.Hun har intet beroligende fået, hendes ejer skal jo træne hende til pelspleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret enig - velplejede orer er lige med nul problemer. Vores cocker har aldrig haft orelidelser (9aar), men de trimmes regelmaessigt og rengores ogsaa ugentligt.

 

Hvad er din baggrund med spanielen. Du ved en MASSE! Er du traener eller bedommer du ogsaa spaniel racen?

 

Det har min interesse :mrgreen:

 

Men ja, jeg er uddannet træner (selv om jeg pt ikke er aktiv), jeg er under uddannelse som prøvedommer (foreløbig på dressurprøver), og jeg har også været så heldig at blive inviteret til at dømme spaniels på skuer.

 

Jeg er opdrætter, jeg går på udstillinger i ind- og udland, og det hænder jeg også kommer på et par prøver.

 

-og så en hel del andet..... men da jeg udtaler mig på dette forum som privatperson vil jeg ikke blande mit yderligere virke inden for spaniels ind i det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ASCHA

Måske tager jeg fejl, men mener da at folk bør vide, at en trimmebund skal lære fra lille, at stå på bordet og opleve dette positivt med almindelig kram og undersøgelser , børstning osv.-Så man arbejder frem til gode oplevelser.

Indrømmer at jeg kun har brugt en proffer til udstillinghunde, og hende kendte jeg rigtig godt. Det var Hundekliptoteket i Gentofte, men desværre døde hun meget ung,.Det var Lisbeth Staunsholt Nielson.Og hun døde vel for 10 år siden.

Men mellemtrimmer man selv sine hunde og har dem på bordet jævnligt, burde de ikke være så bange og forvirrede, at de forsvarer sig ,eller kapper over og forsvarsbider efter trimmeren..

Min veninde trimmer en del og mange hapser efter hende.

Udredning kan da gøre ondt for en filtret hund, men det er vel op til ejeren at bruge den tid , det tager at gøre dette forsigtigt.Og at anskaffe de rigtige remedier.

At jeg overhovedet nævner dette , er da at jeg blev choceret over , at dyrlægen nævne dette for mig.

Jeg forstår da, at en græsk cocker, der er steriliseret og levet på gaden i måske 1 år med voldsom pels flaner ud, men da ikke en danske familiehund.Den pågældende græske røde cocker kan da nu efter 3 trim også få klippet negle og renset tandsten, godt nok er hun gal og sur , men det går. Også uden for meget overgreb.Hun har intet beroligende fået, hendes ejer skal jo træne hende til pelspleje.

 

 

jeg vil nu også mene at hvis hvalpen er vænnet til det fra starten, og man holder hunden filterfri, så bør den ikke hapse eller finde på andet der skulle få trimmeren til at give dem mundkurv på

 

Jeg har da i ny og næ fået mine trimmet ude (når jeg har haft travlt på arbejdet eller lign.), og de har da aldrig gjort mine til at hapse når de blev plukket eller redt, klippet eller trimmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Du har jo helt ret Steen, for selvfølgelig kommer det da af forkert håndtering. Min den første cocker har da også vældig fint ressourceforsvar, mest af alt fordi jeg har været god til at skabe det hos hende. Jeg er ikke et sekund i tvivl om det ligger til racen, spørgsmålet er bare om du selv får trykket på udløseren eller ej.

 

Ja desværre, nogle hunde(racer) er totalt uden ressourceforsvar, hvor det ligger mere til andre racer, og de cocker jeg selv har haft med DKK tavle har alle haft tendens til dette. Selvfølelig undgår man mange problemer ved korrekt håndtering fra de er unge, men hvor nemt eller svært det er at udløse ligger til individet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst tråden om Clumber spanielen med interesse da det ikke er en race jeg kender (altså har rørt ved - ved kun hvad man kan læse sig til) i denne tråd dukker der et par udtalelser op vedr. springer/cockereres resourceforsvar?

 

Er dette noget nogen vil uddybe?

 

Er det noget i har oplevet?

 

Jeg oplevede ganske lidt af det en periode, men fik det taget i opløbet og henskrev det som alm. teeenage-hunde-adfærd. Synes ikke jeg er stødt på det i nogen bøger eller lign at det skulle være udpræget for racerne?

 

Vi har et pragteksemplar af en cocker med ressourceforsvar (altså han forsvarer ressourcer). Vi har kæmpet med dette problem længe. Han har forsvaret ben vi ikke har kunnet få fra ham, han forsvarer mad, han har forsvaret vandskålen, ja sågar legesager har han forsvaret med knurren og udfald.

Jeg har også hørt om mange mange andre cockere med ressourceforsvar og det er hvad jeg oftest har forsøgt at hjælpe med ved folk med problemer med cockeren.

 

Her var det eneste der hjalp da vi lod være med at gøre et stort problem ud af det. Dumle får ikke mad i nærheden af andre hunde. Nova har lært at holde sig fra vandskålen når han drikker, men til gengæld har hun været med til at gøre hans ressourceforsvar overfor legesager og andre hunde minimalt.

Når vi skal have pivdyr fra ham på træningspladsen bliver det byttet med godbidder, ben får han lov at beholde til han mener han er færdig med dem (til gengæld bliver han også i buret med dem da han ellers flytter dem tæt på os og bliver sur hvis vi flytter os i nærheden af ham :roll:). Vil han ikke flytte sig fra sofaen snyder vi ham væk ved at banke på e.l. så er pladsen uden problemer vores. Pinde får han lov til at slæbe hjem og så er det hyggeligt at blive nusset og rulle mens man tygger dem, ja det er blevet så hyggeligt at han nu smider pinden for nusning når vi kommer hjem på plænen.

 

På den måde har vi skullet ændre mange ting i vores opfattelse for at have med hans ressourceforsvar at gøre, men efter de mange ændringer mærker vi nu stort set intet til hans ressourceforsvar og vi er blevet en hel del klogere (samt hunden har fået mere tillid til os). Vi har erfaret at noget af det værste er ikke at respekterer forsvaret og forsøge at tage ting fra hunden.

 

Jeg har oplevet ressourceforsvar som et problem ved mange cockere, men jeg tror også det kommer an på hvordan man griber det an hvor stort et problem det bliver. Gør man som vi gjorde i starten (ikke ville finde os i knurren og forsøgte at fjerne problemet ved at fjerne ressourcen) bliver det helt klart et stort problem, men kender man til racen, træner bytte bytte købmand og tillid fra hvalp og ved hvordan man håndterer det, så er det slet ikke sikkert det bliver et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ASCHA

Måske tager jeg fejl, men mener da at folk bør vide, at en trimmebund skal lære fra lille, at stå på bordet og opleve dette positivt med almindelig kram og undersøgelser , børstning osv.-Så man arbejder frem til gode oplevelser.

Men læser du ikke vad jeg skriver?. Selvom man har lagt et stort arbejde i tilvænning, så er der bare himmelvid forskel på hvordan man selv ordner hunden, og så på hvordan en trimmer behandler en hund.

 

Men mellemtrimmer man selv sine hunde og har dem på bordet jævnligt, burde de ikke være så bange og forvirrede, at de forsvarer sig ,eller kapper over og forsvarsbider efter trimmeren..

Min veninde trimmer en del og mange hapser efter hende.

Udredning kan da gøre ondt for en filtret hund, men det er vel op til ejeren at bruge den tid , det tager at gøre dette forsigtigt.Og at anskaffe de rigtige remedier.

At jeg overhovedet nævner dette , er da at jeg blev choceret over , at dyrlægen nævne dette for mig.

Jeg ser det bare ikke anderledes end at hunde kan finde på at bide ud efter en dyrlæge der gør et eller andet ved hunden, der gør ondt. At ville gøre det til et problem for racen synes jeg er lidt voldsomt.

 

Jeg forstår da, at en græsk cocker, der er steriliseret og levet på gaden i måske 1 år med voldsom pels flaner ud, men da ikke en danske familiehund.Den pågældende græske røde cocker kan da nu efter 3 trim også få klippet negle og renset tandsten, godt nok er hun gal og sur , men det går. Også uden for meget overgreb.Hun har intet beroligende fået, hendes ejer skal jo træne hende til pelspleje.

 

Så du forstår ikke at en hund kan finde på at bide ud efter mennesker når den oplever et ubehag, hvor den ikke har mulighed for at komme væk, med mindre den har haft en ulykkelig barndom?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...